Kirjoittaja Aihe: Farmarihousuista kieltäytyvät  (Luettu 57203 kertaa)

Dan-D

  • Vieras
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #60 : 31.08.10 - klo:10:51 »
Tietenkin jos lähdetään kunnolla ulos klassiselta miesten pukeutumisen linjalta, löytyy tyyppejä joille esim. sopii maastokuvio paremmin kuin irtotakki ja siistit housut. En lähde siitä, että kaikille pitäisi ihmistyyppinä sopia perinteinen eurooppalainen pukeutumistyyli. Tohonhan viittasin sillä, että farkut voi bootseihin ja nahkaliiviin yhdistettynä olla ihan yhtenäinen ja itsensänäköinen ratkaisu karskeille tyypeille, joilla on moottoripyörä.

Juuri näin.  Löytyy kuitenkin myös rankasti toista kantaa edustavaa sakkia.

Lainaus
Omalla kohdallaan voi kai kuitenkin jokainen tehdä myös ehdottomia päätöksiä, kuten ettei käytä farkkuja tai maastokuviota, tuulitakkia, collegehupparia, t-paitaa tms. missään olosuhteissa. Tuskin tässä vielä miksikään tiukkapipoksi silloin leimaantuu - muut pitäkööt niitä, jos tuntuvat omaan persoonaan sopivan. .

Tässä voi vetää analogiaa vaikka uskontoon.  Ketään järkevää ihmistä tuskin pahasti ärsyttää toisen uskonnollisuus.  Sen tuputtaminen kaikille pyytämättä on kuitenkin raskasta.

Lainaus
Pidän silti näin yleisellä tasolla puhuttaessa vähän outona ratkaisuna tuota farmarien ja irtotakin sekakäyttöä. Varmasti juuri Warholilla ja muilla 60-lukulaisilla on tämän tyylin luomisessa sormensa pelissä - siihen taisin viitata jo avauspostissa

Samoin.

Lainaus
En kuitenkaan kutsuisi klassiseksi sellaista muotia jolla on vasta muutama kymmenen vuotta ikää. Klassista on jokin mikä kestää paremmin vaihteluita, sillä farkut voivat luojan kiitos vielä joskus olla myös muodin kannalta täysin out, kunhan ne on ammennettu ideana tyhjiin. Pikkutakille tuskin koskaan käy näin. Esimerkiksi joku frakin kaltainen vakiintunut kokonaisuus tuskin myöskään katoaa muodin heilahteluiden myötä.

Onneksi meillä on vielä frakki muistuttamassa siitä, että tietyt asiat on osattu tehdä paremmin jo aikoja sitten.  Edes smokin suhteen tähän ei enää voi oikein luottaa.

Lainaus
Korkeista vyötäröistä vielä sen verran, että nyt alkaa muoti kyllä kääntyä jo vahvasti siihen suuntaan. En usko että kannattaa enää kauhean isoja rahoja sitoa matalavyötäröisiin housuihin, jos haluaa pysyä muodin harjalla.

Minulle suurimpia syitä vastustaa muotia on sen ohjaileva, kulutukseen suorastaan pakottava vaikutus.  Jos haluaa olla muodin harjalla on vähän samassa tilanteessa kuin tietotekniikan kanssa: uuden käyttöjärjestelmän myötä vanha softa ei enää toimi.  Ihmisiä pakotetaan ostamaan uutta.  Muotia pyritään ohjailemaan muotisuunnittelijoiden toimesta niin, että samoja vaihtoehtoja kierrätetään varsin tiheään tahtiin eri kombinaatioissa ilman mitään innovaatiota, tavoitteena vain saada viime kauden vaatteet näyttämään vanhoilta.  Esimerkiksi miesten housuissa voidaan ajatella muuttuviksi tekijöiksi vyötärölinjaa, käänteitä, laskoksia ja istuvuutta (slim/fuller cut).  Näitä voidaan permutoida ihan riittävästi, että muodin syklejä saadaan lyhennettyä ja ihmisten ostotottumuksia aggressiivisesti pakotettua aina loputtomaan kertakulutukseen.

Korkeampaa vyötärölinjaa on muuten yritetty hivuttaa valtavirtamuotiin jo varsin pitkään.  Tässä kuluttaja on kuitenkin osoittanut ihmeellistä vastustusta muutokselle ja pitänyt sinnikkäästi kiinni matalista housuista.  Toisaalta muotisuunnittelijoilla ei ole vielä tullut riittävää konsensusta (siis innovaatiota…) siitä, että nyt on aika siirtyä tähän suuntaan.  Nyt korkeaa vyötärölinjaa on jo ruvettu näkemään (täysin muodista piittaamattomien lisäksi) vakavasti muodikkailla ihmisillä, mutta heidänkään parissa muutosrintama ei ole vielä yhteneväinen.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #61 : 31.08.10 - klo:11:21 »
Itse en koe mitenkään rikolliseksi käyttää farkut-irtotakki-yhdistelmää: viimeksi semmoinen oli yllä sunnuntaina.

Farkut & irtotakkihan on, tai voi olla, aivan jumalainen vapaa-ajan asu. Jopa pesuefektillä. Tärkein asia on tietysti hyvin valitut kengät, istuvuus ja värien ja materiaalien harmonia. Käsillä on vuoden paras aika farkkujen ja rouhean irtotakin parittamiselle.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #62 : 31.08.10 - klo:12:03 »
Näin just. Joskin itse olen jyrkkä niistä pesuhommista. Kunnon pultsarina en pese! Ainakaan farkkuja!
get your kicks on route six six six

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #63 : 31.08.10 - klo:12:36 »
Siniset ja ylipäänsä värilliset paidat ovat köyhien ja proletariaatin vaatteita! Värillinen paita muistuttaa edelleen siitä, että osa ihmisistä joutuu tekemään vaatteita likaavia töitä ja kaikilla ei ole varaa pesettää paitojaan päivittäin. Sininen on tehdassalien työläisten väri!

Tämän vuoksi sinisen paidan ja puvun yhdistäminen sotkee toisiinsa kaksi toisilleen vierasta maailmaa: puku kertoo pankkimaailmasta, bisneksestä ja toimistoista, sininen paita haisee koksille ja terästehtaalle. Kontrastikaulus menettelee.



Tuntuuko luontevalta ja edelleen pätevältä periaatteelta? Perustelu on kuitenkin täsmälleen sama kuin edellä esitetty tweed-takin ja farkkujen yhdistämisen sopimattomuudessa.

Ymmärrän silti hyvin, että kaikki eivät halua käyttää farkkuja tai että farkkujen yhdistäminen klubitakkiin tai puvuntakkiin on joidenkin mielestä typerän näköistä.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #64 : 31.08.10 - klo:12:39 »
^He hee! Toimii! (ts. hyvä heitto!)

Usein sinisissä ocbd-paidoissa viihtyvä LIKAINEN PROLE kiittää ja kuittaa.
get your kicks on route six six six

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #65 : 31.08.10 - klo:13:05 »
Vaatteiden merkityksestä keskusteltaessa menee helpost puurot ja vellit sekaisin.
On olemassa etiketin mukainen maailma eli frakki, smokki, saketti ja tumma puku-maailma, jossa pelataan sen omilla säännöillä katsomatta sosiaalistatukseen tai ammattiin.

Sitten on tämä ammatinmukainen pukeutuminen ja vapaa-ajan tyyli, jossa luokkaerojen poistuminen ja teollistuminen ovat rikkoneet etikettiä. Massatuotanto on tuonut farkut, tuulipuvut ja crocsit. Ne eivät kuulu vuosisatoja vanhaan pukukoodistoon, mutta toisaalta koodisto ei myöskään sovellu tähän maailmaan. Ajatukset siitä, että joku vaate edustaa työläisyyttä on yksinkertaisesti ajastaan jälkeenjäänyt, koska ei ole enää perusteltua syytä olla pukeutumatta kaupungissa ruskeaan tai tweediin. Nämä säännöt ovat lähteneet käytännöllisyydestä ja käytännöllisyyden tarve on poistunut. Samalla kuitenkin aiemmat "säännöt" sanellut käytännön tarve luo perusteet käyttää farkkuja, ruskeita vaatteita ja tweediä sekä muita kuin valkoisia paitoja. Rationaliteetti on sama. Eri asia on sitten tilanteenmukainen pukeutuminen, jossa tulee muistaa tietyt periaatteet, mutta kun liikutaan etiketin ulkopuolella on rationaliteetti eri.

Sitten on oma lukunsa oikeasti vahvoja merkityksiä sisältävät vaatteet kuten hijab naisilla, valkoinen kaapu valkoisella hupulla, ruskeat kauluspaidat Keski-Euroopassa ja kyllä Suomessakin kiinnittää huomiota, jos jollain on musta paita ja sininen solmio. Nykypäivänä merkitys tulee kuitenkin politiikasta ja uskonnosta eikä enää luokka- tai ammattieroista kuten farkkujen tai värillisten kauluspaitojen kohdalla.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

tsitsikov

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #66 : 31.08.10 - klo:13:19 »
Omalla kohdallaan voi kai kuitenkin jokainen tehdä myös ehdottomia päätöksiä, kuten ettei käytä farkkuja tai maastokuviota, tuulitakkia, collegehupparia, t-paitaa tms. missään olosuhteissa.

Hienosti sanottu - ketjun aloittaja on siis hakoteillä ainoastaan siinä, että tekee tietyn vaatekappaleen käytöstä tai käyttämättömyydestä julistusta pukeutumisen sijaan.

Tko

  • Kisälli
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #67 : 31.08.10 - klo:13:42 »
Sitten on oma lukunsa oikeasti vahvoja merkityksiä sisältävät vaatteet kuten hijab naisilla, valkoinen kaapu valkoisella hupulla, ruskeat kauluspaidat Keski-Euroopassa ja kyllä Suomessakin kiinnittää huomiota, jos jollain on musta paita ja sininen solmio. Nykypäivänä merkitys tulee kuitenkin politiikasta ja uskonnosta eikä enää luokka- tai ammattieroista kuten farkkujen tai värillisten kauluspaitojen kohdalla.

Avaatko hivenen tuon ruskean kauluspaidan ja musta paita + sininen solmio -yhdistelmän historiaa? Ruskean paidan välttämisen syytä osaan arvuutella mutta tuota toista en.

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #68 : 31.08.10 - klo:13:46 »
Avaatko hivenen tuon ruskean kauluspaidan ja musta paita + sininen solmio -yhdistelmän historiaa? Ruskean paidan välttämisen syytä osaan arvuutella mutta tuota toista en.

Suomalainen versio ruskeasta paidasta oli tuo musta paita ja sininen solmio eli IKL:n tunnusvärit. Muistikuvani mukaan tämä oli myös Italiassa käytössä ja sieltä Suomeenkin kopioitu, joten yhdistelmä ei välttämättä Suomen ulkopuolellakaan ole kaikkialla suotava.
« Viimeksi muokattu: 31.08.10 - klo:13:50 kirjoittanut vallaton »

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #69 : 31.08.10 - klo:13:52 »
Sitten on oma lukunsa oikeasti vahvoja merkityksiä sisältävät vaatteet kuten hijab naisilla, valkoinen kaapu valkoisella hupulla, ruskeat kauluspaidat Keski-Euroopassa ja kyllä Suomessakin kiinnittää huomiota, jos jollain on musta paita ja sininen solmio. Nykypäivänä merkitys tulee kuitenkin politiikasta ja uskonnosta eikä enää luokka- tai ammattieroista kuten farkkujen tai värillisten kauluspaitojen kohdalla.
Avaatko hivenen tuon ruskean kauluspaidan ja musta paita + sininen solmio -yhdistelmän historiaa? Ruskean paidan välttämisen syytä osaan arvuutella mutta tuota toista en.

Kuten vallaton jo kertoi niin olivat Isänmaallisen Kansanliikkeen värejä, joka oli Suomessa 30-luvulla lähinnä fasismia oleva poliittinen liike. Muillahan vastaavilla oli tosiaan ruskea paita, mutta Suomessa musta paita tuli uskonnollisuuden kautta. Sittemminhän järjestön henkiset perilliset ovat tehneet paluun ja vähemmän yllättäen liittyneet mm. pakolaisvastaisuuteen, joten sitä kautta tuollainen pukeutuminen on varsin selkeä poliittisen suuntauksen osoittaminen.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #70 : 31.08.10 - klo:14:30 »
Sitten on oma lukunsa oikeasti vahvoja merkityksiä sisältävät vaatteet kuten hijab naisilla, valkoinen kaapu valkoisella hupulla, ruskeat kauluspaidat Keski-Euroopassa ja kyllä Suomessakin kiinnittää huomiota, jos jollain on musta paita ja sininen solmio. Nykypäivänä merkitys tulee kuitenkin politiikasta ja uskonnosta eikä enää luokka- tai ammattieroista kuten farkkujen tai värillisten kauluspaitojen kohdalla.
Avaatko hivenen tuon ruskean kauluspaidan ja musta paita + sininen solmio -yhdistelmän historiaa? Ruskean paidan välttämisen syytä osaan arvuutella mutta tuota toista en.

Kuten vallaton jo kertoi niin olivat Isänmaallisen Kansanliikkeen värejä, joka oli Suomessa 30-luvulla lähinnä fasismia oleva poliittinen liike. Muillahan vastaavilla oli tosiaan ruskea paita, mutta Suomessa musta paita tuli uskonnollisuuden kautta. Sittemminhän järjestön henkiset perilliset ovat tehneet paluun ja vähemmän yllättäen liittyneet mm. pakolaisvastaisuuteen, joten sitä kautta tuollainen pukeutuminen on varsin selkeä poliittisen suuntauksen osoittaminen.

Näin.. Ja monelle hyvin nuorelle foorumilaiselle saattaa olla IKL:ää edeltävä järjestö tutumpi noin niin kuin siis nimensä puolesta, -jos hissan tunneilla on oltu valppaina-, eli Lapuan Liike. Mutta se politiikasta. (muistakaa, että ääripäät ovat joka suunnassa yleensä hyvin pahoja juttuja :-)) Vaikka kylläpä tämän foorumin lukijakunta sen taitaa tietääkin. :-)
« Viimeksi muokattu: 31.08.10 - klo:14:34 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Dan-D

  • Vieras
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #71 : 31.08.10 - klo:14:47 »
Ajatukset siitä, että joku vaate edustaa työläisyyttä on yksinkertaisesti ajastaan jälkeenjäänyt, koska ei ole enää perusteltua syytä olla pukeutumatta kaupungissa ruskeaan tai tweediin. Nämä säännöt ovat lähteneet käytännöllisyydestä ja käytännöllisyyden tarve on poistunut. Samalla kuitenkin aiemmat "säännöt" sanellut käytännön tarve luo perusteet käyttää farkkuja, ruskeita vaatteita ja tweediä sekä muita kuin valkoisia paitoja. Rationaliteetti on sama. Eri asia on sitten tilanteenmukainen pukeutuminen, jossa tulee muistaa tietyt periaatteet, mutta kun liikutaan etiketin ulkopuolella on rationaliteetti eri.

Osittain kirjoituksessasi oli paljonkin totta (erityisesti lainattu osa), osittain olen rankasti eri mieltä.  Ensinnäkin etikettiin kuuluu paljon muutakin, kuin pukeutumissääntöjä.  Väärin käyttäytyvää ihmistä pidetään vieläkin moukkana, vaikka hän olisi kuinka oikein pukeutunut.  Etiketin ”virallinen” eli kodifioitu osuus on alun perin syntynyt siitä, että tiettyihin tilaisuuksiin on ollut varmaankin 1900-luvulla ensi kertaa hyväksyttyä päästää muita, kuin yläluokkaan syntyneitä.  Tällöin väärinymmärrysten välttämiseksi on katsottu välttämättömäksi kirjoittaa niille, joille se ei ole itsestään selvää, selkeitä ohjeita siitä, kuinka tietyissä tilaisuuksissa käyttäydytään, pukeudutaan jne.  Keskiluokan kasvettua työväen ja ylhäisön ”kustannuksella” on syntynyt suuri joukko ihmisiä, jotka joutuvat sosiaalisiin tilanteisiin, joihin heitä ei ole valmennettu.  Siksi on olemassa kodifioitu etiketti.  Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kaikkiin muihinkin tilanteisiin sisältyisi (ainakin tietyille ihmisille) hyvinkin tarkat käyttäytymissäännöt, joita rikkovia karsastetaan.  Näitä sääntöjä vain harvoin kuulee lausuttavan ääneen, sillä kaikkien ”tietyllä tasolla olevien” oletetaan tietävän ne ja pitävän niitä itsestäänselvyyksinä.  Tämä koskee muuten myös bisnesmaailmaa, ainakin tietyillä tasoilla.  Käyttäytymisen lisäksi sama koskee pukeutumista: vapauksien ottaminen pukeutumisessa on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus, koska suuri yleisö (keskiluokka) ei edes kunnolla tiedä (ellei sitten ole sattunut lukemaan asiasta…) miten pitäisi käyttäytyä.  Kuitenkin on myös niitä, jotka tulevat erilaisista piireistä, ja jotka tietävät miten asioiden kuuluisi olla ja huomaavat virheet huomattavalla tarkkuudella.  Etiketti ei ole vain tiettyihin tilaisuuksiin soveltuva asia, vaikka tietyissä tilaisuuksissa onkin oma etikettinsä. 

Bisneksen etikettiä monikin voisi opiskella vähän ulkomailla.  Esim. legendaarisen hahmon, Gordon Gekkon suusta kuultu repliikki elokuvassa Wall Street (”et voi tulla tänne noin pukeutuneena, käy Morty Sillsillä hakemassa kunnon puku ja sano minun lähettäneen sinut”) on sopivasti muutettuna nykyäänkin kohdannut useampaa tuntemaani suomalaista ulkomailla.  Suomessahan tämä olisi hävytöntä, eihän toisen pukeutumisesta voi sanoa noin.  Muissa maissa saattaa olla hävytöntä, että joku kehtaa tulla täysin väärissä vaatteissa työpaikalle.  Etiketti on olemassa, siitä vain ei välitetä Suomessa.  Esimerkkejä löytyy vähän tilanteesta kuin tilanteesta.

Yhteiskuntaluokat eivät ole kadonneet mihinkään – edes suomalaisesta yhteiskunnasta.  Suurin osa ei huomaa yhteiskuntaluokkia samalla tavalla kuin ennen, sillä kasvava (pikemminkin kasvanut…) keskiluokka on yllättäen 1900-luvun puolivälin jälkeen ottanut asiakseen pukeutua lähemmäs ”työväenluokkaa” kuin yläluokkaa.  (Yleensähän tämä on mennyt täysin eri tavalla.  Keskiluokka on ollut varsin pieni ja osaansa hakeva porukka työväen ja aateliston välissä, ja se on pyrkinyt samaistumaan nimenomaan yläluokkaan, matkien mm. sen pukeutumista.)  Juuri keskiluokka onkin luokkatiedostamatonta.  Tullessaan tyytyväiseksi omasta asemastaan yhteiskunnassa keskiluokka suurena joukkona on lakannut pyristelemästä ylöspäin sosiaalisessa tikapuussa ja pikemminkin jäänyt lepäilemään laakereilleen, tyytyväisenä.  Keskiluokka ei enää tiedosta, että sen yläpuolella olisi jotain tavoiteltavaa ja matkittavaa, ja siten yhteiskunta tuntuu muuttuvan vähitellen luokkatiedostamattomaksi.  Jopa yhteiskuntaluokista puhumista vierastetaan, aivan kuin niiden olemassaolo haluttaisiin kieltää.  Kuitenkin esim. Alepan kassallta pullojen palautuksesta saamillaan rahoilla kaljaa ostavan laitapuolen kulkijan, perusperussuomalaisen ”Kiitos 1939-1945”-paitaan ja leijonariipukseen pukeutuneen oman elämänsä sankarin, perustoimistotyöntekijän, ja teollisuussuvun perillisen välillä on niin jyrkkiä kuiluja, ettei yhteiskuntaluokkien olemassaoloa kannata kiistää.  Eikä sitä varsinaisesti teekään muu kuin keskiluokka.  Työväen parissa puhutaan aina vain rikkaista, herroista, hienostelijoista, porvareista yms. aivan kuten entisaikaan (no, nykyäänkin jossain määrin) Helsingin herroista.  Toisaalta löytyy myös se pieni osa porukasta, joka katsoo kaikkia muita kuin omia kavereitaan alaspäin.  Tämä porukka on Suomessa erityisen pieni.

Maailmalla tilanne on todella erilainen.  Englanti on tietenkin luokkayhteiskunnan perikuva, mutta toisaalta niin on moni muukin paikka Euroopassa.  Se, mikä usein yllättää ihmisiä, on miten Yhdysvallat, jota pidetään jotenkin kotoisena, on tosiasiassa todella luokkatietoinen.  Enkä siis tarkoita vain alaspäin: trailor park trash on tietenkin kaikille tuttu termi.  Jenkit on kuitenkin kaikesta mukavuudestaan huolimatta täynnä paikkoja ja piirejä, jonne ei päästä ihan sillä, että on esim. itse rikastunut tai edes sillä, että isä on rikastunut.  Sukupuista, vanhemmista ja isovanhemmista ollaan huomattavan tietoisia, ja on lukemattomia ovia, jotka yksinkertaisesti sulkeutuvat ”vääränlaisilta” ihmisiltä.

Ja ihan samalla tavalla: tweedillä tai ruskealla ei esim. Suomessa, Jenkeissä tai Italiassa ole mitään varsinaista painolastia.  Mutta Lontoossa kyllä katsotaan oudoksuen yhtä jos toistakin muualla ihan hyväksyttyä asua.  Tweed ei oikeastaan kuulu cityyn vieläkään, ruskeat kengätkin menevät lähinnä ulkomaalaisilla, ja ruskeita pukuja ei vahingossakaan näe. (Sinänsä Suomessakin kuulee melko usein, ettei kuuden jälkeen saa käyttää ruskeita kenkiä – itsehän rikon tätä sääntöä huomattavan vapaamielisesti.)  On myös syytä muistaa, että Suomessa historiasta johtuen näissä asioissa on hyvinkin omaleimainen ote.  Etiketti on eri maissa erilainen.  Joka tapauksessa, todellisia virheitä voi yhä tehdä ja niillä voi saada aikaan ihmetystä.  Säännöistä lipsutaan, ja hyvä näin, mutta konservatiivisuus elää yhä vahvasti.  Tämä on totta niin Suomessa kuin muuallakin.  Käyttäytymissäännöt ja se, mitä pidetään hyväksyttävänä, muuttuu jatkuvasti.  Sääntöjä kuitenkin on, ja niiden määrittäjät ovat edelleen pitkälti samoja.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #72 : 31.08.10 - klo:15:26 »
Ensinnäkin etikettiin kuuluu paljon muutakin, kuin pukeutumissääntöjä.  Väärin käyttäytyvää ihmistä pidetään vieläkin moukkana, vaikka hän olisi kuinka oikein pukeutunut.

Luonnollisesti, mutta halusin rajautua pukeutumiseen.
Toisekseen Suomi on varsin luokkavapaa yhteiskunta tässä mielessä, esimerkiksi tasa-arvoa korostavassa Ruotsissa voit edelleen porvariskodissa leimautua moukaksi ellet osaa ottaa kahvin kanssa tarjottavia pikkuleipä "oikeassa" järjestyksessä... mutta samanlaisia koodistoja nyt on jalkapallokatsomosta Linnan juhliin.

Lainaus
Etiketin ”virallinen” eli kodifioitu osuus on alun perin syntynyt siitä, että tiettyihin tilaisuuksiin on ollut varmaankin 1900-luvulla ensi kertaa hyväksyttyä päästää muita, kuin yläluokkaan syntyneitä.

Tässä ei tarvita oletuksia vaan kulttuurihistoriallisesti juuret ovat Ranskan hovissa, jossa Aurinkokuningas totesi, että parempi hovin miettiä tarkkoja etikettisääntöjä kuin kuninkaan murhaamista. Sieltä säännöt ovat levinneet ja tapakoulutus formalisoitui, aiemmin kyse oli enemmän uskonnollisesta ja perinnetavoista, mutta 1600-luvun Ranskassa etiketistä tuli etiketti per se.

Lainaus
Bisneksen etikettiä monikin voisi opiskella vähän ulkomailla.

Toki, mutta tämä "etiketti" vaihtelee maittain.
Saksassa on erilainen tapa pukeutua ja tehdä bisnestä kuin Japanissa saati sitten USA:ssa ja nämäkin eroavat Englannista tai Espanjasta...

Lainaus
Keskiluokka on ollut varsin pieni ja osaansa hakeva porukka työväen ja aateliston välissä, ja se on pyrkinyt samaistumaan nimenomaan yläluokkaan, matkien mm. sen pukeutumista.)

Historioitsijan sydän itkee verta törmätessään täydelliseen virhepäätelmään...
No joo, 1500-luvulla tuo vielä sattui pitämään paikkansa, mutta sen jälkeen maailma on muuttunut.

Lainaus
Kuitenkin esim. Alepan kassallta pullojen palautuksesta saamillaan rahoilla kaljaa ostavan laitapuolen kulkijan, perusperussuomalaisen ”Kiitos 1939-1945”-paitaan ja leijonariipukseen pukeutuneen oman elämänsä sankarin, perustoimistotyöntekijän, ja teollisuussuvun perillisen välillä on niin jyrkkiä kuiluja, ettei yhteiskuntaluokkien olemassaoloa kannata kiistää.

Metsä rytisee kun mopo ja argumentti sinne kaahaavat.
Yksilöiden välillä on eroa, mutta se ei kerro mistään yhteiskuntaluokasta. Nuo voivat kaikki kuulua samaan yhteiskuntaluokkaan, vaikka yksilöinä olisivat ihan eri asemassa. Siitä yhteiskunnan luokkien katoaminen oikesti kertoo.

Lainaus
Maailmalla tilanne on todella erilainen.  Englanti on tietenkin luokkayhteiskunnan perikuva, mutta toisaalta niin on moni muukin paikka Euroopassa.  Se, mikä usein yllättää ihmisiä, on miten Yhdysvallat, jota pidetään jotenkin kotoisena, on tosiasiassa todella luokkatietoinen.  Enkä siis tarkoita vain alaspäin: trailor park trash on tietenkin kaikille tuttu termi.  Jenkit on kuitenkin kaikesta mukavuudestaan huolimatta täynnä paikkoja ja piirejä, jonne ei päästä ihan sillä, että on esim. itse rikastunut tai edes sillä, että isä on rikastunut.  Sukupuista, vanhemmista ja isovanhemmista ollaan huomattavan tietoisia, ja on lukemattomia ovia, jotka yksinkertaisesti sulkeutuvat ”vääränlaisilta” ihmisiltä.

Niin, tässä tulee yhteiskuntaluokan määritelmä, jota Suomessa ei juurikaan ole.
Yhteiskuntaluokka on tavallaan periytyvä ominaisuus ja luokkayhteiskunnissa määrittelee yksilön aseman sekä odotushorisontin. Suomessa yksilön asema on hyvin pitkälti yksilön itsensä tekemisten varassa ja on enemmän kiinni varallisuudesta kuin siitä, että mihin on syntynyt. Luonnollisesti pienin poikkeuksin.

Lainaus
Ja ihan samalla tavalla: tweedillä tai ruskealla ei esim. Suomessa, Jenkeissä tai Italiassa ole mitään varsinaista painolastia.  Mutta Lontoossa kyllä katsotaan oudoksuen yhtä jos toistakin muualla ihan hyväksyttyä asua.

Vielä kun tämä muistettaisiin kertoa lontoolaisille ettei joka kerta siellä käydessä tarvitsisi ihmetellä suomalaisten anglofiilien Englanti-kuvan ja todellisuuden välistä kuilua.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #73 : 31.08.10 - klo:16:32 »
Omassa ammatissa farkut ja irtotakki on yleinen yhdistelmä. Tällöin irtotakin halutaan tuovan ryhdikkäämpää ja asiallisempaa ilmettä farkkujen viestiessä rentoudesta. Ylipäätään alalla pitää viimeiseen asti välttää ylipukeutumista kuitenkin niin että ammattimainen asiantuntija ilme säilyy (ei, emme ole autokauppiaita, sen sijaan parannamme ihmisiä).

Farkut sopivat mielestäni parhaiten nuorille kundeille ja siistit hyvin pidetyt farkut näyttävät rouheilta ja hyviltä. Valitettavasti farkut pysyvät hyvinä hoitamattomina hyvin hyvin lyhyen aikaa. Lökähtäneet ja kuluneet farkut eivät missään tapauksessa näytä hyvältä.

Jos farkkuja käytän, suosin itse mahdollisimman tummia housuja. Vaihtoehtoisesti yöelämässä kesäaikana ohuet vaaleat farkut ajavat asiansa. 

Vielä tuohon farkku+takkijuttuun. Irtotakin yhdistäminen farkkuihin on sinänsä hankalaa, että lähtökohtaisesti takin tulisi olla puuvillaa tms. Ohut villakankainen takki karheiden farkkujen kanssa näyttää...no, köyhältä.   Farkku+takki kompoon pitäisi mieluiten liittää ruskeat kengät. Kravaatti on ehdoton ei, pahin mahdollinen on autokauppias-look. 


Stutzer

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Farmarihousuista kieltäytyvät
« Vastaus #74 : 31.08.10 - klo:16:33 »
Mitä Warholin rinnastamiseen yleiseen 60-lukulaisuuteen tulee (sikäli kun 60-lukulaisuudella tarkoitetaan hippiaatetta ja siihen liittyvää esteettis-ajatuksellista maailmaa) mennään aika lailla metsään.

En kyllä tarkoittanutkaan rinnastaa Warholia hippeihin. 60-luku on valtavan paljon laajempi asia kuin 60-luvun jälkipuolen yksi nuorisoliike eli hippiliike. On muistettava mod-kulttuuri ym. Olen hyvin tietoinen siitä miten Warhol, Velvet Underground ja The Doors edusti oppositiota hippejä vastaan. Joskus kuulemma Jim Morrison tykkäsi tiputtaa kukkia virvelirummun kapulan alle jauhettavaksi ja viittailla Nietzschen nihimilismiin flow powerin sijasta. Samantapaista ajattelua löytyy myös New York -skenen puolelta (Warhol, L. Reed, Nico).

Mutta edelleen kiistatta Warhol eli 60-luvulla ja hänen pukeutumisvalintoihinsa vaikutti se ettei hän ollut jonkun Sinatran tavoin sotien ajan sukupolvea vaan suuria ikäluokkia, jotka farmarit lanseerasivat.