Kirjoittaja Aihe: Mittatilauspuvun tilaamisesta  (Luettu 166810 kertaa)

Keppi-Joonas

  • Kisälli
  • Viestejä: 30
  • Projekti etenee.
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #210 : 31.03.13 - klo:02:42 »
Onko sinulla todella vaikea vartalo? Kuvien perusteella ei ainakaan näytä?? Laitappa vertauksena kuvia vaikka jostakin sinun  mielestäsi hyvin istuvasta valmispuvusta jos sinulla sellaisia on.

En tiedä, lasketaanko vartaloni erityisen vaikeaksi, mutta sopivien valmisvaatteiden löytämisessä on ollut hankaluuksia. Olen pitkä ja hoikka, mutta toisaalta hartioita on kyllä ja tuntuu kuin rintakehäkin pullistuisi eteenpäin keskimääräistä enemmän. Lisäksi ilmeisesti toinen olkapääni on alempana. Yritän pyynnön mukaisesti laittaa kuvia valmispuvusta piakkoin.

Miten MTM poikkeaa räkkivaatteesta, jos sitä pitää korjailla paljonkin, ellei sitten esim. housujen osalla ole niin että hienosäätö on tarkoituskin tehdä vaatturin toimesta.

Odotinkin vielä vieväni puvun takaisin muutoksia varten, jos sitä kysyt. Tämän puvun kanssa tein niin, että puvun saavuttua sovitin sitä ja päätimme muutoksista, mutta sitten toisella "sovituskerralla" otinkin vain puvun heti mukaani. Korjausten tekeminen myöhemmin ei haittaa minua, sillä pääsen keskustaan Bulevardille käymään helposti.

Mittapuku eroaa valmisvaatteesta siinä, että muutoksiin on suurempi vapaus. Oma tavoitteeni olisi kerrankin nähdä, miltä hyvin istuva puku päälläni näyttää. Siihen tavoitteeseen tuntuu yhä olevan matkaa ja on tietysti harmi, mikäli mittapukupalvelut eivät kykene minua sinne viemään.

Vai onko kangas jotain S150 ja rypyssä?

S130

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #211 : 31.03.13 - klo:06:18 »
S130

Tällä on kovin vähän tekemistä kankaan paksuuden, painon ja laskeutuvuuden kanssa.

Superlukemat hämäävät monia pelkästään siksi, että niistä on mahdollista tehdä myös ohut puku. Niistä ei silti tarvitse tehdä sitä.

Jos tekee super-150S kankaasta 18 unssin tweedin, saa kestävämpää tavaraa kuin kasikymppisestä ikinä.


Superlukema on kuidun paksuutta. Mitä enemmän kuituja langassa, sen enemmän sidoksia kuitujen välilä (karvasuomut & muu) ja sen kestävämpi kangas. Se, että korkeista supereista voidaan tehdä ohuita kankaita (toisin kuin matalista), ei tarkoita sitä, että niistä olisi pakko tehdä niitä.

Ehkäpä superväärinkäsitys on yksi levinneimmistä miestenvaatteiden saralla.


Istuvuudesta:

Jeffrey Diduch, räkkivaate:





Perustasolla enemmän kuin OK. Herra on vaatturi ja hänen tekemänsä rotsit näyttävät päällään aika paljon vähemmän pönöttäviltä ja kivisiltä.

Silti, hyllykamalle A-OK istuvuus. Jos mittatilaus ei pääse lähelle, on jossain vikaa.


Asiakkaalla on kuitenkin velvollisuus ohjata mitanottajaa ja mallintajaa. Jos saa kovat hartiat ja ei älynnyt pyytää pehmeitä, on kyseessä ainakin osittain oma vika. Mielihalu kannattaa määritellä tarkkaan ennen kuin menee mitoille.

Tästä huolimatta: Uskon, että Zara myy Keppi-Joonakselle yhtä hyvin istuvaa pukua kuin Sauma mittatilauksessaan. Harteiden leveys ei ole ongelma (valtaosassa valmismerkkejä on kiviolkaisesti liian leveä hartiapalika), ei myöskään hihanmitta. Muuallakin on paljon mukiinmenevää, mutta...niin.

Kannattaa selvittää tarkkaan, mitä haluaa, ennen kuin tilaa. Jos se ei onnistu, kannattaa miettiä ainakin vuorokausi ensin.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo:06:25 kirjoittanut Jussi »
Kaikki villa tottelee rautaa.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2429
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #212 : 31.03.13 - klo:10:54 »
Kiitos Keppi ja Jussi, tässä oli paljon oivalluksen siemeniä minulle. Asia on siis lyhykäisyydessään näin(-kö?)

Mittapuku:

+ Erittäin laaja valikoima kankaita
+ Mahdollisuus toteuttaa omia toiveita tiettyyn rajaan asti
+ Valmistajien joukossa saattaa olla tehtaita, jotka käyttävät laadukkaampia ratkaisuja (esim. tuentaan liittyvät) kuin valmisvaatteiden tekijät

- Istuvuus ei välttämättä yhtään sen parempi kuin valmisvaattellakaan
- Hinta

Nyt kun asiaa hetken miettii niin ymmärtää sen, ettei mittapuku ja sen hinta olekaan oikotie istuvaan ja toimivaan vaatteeseen. Edelleen, kuten niin monessa muussakin, oma etukäteistyö ja perehtyneisyys sekä kyky vaatia/ohjata mitan ottajia on avainsana. Eli jos omassa tapauksessani tilanne on se, että hartiat ja selän pituus ovat varsin hyvät ja standardit, mutta sekä kädet että jalat lyhyet, ei mittapuku tuo välttämättä yhtään sen toimivampaa ratkaisua kuin valmisvaate lyhennyksien jälkeen. Minä kun en ainakaan koulutuksen tässä vaiheessa osaa määrittää tarkalleen mitä haluan. Näen vasta peilistä onko juttu OK vai ei. Ainoa ongelmani tässä suhteessa on vatsanympärysmittani joka vuositasolla heittelee pahimmillaan useita senttejä. Siihen auttaa itsekuri, ei vaatturi.



TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: RE: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #213 : 31.03.13 - klo:11:16 »


Eikö puvun, varsinkin mittatilauspuvun, housujen pitäisi pysyä ylhäällä ilmankin?

Nuorilla miehillä varmaan voi ajatella niinkin. Mutta kun ikää tulee, saattaa mukavuudenhalukasvaa. Hieman väljä vyötärö mahdollistaa vyön löysäämisen vaikkapa hyvän aterian jälkeen ja kiristämisen sitten taas tarpeen vaatiessa.


Ehkä olen sitten vielä nuori, mutta tuota mainittua vatsan elämistä on tapahtunut ja silti mittapuvun housut sekä pysyvät ylhäällä että ovat mukavat. Viimeksi kun vedin ne jalkaan pidemmän tauon jälkeen harkitsin näennäisen löysyyden takia hetken olkaimia, mutta jätin laittamatta. Housut pysyivät paikallaan koko illan ja tuntuivat äärest mukavalt.

Jos mukavuus on tavoite niin silloin mieluummin olkaimet kuin vyö.


Sent from my Lumia 800 using Board Express
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Plainwhitetee

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 369
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #214 : 31.03.13 - klo:11:39 »
Onko muuten kaikilla ihmisillä DRS eli dropped right shoulder eli oikea olkapää matalammalla? Onko kenelläkään foorumiitilla vasen olkapää matalampi?

Liikuntafysiologin hypoteesi on, että sisäelinten, erit. pallean, luonnollinen parittomuus johtaa hartioiden epäsymmetriaan:

If you put a neutral right scapula on a thoracic spine and rib cage that's rotated to the left (internally rotated right ribs), you get a low right shoulder

How many low left shoulders have you seen? Not many.

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/what_i_learned_in_2010
- Voi voi. Tämä kaikki on niin ohimenevää. (Paddington)

Keppi-Joonas

  • Kisälli
  • Viestejä: 30
  • Projekti etenee.
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #215 : 31.03.13 - klo:12:43 »
Asiakkaalla on kuitenkin velvollisuus ohjata mitanottajaa ja mallintajaa. Jos saa kovat hartiat ja ei älynnyt pyytää pehmeitä, on kyseessä ainakin osittain oma vika. Mielihalu kannattaa määritellä tarkkaan ennen kuin menee mitoille.

Tästä huolimatta: Uskon, että Zara myy Keppi-Joonakselle yhtä hyvin istuvaa pukua kuin Sauma mittatilauksessaan. Harteiden leveys ei ole ongelma (valtaosassa valmismerkkejä on kiviolkaisesti liian leveä hartiapalika), ei myöskään hihanmitta. Muuallakin on paljon mukiinmenevää, mutta...niin.

Kannattaa selvittää tarkkaan, mitä haluaa, ennen kuin tilaa. Jos se ei onnistu, kannattaa miettiä ainakin vuorokausi ensin.

Kiitokset neuvoista.

Minunkin ymmärrykseni mittapukupalvelun mahdollisuuksista ja rajoituksista voi varmasti vielä lisääntyä. En kuitenkaan haluaisi ajatella "syyllistyneeni" johonkin kävelemällä liikkeeseen ja heiluttelemalla luottokorttia.

Minulle optimaalisessa maailmassa puvun hankkiminen muistuttaisi enemmän lääkärillä kuin tatuoijalla käyntiä. Minulle määrättäisiin toimivat lääkkeet eikä kyseltäisi, minkälainen tehdään. En ole pukeutumisasiantuntija kuten Jussi vaan lähinnä tavallinen tyyliin kampiakselifirman osastopäällikkö. Voin nähdä monesta asiasta kilometrin päästä, mikä on vialla, mutta puku ei ole yksi näistä asioista. Olen sen verran esteettisesti sokea, etten välttämättä heti peilistäkään katsomalla huomaa virheitä. Osaan kertoa, millaisissa tilaisuuksissa ja millaisten vaatekappaleiden kanssa pukua käytetään sekä sen, etten halua erikoisuuksia tai "jännittäviä" yksityiskohtia, mutta ehkä tämä ei vielä riitä. Ehkä tavoitteeni istuvasta puvusta jää näillä eväillä ja keinoilla toistaiseksi saavuttamatta. Erilaisia pukuja käyttämällä saatan saada ajan myötä oivalluksia siitä, mikä toimii minun vartalolleni.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo:12:46 kirjoittanut Keppi-Joonas »

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #216 : 31.03.13 - klo:12:55 »
^tämä. Näin sen täytyy mennä. Ymmärrän jos jossain pakasta revityssä liikkeessä tai Tiger of Swedenin 20 v teinimyyjän toimesta ei osata kysyä haluaako luonnollisen, pehmeän vai kovan olkapään, mutta tietyn tasoisissa liikkeissa on osattava kartottaa asiakkaan tarpeet. Jussi te teette pukimossa tuota kartoitusta MTM paidoissa erittäin hyvin. Se mentaliteetti ei eroa puvun teettämisessä mitenkään.

Nyt kyse on mielestäni ennemminkin sitä, että Sauma on erittäin korkeatasoinen liike. Tai ainakin näin on omasta laatunäkökulmastani. Korkeatasoisessa liikkeessä on oltava jonkinlainen prosessi ja checklist - tapa neuvoa asiakasta eri vaihtoehdoista. Tämä ei todellakaan mene niin päin, että asiakkaan tulisi tietää; itse asiassa asiakkaan ei tulisi tietää MITÄÄN ja lopputuloksen tulisi silti olla istuva tuote.

En myöskään allekirjoita sitä, että MTM ei tarkoita istuvuutta. Sen on tarkoitettava sitä, vaikka tietenkään ei räätälinpuvun tasoisesti. Muuten kyse on huonosta myyjästä. Hyvä myyjä ei myy, jos lopputulos on paskaa. Valitettavasti rättialalla halutaan niitä asiakkaalta rahat pois pikakauppoja aivan liikaa. Tätä tapahtuu valitettavasti myös jokaisessa Bulevardin kolmessa korkealaatuisessa liikkeessä.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo:12:59 kirjoittanut konda »

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #217 : 31.03.13 - klo:14:14 »
Hyvä myyjä ei myy, jos lopputulos on paskaa.

Samaa mieltä. Jos kokeilen Stokkalla halpaa valmisvaatetta, olen valmis ottamaan täyden vastuun siitä, että istuvuus on mitä on, vaikka myyjätär sanoisikin että "se njäyttää ihan hjyvältä". Jos hankin mittapuvun Saumalta, tai Fereltä, minulla pitäisi mielestäni olla aihetta odottaa, että myyjä osaa kysyä ja opastaa niin, että saavutetaan hyvä lopputulos.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #218 : 31.03.13 - klo:17:32 »
Jos hankin mittapuvun Saumalta, tai Fereltä, minulla pitäisi mielestäni olla aihetta odottaa, että myyjä osaa kysyä ja opastaa niin, että saavutetaan hyvä lopputulos.

Tästä olen samaa mieltä. Kyllä mittatilauspuvun tulisi istua perustasolla hyvin ja - jos asiakas ei suuremmin ohjaa - valittujen ratkaisujen tulisi sopia asiakkaan piirteisiin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Partasuti

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1963
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #219 : 31.03.13 - klo:17:55 »
Kaikki mittavaatteeni - takit, housut ja paidat - ovat osuneet akselille tyydyttävä-hyvä, erinomaiseksi en ole vielä yhtäkään todennut. Minulle alkua lukuun ottamatta mittavaatteet ovat tarkoittaneet laajempaa kangasvalikoimaa ja yksityiskohtien muokattavuutta. Istuvuus ei ole juurikaan eronnut tankotakista, sillä onhan mittatakeissakin lähtökohtana valmisvaatteen aihio. Tietenkin valmistajakohtaisia poikkeamia on; Brionilta ja Turnbull & Asserilta on lupa odottaa enemmän kuin edullisemmalta tekijältä. Nämä kaikki ovat kuitenkin vain omia asiantuntemattomia mielipiteitäni.

Jos mitta-asusteesi istuu täydellisesti, niin ole onnellinen siitä.

Päivitys: lisätään vielä sen verran, että mielestäni näyttävyys ja käytännön toimivuus ovat eri asioita. Ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa, mutta omaavat silti omat piirteensä. Minunkin ylleni saisi melkein mistä tahansa aihiosta takin, joka näyttäisi täydelliseltä. Mutta jos siinä pitäisi käsiä heilutella, olisivat liikerajat aika rajoittuneita.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo:18:01 kirjoittanut Partasuti »

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2429
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #220 : 31.03.13 - klo:19:02 »
Hyvää informaatiota, kiitos kokemuksien kertomisesta.

Uskon kyllä että Helsingin MTM-palvelujen tarjoajat ovat sen verran harrastuneita että osaamista ja silmää löytyy, mutta tosiaan lienee niin että myös asiakkaan on oltava hyvin valistunut saadakseen puvun joka todella toimii ja saa rahalleen vastinetta.

Saumasta minulla ei ole kokemuksena kuin yksi tutustumiskäynti, ja tuolloin mittavaatteiden saloja esitteli naispuolinen myyjätär joka kyllä kävi läpi prosessin ja vaihtoehtoja siten, että tuolloin minulle heräsi luottamus ko. liikeen tarjoamiin mittapukupalveluihia kohtaan. Emme tosin edenneet niin pitkälle keskustelussa että olisi käynyt ilmi olisiko heillä tarjota silmää ja mielipidettä juuri minun vartaloa ja mieltymyksiäni kohtaan.

Bulevardin kolme muuta liikettä ovat tuttuja, ja niissä kyllä etusijalla on kaupanteko eikä henkilökunta tuo omaa mielipidettään esille muuten kuin siten että kaikki näyttää sopivan tosi hyvin ja olevan hyvännäköistä päälläni. Se on harmi. Aikanaan Solossa oli aikaniaan pari myyjää jotka olivat hyvin suoria mielipiteissään ja jopa estivät tekemästä hulluja ostoksia. Tämän pointin kun liikkeet sisäistäisivät, eli aidon luottamuksen synnyttämisen ja asiakkaan huomioimisen, toisi se heille taatusti lisää vakioasiakkaita. Meillä kaikilla kun ei ole, kuten Keppi toteaa, silmää visioida itse millainen sen vaatteen pitäisi olla, vaan nimenomaan oletusarvo on se, että korkeammassa hinnassa maksetaan myös ammattiosaamisesta valintaprosessissa. Herrasmies kun ei välttämättä itse ole pukeutumisen mestari, muttei halua erottua joukosta sen takia.

Minulta pyydetään usein viinisuosituksia, enkä suinkaan lähde kaikille ja aina suosittelemaan v. 2004 Brunello di Montalcinoja. Äitiäni kehotan aina ostamaan jotain 7-8€ chileläistä koska hän ei a) suostu enempää maksamaan ja b) juo niin vähän viiniä ettei makunsa ole kehittynyt arvostamaan parempia viinejä ja c) hänestä 50€ brunello olisi todennäköisesti kovaa ja kitkerää :-)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #221 : 01.04.13 - klo:02:50 »
Esim. meillä ei käytetä paidan lähtökohtana valmis- tai sovituspaitaa. Kaikki tehdään mittanauhan ja silmän avulla. Jahka myymme pukuja, sama toteutuu myös niissä.

Mittatilaustakin tehdään siis monin tavoin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Re: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #222 : 01.04.13 - klo:15:43 »
Esim. meillä ei käytetä paidan lähtökohtana valmis- tai sovituspaitaa. Kaikki tehdään mittanauhan ja silmän avulla. Jahka myymme pukuja, sama toteutuu myös niissä.

Mittatilaustakin tehdään siis monin tavoin.

Teidän pukua odottaa mielenkiinnolla. Omat kokemukset kun ovat tuota sovituspukua. Onko aikataulusta mitään tietoa vielä?

kisälli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 152
    • Profiili
    • VaatturiEklund
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #223 : 02.04.13 - klo:15:40 »
Esim. meillä ei käytetä paidan lähtökohtana valmis- tai sovituspaitaa. Kaikki tehdään mittanauhan ja silmän avulla. Jahka myymme pukuja, sama toteutuu myös niissä.

Mittatilaustakin tehdään siis monin tavoin.

Teidän pukua odottaa mielenkiinnolla. Omat kokemukset kun ovat tuota sovituspukua. Onko aikataulusta mitään tietoa vielä?

Mittapukujen mittaaminen ilman sovituspukuja on kyllä todella haastavaa hommaa. Itse olen työskennellyt mittapukujen parissa kohta 20 vuotta ja voin sanoa että tällä kokemuksella en lähtisi niitä pelkällä mittanauhalla tekemään.

Esimerkisi vaatturikin käyttää Ns "sovituspukua" eli hän ottaa mitat ja piirtää kaavan sekä sovittaa asiakkalle kasaan harsittua pukua, jonka sitten sovituksen jälkeen purkaa ja tekee muutokset jotka sovituksessa katsoi aiheelliseksi.
Mitta pukujen sovittamisessa lähdetään nimen omaan liikkeelle tästä ekasta soviuksesta. eli mittaaja ottaa
asiakkaan mittoja parhaiten vastaavan takin ja sovittaa sitä asiakkaalle. katsoo siihen muutokset jotka se tarvitsee jotta se istuisi asiakkaalle niin hyvin kuin mahdollista ja tekee toki malliin sellaiset muutokset että se vastaisi asiakkaan toiveita, jos asiakkaalla niitä on. Jos ei asiakkaalla ole omaa näkemystä mittaaja tekee klassisen puvun asiakkaan vartalon suhteita parhaiten mukaillen.

Pieni  esimerkki:
 Asiakkaalla on rinnan ympärys 100cm ja vyötärö 88 cm eli hän olisi kokoa 50. Sovitan asiakkaalle tätä takkia, hän sanoo että tuntuu hiukan väljältä, koska haluaa hiukan istuvamman takin. Laitan päälle kokoa 48 takin ja  se on parempi mutta hiukan kapea keskiselästä koska hänellä on levä selkä ja eteenpäin kääntyneet olkapäät. Päätän tehdä takin hänelle tästä koosta leventämällä selkää ja kaventamalla rintaa sekä antamalla tilaa etuolkapäälle.  Huomaan myös että asiakkaalla on hiukan suora ryhti koska takki tarttuu alaselkään kiinni. Lyhennänn takin selkää 1,5 cm (tasapaino muutos) ja käännän hihan asentoa taakse päin 5mm koska asiakkaan käsien asento on hiukan erilainen kuin sovitus takissa. Myös niskassa on 5 mm ryppy kauluksen alla johtuen suorasta ryhdistä ja paksusta niskasta. Kavennan myös hihaa hauiksen kohdalta koska se on hiukan leveän näköinen.

Olisi kiva tietää miten nämä asiat esimerkiksi hoituu pelkällä mittanauhalla??

Jopa paidan sovituksessa sovituspaidasta on nimenomaan hyötyä tässä tasapaino asiassa eli voidaan todeta asiaakkaan ryhti sovituspaidan avulla onko suora vai kumara. Ja jos esimerkiksi on  suora niin tuleeko myös niskaan ryppyä kauluksen alle.

Kiteytettynä se on niin että mittapuvun tekemisen peruslähtökohta on sovitus puku jonka perusteella tehdas leikkaa ja tekee muutokset vaatteisiin ja josta mittaja tai vaatturi voi havainnoida tarvittavat muutokset.

Kyllä se on niin että mittapuvun pitäisi lähtökohtasesti istua aina paremmin kuin valmispuvun.




Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #224 : 02.04.13 - klo:16:17 »
^Juurikin noin esim. P.Johnson tekee puvut ja lopputulos on mielestani erinomainen, parempi katsoa suoraan mallista mita muutetaan kuin tehda aina puhtaalta poydalta. Toki jos haluaa ensimmaisen mallikappaleen olevan jo asiakkaan mitoissa on mittanauha parempi, mutta itse kayttaisin kustannukset valmistukseen kuin turhien takkien tekemiseen.
Great minds think alike - fools never differ.