Kirjoittaja Aihe: Mittatilauspuvun tilaamisesta  (Luettu 166719 kertaa)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #135 : 27.03.11 - klo:19:12 »
Itse jäin ihmetteleen tuota kolmiosaisen puvun takin napittamista. Siis tottakait se kuuluukin napittaa kiinni. Toki takkia voi aukikin pitää, mutta ei se ole takki jota pitä pitäisi aina pitää kiinni. Liivin napitus on tosiaan kumpi vaan. Mun liivit on vissiin yhtä lukuunottamatta kaikki sellaisia että voi joko napittaa alasasti tai jättää alimman napittamatta. Itse teen harrasta kumpaakin.

Rankasti eri mieltä.  Liivipuvussa takki kuuluu jättää auki normaalisti.

En tiedä olenko eri vai samaa mieltä, mutta mielestäni kumpikin tapa on hyväksyttävä kontekstista riippuen. Esim. sisätiloissa takki voisi olla auki, samaten tweed-puvun kanssa metsällä takki auki tai kiinni lämpötilasta riippuen. Nämä + se mikä näyttää hyvältä: on takkeja ja takkeja.
No tämä oli se mitä itsekin tarkoitin, mielestäni kummatkin on ok, takki kiini tai takki auki. Riippuu ihan tilanteesta. Mielestäni paras leikkaus on yleensä niin että takki on 2 nappinen ja liiviä näkyy selvästi kun takki on suljettu.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Dan-D

  • Vieras
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #136 : 28.03.11 - klo:10:02 »
Lienee syytä selventää.  Liivipukua "tulee käyttää" takki auki mielestäni lähtökohtaisesti sen takia, että se näyttää niin paljon paremmalta.  Jos takki on kiinni, kokonaisuus on jotenkin... tunkkainen.  On eri asia, jos ollaan ulkotiloissa.  Itse esimerkiksi tuulen takia laitan takin ulkona useinkin kiinni.  Normaalisti pidän sitä kuitenkin aina auki.

Ymmärtääkseni tähän liittyy myös jonkinasteinen vanha ja kuollut sääntö.  Olen aiheesta kuullut sieltä täältä ja lukenutkin jonkun artikkelin, mutten löydä sitä nyt tähän hätään.  Nyt mennään rankasti veikkailujen puolella, mutta ymmärtääkseni takin auki pitäminen tulee osittain formaalimman pukeutumisen puolelta.  Frakki ja saketti, jotka molemmat vaativat liiviä, jätetään auki.  Tapa pitää kolmiosaista pukua takki auki juontanee juurensa täältä formaalimmasta pukeutumisesta.  Tiedän, että jotkut tahot pitävät sääntöä varsin ehdottomana.  Minun mielestäni se on sääntönä vanhentunut, mutta puku näyttää paljon, paljon paremmalta näin pidettynä. 

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #137 : 28.03.11 - klo:10:11 »
mutta puku näyttää paljon, paljon paremmalta näin pidettynä.

...jos puku on sellainen, että se näyttää näin paljon paremmalta.

Esim. kalanruototweedpuku (keskiharmaa tai ruskea) on jo paperilla paljon nätimpi kiinnipidettynä.

Jos smokin kanssa käytetään cummerbundin sijaan liiviä, takki pidetään kiinni.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #138 : 28.03.11 - klo:10:35 »
En ole vielä nähnyt pukua, joka näyttäisi paremmalta näin.  En väitä, ettei sellaista olisi olemassa, mutten ole tavannut.


Smokin liivi leikataan niin alas, ettei sitä voi verrata tavalliseen liiviin.  Siltikin kun teetin omani, vaatturi mainitsi, että siinäkin takkia kuuluisi pitää auki.  Ja avonaisesta smokista liivin kanssa olen nähnyt lukemattomia kuvia, eli en ole kovin vakuuttunut tästä.

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #139 : 29.03.11 - klo:15:59 »
Käyttävätkö räätälit housujen teossa hankalasti kopioitavia tekniikoita? Rupesin miettimään sellaista vaihtoehtoa housujen hankintaan, että hankkisin ensin mallihousut räätäliltä ja teettäisin sitten kopioita edullisemmalla ompelijalla.

barcelona

  • Vieras
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #140 : 29.03.11 - klo:16:18 »
Käyttävätkö räätälit housujen teossa hankalasti kopioitavia tekniikoita? Rupesin miettimään sellaista vaihtoehtoa housujen hankintaan, että hankkisin ensin mallihousut räätäliltä ja teettäisin sitten kopioita edullisemmalla ompelijalla.

Tämä on oikeastaan kaikissa käsityöammateissa mahdoton yhtälö. Vähän sama kun viet huippupuusepän tekmän pöydän jollekkin sunnuntainikkarille, niin ei lopputulos ole sama vaikka samoja liitoksia ym käyttäisikin.

Black Tie

  • Kisälli
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #141 : 07.04.11 - klo:18:07 »
Kyllä aiheeseen kannattaa hieman perehtyä ennenkuin menee pukua tilaamaan ja tarvittasessa vaatturit/myyjät ovat osanneet auttaa valinassa. Ainakin itse olen saanut loistavaa palvelua Saumasta ja puvut huippu luokka. Sen sijaan Sinisalolta tilatut puvut eivät ole onnistuneet niin hyvin ja hieman tuntuu että hän tyrkyttää liiaksi omia mielipiteitään.

J-ma

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #142 : 10.08.11 - klo:14:54 »
Kyllä aiheeseen kannattaa hieman perehtyä ennenkuin menee pukua tilaamaan ja tarvittasessa vaatturit/myyjät ovat osanneet auttaa valinassa. Ainakin itse olen saanut loistavaa palvelua Saumasta ja puvut huippu luokka. Sen sijaan Sinisalolta tilatut puvut eivät ole onnistuneet niin hyvin ja hieman tuntuu että hän tyrkyttää liiaksi omia mielipiteitään.

Valitettavasti täysin erilaisia kokemuksia Saumasta. Vaikka olin aiemmin tyytyväinen paikkaan ja pukuuni, silmien avaaminen ja tuotoksen kriittinen tarkastelu osoitti sen koko liian isoksi ja täysin vääränmalliseksi vartalolleni. Oma vikani tietysti, että en pystynyt osoittamaan riittävää kriittisyyttä heidän näkemyksiään kohtaan, mutta en rehellisesti sanoen pysty suosittelemaan paikkaa kenellekään.

J-ma

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #143 : 10.08.11 - klo:14:56 »
Minulla roikkuu kaapissa sekä mittatilauspuku että normaaleja, muokattuja rekkipukuja. Suosikki näistä on alesta hommattu Canali, vaikka en keksi yhtäkään asiaa jota haluaisin muuttaa tai parantaa mittatilauspuvussa. Normaalin vartalon omaavalle pukuvalmistajista löytyy yleensä joku, jonka tuotteista saa osaavissa käsissä ihan yhtä hyvin istuvan.

Huvittavaa miten pihalla sitä on ollut näiden asioiden suhteen; kyseinen mittatilauspuku oli varsin hirveä. Tai ehkä kyse on siitä, että kun ammattilainen seisoo vieressä ja sanoo että näyttää hyvältä, se muokkaa myös omaa käsitystä asiasta.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #144 : 10.08.11 - klo:15:58 »
^ Eräässä pukuliikkeessä tuon johdattelun kanssa jouduin pienimuotoiseen konfliktiin. Olen oppinut tiettyä kriittisyyttä jo, millaisia asioita haen, ja mitä haluan. Eräässä paikallisessa pukuliikkeessä kehuskelu on NIIN ääretöntä myyntityötä, että vaikka kerron jopa että hartia tulee aika reilusti yli, että takki ei ole sen takia mittojen suhteen mieleeni, "Kyllä se on oikean kokoinen, tuollainhan se pitääkin olla".

Sitten kun löytyy vihdoin jotain mikä näyttää hyvältä, tarkistuskysymys "Oliko tämä 100% villaa?" "Kyllä nämä kaikki ovat!", sitten kurkistus lappuun takin ollessa päällä paljastaa jotain muuta, tuli niin suuri inho tuota valehtelua myyntiä kohtaan. Itsekin teen myyntitöitä mutta en halua valehdella, korkeintaan liioittelen hieman asiaa pitäytyen faktapohjalla.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #145 : 25.08.11 - klo:10:07 »
Olen miettinyt tämän ketjun (taannoista) pienoista polemiikkia paljonkin viime aikoina.  Lopputulokseni: maku kypsyy.  Miksi mitta(tilaus)puvun tilaaminen kannattaa?  Oma prosessini oli neliivaiheinen.

1)  Oikea istuvuus

On täysin eri asia nähdä mainoskuvasta, jos joku homma toimii, ja tietää, miltä vaatteen kuuluu tuntua itsensä päällä.  Kun aloitin aikoinaan opiskelunjälkeisen työelämän, mittatilauspuku oli jonkinlainen itseisarvo, koska siinä oli sitä jotain abstraktia haluttavuutta.  Samassa yhteydessä huomasin, että vanhat pukuni eivät enää tyydyttäneet.  Kaikissa oli jotain pientä, joka rupesi vaivaamaan vasta sitten, kun oli tottunut pitämään ns. oikein istuvia pukuja päällä. 

2)  Koukussa

Kun oikean istuvuuden pariin on päässyt, herää herkästi sellainen tunne, että oma vartalo on jotenkin haasteellinen ja siksi ne vanhat vaatteet eivät istu.  On helppoa jääädä vähän koukkuun mittatilaamiseen, kun elää siinä luulossa, että rekkipuku ei nyt vaan toimi mulla.  Lisäksi jos on mieltynyt räväkämpään pukeutumiseen tai haluaa yksilöllisyyttä, erilaisia kankaita ja kuoseja tms., rekkipukujen tarjonta on kuitenkin vähän rajallista vähänkään järkevässä hintaluokassa.

3)  Tyytymättömyys - gateway drug

Ja niin kivoja kuin mittapuvut ovatkin, niissä on omat ongelmansa.  Olkapäiden rakenne, rinnan tuenta, väljät kädentiet.  Tyytymättömyys mittatilauspukuihin voi nousta koska tahansa ja se voi johtaa vain kahteen asiaan.  Kovempaan kamaan tai lopettamiseen.  Kovempi kama on tietty parempi mittatilauspuku tai räätälinpuku.  Onneksi addiktion tai finanssien täytyy olla todella kovalla tasolla, jotta tälle polulle jäisi pahasti kiinni.  Helpompi on päätyä ns. "recreational user" -tasolle, joka harvoina ja valittuina hetkinä sortuu ilman sen pahempia addiktioita tai vieroitusoireita nauttimaan kovasta kamasta hupimielessä.

4) Valaistuminen

Kun oikea istuvuus on opittu, ennemmin tai myöhemmin sitä saattaa puolivahingossa tulla kokeilleeksi jotain rekkipukua.  Ja voi olla, että löytää uuden merkin, jonka leikkaus sopii, tai päättää olla kuuntelematta myyjän neuvoja, ja ottaakin esim. kokoa pienemmän, oikeasti istuvan puvun.  Ja yllättäen sitä saattaa huomata, että vika ei olekaan omassa vartalossa, vaan aiemmin puvut ovat olleet esim. väärää mallia, leikkausta tai kokoa.  Ja yhtäkkiä ympyrä onkin tullut täyteen ja satunnainen matkailija päätyy takaisin rekkipukuihin, joista pienellä muokkauksella saa vastaavaa istuvuutta ja parhaimmillaan jopa parempaa laatua kuin samanhintaisista mittatilauspuvuista.

Ja aina silloin tällöin sitä syntisesti menee teettämään räätälillä bespoke-puvun, jos vaikka haluaa jotain vähän erikoisempaa...

Entä oliko tässä pienessä esseessä pointtia?  no, oli toki.  Jos vaatekaappini olisi alkuvaiheessaan eli täysin tyhjä, kävisin jollain luotettavalla toimijalla teettämässä yhden mittatilauspuvun ja yhden mittatilauspaidan.  Näiden pohjalta lähtisin täyttämään vaatekaappiani siihen saakka, kunnes siellä on olennainen - oman kulloisenkin tarpeen mukaan.  Täyttäisin vaatekaappia esim. halvoilla brittipaidoilla (CT, Lewin jne.) tai jollain lukuisista netin mittatilauspaitapaikoista (MT yms.) ja hyvillä rekkipuvuilla, jotka toimivat omalle vartalolle tai vaihtoehtoisesti vastaavilla halvoilla mittatilausjutuilla (MT, Cad and the Dandy yms. joita itse en ole käyttänyt, mutta joista kuulee paljon hyvää).  Rakentaisin vaaetkaappini vahvasti niiden parin mittatilausjutun kokojen ja tuntuman varaan.  Kun vaatekaappi olisi riittävällä tasolla, saattaisin harkita ajoittaista bespoke-iloittelua.

Ja se pointti: harva oikeasti tietää luontaisesti, mitä oikea istuvuus on.  Jonkun se pitää kertoa, ja harvalla on ketään pätevää opasta.  Edes ne, jotka luulevat (ja joiden luulisi) tietävänsä, saattavat olla tottuneita johonkin ihan muuhun kuin optimaaliseen istuvuuteen.  Ja tämän väärän tiedon ja osaamisen nämä ihmiset usein välittävät omille lapsilleen.  Jokaisen pitäisi mahdollisuuksien mukaan aloittaa klassisen pukeutumisen uransa osaavan vaatturin avustuksella, jotta vastaisuudessa virhehankinnoilta voitaisiin välttyä.  Mittatilausvaatteet ovat portti aitoon tyyliin, eivät matkan päätepysäkki.

Ajatuksiani.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9276
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #146 : 25.08.11 - klo:13:16 »
Jos mittatilaus on kokaiinia, josta selviää illan jälkeen joten kuten työkykyiseksi, bespokeen siirtyminen on taatusti koukuttavaa, tyylimaailman heroiinia suorastaan.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Pasteur

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 503
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #147 : 01.03.12 - klo:09:00 »
Nostellaanpas...

Itse edelleen metsästän mittatilauspukua, koska Herrainpukimo ei kyennyt sitä ainakaan toistaiseksi toimittamaan - tai toimitettu ei istunut eikä ollut korjattavissa istuvaksi. Kesäksi kuitenkin haluaisin viimeistään yhden uuden puvun. Käyttö kuitenkin toistaiseksi on sen verran rajua, että hinta ei saisi nousta nelinumeroiseksi.

1. Voitteko suositella ns. kiertäviä Aasian vaattureita, joiden laatuun voisi edes auttavasti luottaa ja jotka kävisivät kevät-talven aikana Suomessa ja mieluusti jopa Tampereella? Onko kellään kokemuksia seuraavasta: http://u-tailor.com/fi/U-Tailor_FI/Tapahtumat.html ?

2. Voitteko suositella kivijalkaputiikkia, josta mittapuvun saisi noin max 600€ hintaan? Tällainen hintaraja kun taitaa sulkea suurimman osan (Fere, Sauma jne.) pois laskuista.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #148 : 01.03.12 - klo:09:08 »
^ Sekä Feressä (17.3 saakka) etä Saumassa (3.3 saakka) on tällä hetkellä menossa mittapäivät.

Jos asut Helsingissä, niin suosittelen kyllä kävelemään liikkeisiin ja jutustelemaan äijien kanssa, että mikä on meininki. Peruskankailla, ainakin osan toimijoista puvut varmasti lähteävät tuon -20% alennuksen kanssa sieltä 600-700 eurosta.

edit. tosin jos tuo 600 on tiukka yläraja, niin luulen, että vaikeaksi voi löytäminen mennä ja kääntyminen rtw-pukuihin & muutostöihin tuottaa paremman lopputuloksen.
« Viimeksi muokattu: 01.03.12 - klo:09:10 kirjoittanut ChuckBass »

sonswan

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 178
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #149 : 01.03.12 - klo:09:34 »
^ & ^^ Katselin itse myös mittatilausvaihtoehtoa vajaa vuosi sitten, mutta päädyin Lubiamin RTW-pukuun (Fere), joka muokattiin vyötäröä ja housuja kaventamalla sopivaksi. Tämä vaihtoehto taitaisi pysyä juuri ja juuri budjetissa, koska mahdollisista muokkauksista ei kaiketi tarvitse maksaa erikseen.
Give me all the bacon and eggs you have.