Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1561129 kertaa)

Tauno

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1620 : 13.04.12 - klo:15:05 »
Pikaohje:

Tarvikkeet: Tukeva tuoli/penkki/reuna, vasara, maalarinteippi, kenkä, lesti/lepolesti, kärkirauta ja käsipyyhe.

Lesti kenkään,
tarkista, että lesti ulottuu varmasti kengän kärkeen asti,  
pyyhe kaksin kerroin penkin päälle suojaamaan kenkää,
kenkä pyyhkeen päälle nurinpäin,
kärkirauta maalarinteipillä kiinni halutulle kohdalle,
kaksi saatanan kovaa iskua raudan sivunaulojen kohdalle,
suoruuden tarkistus (eivät lähde irti pyhällä hengelläkään, kun ovat kerran paikalleen lyöty),
kaksi-kolme kovaa iskua lisää,
valmis.

Rautojen kiinnitys päivän käytettyihin, pohjiltaan kosteisiin kenkiin on hieman helpompaa. Rautojen kiinnittymisessä ei ole eroa kostean ja kuivan välillä.

Huomautus: Suutarinlenkillä ei tee tässä kotisuutarioperaatiossa mitään, sillä se ei sovellu tähän tehtävään. Saa aikaan vaan mielipahaa. On parempi kun valitset hyvän tukevan alustan suutarointityötäsi varten.



« Viimeksi muokattu: 13.04.12 - klo:15:09 kirjoittanut Tauno »

erno

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1621 : 13.04.12 - klo:15:12 »
^ Kiitos kaunis! Vielä kun kerrot, että osutatko rautojen piikit reunoksen ompeleen reikiin vai neitselliseen pohjanahkaan?

Tauno

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1622 : 13.04.12 - klo:15:18 »
No wörries! Mie joudun rautani kiinnittämään hieman ulkosyrjän puolelle, niin kaksi piikeistä osuu reunokseen ja yksi puhtaaseen pohjanahkaan...
« Viimeksi muokattu: 13.04.12 - klo:15:21 kirjoittanut Tauno »

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1623 : 13.04.12 - klo:16:10 »
Ja sitten taas kenkien hoitoon.

Olen tässä tilailemassa kärkirautoja kenkiin. http://www.blakeys-segs.co.uk/ Onko vinkkejä jotta saa oikean kokoiset tilattu? Mites kantarautojen kanssa? Onko järkeä koska kaikissa kengissäni on joko kumikanta tai sitten kumia kannassa.

Pitääpä näemmä tehdä tästä joku tutoriaali... Minulla on kaikissa nahkapohjaisissa kengissäni koon 7 metalli. Tuo on oikein mainio yleiskoko. Kuutonen on kooltaan huomattavasti pienempi ja kasi jo hyvin rouhea. Minulla on noita molempia kuitenkin varastossa, jos noita joskus sattuisi tarvimaan. Kuutosia on kyllä yhdet parit tullut naputeltua rouvan saappaisiin.

Kantarautojen tai muoveja en kumikantaissin lähtisi laittamaan, jos ei ole kovin poikkeava askellus (jos esim. ulkosyrjä kuluu huomattavasti).

- Ja tuosta onnistumisesta: Vain yhden raudan olen pieleen lyönyt, sekin vanhoihin beatterbrogueihin, jossa reunos oli jo kenngästä irronnut.

----

^ vastoin oletuksia, näistä ei lähde ääntä kärjessä/kannassa nahkapohjaa enempää.

Pitänee noita seiskoja sitten tilata. Tosin noi on niin halpoja että vois samaan syssyyn ottaa muitakin ja ihmetellä. Kannasta kuluu tuolta kello 18-16 alueelta oikeassa kengässä ja vasemmassa sitten vastaavasta paikkaa. Eli hivenen ulkosyrjän puolelta. Selkeästi kulunut toisin kuin muu kanta. Eli pitää ehkä harkita niita kantarautojakin. Tosin kulutustavaraa toi pohja muutenkin on...

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1624 : 13.04.12 - klo:22:51 »
^ itse kokeilin noita kantarautojakin. Oma kokemukseni oli kuitenkin että käyttömukavuuteen nähden turha investointi. Tämäkin riippuu hieman askelluksesta ja mikä määrä on kenkiä kierrossa sekä käytöstä.

Olen itse käyttänyt Munkan puistotien suutaria kärkirautojen asennukseen. Wanhan liiton hemmoja, hinta kohtuullinen. Ei varmaan enempää Tonillakaan, mutta Arabia on kulkemisen kannalta hieman sivussa. Samoin tohon Munkan kaverin suutarin eteen saa yleensä auton hyvin parkkiin ja kaveri on paikalla jo aamusta klo 8.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1625 : 14.04.12 - klo:03:13 »
Mä varmaan kokeilen naputella itse ne kiinni. Olivat melko nihkeitä nuo täkäläiset (kuopio) suutarit niiden suhteen. Ja ottavat melko suolasta hintaakin pikku hommista.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1626 : 14.04.12 - klo:09:46 »
Huomaan vilkuilevani säännöllisesti omia kenkiän mielessäni salaa tyytyväisesti myhäillen.

Ei, kyseessä eivät ole mitkään maailmanluokan huippisuutarin bespoke-tuotokset äärimmäisen uhanalaisen eläimen nahasta, vaan eräät käytettynä 'baysta muutamalla kympillä hankituista beatereista, jotkut loaket, barkersit tai cheanyt.

Nyt kun loskakausi on enää ikävä muisto, kuivan kelin popot on kaivettu kaapin kätköistä käyttöön. Ja ah, mikä herkullinen pieni esteettinen nautinto: Juuri sopivasti elämää nähneen näköiset jalkojen mukaisiksi muotoutuneet kengät hehkumassa kevätauringon valossa syvän ruskeita sävyjä.

Tuossa värin syvyydessä on jotain taianomaista joka saa ainakin minut suorastaan lumoutumaan. Mehiläisvahapohjaisella nahkabalsamilla hiustenkuivaajan avustuksella kyllästetty nahka on muuttunut ruskea- ja punasävyisten lankkikerrosten myötä latteahkosta tan-sävystä syvän punaruskeaksi joka vivahteikkuudessaan on suorastaan kolmiulotteinen vaihtaen miellyttävästi ilmettään valaistuksen mukaan.

Pienistä asioista sitä pitääkin ihmisen riemunsa repiä: Muutaman kympin hintaiset vintage-kengät + tunti pari puuhailua kenkienhoitokemikaalien kanssa saa aikaan epämääräisen pitkäkestoisen kevyen euforian.

Pitäisköhän lopettaa tuo renomatin nuuhkiminen?
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

erno

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1627 : 14.04.12 - klo:09:58 »

Tuossa värin syvyydessä on jotain taianomaista joka saa ainakin minut suorastaan lumoutumaan. Mehiläisvahapohjaisella nahkabalsamilla hiustenkuivaajan avustuksella kyllästetty nahka on muuttunut ruskea- ja punasävyisten lankkikerrosten myötä latteahkosta tan-sävystä syvän punaruskeaksi joka vivahteikkuudessaan on suorastaan kolmiulotteinen vaihtaen miellyttävästi ilmettään valaistuksen mukaan.



Vaadimme kuvitusta!

premier

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 519
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1628 : 14.04.12 - klo:14:42 »
Huomaan vilkuilevani säännöllisesti omia kenkiän mielessäni salaa tyytyväisesti myhäillen.

Ei, kyseessä eivät ole mitkään maailmanluokan huippisuutarin bespoke-tuotokset äärimmäisen uhanalaisen eläimen nahasta, vaan eräät käytettynä 'baysta muutamalla kympillä hankituista beatereista, jotkut loaket, barkersit tai cheanyt.

Nyt kun loskakausi on enää ikävä muisto, kuivan kelin popot on kaivettu kaapin kätköistä käyttöön. Ja ah, mikä herkullinen pieni esteettinen nautinto: Juuri sopivasti elämää nähneen näköiset jalkojen mukaisiksi muotoutuneet kengät hehkumassa kevätauringon valossa syvän ruskeita sävyjä.

Tuossa värin syvyydessä on jotain taianomaista joka saa ainakin minut suorastaan lumoutumaan. Mehiläisvahapohjaisella nahkabalsamilla hiustenkuivaajan avustuksella kyllästetty nahka on muuttunut ruskea- ja punasävyisten lankkikerrosten myötä latteahkosta tan-sävystä syvän punaruskeaksi joka vivahteikkuudessaan on suorastaan kolmiulotteinen vaihtaen miellyttävästi ilmettään valaistuksen mukaan.

Pienistä asioista sitä pitääkin ihmisen riemunsa repiä: Muutaman kympin hintaiset vintage-kengät + tunti pari puuhailua kenkienhoitokemikaalien kanssa saa aikaan epämääräisen pitkäkestoisen kevyen euforian.

Pitäisköhän lopettaa tuo renomatin nuuhkiminen?

Jep. Se CLF:n aiheuttama tummentuminen tan sävyyn ei välttämättä ole aina negatiivinen asia, kunhan sen vaan tiedostaa CLF:ää käyttäessä. Parin kuukauden jälkeen tan sävy alkaa tosin palata ennalleen :)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1629 : 15.04.12 - klo:05:13 »
Huomautus: Suutarinlenkillä ei tee tässä kotisuutarioperaatiossa mitään, sillä se ei sovellu tähän tehtävään. Saa aikaan vaan mielipahaa. On parempi kun valitset hyvän tukevan alustan suutarointityötäsi varten.

OK, tästä vastalause, mutta näemmä hyvää jälkeä saa muutenkin. Itse käytän lenkkiä kun nakutan kärki- ja kantaraudat paikoilleen.
Kaikki villa tottelee rautaa.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1630 : 16.04.12 - klo:11:41 »
Kyselin joskus aiemmin liittyen Saphirin Renomaattoriin.

Olen käyttänyt sitä perusvoiteena, voide näyttää imeytyvän mukavasti ja sen jälkeen olen kiillottanut.

Käsittelin mm Tumin nahkalaukkuja ja Mulberryn nahkaisen toilettilaukun aineella kenkien lisäksi.

Jos tulee pienikin vesitahra niin se jättää kuivuttuaan "roisketahran". Tahra näyttää siltä että tilkka maitoa olisi kuivunut
tuotteen päälle. Tahran voi harjata tai pyyhkiä kankaalla ja ne poistuu suht hyvin.

Voiko olla niin että jollei ole ensin tehnyt perusteelista putsausta Renovaattorilla niin ei Renomaattori imeydy kuitenkaan kunnolla ? 

Löytyisikö joku huolletomampi perusvoide ? Voodoo-hommiin ei ole tarvetta jo kenkäarsenaalin laajudenkin takia, haen suht nopeaa ylläpitoon
tarvittavaa ainetta. Tuohon Renomaatoriin en ole oiken tyytyväinen. Talvella tuli pari kertaa todella ikävä yllätys kun käsitellyt kengät muuttuivat
varsin rumiksi hetken käytön jälkeen....

Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1631 : 16.04.12 - klo:11:53 »
Taidat käyttää väärinpäin noita tuotteita. Renovaattori ensisijaisesti hoitaa, renomat puolestaan puhdistaa.

Näin minäkin olen käsittänyt. Renomatia en ole edes hankkinut, kun olen aloittanut puhtaalta pöydältä uusilla kengillä ja tehnyt putsaukset ihan Amiseptilla. Sitten olen renottanut kengät ennen kiillookkeen lisäämistä.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1632 : 16.04.12 - klo:12:00 »
Siis tarkennuksena olen käyttänyt sitä valkoista tököttiä joka lasipurkissa (matalampi) eikös se putsausaine ole pullossa ja on alkoholipohjainen.
Voi olla tuli tuotteiden nimet väärinpäin. Hoitavaa ainetta olen käyttänyt mielestäni.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1633 : 16.04.12 - klo:12:02 »
Siis tarkennuksena olen käyttänyt sitä valkoista tököttiä joka lasipurkissa (matalampi) eikös se putsausaine ole pullossa ja on alkoholipohjainen.
Voi olla tuli tuotteiden nimet väärinpäin. Hoitavaa ainetta olen käyttänyt mielestäni.

Renovator on sellaista valkoista tököttiä, helkutin pahanhajuista. Tämän takia siirryn jatkossa The Show Snobiin.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Kenkien hoito
« Vastaus #1634 : 16.04.12 - klo:18:51 »
Renomatia käytännössä ei voi käyttää sisätiloissa. Ottaen huomioon kuinka harvoin sitä edes käyttää, voi puhdistusaine olla toimivampi ostos.