Kirjoittaja Aihe: Sisustustyylit  (Luettu 607618 kertaa)

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #225 : 16.01.12 - klo:17:02 »
Kyllä taidesuuntausten sirpaloituminen ja tyylisuuntien hegemonian aikakauden päättyminen tuntuisi liittyvän laajempaan historialliseen kontekstiin, mutten olekaan taidehistorioitsija.

Tyylisuuntaukset ovat pirstoutuneet ja nopeutuneet teollistumisen ja nopean talouskasvun myötä. Nyt kehittynyt maailma alkaa taas japania seuraten totuttautumaan hitaampaan kasvuun. Muutaman vuosikymmenen sisään nähdään miten taide ja design kehittyvät kun vauhti ei enää ole niin repivää.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #226 : 16.01.12 - klo:18:45 »
Noh, nyt yritän valottaa tuon modernin designin demokraattisuuden niin lyhyesti kuin vain ikinä pystyn.. Eli, varsinaiset tyylisuunnat joita esim. varsinainen antiikki edustaa, on aina luotu luokkayhteiskunnassa alunperin "eliitille". Kun taas moderni design on "vain" ihmisille. Eli koska se perustuu aina jonkin tietyn funktion täyttämiseen, aitoon tarpeeseen ja ongelmanratkaisuun eikä mihinkään muuhun, ei se tuolloin erottele ketään.(Minusta alkaa vaan pikkuhiljaa tuntua että jonkin professorin tai muun "ylijumalan" se pitäisi täällä kertoa, ennen kuin tuo halutaan tajuta/uskoa.) Eli sen luomisen lähtökohdat ovat erilaiset... Eli sitä ei ole luotu erikseen esim. johtajalle, vaan IHMISELLE!

Moderni design on tehty ihmiselle mutta ei yksilölle. Se ei puhuttele yksilöä vaan se suuntaa viestinsä kollektiiville. Se pyrkii määrittelemään yleispätevän normin - myös normi-ihmisen - johon yksilön on tyydyttävä ja unohdettava omat henkilökohtaiset tarpeensa ja mieltymyksensä. Piiloviesti on: Ellet hyväksy sitä, mitä sinua viisaammat ja lahjakkaammat sinulle sallivat, vika on sinussa, ei suunnitelmassa. Teoria on puhdas ja virheetön, siinähän ei voi olla mitän vikaa.

Ok, tunnustan provosoivani. Itse asiassa minä pääsääntöisesti tykkään modernin muotoilun pelkistetystä muotokielestä mutta pidän siihen mielellään etäisyyttä. On asioita joita on kiva katsella kiiltäväpintaisilta sivuilta mutta omasta elämästäni en halua kliinistä muotoilustudiota.

Siitä nyt ei vaan pääse yli eikä ympäri että moderni arkkitehtuuri on kamalimmillaan totalitaristista historiatonta valta-arkkitehtuuria, hirviömäisen kokoisia veistosrakennuksia ja viimaisia lentokentän mieleen tuovia tyhjiä kivipintaisia aukioita joilla ihminen kokee masentavia mitättömyyden ja voimattomuuden tunteita. Jos funktionalismin tavoitteena oli selkeys, toiminnallisuus ja muodon puhtaus niin valtettavan usein tuloksena on ollut rumuutta, toimimattomuutta ja dementoivaa tylsyyttä.



"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #227 : 16.01.12 - klo:19:55 »
Noh, nyt yritän valottaa tuon modernin designin demokraattisuuden niin lyhyesti kuin vain ikinä pystyn.. Eli, varsinaiset tyylisuunnat joita esim. varsinainen antiikki edustaa, on aina luotu luokkayhteiskunnassa alunperin "eliitille". Kun taas moderni design on "vain" ihmisille. Eli koska se perustuu aina jonkin tietyn funktion täyttämiseen, aitoon tarpeeseen ja ongelmanratkaisuun eikä mihinkään muuhun, ei se tuolloin erottele ketään.(Minusta alkaa vaan pikkuhiljaa tuntua että jonkin professorin tai muun "ylijumalan" se pitäisi täällä kertoa, ennen kuin tuo halutaan tajuta/uskoa.) Eli sen luomisen lähtökohdat ovat erilaiset... Eli sitä ei ole luotu erikseen esim. johtajalle, vaan IHMISELLE!

Moderni design on tehty ihmiselle mutta ei yksilölle. Se ei puhuttele yksilöä vaan se suuntaa viestinsä kollektiiville. Se pyrkii määrittelemään yleispätevän normin - myös normi-ihmisen - johon yksilön on tyydyttävä ja unohdettava omat henkilökohtaiset tarpeensa ja mieltymyksensä. Piiloviesti on: Ellet hyväksy sitä, mitä sinua viisaammat ja lahjakkaammat sinulle sallivat, vika on sinussa, ei suunnitelmassa. Teoria on puhdas ja virheetön, siinähän ei voi olla mitän vikaa.

Ok, tunnustan provosoivani. Itse asiassa minä pääsääntöisesti tykkään modernin muotoilun pelkistetystä muotokielestä mutta pidän siihen mielellään etäisyyttä. On asioita joita on kiva katsella kiiltäväpintaisilta sivuilta mutta omasta elämästäni en halua kliinistä muotoilustudiota.

Siitä nyt ei vaan pääse yli eikä ympäri että moderni arkkitehtuuri on kamalimmillaan totalitaristista historiatonta valta-arkkitehtuuria, hirviömäisen kokoisia veistosrakennuksia ja viimaisia lentokentän mieleen tuovia tyhjiä kivipintaisia aukioita joilla ihminen kokee masentavia mitättömyyden ja voimattomuuden tunteita. Jos funktionalismin tavoitteena oli selkeys, toiminnallisuus ja muodon puhtaus niin valtettavan usein tuloksena on ollut rumuutta, toimimattomuutta ja dementoivaa tylsyyttä.

Nyt olet ihan oikeasti niin väärässä ja pihalla koko aiheesta/ sen filosofiasta, että en voi enää todeta muuta kuin että sinä todellakin vilpittömästi uskot siihen mitä sanot, ihan niin kuin toki minäkin omiin sanomisiini.. Joten ei siinä, pidetään nämä kannat kumpainenkin. Kaino pyyntöni vain olisi se, ettet ihan oikeasti höpöttäisi tuota BS:ää faktana, vaan ihan kuten itsekin totesit, provona. Näin hyvä tulee, kun nyt annetaan asian olla.

Moderni design on nimenomaan tehty yksilölle, mutta se on tehty aitoon yksilön tarpeeseen, eikä erottuakseen keinotekoisesti muista. Otetaan taas ihan konkreettinen esimerkki, koska aiheeseen liittyvä filosofia tuntuu menevän koko ajan ohitse, tai oikeammin sitä ei halutakaan ymmärtää... Eli vaikkapa Kukkapuron Fysio- tuoli. Lähes jokainen löytää siitä mieluisan asennon ja säädöt itselleen. Sekö ei ole mielestäsi yksilöllistä? Ja näitä vastaavia esimerkkejähän muuten piisaa lähes loputtomiin tässä laajassa designin kentässä. Eli sieltä löytää ihan jokainen yksilö itselleen sen oikean esineen/asian JOS se vain oikeasti halutaan tehdä+perehdytään aiheeseen. Eli moderni design jos mikä, on nimenomaan yksilölle. Se vain EI erottele ihmisiä sosiaalisiin yhteiskuntaluokkiin eikä "parempiin" tai "huonompiin".

Mutta kuten todettua, pidetään molemmat omat kantamme, koska tämähän ei tästä enää etene mihinkään suuntaan meidän kahden osalta.. Eikös vain?
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo:00:17 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Dan-D

  • Vieras
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #228 : 16.01.12 - klo:20:55 »
Siis ei, ei ja ei... Minähän nimenomaan pidän useimpia AITOJA design esineitä äärimmäisen kauniina. Se kauneus ei vaan tässä kohtaa tule koristeista tai koristeellisuudesta. Tuo mitä nimität soljuvaksi muotokieleksi tulee juuri nimenomaan siitä, että kaikki erillinen/erikseen toteutettu koristeellisuus on pyritty karsimaan pois eikä luomaan sitä. Tuota värien käyttöä toki voidaan pitää koristeluna, varsinkin jos/kun aletaan pilkkua viilaamaan. Nyt on kuitenkin taas syytä erottaa, että tuo(kaan) "koristelu" EI ole itse rakenteissa... Eli tuo koristeellisuus on tavallaan vain näennäistä.

Kyllä minä tämä ymmärsin.  Sinun mielestäsi kaikki "romanttinen" on karsittu pois ja funktionalismissa pyritään tekemään toimivia esineitä, jotka sattuvat olemaan kauniita.

Minä väitän, että funktionalismi on oikeasti syntynyt siitä, että joku on ajatellut, että kaiken mässäilyn jälkeen voisi kokeilla sitä, että tehdään asioista mahdollisimman yksinkertaisestetun kauniita esineitä.  Tätä on tutkittu ja löydetty muotokieli, joka askeettisuudestaan huolimatta on kaunis.  Tätä muotokieltä on lähdetty monistamaan.  Sitten on kirjoitettu dogmi, jonka mukaan on lähdetty funktionaalisesta tarpeesta.  Tosiasiassa kuitenkin funktionalismi on yhden tietyn teeman ja muotokielen tutkimusta, eikä aidosti funktionaalista.

Se, onko tämä koristeellisuus erilaista kuin jonkun rokokootuolin koristeellisuus, näyttää dogmin ulkopuolelta vähän irrelevantilta ja teennäiseltä vastakkainasettelulta.

Tätä ei varmasti mikään kirja tue, mutta siltä se vahvasti tuntuu.  Muuten moni kaunis kaari olisi korvattu yksinkertaisemmalla ratkaisulla.

Lainaus
Noh, nyt yritän valottaa tuon modernin designin demokraattisuuden niin lyhyesti kuin vain ikinä pystyn.. Eli, varsinaiset tyylisuunnat joita esim. varsinainen antiikki edustaa, on aina luotu luokkayhteiskunnassa alunperin "eliitille". Kun taas moderni design on luotu "vain" ihmisille. Eli koska se perustuu aina jonkin tietyn funktion täyttämiseen, aitoon tarpeeseen ja ongelmanratkaisuun eikä mihinkään muuhun, ei se tuolloin erottele ketään.(Minusta alkaa vaan pikkuhiljaa tuntua että jonkin professorin tai muun "ylijumalan" se pitäisi täällä kertoa, ennen kuin tuo halutaan tajuta/uskoa.) Eli sen luomisen lähtökohdat ovat erilaiset... Eli sitä ei ole luotu erikseen esim. johtajalle, vaan IHMISELLE!

Eliitti on muuttunut, mutta eliitille noitakin tehdään.  Se on ehkä alunperin ollut sellainen "intelligentsialle" suunnattu juttu, sitten ilmiön saatua jalansijaa hintalappu näyttäisi väittävän, että varakkaille tehty juttu.


Lainaus
Tuota demokraattisuuttahan yritetään aina kumota vedoten hintapolitiikkaan... Ok, tästä vain unohtuu samalla kaikki muu paitsi se hintalappu. Eli elinkaariajattelu, järisyttävän hyvä laatu, huollettavuus, korjaamisen mahdollisuus, ekoloogisuus jne, jne. Eli jos minä esim. maksan jostain modernista design tuolista 200€ mutta se palvelee minua niin kauan, kunnes sitten joskus siirryn täältä vihreämmille niityille, niin onko tuo tuoli maksanut minulle paljon loppujen lopuksi? Voisinhan ostaa esim. Maskun tuolin 50€:lla jonka käyttöelinkaari on maksimissaankin vain noin 10 vuotta (+/-5 vuotta).. Ei tarvitse olla kummoinenkaan laskupää jotta huomaa kumpiko noista on ollut minulle halvempi loppujen lopuksi. Entä jos haluan vaihtaa tuolini joskus toisenlaiseen..? Saan tuosta 200€ maksavasti tuolistani aina vähintäänkin omani pois, kun taas riemusta pitää kattoon hyppiä jos joku viitsii sen Maskun tuolin hakea minulta tuon kymmenen vuoden kuluttua edes ilmaiseksi.

Juu, totta kai on tosi fiksua ostaa huippulaatua mieluummin kuin roskaa, jos siihen on varaa.  Jos kuvittelet, että tämä tekee aidosta designista demokraattista, olet pelottavan kaukana tämän yhteiskunnan todellisuudesta.

Et kai vakavissasi kuvittele, että kaikilla on millään varaa edes niihin 50 euron Maskun tuoleihin?  Saati, että olisi ikinä varaa 200 euron tuoliin?  Tai 500 euron seiskatuoliin?  Tai vaikka kuuteen niitä ruokapöydän ympärille?

Lainaus
Entä jos minulla on perillisiä..? Tuo Maskun tuoli on suorastaan ongelmajätettä kuolemani jälkeen heille ja kuolinpesäni huutokaupassa meklarin nuija pamahtaa viimeisen kerran koko Masku- irtaimiston osalta muutaman kympin, korkeintaankin vain muutaman satasen kohdalla. Kun taas tuo yksikin 200 euroa maksanut design esine... Sen kuvio meneekin muuten näin; "Myin isäni/ukkini tuolin, koska en itse pitänyt siitä tai tarvinnut sitä. Sain siitä 200€!" (todennäköisesti vielä paljon enemmän, mutta tuo 200€ ikään kuin vaatimattomana ja varovaisena vertauksena) Tai näin; "Ukkini/isäni irtaimisto kaupattiin juuri Bukowskin huutokaupassa 50.000€:lla!!!" Eli tuossa "vähän" erilainen näkemys siitä, mikä on loppujen lopuksi kallista ja mikä ei ja siitä kuka on lopulta nettosaaja ja kuka nettomaksaja... Funtsikaa asiaa jokainen tykönänne pienen hetkisen verran.

Tämä ei toisaalta johdu itse designista tai funktionaalisuudesta mitenkään vaan kysynnästä ja tarjonnasta.  Antiikkituoli - vaikka sitten sitä rokokoota - pitää arvonsa ihan vastaavasti, jos sillä on ollut arvoa ostettaessa.  

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #229 : 16.01.12 - klo:21:27 »
Kaino pyyntöni vain olisi se, ettet ihan oikeasti höpöttäisi tuota BS:ää faktana, vaan ihan kuten itsekin totesit, provona. Näin hyvä tulee, kun nyt annetaan asian olla.
Ad hominemiin siirtyminen kertoo että argumentointirintamalla on paukut loppu.   
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #230 : 16.01.12 - klo:22:46 »
Kyllä minä tämä ymmärsin.  Sinun mielestäsi kaikki "romanttinen" on karsittu pois ja funktionalismissa pyritään tekemään toimivia esineitä, jotka sattuvat olemaan kauniita.
Eikä ainoastaan minun mielestäni, vaan niinhän ne onkin karsittu/pyritty karsimaan pois. Näkeehän sen jo pelkistä kuvistakin. Ja kyllä, toimivuus/käytännöllisyys on yksi funktionalismin ihanteista/tavotteista.

Minä väitän, että funktionalismi on oikeasti syntynyt siitä, että joku on ajatellut, että kaiken mässäilyn jälkeen voisi kokeilla sitä, että tehdään asioista mahdollisimman yksinkertaisestetun kauniita esineitä.  Tätä on tutkittu ja löydetty muotokieli, joka askeettisuudestaan huolimatta on kaunis.  Tätä muotokieltä on lähdetty monistamaan.  Sitten on kirjoitettu dogmi, jonka mukaan on lähdetty funktionaalisesta tarpeesta.  Tosiasiassa kuitenkin funktionalismi on yhden tietyn teeman ja muotokielen tutkimusta, eikä aidosti funktionaalista.
Ei ja kyllä.. Eli funktionalismi on syntynyt aidon tarpeen tyydyttämiseen eli toisin sanoen tietyn funktion täyttämiseen mahdollisimman hyvin, ilman mitään ylimääräistä. Eli tuohon yllä olevaan viittaukseen vastaus EI siksi, koska aito tarve on ollut olemassa, eikä luomisen peruste ole ollut kauneus itsessään. KYLLÄ taas siksi, että todellakin vähemmän onkin itse asiassa paljon enemmän! Vaikka karsastankin aiheen opiskelemista ja siitä keskustelemista pelkästään vedoten esim. kirjoihin, niin tässä vaiheessa tuo viittaus kirjallisuuteen on vain yksinkertaisesti pakko ottaa esille näemmä jo pelkän uskottavuudenkin kannalta. Eli tuo väitteesi siitä, miksi funktionalismi/modernismi on alunperin keksitty, on pelkkää omaa spekulaatiotasi, ei siis faktaa. Voit tarkastaa asian niin historiankirjoista kuin myös aiheeseen liittyvistä asiateoksista ja huomaat spekulaatiosi olevan virheellinen. Eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Kai sitä nyt jokainen on joskus väärässä. Totta kai, funktionalismin/modernismin syntyyn on paljon muitakin syitä kuin tuo äsken mainitsemani.. Syitä on ollut muun muassa tyylisuuntien kyseenalaistaminen/kapinointi niitä vastaan, teollistuminen, koneiden hyödyntäminen valmistuksessa, valmistus/tuotantokustannuksien karsiminen, (kuitenkaan liikaa laadusta tinkimättä) kuljetuskustannuksien minimoiminen, sarjatuotanto, käytännöllisyys ym, ym.

Se, onko tämä koristeellisuus erilaista kuin jonkun rokokootuolin koristeellisuus, näyttää dogmin ulkopuolelta vähän irrelevantilta ja teennäiseltä vastakkainasettelulta.

Tätä ei varmasti mikään kirja tue, mutta siltä se vahvasti tuntuu.  Muuten moni kaunis kaari olisi korvattu yksinkertaisemmalla ratkaisulla
Aivan! (Edelleen välttelen mahdollisimman pitkälle käyttämästä pelkkää kirjallisuutta keppihevosena, mutta nyt on tosiaan jo "pakko".) Eli, todellakaan mikään kirja ei useimpia muitakaan esittämiäsi väitteitä tue, kun taas minun väittämiäni tukee. Jos et usko, niin ei muuta kuin kirjastoon hopi, hopi.. Fakta ja mutu- tieto erikseen.

Eliitti on muuttunut, mutta eliitille noitakin tehdään.  Se on ehkä alunperin ollut sellainen "intelligentsialle" suunnattu juttu, sitten ilmiön saatua jalansijaa hintalappu näyttäisi väittävän, että varakkaille tehty juttu.
Aivan oikein! Nyt olet asian ytimessä.. Moderni ja funktionalistinen design on kaikille suunnattu, myös "eliitille".

Juu, totta kai on tosi fiksua ostaa huippulaatua mieluummin kuin roskaa, jos siihen on varaa.  Jos kuvittelet, että tämä tekee aidosta designista demokraattista, olet pelottavan kaukana tämän yhteiskunnan todellisuudesta.

Et kai vakavissasi kuvittele, että kaikilla on millään varaa edes niihin 50 euron Maskun tuoleihin?  Saati, että olisi ikinä varaa 200 euron tuoliin?  Tai 500 euron seiskatuoliin?  Tai vaikka kuuteen niitä ruokapöydän ympärille?
Ok, jos ei ole varaa 50€:n maskun tuoliin, niin entäpä esim. 35€:n Aallon Jakkaraan..? Tätä hintapolitiikkaa voi kukin tykönään toki romantisoida ja märehtiä loputtomiin, mutta kannattaisi katsoa asiaa edelleenkin hieman laajemmin. Nyt pikkuhiljaa luulisi jo aikuisten ihmisien nähneen mitä on oikea elämä ja reaalimaailma.. Eli oliko niitä ilmaisia aterioita olemassa, vaiko EI? No eihän niitä todellakaan ole, ei siis tässäkään asiassa. Joten jos se ainoa ostokanava on esim. Vepsäläinen tai Artek, kun ei viitsitä/tiedetä muualta etsiä, niin olet oikeassa, se ei ole silloin jokaisen juttu. Toinen seikka joka taisi nyt taas kerran unohtua... Eli, kaikkea ei saa kerralla, eikä pidäkään saada. Eli kuka tässä on käskenyt tai edes neuvonut menemään esim. Vepsäläiselle ja ostaa sieltä kuutta tuliterää Seiskaa..? En minä ainakaan. Luuletkos, että esim. minä olisin ostanut kaiken itselleni viikossa tai parissa? Voin kertoa että kyseessä on vuosien projekti, joka ei välttämättä tule olemaan koskaan täysin valmis. Tämänhetkinen rahatilanteeni on sellainen, että en saisi esim. Vepsäläiseltä kannettua ulos ensimmäistäkään Kukkapuron Karuselli- tuolia. Tästäkään huolimatta se seikka EI vähennä pienimmässäkään määrin ko. esineen tai yleisesti designin demokraattisuutta eikä modernismin täydellisen demokraattista filosofiaa.

Tämä ei toisaalta johdu itse designista tai funktionaalisuudesta mitenkään vaan kysynnästä ja tarjonnasta.  Antiikkituoli - vaikka sitten sitä rokokoota - pitää arvonsa ihan vastaavasti, jos sillä on ollut arvoa ostettaessa.  
Tiedän kyllä hyvinkin tarkkaan syyt, mistä minkäkin design esineen, tai vaikkapa antiikkiesineen hinta muodostuu.. Mutta pointti onkin se, että olivatpa syyt mitkä tahansa, niin eikö se asetelma/mahdollisuus kannattaisi hyödyntää?

« Viimeksi muokattu: 16.01.12 - klo:23:42 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #231 : 16.01.12 - klo:23:09 »
Ad hominemiin siirtyminen kertoo että argumentointirintamalla on paukut loppu.  

Olen pahoillani, olet oikeassa.. Paukut on tosiaankin sikäli loppu, että en jaksa kirjoittaa samoja perusteluita kymmeneen kertaan vain hieman erilaisin sanankääntein, kun joku on taas löytänyt yksittäisen sanan, lauseen tai kuvan jonka kohdalla voidaan aloittaa pilkunviilaaminen.
Ongelmasi on tässä kohtaa se, että et näe tai paremminkin et halua nähdä metsää yksittäisiltä puilta.. Eli sinä kaivelet yksittäisiä esimerkkejä, joilla sitten suorastaan itsepetoksellisesti ruokit asenteitasi ja uskomuksiasi joihin olet tottunut jo siellä äidinmaidossa. Tuttu ja turvallinen kun tuntuu niin mukavalta, eiköstä vain? Kun taas uusi/totutusta poikkeava on uhka, eikö näin?
Tosiaan, minun kieleni ei enää tämän kummempaan taivu, sillä luulin perustelevani asiat mahdollisimman selkeästi.
« Viimeksi muokattu: 16.01.12 - klo:23:15 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #232 : 17.01.12 - klo:00:39 »
Ai teillä on aitoa antiikkia.. No perhana. Mitä tyylisuuntaa pääasiassa?
Pääsääntöisesti taitaa olla Jugendia.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #233 : 17.01.12 - klo:00:49 »
Ai teillä on aitoa antiikkia.. No perhana. Mitä tyylisuuntaa pääasiassa?
Pääsääntöisesti taitaa olla Jugendia.

Ok. Oletteko saaneet muun sisustuksen sointumaan helposti siihen? Vai oletteko pyrkineet täysin autenttiseen aikalaissisustukseen/tyyliin?
Eikös teidän talonnekin ollut ihan sitä itseään, eli ihka aito vanha hirsitalo? Entä oletteko itse hankkineet esineet, vai onko kulkeutunut suvussa?

P.S. En sitten tosiaankaan aio ehdottaa autenttiseen Jugend- miljööseen mitään Remmi- sohvaa, vaan totta tosiaan, esim. Chesterfield olisi miltei täydellinen ratkaisu teille, mikäli koko ynnä muut seikat vain passaavat.. Ja onhan niitä eri mallisia.
VASTATUULEEN!

Dan-D

  • Vieras
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #234 : 17.01.12 - klo:11:25 »
Aivan! (Edelleen välttelen mahdollisimman pitkälle käyttämästä pelkkää kirjallisuutta keppihevosena, mutta nyt on tosiaan jo "pakko".) Eli, todellakaan mikään kirja ei useimpia muitakaan esittämiäsi väitteitä tue, kun taas minun väittämiäni tukee. Jos et usko, niin ei muuta kuin kirjastoon hopi, hopi.. Fakta ja mutu- tieto erikseen.

Missasit pointtini tältä osin.

Tiedän kyllä, mitä se kirja kertoo, ja mitä suunnittelija sanoo ajatelleensa jotain luodessaan.  Meidän eromme on siinä, että sinä uskot siihen.  Minä en usko hetkeäkään.  Siihen viittasin kommentillani, että tätä ei varmaan mikään kirja tue.  Funktionalismin julkilausutut perusteet eivät mielestäni ole uskottavia.  Uskoakseni funktionaalisuus on ollut yksi pieni osatekijä, mutta pääasiallisena tekijänä funktionalismin synnyssä on ollut uuden estetiikan löytäminen, luominen ja hyödyntäminen, ilman mitään aitoa pyrkimystä funktionaalisuuteen.

Minä siis ihan yksinkertaisesti en usko näitä korupuheita.

Eli sikäli keskustelun jatkaminen tästä lienee turhaa.  Toinpahan näkemykseni esille, jos sillä mitään arvoa on.

Sivuhuomautuksena muuten: tykkään kovasti funkkiksesta ja siihen tyyliin kotiani pääasiassa sisustan, vaikka varsinaisia klassikoita minulla ei vielä ole ollut mahdollisuus ostaa.  Tykkään siitä kuitenkin puhtaasti esteettisistä syistä, enkä yksinkertaisesti usko kaikkea funktionalismiin liittyvää ideologiaa, dogmatiikkaa ja muuta hapatusta.  Esineet ovat kauniita ja se riittää minulle.

Seuraan tätä ketjua vastedes lähinnä mielenkiinnosta, koska ei minulla tämän jälkeen mitään annettavaa varmaankaan enää ole.  Jatkakaa.


Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #235 : 17.01.12 - klo:16:10 »
Ok. Oletteko saaneet muun sisustuksen sointumaan helposti siihen? Vai oletteko pyrkineet täysin autenttiseen aikalaissisustukseen/tyyliin?
Joo ja ei. Meillä on edelleen paljon huonekaluja jotka tulee vaihtumaan johonin muuhun kun sopivaa löytyy. Lisäksi tarkoitus on tehdä itse jonkun verran uutta. Ei ole pyritty täysin autenttiseen. Sanotaan näin että puisia huonekaluja ostetaan, lastulevyä ei. Mutta en tiedä onko tarkoitus myöskään sisustaa täysin autenttiseen aikatauluun, ei ainakaan tietääkseni. Vaan ihan oman silmän mukaan mitä halutaan.
Eikös teidän talonnekin ollut ihan sitä itseään, eli ihka aito vanha hirsitalo?
Talo on 1916 rakennettu hirsitalo ja 1968-1970 raiskattu :) Siitä tulee myös osittain tämä inhoni tiettyjä aikakausia kohtaan. Lattialistat, ovien listat ja osa ovista on vaihdettu esim silloin tylsiksi. Paljon muutenin todella typeriä ratkaisuja tehty, osa liittyy energiaan kun se on halpaa ollut. Paljon on tehtävää, lattioista pitäisi repiä muovimatot ja lastulevyt pois (alla lankut), seinistä lastulevyt pois. Koko keittiö uusiksi, piippujen muurausta purettujen tilalle etc. Jalkalistat koko taloon, ovien vaihtamisia (ostin huutokaupasta talomme kaikki jäljellä olleet alkuperäiset ovet ja ikkunat joten sieltä saadaan jotain vaihdettua). Ikkunat on yksi iso mysteeri myös, koska ikkunat kun on 70 vaihdettu niin aukkoja on kasvatettu. Alkuperäisen kaltaiset ikkunat pitäisi saada tilalle, mutta on pirskatin kallista teettää ja yhtä hyvää puuta ei oikein enää saa. Julkisivulta pitäisi pudottaa mineriitti levyt alas ja todennäköisesti joutuu pistään uuden julkisivulaudan.
Entä oletteko itse hankkineet esineet, vai onko kulkeutunut suvussa?
Omasta suvusta ei oikein ole mitään sellasta tullut, puolisolta jonkun verran. Sitten sitä on kerätty/osteettu sukulaisilta, kirppiksiltä, huutokaupoista yms.

Tuo sohva asia on tosiaan yksi iso mysteeri itselle. Kun pitää olla mukava, sopia tyyliin ja kestää esim koirien aika rajukin elämä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #236 : 17.01.12 - klo:18:20 »
Aivan! (Edelleen välttelen mahdollisimman pitkälle käyttämästä pelkkää kirjallisuutta keppihevosena, mutta nyt on tosiaan jo "pakko".) Eli, todellakaan mikään kirja ei useimpia muitakaan esittämiäsi väitteitä tue, kun taas minun väittämiäni tukee. Jos et usko, niin ei muuta kuin kirjastoon hopi, hopi.. Fakta ja mutu- tieto erikseen.

Missasit pointtini tältä osin.

Tiedän kyllä, mitä se kirja kertoo, ja mitä suunnittelija sanoo ajatelleensa jotain luodessaan.  Meidän eromme on siinä, että sinä uskot siihen.  Minä en usko hetkeäkään.  Siihen viittasin kommentillani, että tätä ei varmaan mikään kirja tue.  Funktionalismin julkilausutut perusteet eivät mielestäni ole uskottavia.  Uskoakseni funktionaalisuus on ollut yksi pieni osatekijä, mutta pääasiallisena tekijänä funktionalismin synnyssä on ollut uuden estetiikan löytäminen, luominen ja hyödyntäminen, ilman mitään aitoa pyrkimystä funktionaalisuuteen.

Minä siis ihan yksinkertaisesti en usko näitä korupuheita.

Eli sikäli keskustelun jatkaminen tästä lienee turhaa.  Toinpahan näkemykseni esille, jos sillä mitään arvoa on.

Sivuhuomautuksena muuten: tykkään kovasti funkkiksesta ja siihen tyyliin kotiani pääasiassa sisustan, vaikka varsinaisia klassikoita minulla ei vielä ole ollut mahdollisuus ostaa.  Tykkään siitä kuitenkin puhtaasti esteettisistä syistä, enkä yksinkertaisesti usko kaikkea funktionalismiin liittyvää ideologiaa, dogmatiikkaa ja muuta hapatusta.  Esineet ovat kauniita ja se riittää minulle.

Seuraan tätä ketjua vastedes lähinnä mielenkiinnosta, koska ei minulla tämän jälkeen mitään annettavaa varmaankaan enää ole.  Jatkakaa.

Tuota, mihinkäs tässä sitten enää voi yleensä uskoakaan, jos ei historiankirjoihin ja alan erikois/ asiateoksiin tai suunnittelijoiden ja arkkitehtien itsensä kertomaan? No hyvä on, kuten olen tainnut mainitakin, niin myöskin tätä ns. "oppi-isäänikin" uskon hyvin vahvasti. MUTTA kun hänkin kertoo hyvin pitkälti nuo samat asiat+todella paljon vielä lisää... Joten oletko nyt ihan tosissasi, että kaikki nuo tietolähteet puhuvat palturia tai muunneltua totuutta esim. funktionalismin ja modernismin synnyn osalta? Nyt sinulla pitäisi olla oikeasti jotain todella paljon kättä pidempää, jotta voisimme alkaa kumoamaan pala palalta ainakin vielä toistaiseksi voimassaolevaa totuutta/historiankirjoitusta.

Ok, hyvä on.. Eli minulta jäi eilen hieman kesken nuo perusteluni siitä, miksi modernien ja funktionalististen esineiden muotokieli on toden totta selkeää ja soljuvaa muotokieltä, muutenkin kuin pelkän ulkonäön tähden. Itse asiassa, tuo sinun kantasi on teoriassa hyvinkin järkeenkäypä, erityisesti näin nykyihmisen näkökulmasta ajateltuna ja nähtynä... Väitän kuitenkin, että tuo väittämäsi on siitäkin huolimatta helposti kumottavissa jo parilla argumentilla. Tässä ne tulevat; teollinen sarjatuotanto ja koneiden maksimaalinen hyödyntäminen valmistusprosessissa. Eli yksin jo nämä funktionalismin ihanteet/pyrkimykset suorastaan pakottivat arkkitehdit ja suunnittelijat selkeään ja pelkistettyyn muotokieleen. Eli minä edelleen väitän, että funktionaalisuus on ihan aidosti ollut hyvinkin kantava voima ja pyrkimys modernismin ja funktionalismin historiassa.

Tuohan muuten EI pidä paikkaansa, etteikö sinulla tai jollain muulla olisi mitään annettavaa esim. tähän aiheeseen. Eli, vaikka olemme selvästi hyvinkin monesta aiheeseen liittyvästä asiasta täysin eri mieltä, niin juuri sehän on lopulta hedelmällistä. Tämäkin keskustelu olisi päättynyt aikapäiviä sitten, jos kaikki olisivat tuumineet esim. minun kirjoituksiini, että kyllä, juuri näin. Parhaani mukaan toki yritän kantani ja olemassa olevat tietoni perustella ilman muuta.
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo:18:31 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Dan-D

  • Vieras
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #237 : 18.01.12 - klo:10:12 »
Tuota, mihinkäs tässä sitten enää voi yleensä uskoakaan, jos ei historiankirjoihin ja alan erikois/ asiateoksiin tai suunnittelijoiden ja arkkitehtien itsensä kertomaan? No hyvä on, kuten olen tainnut mainitakin, niin myöskin tätä ns. "oppi-isäänikin" uskon hyvin vahvasti. MUTTA kun hänkin kertoo hyvin pitkälti nuo samat asiat+todella paljon vielä lisää... Joten oletko nyt ihan tosissasi, että kaikki nuo tietolähteet puhuvat palturia tai muunneltua totuutta esim. funktionalismin ja modernismin synnyn osalta? Nyt sinulla pitäisi olla oikeasti jotain todella paljon kättä pidempää, jotta voisimme alkaa kumoamaan pala palalta ainakin vielä toistaiseksi voimassaolevaa totuutta/historiankirjoitusta.

No minä en usko historiankirjoitukseen muutenkaan kovin paljoa ihmisten motiivien osalta.  Historiankirjoissa eri toimet pyritään rationalisoimaan, motiiveja kaunistellaan ja tuotetaan kliinistä, suoraviivaista ja konemaista historiaa, jolla on vähän tekemistä todellisuuden kanssa.  Hyvinä esimerkkeinä viime vuosisadan suuret sodat, joissa kaikki pahimmatkin sekamelskat näyttävät historiankirjoissa usein pitkällisen strategisen pohdinnan tuloksilta ja järkevältä osalta "suurta kuvaa" jota oikeasti tuskin kukaan hahmotti.

Sama koskee funktionalismia.  Siitä haisee minulle todella vahvasti sellainen rationalisointi ja kaunistelu, jota minun on vaikeaa uskoa.  Viime vuosisadan alussa etsittiin jatkuvasti uusia ilmaisukeinoja, uusia estetiikkoja, uusia tapoja jättää oma jälkensä taidehistoriaan, jonka kulku muuttui jo aiemmin todella verkkaisesta erittäin nopeaksi.  Tässä yhteydessä suunnittelussa ja arkkitehtuurissa muutamat tyypit löysivät oman, toimivan estetiikkansa, ja kehittivät siitä oman juttunsa, jonka filosofia kirjoitettiin jälkikäteen suureksi ajatukseksi.  Siltä se haisee, kun funkkista ja sen perusteluita vertailee.

Joten turha tästä on tosiaan vääntää.  En minä kuvittele, että sinä lakkaat uskomasta omiin lähteisiisi.  Minä pidän niitä epäuskottavina funkkiksen taustamotiivien suhteen, mutta se ei vähennä funktionalismin arvoa minun silmissäni.

Lainaus
Väitän kuitenkin, että tuo väittämäsi on siitäkin huolimatta helposti kumottavissa jo parilla argumentilla. Tässä ne tulevat; teollinen sarjatuotanto ja koneiden maksimaalinen hyödyntäminen valmistusprosessissa. Eli yksin jo nämä funktionalismin ihanteet/pyrkimykset suorastaan pakottivat arkkitehdit ja suunnittelijat selkeään ja pelkistettyyn muotokieleen. Eli minä edelleen väitän, että funktionaalisuus on ihan aidosti ollut hyvinkin kantava voima ja pyrkimys modernismin ja funktionalismin historiassa.

Tätä taas mielestäni eivät tue funkkikselle ominaiset kaartuvat rakenteet, jotka ovat kaikkea muuta kuin yksinkertaisia teollisten prosessien kannalta.

Lainaus
Tuohan muuten EI pidä paikkaansa, etteikö sinulla tai jollain muulla olisi mitään annettavaa esim. tähän aiheeseen. Eli, vaikka olemme selvästi hyvinkin monesta aiheeseen liittyvästä asiasta täysin eri mieltä, niin juuri sehän on lopulta hedelmällistä. Tämäkin keskustelu olisi päättynyt aikapäiviä sitten, jos kaikki olisivat tuumineet esim. minun kirjoituksiini, että kyllä, juuri näin. Parhaani mukaan toki yritän kantani ja olemassa olevat tietoni perustella ilman muuta.

Kysymys onkin ehkä pikemminkin siitä, että olen antanut kaiken, mitä minulla oli annettavana.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #238 : 18.01.12 - klo:18:07 »
Sama koskee funktionalismia.  Siitä haisee minulle todella vahvasti sellainen rationalisointi ja kaunistelu, jota minun on vaikeaa uskoa.  Viime vuosisadan alussa etsittiin jatkuvasti uusia ilmaisukeinoja, uusia estetiikkoja, uusia tapoja jättää oma jälkensä taidehistoriaan, jonka kulku muuttui jo aiemmin todella verkkaisesta erittäin nopeaksi.  Tässä yhteydessä suunnittelussa ja arkkitehtuurissa muutamat tyypit löysivät oman, toimivan estetiikkansa, ja kehittivät siitä oman juttunsa, jonka filosofia kirjoitettiin jälkikäteen suureksi ajatukseksi.  Siltä se haisee, kun funkkista ja sen perusteluita vertailee.
Mutta kun pelkkä estetiikka on vain pintapuolista "kiiltoa".. Ja minäkin olen avannut yksistään jo tässä keskustelussa useita eri esineiden ns. sisäänrakennettuja ominaisuuksia joita nimenomaan EI päältäpäin välttämättä näe laisinkaan. Nehän EIVÄT todellakaan ole mitään sattumaa. Esim. Poul Henningsen:in 20-luvulla tekemästä tutkimuksesta, koskien valon heijastumista, on yhä tuota uraa uurtavaa tutkimusmateriaalia olemassa tallella. Tuossa jälleen vain yksi esimerkki lähes loputtomista vastaavista esimerkeistä ja tutkimuksista/suunnitelmista.

Tätä taas mielestäni eivät tue funkkikselle ominaiset kaartuvat rakenteet, jotka ovat kaikkea muuta kuin yksinkertaisia teollisten prosessien kannalta.
Monen esineen kohdalla itse asiassa TODELLA helppoa.. Muun muassa Aallon kalusteisiin taivutukset ovat äärimmäisen helppoja tehdä, sillä hänen keksimänsä puu/koivuvaneri rakenteet taipuvat/taivutetaan valmistusprosessissa jo pelkän kuuman vesihöyryn avulla. Teräsputkirakenteiset esineet; edelleen äärimmäisen helppoja "prässättäviä".. Muoviset ja lasikuituiset; muottiin puristettuja/valettuja jne, jne. Rakennuksien kohdalla toki haasteellisempaa.
VASTATUULEEN!

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #239 : 19.01.12 - klo:11:22 »
Muun muassa Aallon kalusteisiin taivutukset ovat äärimmäisen helppoja tehdä, sillä hänen keksimänsä puu/koivuvaneri rakenteet taipuvat/taivutetaan valmistusprosessissa jo pelkän kuuman vesihöyryn avulla.

Laminoidaan muotoonsa. Erittäin helppo prosessi, mutta vaati pientä kehittämistä. Taivutus, toki, tehdään, mutta "märkänä" l. kerrokset liukuvat toisiinsa nähden. Noita ei siis tehdä levyistä.

(Pähkäilen, btw, paraikaa ******laminoituja - laminointiagentti peitetty, koska tuotantosalaisuus - puisia silmälasinkehyksiä. Jospas kohta protoasteelle menisi...)

Lainaus
Teräsputkirakenteiset esineet; edelleen äärimmäisen helppoja "prässättäviä".. Muoviset ja lasikuituiset; muottiin puristettuja/valettuja jne, jne. Rakennuksien kohdalla toki haasteellisempaa.

Näin. Kaarimuodot ovat prosesseissa teräviä muotoja helpompia, koska pisterasituksia ei synny niin paljon l. "blowoutien" määrä vähenee. Tästä esimerkkinä (foorumin pääaihepiiriä muistaen) kengät: Lestityksessä tulee hylsyjä nimenomaan pohjan ja pinnan reunan taitoksessa, koska se on terävä. Kaikki muut kaarteet ovat suhteellisen yksinkertaisia, mutta tuo terävähkö käännös on juuri se kulma, jossa vanha taito (i.e. käsinvenytys) on muistona - ja koneenkäyttäjän migreeninä, koska käsituntumaa ei ole.
Kaikki villa tottelee rautaa.