Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1569904 kertaa)

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3585 : 07.02.17 - klo:18:39 »
Mikäs muuten foorumin mielipide kuvioinnin suhteen? Onko kuviollinen (esim ruudullinen) silkkaa hölmöilyä?

Voi olla ja voi olla olematta. Vaikutelma on täysin kiinni toteutuksesta.

Nyt on tärkeä hahmottaa huolella mielessään ero muodollisen pukeutumisen ja arkipukeutumisen välillä. Formaalin pukeutumisen johtoajatus on välttää päällekäyvästi huomiota herättävää pukeutumista koska muodollista pukeutumista edellyttävissä tilanteissa huomion keskiössä on aina jokin tietty asia johon läsnä olevien huomion halutaan kiinnittyvän häiriöttä. Tämän vuoksi formaalissa pukeutumsessa haetaan mieluummin hillittyä harmoonista ilmettä ilman revittelyä.

Arkipuku on sitten taas toinen juttu, business casual, business smart ect. eli puku joka voi olla kuosiltaan, väriltään ja kuvioinniltaan hyvinkin räväkkä. Arkipuku hakee asemaansa jostain farkkurennon ja muodollisen pukeutumisen välimaastosta olematta kumpaakaan. Arkipuku voisi viestittää vaikkapa jotain sellaista että olen liikkeellä tosissani mutta en jäykistellen, eli voisi ehkä sanoa hyvää konttoripukeutumista.

Ruudullinen puku on oikein oivallettuna mielestäni mainio arkipukuna, sopii yhtä hyvin työtuntien sidosryhmätapaamisiin kuin töiden jälkeisiin after work hetkiin rennommissa tunnelmissa. Itse olen ihastunut windowpane kuvioihin sekä ikiklassisiin Prince of Wales kuvioituihin pukuihin. Oma periaatteeni näiden kanssa (mielipide) on että kuvioidun puvun kaverina muiden vaatteiden ja asusteiden tulee olla hillittyjä. Varmasti on tyylitaitureita jotka osaavat yhdistää esimerkiksi raidallisen paidan ruudulliseen pukuun mutta itse en uskalla ottaa riskiä.

Arkipuku sitten juhlapukuna? Miksikäs ei jos tilaisuuden henki viritetään rennommaksi. Tärkeintä kuitenkin on miten pukunsa kantaa ja että puku tuntuu omalta jolloin käyttäytymiseen tulee luontevuutta ja varmuutta. Ihmiset ovat herkkiä aistimaan tunnetiloja ja jos koet päälläsi olevat vaatteet vieraiksi niin se näkyy.

Ja loppuun pakollinen James Bond:

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3586 : 07.02.17 - klo:21:31 »
Eliel's (Tarkk'ampujankatu 4) on erinomainen paikka kenkaostoksiin. Ei tartte menna nettiostoksiin.
Great minds think alike - fools never differ.

Kolibri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3587 : 07.02.17 - klo:22:49 »
Pakollinen laatujalkinemyymälälinkki:
https://tyyliniekka.fi/laatukenkien-ostospaikat-suomessa/
(This section has abandoned itself)

Söze

  • Kisälli
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3588 : 08.02.17 - klo:00:26 »
(Olen itse entinen Herrainpukimolainen, näin disclaimerina).
Uskaltaako tiedustella miksi?

Yksi mikä tuli myös mieleen on Schoffa. Hinta nousee sielläkin yli tuhannen euron eli aika samoissa herrainpukimon ja sauman kanssa. Jos näistä kolmesta joku niin mikä?

Ja herranjestas kuinka hienoja kenkiä, kiitokset vinkeistä! Pitänee käydä tuo kivijalkamyymäläkin chekkaamassa mitä pikimmiten.

Paljon asiaa...
Itsekin tuohon samaiseen kuvioon tykästynyt. Mutta ehkä se on tässä kohtaa painettava jarrua villeimpien viritysten suhteen.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3589 : 08.02.17 - klo:10:36 »
(Olen itse entinen Herrainpukimolainen, näin disclaimerina).
Uskaltaako tiedustella miksi?

Tarkoitan, että olin ennen Herrainpukimossa töissä, joten ajattelin mainita sen mahdollisten biasien selkeyttämisesti (en usko, että niitä sinällään on). Olen ensisijaisesti suunnittelija ja minulle avautui suunnittelijanpaikka hyvällä omistusosuudella kansainväliseltä nousevalta brändiltä. Vaikka pidänkin myyntityötä ajoittain ihan hauskana - joskin henkisesti todella raskaana - hommana, minulle ei jäänyt Herrainpukimossa aikaa pidempijänteiseen suunnittelutyöhön (joka esim. mallistojen osalta on suhteellisen keskeytymättömän työajan vaativaa). Näinpä pakkasin sakseni, annoin Herrainpukimon porukalle mm. oikeudet kehittämäni paitamittausjärjestelmän käyttöön ja lähdin rakentamaan uutta. Herrainpukimosta saa kuitenkin edelleen hyviä pukuja erittäin järkevään hintaan.

Lainaus
Yksi mikä tuli myös mieleen on Schoffa. Hinta nousee sielläkin yli tuhannen euron eli aika samoissa herrainpukimon ja sauman kanssa. Jos näistä kolmesta joku niin mikä?

Lähetä sähköpostia, käy paikan päällä juttelemassa jne...valitse sen pohjalta, missä 1: "talon tyyli" osuu sellaisenaan silmään (mittatilauksessa tätä ei paljoa muuteta) ja 2: sinua tunnutaan ymmärrettävän parhaiten. Sama pätee tietenkin myös vaattureihin silloin kun vaatekaapin kruunua lähdetään hakemaan, "bespoke" ei tarkoita vapaata tyyliä.

1000€ on minusta mittatilauspuvusta suhteellisen järkevä hinta. Paljon tuon alle menevät hinnat alkavat ainakin minulla nostaa kysymyksiä. Kohtelisin lähtöhintaväliä 1000-1500€ "saman hintaisina" ja tekisin valinnan ylläolevien kriteerien perusteella.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Söze

  • Kisälli
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3590 : 08.02.17 - klo:15:01 »
Tarkoitan, että olin ennen Herrainpukimossa töissä, joten ajattelin mainita sen mahdollisten biasien selkeyttämisesti (en usko, että niitä sinällään on). Olen ensisijaisesti suunnittelija ja minulle avautui suunnittelijanpaikka hyvällä omistusosuudella kansainväliseltä nousevalta brändiltä. Vaikka pidänkin myyntityötä ajoittain ihan hauskana - joskin henkisesti todella raskaana - hommana, minulle ei jäänyt Herrainpukimossa aikaa pidempijänteiseen suunnittelutyöhön (joka esim. mallistojen osalta on suhteellisen keskeytymättömän työajan vaativaa). Näinpä pakkasin sakseni, annoin Herrainpukimon porukalle mm. oikeudet kehittämäni paitamittausjärjestelmän käyttöön ja lähdin rakentamaan uutta. Herrainpukimosta saa kuitenkin edelleen hyviä pukuja erittäin järkevään hintaan.

Aaaa... Ajattelin tosiaan, että entinen asiakas huonon kokemuksen seurauksena.

Vaikutatko nykyään suomessa vai jossain muualla? Ja edelleenkö pukujen parissa? Olisi mielenkiintoista nähdä tekeleitä...

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3591 : 08.02.17 - klo:15:28 »
Aaaa... Ajattelin tosiaan, että entinen asiakas huonon kokemuksen seurauksena.

Vaikutatko nykyään suomessa vai jossain muualla? Ja edelleenkö pukujen parissa? Olisi mielenkiintoista nähdä tekeleitä...

Yritys toimii Tukholmassa ja tuottaa valmispukuja (tulevaisuudessa myös mittatilausta) ja mittapaitoja (näistä tulee myös valmismallit) sekä asusteita. Päällystakitkin kuuluvat valikoimaan. Tulevaisuudessa on panostusta naisten rinnakkaismallistoon ja tuotelinjojen selkeyttämiseen.

Nykyisin on onneksi aikaa ommella prototyyppipuoltakin, joten erilaisia juttuja on paraikaa aika hauska pino työn alla. Eiköhän noita MTOP:iinkin eksyne, sekä itseltäni että kihlatultani (naistenvaatemalliston protot kun on näppärä tehdä saatavilla olevalle mallille).
Kaikki villa tottelee rautaa.

Kilgore

  • Kisälli
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3592 : 13.02.17 - klo:18:33 »
Olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa kuin Söze, ja päädyin Sauman mittapäivien asiakkaaksi. Voin suositella varauksettomasti: lopputulos oli viimeisen päälle kohdillaan, mutta myös asiointikokemus oli mukava ja palvelu toimi.

Päädyin kolmiosaiseen kevyeen villapukuun ilman kikkailuja, väriksi valikoitui navya vaaleampi, mutta kuitenkin ed. sivun French blueta tummempi ja huomattavasti hillitympi sinisen sävy. Olin lopulta erittäin tyytyväinen myös siihen, että kankaita ja muita speksejä miettiessä sai suosituksia vaatturilta: täysin omatoimisesti tuskin olisin päätynyt yhtä tasapainoiseen kokonaisuuteen.

Söze

  • Kisälli
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3593 : 21.02.17 - klo:10:15 »
Puntaroin enää Sauman ja Herrainpukimon välillä, mutta muutama asia rupesi jälleen askarruttamaan.

Millainen lliivi? Yksi vai kaksirivinen ja kauluksilla vai ilman? Tavallaan kiehtoisi joku kaksirivinen pystykaulusliivi, mutta onko tässäkin vähemmän enemmän ja järkevin ratkaisu simppeli kaulukseton yksirivinen? Ja kuinka monta taskua yms..? Takki tulee siis olemaan peak lapel kauluksilla ja todennäköisesti yhdellä napilla.

Toinen asia mikä mietityttää on takin taskut. Ensin ajattelin viivataskuja, mutta onko käytännöllisempi ratkaisu ottaa perinteiset flap-taskut ja tunkea ne taskuihin sisään, jolloin lopputulema on about sama kuin viivataskuissa? Ja taskut suorassa vai vinossa? Ja kirjetaskulla vai ilman?

Kolibri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3594 : 21.02.17 - klo:10:44 »
Millainen liivi? Yksi vai kaksirivinen ja kauluksilla vai ilman? Tavallaan kiehtoisi joku kaksirivinen pystykaulusliivi, mutta onko tässäkin vähemmän enemmän ja järkevin ratkaisu simppeli kaulukseton yksirivinen? Ja kuinka monta taskua yms..? Takki tulee siis olemaan peak lapel kauluksilla ja todennäköisesti yhdellä napilla.

Toinen asia mikä mietityttää on takin taskut. Ensin ajattelin viivataskuja, mutta onko käytännöllisempi ratkaisu ottaa perinteiset flap-taskut ja tunkea ne taskuihin sisään, jolloin lopputulema on about sama kuin viivataskuissa? Ja taskut suorassa vai vinossa? Ja kirjetaskulla vai ilman?
Liivistä: Oletko ajatellut käänteiden leveyttä tai mahdollisen kaksirivisen nappiriviväliä ja -määrää? Näillä on yllättävän paljon vaikutusta kokonaisuuden suhteen. Taskujen määrä liivissä on pitkälti mielivaltainen, mutta tyytyisin kahteen alataskuun, jos sellaisia halajaa ja mahtuu.

Viiva- eli kahden kantin taskut ovat formaalein taskumalli, mutta läppätaskut ovat kyllä paljon monipuolisempia. Ja ehdottomasti suorat taskut, sillä vinous on epäformaalia. Ja mikä on kirjetasku?
« Viimeksi muokattu: 21.02.17 - klo:11:23 kirjoittanut Kolibri »
(This section has abandoned itself)

Söze

  • Kisälli
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3595 : 21.02.17 - klo:11:55 »
Ja mikä on kirjetasku?
En tiedä mistä keksin suomennuksen, mutta siis ticket pocketia tarkoitin. :)

Liivistä: Oletko ajatellut käänteiden leveyttä tai mahdollisen kaksirivisen nappiriviväliä ja -määrää? Näillä on yllättävän paljon vaikutusta kokonaisuuden suhteen. Taskujen määrä liivissä on pitkälti mielivaltainen, mutta tyytyisin kahteen alataskuun, jos sellaisia halajaa ja mahtuu.
Liiviä ei kaapista löydy, joten tällaista ei ole aikaisemmin tarvinnut ajatella... Onko siis helpompi tyytyä yksiriviseen kauluksettomaan, jos ei täysin tiedä mitä haluaa?

Kolibri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3596 : 21.02.17 - klo:12:18 »
Ja mikä on kirjetasku?
En tiedä mistä keksin suomennuksen, mutta siis ticket pocketia tarkoitin. :)
Kolikkotasku liiviin? Jos lysti on, niin mikäs siinä.

Onko siis helpompi tyytyä yksiriviseen kauluksettomaan, jos ei täysin tiedä mitä haluaa?
Verrattain helppo ratkaisu, tosin liivin leikkauksella ja aukean alueen koolla voi kylläkin vielä teoriassa taiteilla...

Pääpointtini on, että pidä mieli avoimena vaihtoehtojen suhteen. Ellei tilaa räätäliltä, niin vaihtoehtojakin on yleensä rajattu johonkin määrään. Kysy myös rohkeasti pätevältä henkilökunnalta valikoimasta ja tyylisuosituksista. Saumasta uskon hyvää palvelua saavan ja Herrainpukimosta takaan kanta-asiakkaana, että saa.
(This section has abandoned itself)

Venemies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3597 : 24.02.17 - klo:15:13 »
(Olen itse entinen Herrainpukimolainen, näin disclaimerina).
Uskaltaako tiedustella miksi?

Yksi mikä tuli myös mieleen on Schoffa. Hinta nousee sielläkin yli tuhannen euron eli aika samoissa herrainpukimon ja sauman kanssa. Jos näistä kolmesta joku niin mikä?

Ja herranjestas kuinka hienoja kenkiä, kiitokset vinkeistä! Pitänee käydä tuo kivijalkamyymäläkin chekkaamassa mitä pikimmiten.

Paljon asiaa...
Itsekin tuohon samaiseen kuvioon tykästynyt. Mutta ehkä se on tässä kohtaa painettava jarrua villeimpien viritysten suhteen.
Sauman ottaisin näistä heti. Tai otinkin. Suosittelisin ihan basicseja eli navy sininen ja mustat cap-toe oxfordit.
« Viimeksi muokattu: 24.02.17 - klo:15:16 kirjoittanut Venemies »

Laurenz K

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • Vaikutteita
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3598 : 03.03.17 - klo:11:15 »
Hei, olis pari noviisikyssäriä taas:

-Ostin hitusen liian suuret kengät, mitään tehtävissä? Kantapää nousee ikävästi, "sukansäästäjien" asentaminen ei auttanut... (Oli pienin koko mitä löysin, eli jälkimarkkinat olemattomat eikä palauttaminen ole mahdollista)

-Onko "non-iron" paidoissa yleisesti jotain huonoja puolia tuosta käsittelystä johtuen? Jotkut joita olen sovittanut kivijalkaliikkeissä olleet ainakin aika karheita ja tärkätyn oloisia, mutta voi tietysti vähetä ensimmäisissä pesuissa... Mietin tässä uskaltaisiko laiskana silittäjänä tilata CT:ltä tuollaisia.
"Siististi ja tilanteeseen sopivasti pukeutumalla kunnioitat itseäsi ja toisia"

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3599 : 03.03.17 - klo:11:22 »
ˆKantapäälle lisää pitoa tuo liimattava kantapala, heel grip. Saphirilla on parhaat löytämäni.

http://www.keikari.com/blogi/rypyttomat-paidat/
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/