Kirjoittaja Aihe: Suklaa ja kahvi  (Luettu 85017 kertaa)

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #105 : 17.07.12 - klo:10:17 »
Hmm... Tämähän käy koko ajan vaikeammaksi. Noh, itsepä toivoin erilaisia mielipiteitä.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

barcelona

  • Vieras
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #106 : 17.07.12 - klo:10:35 »
Hmm... Tämähän käy koko ajan vaikeammaksi. Noh, itsepä toivoin erilaisia mielipiteitä.

Tommi, jos lipsahdat liian syvälle tähän maailmaan, huomaat että pukeutumisjutut on aika lasten leikkiä täydellisen kahvin valmistuksen rinnalla. Kunhan saan syksyllä galleriani rempan valmiiksi, niin tule piipahtamaan. Tarkoitukseni johdatella ihmisiä kahvin saloihin ja samalla itsekkin opetella sitä.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #107 : 17.07.12 - klo:10:52 »
Tommi, jos lipsahdat liian syvälle tähän maailmaan, huomaat että pukeutumisjutut on aika lasten leikkiä täydellisen kahvin valmistuksen rinnalla. Kunhan saan syksyllä galleriani rempan valmiiksi, niin tule piipahtamaan. Tarkoitukseni johdatella ihmisiä kahvin saloihin ja samalla itsekkin opetella sitä.

Uskon, että kahvihommat ovat myös yksi loputon "hifistelysuo". Mietin myös uuden kameran hankintaa, mutta sekin tuntuu aika pohjattomalta projektilta. Alkaakohan minulla olla liikaa tämän kaltaisia projekteja vireillä? :)

Kiitos kutsusta! Poikkean mielelläni.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

barcelona

  • Vieras
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #108 : 17.07.12 - klo:10:57 »
Alkaakohan minulla olla liikaa tämän kaltaisia projekteja vireillä? :)

on

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #109 : 17.07.12 - klo:11:48 »
Sano nyt vielä että olet lähiaikoina päivittämässä äänentoistoa.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #110 : 16.08.12 - klo:13:18 »
Ensimmäiset vajaat kolkyt vuotta elämästäni olen pitänyt kahvia varsin vastenmielisenä.

Tänä vuonna tullut luettua niin paljon kahvin terveysvaikutuksista että olen päättänyt aloittaa kahvin juonnin. Olen päässyt jo pahimman ohi ja nyt kahvi alkaa maistua etäisesti jo ihan hyvältä, nyt duunissakin menee päivässä se kaksi kuppia herkullista Rainbowin suodatinkahvia.

Koska aamuisin ei tule syötyä mitään (IF bro), niin ajattelin josko opettelisi tavaksi nauttia herättyään sen yhden kahvikupillisen ja ehkä toisen iltapäivästä treenibuusterina.

Nyt opastusta kaivattaisiin kahviin tutustumisen aloittamisesta. Itsellä himassa tuollainen french press, tosin itse en ole sillä varmaan kertaakaan vielä kahvia laittanut. Ei siis tarvitse suositella mitään hifistelylaatuja, mutta jos Rainbowia korkealaatuisempia makunautintoja lähtisi tavoittelemaan, oltaisiin varmaan hyvällä alulla.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #111 : 16.08.12 - klo:13:22 »
Kotiinpäin täytyy vetää :-) joten suosittelen Cafetorian tuotteita http://www.cafetoria.fi/eshop/
Gran Palomar tummana voisi olla hyvä testikahvi sinulle.

Kulkuri

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #112 : 16.08.12 - klo:13:24 »
Ensimmäiset vajaat kolkyt vuotta elämästäni olen pitänyt kahvia varsin vastenmielisenä.

Tänä vuonna tullut luettua niin paljon kahvin terveysvaikutuksista että olen päättänyt aloittaa kahvin juonnin. Olen päässyt jo pahimman ohi ja nyt kahvi alkaa maistua etäisesti jo ihan hyvältä, nyt duunissakin menee päivässä se kaksi kuppia herkullista Rainbowin suodatinkahvia.

Koska aamuisin ei tule syötyä mitään (IF bro), niin ajattelin josko opettelisi tavaksi nauttia herättyään sen yhden kahvikupillisen ja ehkä toisen iltapäivästä treenibuusterina.

Nyt opastusta kaivattaisiin kahviin tutustumisen aloittamisesta. Itsellä himassa tuollainen french press, tosin itse en ole sillä varmaan kertaakaan vielä kahvia laittanut. Ei siis tarvitse suositella mitään hifistelylaatuja, mutta jos Rainbowia korkealaatuisempia makunautintoja lähtisi tavoittelemaan, oltaisiin varmaan hyvällä alulla.

Pressopannulle (sopii myös mainiosti mutterille) edukkaita, mutta hyviä kahveja ovat esim. Arvid Nordqvist Franskrost tai Löfbergin Lilan tummat paahtoasteet. Näitä saa ainakin PK-seudulla varsin yleisesti marketeista 6-7 egen hintaan per puoli kiloa. Pauligin Parisienne on myös varsin mainio kahvi, mutta hintaa on melkein tuplasti näihin sveduihin nähden.

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #113 : 16.08.12 - klo:13:28 »
^^^Jos Rainbowta korkealaatuisempia makunautintoja etsii, niin siihen riittänee paketti Presidenttiä, jonka tummapaahto ja special blend ovat kaupan peruskahveista mielestäni parhaita. Muutama mukillinen aamuisin ja kyllä lähtee päivä käyntiin. Ei siis tosiaan mitään hifistelyä, mutta varmasti voittaa Rainbown.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #114 : 16.08.12 - klo:13:30 »
Täältä ääni Löfbergs Lilan tuotteille.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #115 : 16.08.12 - klo:13:35 »
Alle kympillä saa niin hyviä kahveja joten unohtaisin Pauligit ja suosisin pienpaahtimoiden tuotteita. Kaffa Roasterylla on myös todella maukkaita kahvilaatuja http://kaffaroastery.fi/kahvit
Esim tämä http://kaffaroastery.fi/products/gomorron

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #116 : 16.08.12 - klo:17:09 »
30€ mutteripannuilla tässä itsekkin mennään eli ei oo hifismiä :-)  Jauhatuksen karkeus vaikuttaa paljon lopputulokseen, eli kannattaa pyytää sopivaksi jauhettuna omalle keittovälineellesi.

Joona_

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #117 : 18.08.12 - klo:01:01 »
Nyt opastusta kaivattaisiin kahviin tutustumisen aloittamisesta. Itsellä himassa tuollainen french press, tosin itse en ole sillä varmaan kertaakaan vielä kahvia laittanut. Ei siis tarvitse suositella mitään hifistelylaatuja, mutta jos Rainbowia korkealaatuisempia makunautintoja lähtisi tavoittelemaan, oltaisiin varmaan hyvällä alulla.

Aloita siitä että ostat vain kahveja, joilla on seuraavat tiedot: alkuperä, lajike, tila, prosessointi ja paahtopäivä. Sekoitukset ja markettikahvit voi ihan suosiolla jättää hyllyyn jos yhtään haluaa syventää tietämystään. Vaikka jostakin syystä tummat paahdot taitavat sekulaarin parissa olla muodissa, niin maista mieluummin vaaleapaahtoisia kahveja. Kahvin pitää maistua alkuperältään, ei hiileltä.

Pussien hinnat saattavat pienpaahtimoiden tuotteissa olla muutaman euron kalliimpia mutta ei hyvää kahvia kannata juoda hinnan takia. Jos olet pääkaupunkiseudulta, niin voisi olla ihan hyvä idea vierailla joissakin Kallion uusista kahviloista tsekkaamassa referenssejä suodatinkahville. Kun ostelet niitä kahveja, niin ota heti muutama eri alkuperän omaava kahvi. Esimerkiksi Kenialainen tai Etiopialainen kahvi ja joku Etelä-Amerikkalainen kahvi tuovat jo mukavasti eroja esiin.

Itse en välitä french pressin likaisesta lopputuloksesta mutta kyllä sillä silti kahvia keittää tarvittaessa. Onko sinulla vaaka keittiötarvikkeiden joukossa? Punnitse sillä sekä kahvin että käyttämäsi veden määrä. Vanha sääntö näiden väliseksi suhteeksi on 60g/l. Helpommin annostelun voi kuitenkin esittää muodossa 1:17. Jokaista kahvigrammaa kohti siis 17 grammaa kuumaa vettä. Annostelua voi muuttaa (hieman) molempiin suuntiin omien mieltymysten mukaisesti. Oma aloitusreseptini suodatin- ja infuusiomenetelmille on 17 grammaa kahvia ja 272 grammaa vettä.

Säädä kahvin makua ainoastaan jauhatuksen karkeudella ja pidä uuttoaika sekä muut reseptin muuttujat samoina. French pressin kanssa on tärkeää muistaa sekoittaa kahvi ja vesi ennen männän asettamista, jotta kaikki kahvi kastuu. Mäntää voi painaa muutaman sentin alaspäin niin, että kaikki kahvi on kontaktissa veden kanssa. Hieman puhtaamman kupin fp:llä saa, jos ennen männän alaspainamista lusikoi kaiken kahvin fp:n pinnalta pois.

Your ad here? High Traffic/Low Rates

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #118 : 18.08.12 - klo:08:49 »
Levy-suklaa, todella persoonallisen makuinen suklaatuttavuus. Suosittelen.
Kiitos U-Haulille tähän tutustuttamisesta!

http://www.levychocolate.com/
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Suklaa ja kahvi
« Vastaus #119 : 18.08.12 - klo:08:54 »
^Pitääpä muistaa ostaa testiin ensiviikolla.