Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295780 kertaa)

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1305 : 04.12.11 - klo:11:57 »
.............Leijailijat ja snobit nauttisivat tästä myös julkisissa kahviloissa, joissa samalla pääsisi väläyttelemään kelloa muille.......

Eli se minun kommenttini liittyi tähän lauseeseen, josta olen siis kanssasi täysin samaa mieltä, ikävä kyllä. Siksi ikävä kyllä, koska moni noilla nykyään elvistelee.


Joo mutta kyllähän kaikista Suomalaisista juuri espoolaiset on niitä, jotka todennäköisimmin pystyvät laadukkaan arvokellon hankkimaan. Tämä siis on ollut tilanne jo 40 vuotta. Ja miksi he edes leijuisivat, luulisi Suomen parhaiten menestyvillä ihmisillä olevan muutakin tekemistä.

Maku kehittyy tai sitten olen vain järkyttävän lyhytjännitteinen: Etsin koko ajan sitä kelloa, jota voisin onnellisesti kantaa hautaan saakka. Pitkään se oli JLC Reverso, muttei ainakaan tämä ihminen kykene elämään yksiavioisessa kellosuhteessa.

Minullakin on kyllä vaikeuksia tämän makuasian kanssa. Aina tulee uusia kelloja, joita haluaisin. Parhaiten olen onnistunut kytkeytymään IWC:hen, mutta siinäkin vaikuttaa se, että omat sukalaiset yli sadan vuoden takaa on aina käyttäneet sitä. Jos tätä kytköstä ei olisi, vaihtelisin kelloja varmaan vieläkin satunnaisemmin.

Oma onneni on, että olen sen verran ekonomi ja hintatietoinen, että pystyn selviämään äkillisistä päähänpinttymistä ja toisaalta olen ostanut kaikki kelloni vain hyvillä diileillä, eli reilusti alle ovh:n jolloin näen kellot myös sijoituksena - yhdestäkään ostamastani yli 1500 euron kellosta (joita on ehkä 20) en ole tehnyt tappiota pois myydessäni (en nyt kauheasti voittoakaan). Tämä posiitivinen kokemuskierre on johtanut siihen, että minulla on aina 2-5 kelloa, joista jonkun osuessa kohdalle hyvään hintaan, ostan sen varmasti pois.  

Valitettavasti oma maku on mennyt jo jonkin verran suomalaisen keskivertomaun yli. Tarkoitan sitä, että ylläkuvatun kaltainen toiminta on järkevää ainoastaan populääräillä malleilla, kuten Omegoilla, TH:lla ja Rolexeilla. Rolex on oikeastaan kallein merkki, jonka kellot saa todennäköisesti eteenpäin ilman suurempia omia tapppiota. Pykälää kovemman hintaluokan kelloilla, esim tuo IWC, tilanne on jo vaikeampi. Tähän vaikuttaa ennenkaikkea hitna ja yleinen saatavuus (kohderyhmä pienenee ja hinta kasvaa = huono juttu). Seuraava kello josta haaveilen on Sapaneva Korona Black Moon ja IWC Portuguese Laureus. Valitettavasti saatavuus on vähän kehno.


Black Moon


Portuguese Laureus



Itselläni Speedmaster on ainakin hyvin lähellä sitä kelloa. Eli vaikka myinkin omani pois, niin motiivi on vanhan löytäminen sen tilalle.
Tällä hetkellä pidossa on pappa- vainaan Certina DS-2 automaatti vuodelta 1973. "Sielun" kellolle tekee tuo seikka, että se on pappa- vainaan 50- vuotislahja. Mukavana lisäherkkuna kello on day-date optiolla ja viikonpäivänäyttö on Suomeksi. Eli MA,TI,KE jne, jne. Ainut vaan, että pappa on päästänyt sen aika rupuiseen kuntoon. Naarmut lasikkeessa ja kuoressa eivät haittaa, mutta alkuperäinen ranneke on pahasti venähtänyt.. Täytyy varmaan huollattaa kello muutenkin, joten samalla voisi vaihtaa rannekkeen.

Itellekkin tuo Speedy kolahtaa, mutta jokin näissä uusissa on sellaista geneeristä. WUS:n foorumeilla on liikkunut muutamia pandamodeja, jotka on kolahtaneet niin että olen harkinnut "päivittämistä":

« Viimeksi muokattu: 04.12.11 - klo:12:01 kirjoittanut joekok »

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1306 : 04.12.11 - klo:12:26 »
Hyvänen aika. Maailmassa on varmaan tuhat kellomerkkiä. Miksi keskustelu alkaa aina pyörimään sen yhden ympärillä? Ei kai Rolexin myynti sen kummempia puolustuspuheita kaipaa kuin muunkaan merkkisen.

Varmaankin siksi,  että Rolex on kellomaailman vastine Hugo Boss -puvuille. Ihan OK asiaa tuntevien parissa, mutta "tavisten" silmissä "the best you can get". Erittäin tunnettu ja vahva tuotemerkki. Rolex on varmaankin saanut kellovalmistajista eniten patentteja osakseen (en muista lähdettä), joten ei merkin imago pelkästään mielikuvamarkkinoinnista ole lähtöisin. Myös ns. "rolex-lisä" ostohinnassa on tosiasia, mutta senhän saa takaisin myös myytäessä, joten eurotkin ovat hyvässä tallessa ko. merkkiin sijoitettaessa.

Jossain kellofoorumilla todettiin, että Rolex ostetaan valitettavan usein pelkästään muita varten. Tämä on helppo uskoa. Rolex ranteeseen ja saat nauttia naapuruston kateellisista katseista. Glashutte, AP, JLC tms. ranteessa ei herätä kiinnostusta kuin asiaan jollain lailla vihkiytyneiden osalta. Rolexin tunnettavuus on tavallaan kääntynyt itseään vastaan. Ainakin itse koen niin. Toisaalta, harrastajana ei pitäisi olla tarvetta edes puolustella R:n omistamista, vaan kantaa sitä yhtä hyvällä omatunnolla kuin mitä tahansa keskiluokkaista kelloa (Omega, IWC...). Mutta se leimautumisen pelko...

Minulle siis vintage -kellot (Omega/Seiko/Zenith) ovat lähinnä sydäntäni. Syytä en osaa selittää, mutta eihän tässä(kään) asiassa ole järjen kanssa mitään tekemistä.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1307 : 04.12.11 - klo:12:46 »
Onkin muuten unohtunut mainita, että on olemassa yksi "kvartsikellokin", jota himoitsen.. Kvartsi sitaateissa siksi, että sehän ei ihan perinteinen patterikello ole, vaan alunperin suunniteltu toimivaksi pienellä akulla. Teknisesti ko. kellohan pitää sisällään hyvinkin edistyksellistä tekniikkaa/innovaatioita. Esim. kiteen värähtely poikkeaa perinteisestä patterikellosta merkittävästi.
Ei välttämättä mikään kaunis kello sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta omalla tavallaan karunkomea, eli:







Kyseessähän on edelleen maailman tarkin koskaan valmistettu rannekello, eli Omega Marine Chronometer 70- luvun alkupuolelta. Ko. kellohan oli muun muassa yksi Jacques Cousteau:n lempikelloista.
« Viimeksi muokattu: 04.12.11 - klo:12:48 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1308 : 04.12.11 - klo:14:25 »
...On todella mukavaa aloitaa aamu lehdellä, kupilla kahvia ja vetotöillä.

naurahdin

Niin pitikin ;)

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1309 : 04.12.11 - klo:15:29 »

Sinullahan oli yhteen aikaan varsin mukava kokoelma.. Vieläkö sitä on jäljellä, vai "raivasitko" sen tieltä pois tuota JLC:tä varten? Eipä silti, JLC on hieno valmistaja ja Reverso yksi kellomaailman ikoneista.


Yksi Rolex on jäljellä, JLC ja muuta roinaa. Muutoin olen hurahtanut hyvän hinta-laatu-look(uus-vintage) -suhteen omaaviin Longineseihin.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1310 : 04.12.11 - klo:15:30 »
Nyt kun täällä taas Rolexista jauhetaan, niin täytyy kertoa yksi sattuma aivan viime päiviltä. Olin raitiovaunupysäkillä vaunun juuri saapuessa, kun nostin takin hihaa ja vilkaisin, paljonko kello on. Ratikkakuski ajaessaan ohi katsoi minua ja samalla suurieleisesti ja hyvin teatraalisesti vilkaisi omaa (kenties kuvitteellista) rannekelloaan. Minulle tällainen huomio maistuu.
Suositellaan täysraittiutta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Kellot
« Vastaus #1311 : 04.12.11 - klo:15:34 »
Veikkaanpa että kuski käsitti sinun v*****n ratikan aikataulussa pysymisestä. Aika hyvin kuitenkin asiaan suhtautui.

Nuo kuskit ovat nykyään niin ärhäköitä muutenkin. Kyllä 80 / 90 luvulla sai vielä palvelua.

Sent from my HTC Desire Z. Please excuse my brevity.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Re: Kellot
« Vastaus #1312 : 04.12.11 - klo:15:52 »
Veikkaanpa että kuski käsitti sinun v*****n ratikan aikataulussa pysymisestä. Aika hyvin kuitenkin asiaan suhtautui.

Voihan se olla noinkin. Yhtä kaikki, joskus on kadun toiselta puoleltakin osoiteltu sormella ja holkotettu: "Rolex". Kerran kävelin bussiin ja vilkaisin kelloa pari kertaa sen ulkopuolella. Sisällä kuski aika ärsyyntyneen näköisenä kyseli, onko kelloni rikki. Ehkä hänellä oli vain aikataulu hukassa. Toisinaan, kun tuntemattomien kanssa keskustelee, he eivät katso silmiin vaan jostakin syystä tuijottavat rannetta. Joskus aivan ventovierailta selvästi menevät pasmat täysin sekaisin. Ei tällaista tapahtunut silloin, kun vielä käytin Leijonaa.
Suositellaan täysraittiutta.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1313 : 04.12.11 - klo:16:27 »
Nyt kun täällä taas Rolexista jauhetaan, niin täytyy kertoa yksi sattuma aivan viime päiviltä. Olin raitiovaunupysäkillä vaunun juuri saapuessa, kun nostin takin hihaa ja vilkaisin, paljonko kello on. Ratikkakuski ajaessaan ohi katsoi minua ja samalla suurieleisesti ja hyvin teatraalisesti vilkaisi omaa (kenties kuvitteellista) rannekelloaan. Minulle tällainen huomio maistuu.

Juuri tuollaisen "junttireaktion" takia, välttelen Rolexia. Kokoelmalaatikon täytteeksi ehkä, mutta kelloni ovat käyttöä varten, niin on pakko odottaa niin kauan, että ylireagoinnit rolexien osalta ovat historiaa ;)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1314 : 04.12.11 - klo:16:28 »
Juuri tuollaisen "junttireaktion" takia, välttelen Rolexia. Kokoelmalaatikon täytteeksi ehkä, mutta kelloni ovat käyttöä varten, niin on pakko odottaa niin kauan, että ylireagoinnit rolexien osalta ovat historiaa ;)

Ei tule tapahtumaan koskaan. Omaani pidän hyvinkin käyttökellona, valehtelematta niin sanotusti 24/7.
Suositellaan täysraittiutta.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Re: Kellot
« Vastaus #1315 : 04.12.11 - klo:16:45 »
Veikkaanpa että kuski käsitti sinun v*****n ratikan aikataulussa pysymisestä. Aika hyvin kuitenkin asiaan suhtautui.

Voihan se olla noinkin. Yhtä kaikki, joskus on kadun toiselta puoleltakin osoiteltu sormella ja holkotettu: "Rolex". Kerran kävelin bussiin ja vilkaisin kelloa pari kertaa sen ulkopuolella. Sisällä kuski aika ärsyyntyneen näköisenä kyseli, onko kelloni rikki. Ehkä hänellä oli vain aikataulu hukassa. Toisinaan, kun tuntemattomien kanssa keskustelee, he eivät katso silmiin vaan jostakin syystä tuijottavat rannetta. Joskus aivan ventovierailta selvästi menevät pasmat täysin sekaisin. Ei tällaista tapahtunut silloin, kun vielä käytin Leijonaa.

Tämä on myös se syys miksi en itse voinut ostaa Rolexia vaikka merkin legendaarisuuden ja sijoitusmahdollisuuskien vuoksi haluaisinkin. Olen jatkuvasti duunissa, jossa täytyy solmia luottamuksellinen asiakassuhde ja nuorella kundilla Rolex vaan on liikaa. Omega ja IWC:hen liitetyt mielikuvat on niin paljon laimeampia, että ne eivät häiritse tällaisella alle kolmikymppisellä.

Sinällään minusta Rolexissa osa hienoutta on se brändi ja mielikuva. Vaatii yritykseltä ihan uskomattoamsti, että saa tuollaisen rakennettua. Tekniikaltaan tai saatavuudeltaan Rolexit eivät tosiaan ole mitenkään erityisiä, tai siis sellaisia mitä ei voisi saada joltakin muulta.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Re: Kellot
« Vastaus #1316 : 04.12.11 - klo:17:00 »
Tekniikaltaan tai saatavuudeltaan Rolexit eivät tosiaan ole mitenkään erityisiä, tai siis sellaisia mitä ei voisi saada joltakin muulta.

Täysin samaa mieltä.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1317 : 04.12.11 - klo:17:24 »
Eihän Rolex olekaan kuin yksi laadukas kellomerkki muiden joukossa. Kyseiseen merkkiin itse päädyin hyvin pitkällisen miettimisen ja valintaprosessin jälkeen. Tietyssä Rolexin mallissa vain tuntuivat loksahtavan kaikki toiveeni lähes täydellisesti kohdalleen. Nyt kun olen kelloa jo useita vuosia pitänyt, ajattelen edelleen samoin ja uskon, että kello tulee viihtymään ranteessani loppuikäni. Mielestäni valinta on siis ollut onnistunut. Muutama hieman erityyppinen rannekello muilta valmistajilta kyllä tulee vielä matkan varrella tarttumaan mukaani. Elinikäisiksi nekin aion.

Tiesin toki kellon ostaessani, mikä maine merkillä on. Silti ovat reaktiot yllättäneet minut - positiivisesti. Tämä on nimittäin hauskaa.
Suositellaan täysraittiutta.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1318 : 04.12.11 - klo:17:45 »
Yeah, Rolexissa on sitä jotain kun vaan kantaa sen tyylillä!
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1319 : 04.12.11 - klo:18:17 »
Yeah, Rolexissa on sitä jotain kun vaan kantaa sen tyylillä!

Jep, tuonhan se vaatisi, mutta minä en vain jotenkin kehtaa. Vika on siis sisäsyntyinen ja korvien välissä. Vaatimattomuus varustettuna heikolla itsetunnolla? Minä kokisin edellä mainitut huomion osoitukset hyvin kiusallisiksi. (Siis tavisten osalta).
« Viimeksi muokattu: 04.12.11 - klo:18:30 kirjoittanut vemuli »