Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295814 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2565 : 21.10.12 - klo:14:47 »
Sekä automaateille että käsin vedettäville on paikkansa. Päivittäisen käyttökelloni tahdon automaattina (tai sitten reilun viikon käyntivaralla). Käsin vedettävien etuja jo mainittujen pienemmän koneiston ja suuremman käyntivaran mahdollisuuden lisäksi on uskoakseni parempi iskun- ja ylipäänsä käytön kestävyys, sillä automaatin roottori joutuu tärskyissä koville ja aktiivisessa käytössä automaattimekanismi jatkuvalle rasitukselle. Lisäksi läpinäkyvä takakansi on minusta yleensä mielekäs lähinnä käsinvedettävissä kelloissa, koska automaateissa roottori mekanismeineen peittää melko huolellisesti näkymät. Toki koneiston on käsivetoisessakin hyvä olla kauniisti viimeistelty, jotta se kannattaisi laittaa nähtäväksi.
Suositellaan täysraittiutta.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2566 : 21.10.12 - klo:15:17 »
Mikroroottori ratkaisee paksuusongelman automaattikelloissa. Tietenkin se on aina joltain muulta pois viemässä tilaa vaikkei paksuutta lisäisikään:


vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2567 : 21.10.12 - klo:15:54 »

Ihan samalla tavalla automaatin voi vetää.


On myös automaatteja, joita ei voi vetää.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2568 : 21.10.12 - klo:16:00 »

Mulle on tulossa seuraavaksi käsin vedettävä kello joka varmasti saa joidenkin nimimerkkien kuolat valumaan ja muutaman muun pään hilseilemään.


Kauanko meinaat pitää meitä jännityksessä?

Anna edes pientä vinkkiä. Saksalainen vai sveitsiläinen? Ihan sokkona veikkaisin JLC tai Glashutte...

mikmu

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2569 : 21.10.12 - klo:16:20 »
Joo veikkaaminen on kivaa. Mä lyön vetoa IWC Portofino 5101 puolesta. Kävin eilen sovittamassa ranteeseen Patekin 5196P eikä ollut lainkaan paskempi.
« Viimeksi muokattu: 21.10.12 - klo:17:03 kirjoittanut mikmu »

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2570 : 21.10.12 - klo:16:59 »

Ihan samalla tavalla automaatin voi vetää.


On myös automaatteja, joita ei voi vetää.

On, mutta jos nyt puhutaan vähän arvokkaammista ja tuoreemmista kelloista, niin 99% automaateista on vedettäviä.

Seikon viitoset sitten erikseen.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2571 : 21.10.12 - klo:18:18 »


...arvokkaammista ja tuoreemmista kelloista, niin 99% automaateista on vedettäviä.

Seikon viitoset sitten erikseen.


Näinhän tuo on.

Seikolla on muuten myös kelloharrastajia kiinnostavia erikoismalleja (esim. Hi-Beat koneistot KS VANAC -malleissa), joissa tämä "käsinveto" ei ole myöskään mahdollista. Kovin tuoreitahan ne eivät enää ole.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2572 : 21.10.12 - klo:19:30 »
Terveiset eteläisestä Ranskasta. Pardon mon surkeat kännykuvat, mutta bongasin mielenkiintoisia ja kohtuuhintaisia Seikoja paikallisissa marketeissa.





"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2573 : 21.10.12 - klo:22:33 »
Mikroroottori ratkaisee paksuusongelman automaattikelloissa. Tietenkin se on aina joltain muulta pois viemässä tilaa vaikkei paksuutta lisäisikään:

Mutta kuinka tehokas tuollainen on kellon vetäjänä? Täytynee ainakin olla kultaa riittävän monella karaatilla.
Suositellaan täysraittiutta.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2574 : 22.10.12 - klo:09:27 »

Mulle on tulossa seuraavaksi käsin vedettävä kello joka varmasti saa joidenkin nimimerkkien kuolat valumaan ja muutaman muun pään hilseilemään.


Kauanko meinaat pitää meitä jännityksessä?

Anna edes pientä vinkkiä. Saksalainen vai sveitsiläinen? Ihan sokkona veikkaisin JLC tai Glashutte...
Joo veikkaaminen on kivaa. Mä lyön vetoa IWC Portofino 5101 puolesta. Kävin eilen sovittamassa ranteeseen Patekin 5196P eikä ollut lainkaan paskempi.

Hyviä veikkauksia! Kyse on kuitenkin Paneraista, joista muistaakseni Vemuli et välittänyt pahemmin :) ? Pistetään kuvia kun kello toivon mukaan tällä viikolla saapuu. Otin sen koska sain sen (mielestäni) ok diilillä vaihdossa Subiin. En ole ihan varma mitä mieltä olen vielä itse, mutta pianhan se selviää. Olis jo! :)

EJL

  • Kisälli
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2575 : 22.10.12 - klo:12:06 »
Tervehdys kaikille!

Mielenkiinnolla olen lukenut intohimoista keskustelua kelloista ja nyt ensimmäinen osallistuminen minun osaltani kysymyksen muodossa.
Tuttavani olisi myymässä Baume&Mercier Capeland -kelloaan ja tiedustelisinkin onko tuo kannattava ostos? Ulkonäkö miellyttää, mutta itse valmistajasta ei ole paljoakaan tietoa.
Alla linkki kyseiseen kelloon.
http://www.baume-et-mercier.com/collection-capeland/capeland-10067

Kiitokset vastauksista etukäteen.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2576 : 22.10.12 - klo:13:06 »
^Mitään omakohtaista kokemusta ko. merkistä ei minulla ole, mutta jos hinta on OK ja ulkonäkö miellyttää niin sitten vain kauppoja hieromaan. Baume & Mercier on kellovalmistaja joka laadullisesti (niin tekniikan kuin viimeistelyn) luokitellaan samaan kategoriaan tällä foorumilla viime aikoina esillä olleiden Omegan ja Tag Heuerin kanssa. Ei mitään syytä olettaa etteikö normaalikäytössä ja silloin tällöin huollettuna olisi elinikäinen kello - toiminnallisuudesta ja luotettavuudesta tuskin kannattaa olla huolissaan. Capeland on myös ihan tyylikkään näköinen, joskaan ei mitenkään omaperäinen. Jos kello sopii ranteeseesi ja tyyliisi hyvin, go for it!


vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2577 : 22.10.12 - klo:16:14 »
Hyviä veikkauksia! Kyse on kuitenkin Paneraista, joista muistaakseni Vemuli et välittänyt pahemmin :) ?

Ööööö...en nyt viitsis alkaa taas uudestaan selittelee, mut kyl mä diggaan kuiteski Paneraita. Oikeesti :)

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2578 : 22.10.12 - klo:16:22 »
Mikroroottori ratkaisee paksuusongelman automaattikelloissa. Tietenkin se on aina joltain muulta pois viemässä tilaa vaikkei paksuutta lisäisikään:

Mutta kuinka tehokas tuollainen on kellon vetäjänä? Täytynee ainakin olla kultaa riittävän monella karaatilla.

Tarkemmin en osaa sanoa mutta kyllä se kellon käynnissä pitää. Omassa Chopardissani on tuota 1.96:a teknisesti vastaava 4.96 ja kun sitä pitkän päivän aina pitää, ei veto lopu. 65 tunnin käyntivara auttaa toki sekin.

Vacheron

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2579 : 22.10.12 - klo:19:54 »
Eihän tuo Chopardin microrotor koneisto ole mitenkään ohut. Samoihin ja ohuempiinkin koneistoihin päästää perinteisilläkin roottoreilla. oikeasti ohuisiin koneistoihin kun halutaan, niin automaatti pitää hylätä.