Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295200 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2205 : 12.08.12 - klo:13:17 »
Tarkentaisin omaa jos-raha-ei-olisi-este -valintaani vielä siten, että toki löytäisin Patekin ja Vacheronin kataloogeista tyrmäävän hienoja kelloja joissa silmä lepäisi, mutta pitäisinkö niitä koskaan kädessäni? Tuntisinko itseni comfortable niiden kanssa? Todennäköisesti en. Siksi ainakin omalta osaltani oikea kysymys ei olisikaan ehkä tuo rajattoman budjetin, vaan rajallisen saatavuuden ongelma. Ainakin näin teoriassa. Luultavasti todellisuudessa kävisi kuitenkin niin että menisin sekaisin kuin lapsena karkkikaupassa ja jokin Patekin moonphasekrono 50-luvulta päätyisi pankkiholviin.

Kallisti

  • Kisälli
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2206 : 12.08.12 - klo:13:25 »

Tähän loppuun kysymys kaikille: jos raha ei olisi ongelma, mikä olisi ykköshankintanne?

Varmaan suuntaisin rahani ihmisille joita arvostan, yhtenä esimerkkinä:


Tai sitten


Tai


Ja näitähän on lähes loputtomasti, eri hintaluokissa ja eri tyyleissä. Kysymys on ainoastaan siitä että tahtoo antaa rahansa henkilölle jonka kokee sen ansaitsevan puhtaasti hänen työnsä tähden. Ei brändeistä, ei hinnoista, ei siitä tunnistetaanko kelloa. Ainoastaan siitä että pitää kyseenomaisesta kellosta ja henkilöstä (henkilöistä) sen takana.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2207 : 12.08.12 - klo:14:12 »
Huomasin tänä aamuna, että työjuhtakelloni, Seiko 5 -automaatti, on lopettanut käymisen. Se ei enää varaa käyttövoimaa ja luulen, että kellon sisällä "helisee" enemmän kuin ennen. Remontti on vääjäämättä edessä, mutta lieköhän se kallis?
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2208 : 12.08.12 - klo:14:15 »
^Voisin veikata, että helposti kalliimpi kuin kyseinen koneisto itsessään

Relaxed Bum

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2209 : 12.08.12 - klo:15:12 »
^sama veikkaus :(

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2210 : 12.08.12 - klo:16:14 »
Nyt on hyvä tilaisuus avata kello ja yrittää korjata se itse.
Suositellaan täysraittiutta.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2211 : 12.08.12 - klo:16:43 »
Huomasin tänä aamuna, että työjuhtakelloni, Seiko 5 -automaatti, on lopettanut käymisen. Se ei enää varaa käyttövoimaa ja luulen, että kellon sisällä "helisee" enemmän kuin ennen. Remontti on vääjäämättä edessä, mutta lieköhän se kallis?

Oletko kokeillut vetää kelloa käyntiin? Tunnetko heilutellessasi vetoheilurin liikkeen? Lähteekö kello yhtään käymään vai onko täysin kuollut?

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2212 : 12.08.12 - klo:16:49 »
Nyt on hyvä tilaisuus avata kello ja yrittää korjata se itse.

Ja tehdä kuten vaarini eräälle vanhalle taskukellolle ja yrittää korjata se illallispöydässä. Hernekeitosta on hyvä noukkia hammasrattaita.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2213 : 12.08.12 - klo:20:09 »
Oletko kokeillut vetää kelloa käyntiin? Tunnetko heilutellessasi vetoheilurin liikkeen? Lähteekö kello yhtään käymään vai onko täysin kuollut?

Vitosia ei nupista vedetä. Kannattaa käyttää sepällä sen verran että avaa ja katsoo onko siellä vaan joku irti. Isompi remontti ei ole taloudellisesti kannattava, mutta tietysti sitten jos kellolla on tunnearvoa.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2214 : 12.08.12 - klo:20:57 »
Lähteekö kello yhtään käymään vai onko täysin kuollut?

Kello käy vain muutamia sekunteja, kun sitä heiluttaa - siis juuri sen aikaa, kun ratas pyörii kellon sisällä sillä voimalla.

PS. Myykää minulle pöytälaatikossanne lojuva 38-42 mm pilottikello sinisillä osoittimilla.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2215 : 13.08.12 - klo:18:39 »
Pieni hymyn kare tuli kasvoille lukiessani RB:n ja Vemulin keskustelua. Sivumennen sanoen mielestäni tuollainen vastaanotto ja mielipiteen ilmaisu, jota Vemuli esitti, voitaisiin jättää kokonaan pois näistä kellokeskusteluista. Jos joku kello ei miellytä tai omassa päässä kehitellyt mielikuvat tietyn merkin käyttäjistä ovat jotain tuollaista, niin ne voi ihan hyvin jättää mainitsematta. Tietysti näitä melko karkeita ilmaisuja sattuu ja on sattunut aina välillä (varsinkin Rolexin suhteen). Jos nyt sattuisin itse olemaan paneristi ja omistamaan muutaman Panerain, niin ei minua kyllä kiinnostaisi tuon jälkeen rekata foorumille ja osallistua keskusteluun. Erityisen ikävää oli, että tähän threadiin saadaan pitkästä aikaa tuore keskustelija, kunnon kellopostaus höystettynä kunnon kelloilla ja siihen reagoidaan tuolla tavoin. Ei noilla ulkomaisillakaan "laatu"foorumeilla ilmaista mielipiteitä noin.

Kellolla on nykypäivänä vaikea ökyilläkään, jos semmoista haluaa, koska feikkiä bling-blingiä saa yhden patek philipin hinnalla merikontillisen. Kymppitonnin paneraita ei tunnista kuin toinen afficionado.

Rannekellojen high-end pää täyttää omalla tavallaan veblenin hyödykkeen tunnusmerkit aivan suvereenisti. Mutta mieluummin minä ajattelisin näitä taiteena.

Omat kokemukset ovat olleet viimeaikoina vähän toisenlaisia. Tarkemmin ajateltuna kelloilla voi ökyillä tietyissä piireissä - kadunmiehiin ja taviksiin ne eivät sen sijaan pure. Viimeaikoina kun on väkisin joutunut matkustamaan niin olen juurikin huomannut, että kelloista on juurikin vakiintunut tapa näyttää oma status ja tyylitietoisuus. Pienetyneen maapallon johdosta kun suurinosa matkustuksesta tehdään jollakin muulla kuin autolla, ei sillä perinteisellä jatkeella pääse enää samalla tapaa ökyilemään kuin ennen. Tietysti myös kaikki muu (kuten foorumilaiset tietävät), laukut, kynät, vaatteet, kengät jne. ovat nostaneet merkitystään. Tämä siis oma kokemukseni, se onko tämä positiivinen vai negatiivinen juttu jääköön itse kunkin päätettäväksi.  Itsekkin kuitenkin ajattelen kellot mieluummin taiteena :).

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2216 : 13.08.12 - klo:18:57 »
Ei noilla ulkomaisillakaan "laatu"foorumeilla ilmaista mielipiteitä noin.

Hah! Hah! (sotilaallista naurua). Käy vaikka TimeZonella, maailman kellokeskustelujen pohjamutia kaivamassa ;)

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2217 : 13.08.12 - klo:19:36 »
Sivumennen sanoen mielestäni tuollainen vastaanotto ja mielipiteen ilmaisu, jota Vemuli esitti, voitaisiin jättää kokonaan pois näistä kellokeskusteluista. Jos joku kello ei miellytä tai omassa päässä kehitellyt mielikuvat tietyn merkin käyttäjistä ovat jotain tuollaista, niin ne voi ihan hyvin jättää mainitsematta.

Miksi pitäisi jättää? Kyseessähän oli mielipide. Ei sen pitäisi ketään loukata. Eikö tällä foorumilla tuoda omia mielipiteitä julki muissakin asusteissa? Minusta ne Panerait olivat TYYLITTÖMIÄ, niiden kauniiden mallien ranteissa.


Jos nyt sattuisin itse olemaan paneristi ja omistamaan muutaman Panerain, niin ei minua kyllä kiinnostaisi tuon jälkeen rekata foorumille ja osallistua keskusteluun. Erityisen ikävää oli, että tähän threadiin saadaan pitkästä aikaa tuore keskustelija, kunnon kellopostaus höystettynä kunnon kelloilla ja siihen reagoidaan tuolla tavoin. Ei noilla ulkomaisillakaan "laatu"foorumeilla ilmaista mielipiteitä noin.

No, tuohon en halua edes ottaa kantaa. Päätös on jokaisen oma. Marttyyrius ja "puolestaloukkaantuminen" myös.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2218 : 13.08.12 - klo:19:38 »
^^^ Avainmääritelmä on "tietyissä piireissä". Joka hommassa tuppaa olemaan sisäpiirin tietoisesti tai tietämättään luoma arvostus- ja nokkimisjärjestelmänsä josta ulkopuolisilla ei ole hajuakaan tai se näyttäytyy täysin käsittämättömänä. Lentoasemien business longueissa törmää todennäköisemmin top-end kelloista kiinnostuneisiin ja niitä tunnistaviin ihmisiin kuin vaikkapa Korson ale-pubissa. Suurelle enemmistölle kello on vain kello, puku on vain puku ja kengät ovat vain kengät eikä niihin kiinnitetä sen kummempaa huomiota.

Taisi olla talouselämässä tai kauppalehden optiossa joskus vuosi-pari sitten artikkeli näistä paremmista mekaanisista kelloista ja ihmisistä jotka niitä harrastavat. Jos en ihan väärin muista niin taidettiin siinäkin jollain tapaa yhdistellä eri kellomerkkejä ja -malleja eri ammatteihin ja persoonallisuustyyppeihin. Kaippa se luo tähän maailmaan jonkinlaista järjestystä ja turvallisuudentunnetta jos voi ajatella vaikka että insinöörin tunnistaa omegasta, lääkärin rolexista ja lentokapteenin breitlingistä...
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Vapahtaja

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #2219 : 13.08.12 - klo:19:58 »
Mielestäni voisitte kaikki tukehtua paskaan. Tämä on siis vain oma subjektiivinen mielipiteeni.