Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295924 kertaa)

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2190 : 11.08.12 - klo:19:21 »
Sellaisesta tuo kommentti silti mielestäni huokuu. Tuohon olisi myös voinut toivoa hieman substanssia tyyliin "itse arvostan JLC:n Reverson tai AP RO:n nerokkuutta, ajatonta muotoilua ja hienoja koneistoja" Mutta ei ;)

Paneraissahan käytettiin Rolexin koneistoja, eli se Sveitsi siellä kummittelee ihan alusta asti. Toki esim. Anonimo tuo italialaisuutta esille enemmän.

Jokainen, joka on seurannut tätä palstaa hieman pidempään, on varmasti myös tietoinen minun suosikeistani (unelmakelloni), jotka ovat AP RO ja PP Nautilus (ja tietysti Omegat, joita on mahdollista harrastaa myös pienemmällä budjetilla). Miksi pitää aina vetää mukaan kateus puhtaisiin mielipidekysymyksiin? Mitä lisäarvoa mielipiteelleni olisi tuonut muiden merkkien kehuminen tai vertailu eri tyylisiin kelloihin suhteessa Paneraihin?

Miksi en voisi tuoda esiin omaa subjektiivista mielipidettäni ilman epäilyjä motiiveistani? Jos loukkasin jotain Panerai-fania / -omistajaa mielipiteelläni, niin loukkaantuja voi katsoa peiliin ja hakea sieltä syytä loukkaantumiselleen. Panerait ovat hyviä ja arvostettuja kelloja (myös minun mielestäni), mutta minua ne eivät juurikaan puhuttele kuin hetkittäin.

Paneraissa minua henkilökohtaisesti eniten kiinnostavat yksityiskohdat ovat lähinnä SG koneistojen (Unitas ja Valjoux) eri variaatiot.

Relaxed Bum

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2191 : 11.08.12 - klo:19:40 »
Oman subjektiivisen mielipiteesi esitystyyli ei eronnut naapurin bemaria kadehtivan ladakuskin ilmaisutavasta. Kas siinäpä syy ;)

Sitten voisikin kysyä, ihailetko AP:ta ja PP:a siksi, että niitä kuuluukin ihailla, kuten Paneraita kritisoida?

Relaxed Bum

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2192 : 11.08.12 - klo:19:46 »
Tässä vielä Anonimoa. Pitääkin tsekata, jos arkistosta löytyy parempia kuvia tuosta.


mikmu

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2193 : 11.08.12 - klo:20:07 »
Eipä ole Panerai koskaan pahemmin puhutellut mutta nyt kun näitä kuvia tänne pukkaa niin tuo alkaa pikkuhiljaa kiinnostamaan. Taidan mennä huomenna vasiten koittamaan muutamaa ranteeseen.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2194 : 11.08.12 - klo:20:38 »
Oman subjektiivisen mielipiteesi esitystyyli ei eronnut naapurin bemaria kadehtivan ladakuskin ilmaisutavasta. Kas siinäpä syy ;)

Sitten voisikin kysyä, ihailetko AP:ta ja PP:a siksi, että niitä kuuluukin ihailla, kuten Paneraita kritisoida?

Heitä jo tuo väsynyt kateusläppä muualle.

Vapahtaja

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #2195 : 11.08.12 - klo:21:06 »
Oman subjektiivisen mielipiteesi esitystyyli ei eronnut naapurin bemaria kadehtivan ladakuskin ilmaisutavasta. Kas siinäpä syy ;)

Sitten voisikin kysyä, ihailetko AP:ta ja PP:a siksi, että niitä kuuluukin ihailla, kuten Paneraita kritisoida?

Heitä jo tuo väsynyt kateusläppä muualle.
Vä-sy-nyt.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2196 : 11.08.12 - klo:21:08 »
Palataanpa jälleen maan pinnalle ja kelloihin, joista ei kenenkään tarvitse olla kateellisia. Davosa tuntuisi tarjoavan melkoista hinta-laatusuhdetta ja pätevää muotoilua (jos suklaria etsii). Tämä malli ETAn koneistolla, safiirilasilla ja hintaan n. 450€:

"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2197 : 11.08.12 - klo:21:15 »
Oman subjektiivisen mielipiteesi esitystyyli ei eronnut naapurin bemaria kadehtivan ladakuskin ilmaisutavasta. Kas siinäpä syy ;)

Ihan sama minulle, mitä olet omassa päässäsi analysoinut. Mielipiteillä on myös sellainen hyvä ominaisuus, että ne eivät ole koskaan vääriä. Yritä hyväksyä edes tämä tosiasia.

Sitten voisikin kysyä, ihailetko AP:ta ja PP:a siksi, että niitä kuuluukin ihailla, kuten Paneraita kritisoida?

En ihaile niinkään AP:tä ja PP:tä, vaan nimenomaan originaalimalleja RO ja Nautilus (offshore sarjaa pidän myös jotakuinkin tyylittömänä). Sallitko edes tämän mielipiteeni ilman naurettavaa kateus -argumenttiasi?. Miten olet perustellut itsellesi tuon olettamuksen, että Paneraita tulisi jotenkin kritisoida ja muita mainitsemiasi ihailla? Varsin omituinen näkemys. Vai osuiko tuo "machoilu" -mainintani sittenkin oikeaan juuri sinun kohdallasi?


En kyllä ymmärrä yhtään ihmisiä, jotka siirtyvät heti henkilökohtaisuuksiin kokiessaan jonkin MIELIPITEEN eroavan omastaan.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2198 : 12.08.12 - klo:10:33 »
Kalliit mekaaniset kellot ovat taidetta koska niiden olemassaoloa ei voi perustella muuten kuin taideteosten kriteereillä; Kellon primäärifunktion - ajan näytön - täyttäviä kvartsikeloja jotka hakkaavat kaikki mekaaniset vehkeet sekä tarkkudessa että luotettavuudessa saa marketeista muutamalla kympillä. Kellolla on nykypäivänä vaikea ökyilläkään, jos semmoista haluaa, koska feikkiä bling-blingiä saa yhden patek philipin hinnalla merikontillisen. Kymppitonnin paneraita ei tunnista kuin toinen afficionado.

Rannekellojen high-end pää täyttää omalla tavallaan veblenin hyödykkeen tunnusmerkit aivan suvereenisti. Mutta mieluummin minä ajattelisin näitä taiteena. Jos ajatus siitä että ranteessa tikittää parin kuukauden bruttopalkan verran rahaa vanhanaikaisen mekaanisen laitteen muodossa aiheuttaa riittävästi positiivisia viboja niin mikäs siinä. Ei se ole minulta pois että ihmisillä on erilaisia ideoita siitä miten rahansa kannattaa käyttää.

Vaikka tylsänä ja umpipihinä insinöörinä pidän arkipäivinä mieluiten mielikuvituksettomia halpoja kvartsikelloja niin sen verran nämä menneen ajan aikaraudat mieltä kaivertaa että luultavasti jossain vaiheessa ranteessa voisi juhlavammissa tilaisuuksissa raksuttaa Laurentiuksen neuvon mukaisesti joku vähäeleinen vintage-kello omalta syntymävuodelta. Ihan vaan fiiliksen vuoksi.

Iso peukku RB:lle, Laurentiukselle ja muille kelloafficionadoille. Maailma olisi tylsä paikka ilman teidän kaltaisianne ihmisiä.

Ah ihanaa turhuutta!  
« Viimeksi muokattu: 12.08.12 - klo:10:41 kirjoittanut salaryman »
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Relaxed Bum

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2199 : 12.08.12 - klo:11:28 »
Yritäpä sitten samalla hyväksyä minun mielipiteeni sinun tavastasi muotoilla asiasi. Jos esittää oman voimakkaan subjektiisen (henkilökohtaisen) mielipiteensä kärkevästi, voi odottaa, että joku saattaa siihen vastata. Luepa itse oma kirjoituksesi objektiivisesti :)
Kirjoitin tähän perään pitkän pätkän tekstiä, mutta poistin sen, koska tätä jankkausta on turha jatkaa.

Myös itse arvostan molempia merkkejä ja molempia mallisarjoja korkealle. RO on omaan käteeni turhan pieni, joten siksi pidän enemmän ROO-sarjan tietyistä malleista (RBII, EOD, GPC jne), jonka perusteella onkin helppo sanoa, että AP:n suunnalta puhuttelevat eniten krono-mallit. PP ei ole ainakaan vielä aiheuttanut omistamisen tarvetta.

Tähän loppuun kysymys kaikille: jos raha ei olisi ongelma, mikä olisi ykköshankintanne?
Itse en ole esim. Richard Millelle juurikaan lämmennyt, vaikka ovatkin todella hienoja ja upeasti rakennettuja kelloja. Oma valintani olisi varmaankin tuolta AP:n suunnalta esim. GPC tai Alinghi.

Ihan sama minulle, mitä olet omassa päässäsi analysoinut. Mielipiteillä on myös sellainen hyvä ominaisuus, että ne eivät ole koskaan vääriä. Yritä hyväksyä edes tämä tosiasia.
En ihaile niinkään AP:tä ja PP:tä, vaan nimenomaan originaalimalleja RO ja Nautilus (offshore sarjaa pidän myös jotakuinkin tyylittömänä). Sallitko edes tämän mielipiteeni ilman naurettavaa kateus -argumenttiasi?. Miten olet perustellut itsellesi tuon olettamuksen, että Paneraita tulisi jotenkin kritisoida ja muita mainitsemiasi ihailla? Varsin omituinen näkemys. Vai osuiko tuo "machoilu" -mainintani sittenkin oikeaan juuri sinun kohdallasi?

En kyllä ymmärrä yhtään ihmisiä, jotka siirtyvät heti henkilökohtaisuuksiin kokiessaan jonkin MIELIPITEEN eroavan omastaan.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2200 : 12.08.12 - klo:11:52 »
Jos raha ei olisi ongelma, löytyisi valinta jostain akselilta Patek-Vacheron-GP. Todennäköisesti kuitenkin Patek, sillä olen brändien orja.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2201 : 12.08.12 - klo:12:19 »
Yritäpä sitten samalla hyväksyä minun mielipiteeni sinun tavastasi muotoilla asiasi.

Hyväksyn toki mielipiteesi, mitä kelloihin tulee. Ja myös mielipiteesi minun kommenttini kärkevyydestä.

Sen sijaan psykoanalyysejasi, kohdistuen kehen tahansa henkilöön, en hyväksy. Näitä rasisti tai kateus -kortteja jaellaan aivan liian heppoisesti eri foorumeilla.

Ja kyllä vain, minun mielestäni ne kuvissa olleet Panerait ovat edelleen yhtä tyylittömiä, etenkin naisten ranteissa.

Relaxed Bum

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2202 : 12.08.12 - klo:12:32 »
Myös sitä näkee hyvin usein, että oma mielipide voidaan ilmaista hyvin kärkevästi ja sitten paheksutaan, kun joku kirjoittaa takaisin - ollaan närkästyneitä, kun omasta, perustelemattomasta ja provokatiivisesta viestistä tulee palautetta.
Pidän mielipiteeni omasta tulkinnastani, koska mielestäni annoit siihen tarvittavat syyt.
Psykoanalyysit ovat muuten ihan eri asia, kun muutama rivi tekstiä jollain forumilla.

Sen sijaan psykoanalyysejasi, kohdistuen kehen tahansa henkilöön, en hyväksy. Näitä rasisti tai kateus -kortteja jaellaan aivan liian heppoisesti eri foorumeilla.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2203 : 12.08.12 - klo:12:55 »

Tähän loppuun kysymys kaikille: jos raha ei olisi ongelma, mikä olisi ykköshankintanne?
Itse en ole esim. Richard Millelle juurikaan lämmennyt, vaikka ovatkin todella hienoja ja upeasti rakennettuja kelloja. Oma valintani olisi varmaankin tuolta AP:n suunnalta esim. GPC tai Alinghi.


Tuskallisen vaikea kysymys. Kelloissa minua viehättää fiilis kelloteknisiä hienouksia enemmän - vaikka toki ymmärränkin tourbillonin hienon hifistelyn - ja todennäköisesti raha ei edes olisi kohdallani hankinnan este, vaan saatavuus. Nämä eivät ole "kalliita" kelloja, ainakaan suhteellisesti. Kaikki saatavissa all 5 k€

Tätä vanhaa Seamaster 300 -mallia on vaikea löytää, varsinkaan aitona, alkuperäisenä, hyväkuntoisena mutta ajan patinoimana ja kohtuuhintaan. Ai niin, rahahan ei ollut este.



Tämä Lecoultren worldtime huokuu Sean Conneryn ajan James Bondia - on suorastaan vääryys ettei tällainen ollut koskaan 007:n ranteessa. Lisäisin omaa matkustelua todennäköisesti vain voidakseni pelata tämän kellon kanssa enemmän:



...ja ylipäänsä monet vanhat kronot. Tässä Fortis, mutta yhtälailla Universal Geneve Tri Compax tms.





Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2204 : 12.08.12 - klo:13:03 »
Itse suuntaisin rajattoman budjettini kanssa Glashütteen.