Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 504183 kertaa)

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs:
« Vastaus #660 : 24.11.13 - klo:13:54 »
Useimmissa ohjeissa listataan lähinnä ainemäärät eikä juuri muuta. Samaten paistaminen mainitaan usein melko ylimalkaisesti.
Resepteissä tuskastuttavan yleinen ongelma ylipäätään.

Don Pedro

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #661 : 24.11.13 - klo:14:02 »
Mitä Italiaa ja varsinkin Espanjaa kierrellessäni olen huomannut niin pizza on simppeli ja onnistuu kun on kunnon uuni.  Perusuuni, joita vieläkin näkee runsaasti varsinkin maaseudulla on ulos rakennettu massiivinen tiili/kivi uuni.  Muistuttaa ällistyttävän paljon Suomalaista leivinuunia.  Siis sitä oikeata puulämmitteistä leivinuunia.  Homma perustuu uunin massaan ja pitkään lämmitykseen.  Kun se on lämmin, vedetään hiilet ulos ja lapioidaan pizzat sisään. 
Kun pizzat ovat paistuneet seuraavaksi sinne menee leivät ja pataruuat.   Perusmallissa ei ole arinaa, tuli on kivipohjalla ja siihen ne pizzat ja leivät myös laitetaan. 
Siksi siitä oikeasta pizzasta tulee niin riivatun hyvä.  Samoin leivistä.  Minulla on ollut omakotitalossa puulämmitteinen uuni mikä pitkälti toimi samoin kuin Italialaisten ulkouunit.  Hiillosta ei tietenkään vedetty keittiön lattialle vaan työnnettiin sivulla olevan luukun kautta hormiin ja korjattiin joskus myöhemmin sieltä pois.
Pizzaa siinä ei muistaakseni tehty, mutta erilaisia leipiä runsaasti ja tietenkin kinkku ruistaikina kuoressa.  Yön yli muhineen kinkun ja -kuoren maku aamulla on jotain mitä varten kannattaa rakentaa omakotitalo ja siihen puulämmitteinen uunikeskus*.
*Uunit taloon tehtiin Tillikeskuksen tjs. avustuksella ja yhteistyössä.  Hella, uuni ja lämmitysuuni olohuoneen puolelle.  Suosittelen.
Mikäli sisälle ei ole mahdollista rakentaa niin piha on hyvä paikka.  Joskaan ei ehkä kerrostalo pihaan kantakaupungissa.
Sitä minä yritän tässä sanoa, että pizza ei ole gourmet ruoka, ja epäilen suuresti noitten teräslevyjen toimimista. 

Don Pedro

  • Vieras
Vs:
« Vastaus #662 : 24.11.13 - klo:14:03 »
Useimmissa ohjeissa listataan lähinnä ainemäärät eikä juuri muuta. Samaten paistaminen mainitaan usein melko ylimalkaisesti.
Resepteissä tuskastuttavan yleinen ongelma ylipäätään.
Eihän se ole insinööritiedettä vaan lähinnä taiteeseen verrattavaa käsityötä.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #663 : 24.11.13 - klo:14:19 »
Sitä minä yritän tässä sanoa, että pizza ei ole gourmet ruoka, ja epäilen suuresti noitten teräslevyjen toimimista. 
Miksi? Samaa tulosta kuin oikeassa pizzauunissa ei tietenkään matalamman lämmön, ja savun puutteen vuoksi voi saavuttaa, mutta kotioloissa sähköuunilla ei oikeastaan lähemmäs voi päästä.

Useimmissa ohjeissa listataan lähinnä ainemäärät eikä juuri muuta. Samaten paistaminen mainitaan usein melko ylimalkaisesti.
Resepteissä tuskastuttavan yleinen ongelma ylipäätään.
Eihän se ole insinööritiedettä vaan lähinnä taiteeseen verrattavaa käsityötä.

Yhtä aikaa kädentaitoa, mutta kaikella on myös fysikaalinen tai kemiallinen perusta. Ei noita voi erottaa toisistaan. Sitä käsityötäkin ja jippoja voi opettaa resepteissä.

Tämän videon lopusta voi katsoa mallia sen taikinan "käärimiseen" palloiksi. Myös muut jatko-osat kannattaa tsekata läpi.
http://www.youtube.com/watch?v=EvbYcABI2IA

Ari

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 540
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #664 : 24.11.13 - klo:15:57 »
Sitä minä yritän tässä sanoa, että pizza ei ole gourmet ruoka, ja epäilen suuresti noitten teräslevyjen toimimista. 
Miksi? Samaa tulosta kuin oikeassa pizzauunissa ei tietenkään matalamman lämmön, ja savun puutteen vuoksi voi saavuttaa, mutta kotioloissa sähköuunilla ei oikeastaan lähemmäs voi päästä.

Samaa mieltä kuin Lh - "pizzakivet" ei tietenkään tee sähköuunista täysveristä pizzauunia jollakin mustan magian konstilla, mutta ero siihen "pizza kylmälle pellille ja uuniin vartiks"-tyyliin on huikaiseva. Ja yleensäkin, ilman pizzakiveä on vielä rajallisemmat mahdollisuudet saada pizzasta hyvää.

Ja itse olen eri mieltä (kuin DP) myös "gourmet ruoka"-kohdasta: pizza voi hyvinkin olla gourmet-ruokaa.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #665 : 24.11.13 - klo:16:02 »
Yhtä aikaa kädentaitoa, mutta kaikella on myös fysikaalinen tai kemiallinen perusta. Ei noita voi erottaa toisistaan. Sitä käsityötäkin ja jippoja voi opettaa resepteissä.

Näin. Joku vaivaa taikinaa koneella ja toinen käsin. Monet kaulitsevat pizzataikinan pellille ja toiset eivät. Jos kaikki leivonta olisi vain perimätietona ja killan sisällä isältä pojalle siirtyvää salatietoa niin mitä järkeä siinäkään olisi. Valmistustavan jättäminen pois ohjeista on vain ajattelemattomuuttä tai laiskuutta. Joku napolilainen guru on tainnut sanoa, että pizzataikinassa aineksilla on vain 10% osuus onnistumisesta ja taikinan käsittelyllä 90%. Tämä todennettiin kun oppilaat saivat tehdä pizzan mestarin tekemästä taikinasta ja pieleen meni. Oikealla käsittelyllä taas homma alkoi parin päivän jälkeen toimia. Minua ainakin kiinnostaa miksi jokin ruoka onnistuu ja toinen ei. Mistä se hyvä maku tai koostumus syntyy? Toistaiseksi taikina on osoittautunut vaikeimmaksi hallita. Moni muu asia sujuu loistavasti juuri sen takia, että vähän miettii mitä kaikkea ruoanvalmistuksessa tapahtuu ja minkä takia. Kun hetken miettii niin vaikkapa juuri tuo teräsalustan tai pizzakiven tarpeellisuus on todella helppo ymmärtää. Ja jos ei ymmärrä niin netistä löytyy kyllä monta selitystä. Suosikkifanaatikkoni Heston Blumenthal esimerkiksi kehitteli ultimaattisen kotipizzan juuri vastaavalla paistotekniikalla kuin Lh. Sen lisäksi raaka-aineet oli tietysti viety jollekin toiselle olemassa olon tasolle.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #666 : 24.11.13 - klo:19:02 »
Maine levis kavereiden keskuudessa ja tänään olikin yleisön pyynnöstä kunnon pizzasessiot. Tein lisätaikinaa erikoisvehnäjauhoista huonekohotuksella tänään samalla reseptillä ja koostumus oli aivan yhtä hyvä kuin jääkaappiversiossa. Maku jäi kuitenkin selvästi heikommaksi kuin pidempään kypsyneen taikinan. Kylmäfermentoinnin etu tuli siis selväksi.

Huomasin, ettei grillivastusten ajoituksella ollut niin suurta merkitystä. Tänään ei tarvinnut lisäruskistaa yhdenkään pizzan päällistä. Tärkeää oli se, että sisään lapioinnissa pizzapohja säilyi sileänä. Näin ruskistuminen tapahtui tasaisesti ja pohjaan ei jäänyt pullakohtia. Pientä silmän harjaantumista vielä vaatii paistohetken suhteen, mutta pizzat katosivat kovien kehujen kera kyllä parempiin suihin.


Punasipuli, suppilovahvero. Päivän onnistunein, ja mielestäni aika täydellinen.
« Viimeksi muokattu: 24.11.13 - klo:19:06 kirjoittanut Lh »

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #667 : 24.11.13 - klo:19:30 »

^ Tuossa on mitä ilmeisimmin päästy hyvin lähelle vanhan pitsanpaisto-ohjeen tavoitetta: pitsa on valmis minuuttia ennen kuin uunista tulee savua. Onnittelut!

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #668 : 24.11.13 - klo:19:46 »
Taikinanjämät piti tänään hyödyntää jääkaapista, Chorizo-Valkohomejuusto pizzoja.




Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #669 : 24.11.13 - klo:20:12 »
Täälläkin paisteltiin loput taikinat, hyvää tuli.

Uuneissa on varmaankin erilaisia ominaisuuksia. Itse en ainakaan ole tarvinnut grillivastuksen apua, päinvastoin. Kivi ei kuumene tarpeeksi pohjaa varten, mutta yläosa on vaarassa palaa. Olen kokeillut kiertoilmalla ja ilman, uunin yläosassa ja alhaalla.

Syy voi olla Weberin pallogrilliin tarkoitetussa pizzakivessä. Grillissä tuolla kivellä kuitenkin on taipumus kuumentaa pohjaa liikaakin, sen takia pakkauksessa tulee mukana pelti. Ensi kerralla paistan pizzat silti grillissä, koska kuumuutta saa tarpeeksi ja savustuslastuilla hyvää aromia.

reinkarnaatio

  • Kisälli
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #670 : 24.11.13 - klo:20:25 »
Juuri näin. Grillissä pizza leppälastuilla ja mielellään vielä pikku keolla hiiliä. Kaikki tämä kaasugrillin sisään ja pizza n. 300 asteessa kivellä n. 5 minuuttia. Se kuuluisa next level kotiuuniin verrattuna.

Jaguar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #671 : 24.11.13 - klo:20:37 »
Tekeekö valmiilla pizzapohjilla mitään? Jos tekee suosituksia niistä?

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #672 : 24.11.13 - klo:20:40 »
Valmiita pizzapohjia voi käyttää vaikka piirrustusalustoina. Oikeasti kunnon pohjanteko on niin nopeaa ja helppoa että ei kannata mihinkään teollisiin valmistuotteisiin koskea.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #673 : 24.11.13 - klo:20:45 »
Juuri näin. Grillissä pizza leppälastuilla ja mielellään vielä pikku keolla hiiliä. Kaikki tämä kaasugrillin sisään ja pizza n. 300 asteessa kivellä n. 5 minuuttia. Se kuuluisa next level kotiuuniin verrattuna.


Kiinnostavaa. Miten olet laittanut hiilet kaasugrilliin? Oletko sytyttänyt ne ensin muualla vai kuinka?Kaikkiaan kuulostaa aika mielenkiintoiselta hybriditekniikalta, jota voisi kokeilla.

Mulla on itse asiassa käynyt tuon Weberin kiven kanssa päinvastoin kuin T. Salamalla eli hiiligrillissä sitä on todella vaikea saada tarpeeksi kuumaksi. Kaasulla onnistuu kyllä. Mietinkin nyt, että josko viimeisin epäonnistuminen uunissa johtui osin samasta syystä. Noh, nyt sain taas ir-lämpömittarini takaisin joten tilannetta on helpompi seurata.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #674 : 24.11.13 - klo:20:52 »
Mulla on itse asiassa käynyt tuon Weberin kiven kanssa päinvastoin kuin T. Salamalla eli hiiligrillissä sitä on todella vaikea saada tarpeeksi kuumaksi.

Oli minullakin joskus tuollaisia ongelmia, mutta tarpeeksi vain hiiliä/brikettejä peliin, niin hyvä siitä tulee. Yksi satsi Weberin piippusytyttimessä ei riitä ollenkaan 57 cm grilliin, pitää laittaa varmaankin tuplat.