Suurimpia suosikkejani ovat yksinkertaiset pastat kuten carbonara ja cacio e pepe, joiden hiomisessa kuluu helposti vuosikausia niiden näennäisestä helppoudesta huolimatta.
Carbonaran helppous on todella näennäistä. Olen ehkä kerran saanut, oikeasti, täydellistä Carbonaraa ja omani on parhammillaankin keskinkertaista. Usein ruokalajit joissa on vähän raaka-aineita/työvaiheita ovat kaikista vaikeimpia ruokia viimeistellä täydellisyyteen, koska muuttujia on vähemmän on onnistuminen kiinni melko pienten yksityiskohtien loksahtamisesta kohdalleen.
Jaanpa kanssanne
oikeasti yksinkertaisen, helpon ja nopean pastareseptin:
Spaghetti al Tonno al Andy2 dl oliiviöljyä
2 prk tonnikalaa
1 prk anjoviksia
2 prk Creme Fraiche (kermaviilikin toimii ihan hyvin)
1 ruukku persiljaa
Spaghettia nälän mukaan
Suolaa ja pippuria
1. Laita vesi kiehumaan.
2. Kaiva tehosekoitin kaapista. (homma onnistuu kyllä sauvasekottimellakin)
3. Kaada tehosekoittimeen öljy, tonnikala, anjovikset ja creme fraiche. Silppua persilja myös sekaan. Mausta suolalla ja pippurilla. Suolan kanssa kannattaa olla aika varovainen, koska anjoviksistä tulee jonkin verran suolaisuutta kastikkeeseen, mutta sekä suola, että pippuri maun mukaan. Surauta kastike tasaiseksi massaksi.
4. Veden kiehuessa heitä sekaan suolaa ja sopiva määrä pastaa. Keitä pasta al denteksi.
Kun pasta on kypsää ruoka on valmista. Itse kastike on siis kylmä. Kastiketta tulee tuolla reseptillä sen verran, että siitä syö pari henkeä useampaan otteeseen. Osa siis kannattaa laittaa jääkaappiin nautittavaksi myöhemmin ja päivän annos sekoittaa spaghetin kera. Annokset voi koristella tuoreella persiljalla ja mustilla oliiveilla (oliivit ovat muutenkin hyvä lisäke ko. annokselle).
Jos minua laiskottaa oikein kovasti, eikä ruoanlaitto huvita on meillä usein ruokana al Tonnoa. Valmistusaika riippuu puhtaasti lieden tehoista. Itselläni on induktioliesi, joten kattilallinen vettä kiehahtaa noin kahdessa minuutissa. Kypsää pastasta tulee ehkä hieman vajaassa kymmenessä minuutissa, joten selkeästi alle vartissa pitäisi al Tonnon olla kasassa. En ole laskenut raaka-aineiden hintoja, mutta perusraaka-aineet ovat reseptissä melko edulliset ja tuosta tosiaan syö useamman kerran. Mikäli vaateostoksilta ruokabudjettiin on jäänyt pari euroa ylimääräistä suosittelen korvaamaan kaupan bulkkitonnikalan Albacore-tonnikalalla (Albacore on noin kaksi kertaa kalliimpaa kuin tavallinen). Makuun tuo ei kyllä vaikuta, mutta minusta on mukavaa, että syömiäni asioita ei tarvitse kuskata toiselta puolelta maailmaa (Tyynen valtameren sijaan Albacorea saadaan välimereltä), japanilaiset eivät yritä syödä niitä sukupuuttoon (useat tonnikalalajit ovat uhanalaisia, Albacore ei) ja minun ei tarvitse arvuutella onko ostamassani kalasäilykkeessä myös nisäkkäitä (kaikki näkemäni Albacoretonnikalat ovat ns. delfiiniystävällisiä).