Kirjoittaja Aihe: Pikkutakin oikea istuvuus.  (Luettu 327170 kertaa)

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #225 : 02.02.13 - klo:09:51 »
Tuo rakenteeton näyttää kokokuvassa ihan ok:lta. Gapin vuoksi kannattaa jättää hyllyyn jos gäpi näkyy koko ajan. Tietyssä asennossa istuessa tai muuten toiminnan tuoksinnassa gäpi saattaa vilahtaa. Silloin ei mun mielestä hätää. Mutta jos se on läsnä koko ajan, kielii se huonosti istuvasta takista. Eli jos tuossa kokokuvassa seisot ihan normaalisti ja gäpi muodostuu niin teit varmaankin parhaan ratkaisun.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #226 : 02.02.13 - klo:13:24 »
Ei liitykkään pelkästään rakenteellisiin takkeihin. Kädentien tekee noi hyppyrit.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #227 : 02.02.13 - klo:13:49 »
Ei liitykkään pelkästään rakenteellisiin takkeihin. Kädentien tekee noi hyppyrit.

Osaatko sanoa, että mikä siinä tuon ongelman aiheuttaa?

Helpottaisi takkien sovittelua jos hiffaisi jo etukäteen, että tossa takissa varmaan tulee taas sama ongelma vastaan. Ja siis yleensä tulee, jopa niissä paremmin istuvissa takeissa minulla syntyy oikeastaan aina pientä notkoa hartioihin. Viivasuoran hartialinjan olen yleensä saanut vain takeilla, joissa on ihan ylitopatut olkapäät, jolloin takki alkaa olla jo liian laatikkomainen ja hartiat näyttävät naurettavan korostetuilta.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #228 : 02.02.13 - klo:14:14 »
Ei liitykkään pelkästään rakenteellisiin takkeihin. Kädentien tekee noi hyppyrit.

Osaatko sanoa, että mikä siinä tuon ongelman aiheuttaa?

Helpottaisi takkien sovittelua jos hiffaisi jo etukäteen, että tossa takissa varmaan tulee taas sama ongelma vastaan. Ja siis yleensä tulee, jopa niissä paremmin istuvissa takeissa minulla syntyy oikeastaan aina pientä notkoa hartioihin. Viivasuoran hartialinjan olen yleensä saanut vain takeilla, joissa on ihan ylitopatut olkapäät, jolloin takki alkaa olla jo liian laatikkomainen ja hartiat näyttävät naurettavan korostetuilta.
Styleforumilta lukenut, että vääränmallinen kädentie tekee nuo lommot olkapäihin. Samassa viestissä oli kyllä joku kuva, jossa selitettiin tarkemmin, mutta se oli poistettu siinä vaiheessa kun minä ketjua luin. Sen tarkemmin en osaa sanoa. Ei sitä varmaan sovittamatta voi nähdä.
« Viimeksi muokattu: 02.02.13 - klo:14:16 kirjoittanut vapa »

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #229 : 02.02.13 - klo:14:20 »
Joku foorumin vaattureista osaisi varmasti sanoa, että mikä Richard Muttin takeissa - tai miehessä itsessään - on vikana. Tietysti helpointa on marssia takkia kourassa vaatturin puheille, koska sinne pitää joka tapauksessa mennä, jos tuolle istuvuusongelmalle on jotain tehtävissä.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #230 : 02.02.13 - klo:15:07 »
Joku foorumin vaattureista osaisi varmasti sanoa, että mikä Richard Muttin takeissa - tai miehessä itsessään - on vikana.

Luulen, että vika on tosiaan paljolti miehessä, koska muilla ei vaikuta olevan ainakaan samassa mittakaavassa tätä hartialinjaongelmaa, kun itsellä se tulee todella monien takkien kanssa vastaan. Mutta koska en pysty miestäkään vaihtamaan, pitänee yrittää hiffata minkämallisilla takeilla tuo ongelma on vähäisin, ja panostaa niihin. Ongelma siis myös se, että pikkutakkihommista on niin vähän kokemusta; monien muidenkin vaatteiden kohdalla on ollut niin, että se perusräkkikama ei istu päälleni samalla tavalla kuin sille katalogin mallille, ja olen yrityksen ja erehdyksen kautta joutunut opettelemaan minkämalliset vaatteet meikälle parhaiten istuu. Ja siksi siis nyt täällä foorumilla ja topikissa kyselen, ettei taas tarvitsisi mennä tässäkin asiassa kantapään kautta pitkän kaavan mukaan.

Mutta kädentie ja hihakulma ilmeisesti siis sellaisia, joihin meikän pitää takkeja sovittaessa alkaa kiinittää erityistä huomiota.

MrMan

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #231 : 02.02.13 - klo:15:33 »
Kuvien perusteella sinulla on ns. kaljapullohartiat eli hartioittesi luontainen rakenne on luisu. Jos vielä teet istumatyötä, on todennäköistä, että hartiakulmasi on kääntynyt eteenpäin, joka vain lisää vaikutelmaa. Kokeile seuraavalla sovituskerralla vetää hartiasi taakse, ryhtisi paranee ja rotsikin voi istua paremmin. Jos tämä auttaa istuvuuteen, on tämä korjaus helppo ja halpa ja kroppasikin kiittää ennen pitkää.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #232 : 02.02.13 - klo:15:37 »
Joku foorumin vaattureista osaisi varmasti sanoa, että mikä Richard Muttin takeissa - tai miehessä itsessään - on vikana.

Luulen, että vika on tosiaan paljolti miehessä, koska muilla ei vaikuta olevan ainakaan samassa mittakaavassa tätä hartialinjaongelmaa, kun itsellä se tulee todella monien takkien kanssa vastaan. Mutta koska en pysty miestäkään vaihtamaan, pitänee yrittää hiffata minkämallisilla takeilla tuo ongelma on vähäisin, ja panostaa niihin. Ongelma siis myös se, että pikkutakkihommista on niin vähän kokemusta; monien muidenkin vaatteiden kohdalla on ollut niin, että se perusräkkikama ei istu päälleni samalla tavalla kuin sille katalogin mallille, ja olen yrityksen ja erehdyksen kautta joutunut opettelemaan minkämalliset vaatteet meikälle parhaiten istuu. Ja siksi siis nyt täällä foorumilla ja topikissa kyselen, ettei taas tarvitsisi mennä tässäkin asiassa kantapään kautta pitkän kaavan mukaan.

Mutta kädentie ja hihakulma ilmeisesti siis sellaisia, joihin meikän pitää takkeja sovittaessa alkaa kiinittää erityistä huomiota.

http://www.styleforum.net/t/151698/divot-terror#post_2686570 Täs viel toi posti.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #233 : 02.02.13 - klo:15:44 »
^ Kiitoksia, harmi että kuva on tosiaan kadonnut jonnekin bittiavaruuteen.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #234 : 02.02.13 - klo:15:48 »
^käytännössä kädentie joutuu venymään sivuttaissuunnassa joko väärän kädentien muodon tai rinnan kireyden vuoksi. Venyessä kädentie lyhenee pystysuunnassa, ja ylimääräinen kangas pussittuu kiristyneen kohdan yläpuolelle.

Ilmiön synnyn voi todeta ottamalla esim. henkarissa olevan takin hihasta kiinni kädentien etu- ja takapuolelta ja kiskomalla kädentietä eri muotoiseksi. Vaikea selittää.



Laoban

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 334
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #235 : 10.02.13 - klo:20:04 »
J.Pressin takin kanssa on ollut hieman kaksijakoiset mielipiteet. Jostain syystä tuntuu siltä, ettei istu hartioista. Pyydän arvon herroilta palautetta. Kuvakulmasta johtuen takki näyttää lyhyemmältä kuin mitä on. Olen lyhennyttänyt takin helman lähes samaan mittaan kuin kokoa pienemmän.

Mikäli olisi ollut mahdollista, niin valintani olisi mennyt kokoa pienemmälle takille. Tosin siinä tapauksessa ongelmaksi olisi muodostunut rinnanympärystä.






MrMan

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #236 : 10.02.13 - klo:20:20 »
^Onko tosiaan tarkoitus pitää ylin nappi kiinni? Jotenkin takin suhteet tuntuvat olevan vähän pielessä. Hihat ovat ainakin turhan pitkät.

Laoban

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 334
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #237 : 10.02.13 - klo:20:24 »
Pääsääntöisesti keskimmäinen nappi kiinni.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #238 : 10.02.13 - klo:22:58 »
Tuo on kyllä erittäin vahva roll 2. Parempi laittaa kuvat ylin nappi auki.

jk

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 280
    • Profiili
Vs: Pikkutakin oikea istuvuus.
« Vastaus #239 : 11.02.13 - klo:10:45 »
^Onko tosiaan tarkoitus pitää ylin nappi kiinni? Jotenkin takin suhteet tuntuvat olevan vähän pielessä. Hihat ovat ainakin turhan pitkät.

Ei kai sitä vahingossakaan laita kiinni ;)

Mutta joo, näyttää kyllä siltä, että 3-roll-2 olisi tuossa se juttu.