Kirjoittaja Aihe: Paitojen silitys  (Luettu 11277 kertaa)

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Paitojen silitys
« : 28.05.09 - klo:21:22 »
En tiedä olisiko pitänyt laittaa tämä aloitus  'Kaunis elämä' osion alle mutta ehkä tämä on kuitenkin sopivampi paikka.

Eli silittäminen, tuntuu siltä että aikaa palaa paitojen silittämiseen tolkutoman paljon. Toisaalta omien laatupaitojen silittäminen on melkein kuin perverssiä tyydytystä antava rituaali, jossa pääsee tutustumaan tarkasti paitohinsa ja niiden yksityiskohtiin. Jopa saman merkkiset paidat ovat kuin yksilöitä silittäessä, jokainen vaatii omat pienet kikkansa jotta paras lopputulos saavutetaan. Esim hihavekit ja hartiat eri mekkien välillä tuntuvat vaativan eri lähestymistavan. Itselle on muodostunut tietty viha-rakkaus suhde tähän vaatehuollon olleellisen osaan.

Miten te muut hoidatte paitojen huollon? Delegoitteko vaimolle?  Onko silitys odotettu hetki rakkaan harrastuksen parissa vai vero joka on maksettava täydellisesti silitetystä paidasta?  Saako edes  Helsingistä pesulapalvelua jossa paidat silitetään käsin?

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #1 : 28.05.09 - klo:22:40 »
Teen itse. Pidän silittämisestä ihan vilpittömästi.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #2 : 29.05.09 - klo:07:19 »
Minäkin silitän itse. En kuitenkaan nauti silittämisestä ihan hirvittävästi. Tämä taasen johtunee siitä, että olen aina syystä tai toisesta tyytymätön lopputulokseen.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #3 : 29.05.09 - klo:08:52 »
« Viimeksi muokattu: 04.06.23 - klo:21:04 kirjoittanut PleaseDeleteMe »

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #4 : 29.05.09 - klo:10:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Hypno"
Miten silitätte kauluspaitojen napilliset kalvosimet? Paidat joita olen tilannut, on usein silitetty kalvosimesta litteäksi jolloin siihen tulee vekit. Onko tämä jokin virallinen juttu miten niiden kuuluisi olla, sillä en itse ole tämän tekniikan suuri ystävä vaan silitän kalvosimen suoraan litteäksi jolloin se on pyöreä ranteessa eikä siinä ole hassuja kulmia. Tässäkin voi olla taas kyse kahdesta eri koulukunnasta..
Ymmärtääkseni uusien paitojen kalvosimissa on nuo vekit koska paidat ovat koneellisesti prässätyt. Tietääkseni perinteisesti kalvosimeen ei laiteta vekkiä. Kalvosimen halkion funktio on mahdollistaa kalvosimen levittäminen silityslaudalle kokonaisuudessaan ja sen silittäminen kerralla.
Lainaus käyttäjältä: "Hypno"
Yksi asia mitä olen pohtinut on hihan vekki, joka alkaa olkapäästä. Olkapään kohdalla "yoke" paidassahan loppuu kulmaan ja ideanani on että tästä kulmasta saisi suoraan symmetrisen vekin jatkumaan kohti paidan kalvosinta, silti olen kuitenkin tasannut paidan hihan silityslaudalle siten suoraan että tuo vekki menee aavistuksen taaemmaksi missä tuo yoken kulma on. Silittääkö kukaan tästä kohtaa hihaan vekkiään? Ymmärsiköhän kukaan selitystäni.. :)
En usko että tuo onnistuu tai olisi edes hyvän näköinen. Itse pyrin siihen että hihan vekki on samansuuntainen kuin paidan kuvio, käytännössä vekki tulee aina 'yoken' kulman taakse.  En myöskään yleensä vie hihan vekkiä kalvosimeen asti vaan pyrin siihen että kalvosinvekit luonnollisesti laskostaa kankaan. Esim T&A:n paidoissa ei ole yhtä tai kahta selkeätä 'pleat'iä vaan isohko määrä pienempiä kavennuksia.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #5 : 29.05.09 - klo:10:59 »
Jos ymmärsin oikein tuon vekki asian niin mä en silitiä ollenkaan vekkiä hihaan...

Mikke

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #6 : 29.05.09 - klo:16:13 »
Silitän paitani itse ja saan siitä tyydytystä. Se on rauhoittavaa puuhastelua, josta on apua varsinkin silloin kun käy ylikierroksilla. Usein silitysrupeama on parituntinen ja seurana on silloin radio, yleensä Ylen Ykkönen tai Peili. Silitän paitani suurin piirtein samalla tavalla kuin Roetzel Täydellisessä Herrasmiehessä. En ole kuitenkaan kovin tarkka mihin kohtaan taitos tulee ja miten kuviot osuvat. Silittämisharrastusta on on avittanut SwissMaid josta maksoin 1300 euroa (yksi kolme nolla nolla). Jos joku harkitsee sen ostamista niin mielestäni se on hyvä muttei niiiin hyvä. Olen mielestäni hyvä silittäjä mutta jotain siinä vaan on etten samoilla välineillä saa yhtä hyvää tulosta kuin vaimo. Anopista nyt puhumattakaan.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #7 : 29.05.09 - klo:21:14 »
En missään nimessä halua pesulan hiplaavan paitojani, joten silitän itse ja hoidan osuuteni mukisematta.

Hypno: kalvosimen tulee olla suora, eli taittaminen ei tule kyseeseen. Onnistuin aikanaan pilaamaan Stenströmsin paidan väärällä silitystekniikalla, joten kikoissa on eroja.

Keikariin muuten tulee suositus silityskeinoista aikanaan.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Antti76

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #8 : 29.05.09 - klo:22:35 »
Näillä opeilla minä ryhdyin tuumasta toimeen:

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/silit ... hdanto.htm

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #9 : 30.05.09 - klo:10:13 »
Lainaus käyttäjältä: "jaro"
Kaikki "Non-iron"it olen huomannut humpuukiksi ja kelvottomaksi kikkailuksi.

Non-iron onkin huono termi, "easy-iron" on parempi.

Callelle kiitos myös selvennyksestä :).

joe

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #10 : 01.06.09 - klo:13:45 »
Silittäminen on mielestäni todella ärsyttävää hommaa. Melko usein tulee jopa huijattua ja silitettyä lähinnä takin alta näkyviä osia, vaikkakin etenkin selkäpuolen silittäminen on sen verran helppoa että ihan joka paikassa ei tarvitse oikaista. Tilanteen mukaan toki mennään, aina ei auta lintsata.

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #11 : 01.06.09 - klo:21:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Calle"
Miten te muut hoidatte paitojen huollon?


Käytän kolmiosaista pukua aina kun mahdollista :).
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

hho

  • Kisälli
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #12 : 01.06.09 - klo:22:00 »
Itse käytän Sunnuntai illan paitojen silittämiseen, eli silitän seuraavan viikon paidat valmiiksi, enkä pidä sitä ollenkaan ärsyttävänä hommana, päinvastoin minä silitän avopuolisonkin vaatteet silloin kun hän jotain silitettävää tarvitsee päällensä

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Paitojen silitys
« Vastaus #13 : 02.06.09 - klo:09:47 »
Lainaus käyttäjältä: "JMK"
Lainaus käyttäjältä: "Calle"
Miten te muut hoidatte paitojen huollon?

Käytän kolmiosaista pukua aina kun mahdollista :).

Kätevää varmaan viimeaikaisilla helteillä? ;)

..on a more serious note: arvostan tuollaisia periaatteita.
get your kicks on route six six six

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Paitojen silitys
« Vastaus #14 : 08.07.10 - klo:18:49 »