Ei kyse ole mistään ahdingosta vaan taloudellisen voiton maksimoimisesta. Suurimmalle osalle tuotteista markkinat määräävät ns. markkinahinnan jolla tuotteet menevät kaupaksi. Voitto on sitten se mikä jää kun asiakkaan maksamasta hinnasta vähennetään kaikki kustannukset. Koska markkinahintaan ei juurikaan voi vaikuttaa, ainoa tapa on pyrkiä painamaan materiaali-, tuotanto-, kuljetus-, markkinointi yms. kustannukset niin alas kuin mahdollista.
Nyrkkisääntönä pidetään laskukaavaa jonka mukaan nykyaikainen suuri konttilaiva kuljettaa tonnin kuorman sata kilometriä yhdellä öljykilolla. Tämän takia on taloudellisesti kannattavampaa roudata konteissa Kiinasta vaikka betonisia puutarhatonttuja kuin valaa niitä täällä Suomessa.
Sama juttu suurimman osan offshore-ulkoistuksien kanssa. Ei niitä duuneja Suomesta siirretä halpamaihin siksi että niitä täällä tappiolla tehtäisiin, niitä siirretään siksi että halpamaissa voivat voitot olla ainakin suunnitelmissa vielä kovemmat.
Ai niin, jos jollekulle jäi auki mitä ne mystiset markkinavoimat ovat niin katselet sitä silmiin joka kerta kun harjaat hampaitasi vessan peilin edessä. Joka kerta kun teet kaupassa ostopäätöksen niin olet osa niitä mekanismeja jotka asettavat tuotteille markkinahinnan.