En ole aivan varma mikä on trollaaja, käsittääkseni jonkinlainen nettihäirikkö, vai mitä? En ole sellainen.
Olen vain allerginen brändeille, tai brändäykselle. Brändihän tarkoittaa tuotemerkkiä. Miellän brändin siten, että valmistaja saa tuotteelleen lisäarvoa luomalla vahvan brändin eli meilikuvan. Ruotsalaisethan ovat mestareita luomaan brändejä, esim Gant, Boomerang ja Lexington ovat luoneet mielikuvan yhteydestä USA:n itärannikon yliopistoihin. Brändi on yleensä sidottu hyvin vahvasti logoon.
Kun puhutaan suurimmista brändeistä, ymmärrän asian niin, että puhutaan tuotemerkeistä jotka ovat haluttuja (ja tuovat siten lisäarvoa valmistajille). Minua häiritsee se, että ostaessani vahvan brändin tuotteen, maksan enemmän tuotteen markkinointikuluista (ja pahimmassa tapauksessa mainostan tuotetta rintapielessäni) kuin valmistuskuluista.
Jos siis halutaan puhua hyvistä vaatevalmistajista, voisi mielestäni puhua valmistajasta, ei brändistä. Minulla menee paljon energiaa siihen, että etsin asiallisia vaatteita, joissa ei ole logoa rintapielessä tai joita ostaessani en epäile maksavani törkeästi liikaa tuotemerkkiin liittyvien markkinointikustannusten vuoksi.
Erityisen häiritsevää tämä on kelloissa, mutta se onkin sitten jo aivan toinen juttu...