Kenkien hoito

Aloittaja DandyAndy, 11.02.09 - klo:21:30

« edellinen - seuraava »

Tumppi$

Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: chr - 17.06.17 - klo:15:02
Tuossa hintaluokassa tuskin käytetään cordovania.

No totta. Ei taida cordovania juurikaan alle 500�,�:n uutena irrota..
VASTATUULEEN!

Aikuinen mies

Kisälli
Kirjattu
Muistan lukeneeni jostain, että kyseisissä kengissä korkean kiillon aiheuttaisi jokin voimakas harjausvaihe kengän valmistuksessa. Mutta tekeekö se nahasta myös jotenkin kovan? Joka tapauksessa olen suorastaan raivoissani, kun mielikenkiäni on epämiellyttävä pitää.
     Minulla on mm. Florsheimin oxfordit, mutta kuitenkin parhaimmannäköisiä kenkiä ovat olleet juuri esim. Melvin&Hamilton tai Brett&sons. Tärkein ominaisuus on kapealinjaisuus. Mitä mieltä muuten olette ko. merkeistä? Entä Clarks tai Hudson London, ovatko jo täysin luokattomia?
     Valikoimistani puuttuu tällä hetkellä mustat oxfordit 42-42,5 jopa 43. Jos jollakin olisi tarjota. Laatuvaatimuksia ei oikeastaan ole, eli saavat olla paljonkin käytetyt.   

Satraappi
Ylläpitäjä
Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Aikuinen mies - 17.06.17 - klo:10:24
Lempikenkäni ovat hyvin kapealinjaiset nahkapohjaiset ja korkeakiiltoiset. Merkki on Melvin&Hamilton. Jostain syystä ne ovat hyvin kovaa ja kankeaa nahkaa ja eivät tunnu käytössäkään mukautuvan jalkaani. Koko on kuitenkin juuri sopiva. Olen ostanut muitakin saman hintaluokan kenkiä joskus ja tätä ongelmaa ei ole ollut.
Voisiko kovuus johtua korkeakiiltoisuudesta vai mistä ja mitä kannattaisi tehdä?

Kuvauksen perusteella vaikuttavat olevan sitä kurjinta nahkaa eli pinnoitettua. Mitään ei ole tehtävissä. Otan osaa!

http://www.keikari.com/blogi/corrected-grain-leather/
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

rosnas

Kisälli
Kirjattu
Vuosia sitten aloitellessani siirtymäriittiä kohti kunnollisia kenkiä sorruin netin alennusmyyntien laarinpohjasta löytämiini huomattavan edullisiin Loakeihin. Sinällään GW kengät nahkapohjalla, mutta pintanahka tosiaan tuota Villen mainitsemaa epäkelpoa tavaraa. Kengät olivat uutena hirveät koppurat ja kamalat jalassa, mutta lesti jalkaani kuitenkin erinomainen. Olin jo heittämässä mokomia roskiin, mutta mieleeni tuli käyttää ko. paria erilaisten hoitoaineiden koekenttänä. Muutama ensimmäinen kenkävoidekerros ei tahtonut millään imeytyä nahkaan, mutta jätin kengät voiteet pinnassa lepäilemään päiväksi pariksi ja taas ehtiessäni tyrkkäsin uuden kerroksen milloin mitäkin kaapin pohjalta löytynyttä kenkävoidetta. Sisäpuolelle laitoin ronskilla kädellä jotakin vaimolta käyttämättä jäänyttä käsivoidetta sitäkin useampaan kertaan. Lopulta nuo sitten yllättäen notkistuivat sellaisiksi, että saatoin niitä käyttää, pintaan jää toki käytössä erittäin ikävän näköisiä ryppyjä, mutta nahka ei kuitenkaan ole murtunut. Pidän noita vieläkin joskus sade- ja  rospuuttokeleillä.

Venemies

**
Flanööri
Kirjattu
Ostin neljännet oxford-kengät (cap toe) ja muihin olen teettänyt ohuet kumipohjat - näihin en. Miten luulette että pohja kestää Suomessa? Talvella en käytä kenkää lainkaan ja jokaisessa parissa on kenkäpuu sekä hoito asianmukainen. Miten Lontoossa ja Pariisissa vedellään nahkapohjalla onnistuneesti? Itse povaan että kestää max. yhden kauden.

salaryman

Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: rosnas - 18.06.17 - klo:16:12
Vuosia sitten aloitellessani siirtymäriittiä kohti kunnollisia kenkiä sorruin netin alennusmyyntien laarinpohjasta löytämiini huomattavan edullisiin Loakeihin. Sinällään GW kengät nahkapohjalla, mutta pintanahka tosiaan tuota Villen mainitsemaa epäkelpoa tavaraa. Kengät olivat uutena hirveät koppurat ja kamalat jalassa, mutta lesti jalkaani kuitenkin erinomainen. Olin jo heittämässä mokomia roskiin, mutta mieleeni tuli käyttää ko. paria erilaisten hoitoaineiden koekenttänä. Muutama ensimmäinen kenkävoidekerros ei tahtonut millään imeytyä nahkaan, mutta jätin kengät voiteet pinnassa lepäilemään päiväksi pariksi ja taas ehtiessäni tyrkkäsin uuden kerroksen milloin mitäkin kaapin pohjalta löytynyttä kenkävoidetta. Sisäpuolelle laitoin ronskilla kädellä jotakin vaimolta käyttämättä jäänyttä käsivoidetta sitäkin useampaan kertaan. Lopulta nuo sitten yllättäen notkistuivat sellaisiksi, että saatoin niitä käyttää, pintaan jää toki käytössä erittäin ikävän näköisiä ryppyjä, mutta nahka ei kuitenkaan ole murtunut. Pidän noita vieläkin joskus sade- ja  rospuuttokeleillä.

Nicely done. Joskus käy niinkin että tämmöisestä rumasta ankanpoikasesta kuoriutuu se luottokenkäpari jonka laittaa kaikkein mieluiten jalkaansa.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

uuno

**
Flanööri
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Venemies - 18.06.17 - klo:18:17
Ostin neljännet oxford-kengät (cap toe) ja muihin olen teettänyt ohuet kumipohjat - näihin en. Miten luulette että pohja kestää Suomessa? Talvella en käytä kenkää lainkaan ja jokaisessa parissa on kenkäpuu sekä hoito asianmukainen. Miten Lontoossa ja Pariisissa vedellään nahkapohjalla onnistuneesti? Itse povaan että kestää max. yhden kauden.

Sora/sepelipolulla kuluu äkkiä, mutta asfaltilla tuo toimii ainakin kesällä varmasti ihan hyvin.

_N_J_P_

**
Flanööri
Kirjattu
Ei sorallakaan ole ongelmia, jos nahkapohja on kuiva. Märkää pohjaa sepeli kyllä syö mielellään. Suosittelen kyllästämään pohjan jollakin pohjanhoitoaineella. Esimerkiksi sohlen tonic, muistaakseni collonililtä.

Tumppi$

Legenda
Kirjattu
Miten porukat on käyttäneet noita pohjakyllästeitä? Toisin sanoen, onko mitään "erityisvoodoota" vaiko ihan vain simppeli levittäminen pohjaan purkin/valmistajan ohjeiden mukaisesti? Montako kerrosta jne. jne.?

EDIT: Kärkirautoja moni suosittelee mikäli meinaa käyttää nahkapohjia ilman niiden puolipohjaamista.. Entäpä kantaraudat? Onko niistä yhtä suurta hyötyä kuin kärkiraudoista sanotaan olevan?
VASTATUULEEN!

Jussi

Legenda
Sijainti: Turku
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Tumppi$ - 19.06.17 - klo:08:04
Miten porukat on käyttäneet noita pohjakyllästeitä? Toisin sanoen, onko mitään "erityisvoodoota" vaiko ihan vain simppeli levittäminen pohjaan purkin/valmistajan ohjeiden mukaisesti? Montako kerrosta jne. jne.?

Valmistajan ohjeet ovat näissä kohdallaan. Yleensä tuntuvat suosittelevan kolmea kyllästyskertaa välikuivatuksin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Arska

Legenda
Sijainti: Helsinki
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Tumppi$ - 19.06.17 - klo:08:04
Kärkirautoja moni suosittelee mikäli meinaa käyttää nahkapohjia ilman niiden puolipohjaamista.. Entäpä kantaraudat? Onko niistä yhtä suurta hyötyä kuin kärkiraudoista sanotaan olevan?

En välttämättä laittaisi rautaa kantoihin: saattavat kopista aika lailla ja lisäksi voi olla liukastumisvaara. Nahkapohjissakin on yleensä kumipala kannassa. Kun se on kylliksi kulunut ja pyöristynyt, kokeile siihen kumista "kärkirautaa". Näitä valmistaa Blakey's mallinimellä 3R. Olen käyttänyt noita menestyksellä Dainite-pohjan kärjessä sen kuluttua ohuemmaksi. Kiinnityksen olen tehnyt kontaktiliimalla ja mukana tulevilla pikku nauloilla. Blakey'sin rautaisia rautoja sen sijaan en voi suositella, sillä ne ovat valurautaa. Raudan on parasta olla ruostumatonta terästä.
Suositellaan täysraittiutta.

Tumppi$

Legenda
Kirjattu
No joo, voi tosiaan olla että kengistä tulee melkoiset luistimet kantarautojen kanssa. Mutta kysytäänpä vielä kärkiraudoista sen verran, että löytyykö Suomesta tällä hetkellä suutareita jotka asentavat ne ns. vimpan päälle? Eli kunnolliset rosteriset upotettuina ja ruuvattuna kiinni?
VASTATUULEEN!

Ar77

Kisälli
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Tumppi$ - 19.06.17 - klo:17:52
kysytäänpä vielä kärkiraudoista sen verran, että löytyykö Suomesta tällä hetkellä suutareita jotka asentavat ne ns. vimpan päälle? Eli kunnolliset rosteriset upotettuina ja ruuvattuna kiinni?

Suutari Haukanvuori Helsingin Kalliossa

Tumppi$

Legenda
Kirjattu
Muillekin periferiassa asuville tai siellä käyville vinkkinä, että mm. Kuopion Suutarimestarit asentaa puhelinsoiton perusteella myös upotettuja ja ruuveilla kiinnitettäviä kärkirautoja, mutta heidän hyllystä löytyy ainoastaan mustasta raudasta valmistettuja jotka tietenkin ruostuu heti kun tummia pilviä ilmestyy taivaalle. Työnjäljestä ja laadusta en osaa heidän kohdalta sanoa oikein mitään, sillä viimeksi olen asioinut ko. verstaassa alle parikymppisenä nulikkana, kun cowboy- saappaisiin asennettiin koristeraudat aivan helvetin teräväkärkisiin Sendroihin :D

Apropoo: Ovatko Leather & Grinderyn Lulu:t rosteria? Ja onko niiden kaveriksi erikseen myytävät messingöidyt 9mm ruuvit passeleita?

https://www.leatherandgrindery.com/Shoe-Repair-Materials-shoe-repair-wholesalers-shoe-repair-supplies/Metal-Work-Shanks-And-Parts/Toe-Plates-Segs
VASTATUULEEN!

Arska

Legenda
Sijainti: Helsinki
Kirjattu
Minä olen jo kauan tilannut rautani eBaystä (kumiset suoraan Blakey'siltä) ja asentanut itse. Näin jälki on juuri sellaista, kuin haluaa, homma halvempaa ja pienen harjoittelun jälkeen usein myös vaiva pienempi kuin suutarille ja takaisin ravaaminen. En tosin ole upottanut rautoja nahkaan mutta tuskin sekään kovin vaikeata on.
Suositellaan täysraittiutta.