Kenkien hoito

Aloittaja DandyAndy, 11.02.09 - klo:21:30

« edellinen - seuraava »

konda

Legenda
Kirjattu
Mitä tossa on tehty?

Tommi

Legenda
Kirjattu
Muistaakseni lotrattu shell cordovaniin Renovateuria todella paljon.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Bordeaux

Legenda
Kirjattu
Tuossa vielä kuva Monofixin asentamasta kärkiraudasta.

supera

Legenda
Kirjattu
On ehkä makuasia, mutta minun mielestä toi on varsin asiallinen versio kärkiraudasta.
Itsellä kengän kärki kuluu aivan kärjestä ja hieman enemmän vasemmalta.

Ensimmäisä rautoja laitettaessa kannattaa kengillä kävellä sen verran että oikea kulumiskohta näkyy.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Laurentius

Legenda
Kirjattu
En ole aiemmin kärkirautoja tullut ajatelleksikaan, mutta eilen korkkasin nahkapohjaiset Cheaneyt jotka olivat kaapissa odottaneet parisen kk tulikastettaan. Sen ne saivat eilen pikkujoulujuhlissa, ja siihen sessioon liittyikin sitten kaikenlaista. Mutta nyt huomaan että kenkien kärjissä on minimaalinen kulumanalku ja ajattelin kärkiraudat hommata. Pari yleistä kysymystä (joihin varmaan jo jossain vastaus, mutta kun ei tähän hätään löytynyt):

- Riippuu varmaan askeltajastakin, mutta tuleeko kärkiraudoista kävellessä ääntä? (vrt. naulat kannassa)
- Mitä kokemuksen syvä rintaääni sanoo raudan kestoiästä? Pysyykö pääsääntöisesti paikallaan kengänkin käyttöiän vai joutuuko niitä uusimaan? (en tiedä onko tällä taloudellista tai muutakaan merkitystä mutta kunhan kysyin)
- Onko kyseessä niin helppo operaatio että periaatteessa kuka tahansa kokenut suutari tekee sen fiksusti? (jätä tällä erää huomioimatta sen, että aiemmin tässä keskustelussa on mainittu ne pari samaa suutaria)

mairaksinen

Vieras
Kirjattu
Kyllähän ne kärkiraudatkin kuluvat askelluksesta riippuen, joten käyttöikä riippuu toki siitäkin. Mulla on frendi opiskelemassa alaa ja siellä on ainakin hänen ryhmänsä noita harjoitellut. Annoin hänelle yhdet epäkurantit lonkkarit harjoituskengiksikin.

Eli uskoisin, että ei ole mikään rakettitieteellinen asia.

Richard Mutt

Legenda
Kirjattu
Portaita noustessa saattavat vähän kilistä, ja jos otat reippaampia askeleita tasaisellakin, eivät muuten juurikaan kuulu.

mikmu

Eleganssin esitaistelija
Sijainti: Lontoo
Kirjattu
Mä uusin raudat noin 6kk välein ja kuten jo sanottiinkin portaissa saattaa vähän kopista kuten myös jos kävelee ylämäkeen kovalla alustalla.

Herttua

**
Flanööri
Kirjattu
Täällä oli kenkien lepopäivän merkityksestä puhetta.
Eräs menswear-kirja toteaa asiaan näin:

LainaaTuuletus ja vaihtoparien käyttö pidentävät niiden [kenkien] ikää.
Lepopäivinään kengät kuivuvat ja nahka saa takaisin joustavuutensa ja pehmeytensä.
"The better you dress, the worse you can behave."

Laurentius

Legenda
Kirjattu
Ikäväkseni huomaan vintage Hanover shell cordovanieni sisävuoren ratkeavan/rakoilevan/whatever kuvien osoittamalla tavalla. Olen omistanut nämä vajaan vuoden verran ja kyseessä on muutoin kaikinpuolin todella hyväkuntoiset ja mukavat kengät. Mutta tuo irvistely on varsin näkyvä ja pelkään tuon ratkoksen etenevän saumaa pitkin, ollen jo nyt varsin näkyvä. Onko tämä korjattavissa a) helposti, b) edullisesti ja/tai c) ollenkaan? Kun pihiys ja vintagehenkisyys ihmisessä yhdistyy, on kiusaus aina suuri ostaa edullisia mutta käytettyjä varusteita. Olen oppirahani monelta osin jo maksanut, mutta tämän haluaisin kyllä kääntää voiton puolelle. Päällinen eli shelli itse on siis erittäin hyvässä kuosissa ja kuohkea ja kenkä on muutenkin varsin mukava jalassa.

Toki voisin viedä suutarille ja kysyä, mutta kysynpä täältä ensin sillä hyvässä lykyssä foorumiveljillä on antaa hyvää esititetoa.

Satraappi
Ylläpitäjä
Legenda
Kirjattu
^Sinun täytyisi nyt löytää jalkinemestari tai suutari, jolla on päällisten ompelussa käytettävä kone. Tämän voisi korjata myös itse neulalla ja langalla, mutta langan pitää olla hyvin paksua. Yhdessä käytettynä ostamassani parissa oli nahkainen ommeltu kantapala, joka lähti irti suuren vaivan jälkeen. Korjaus onnistuu, mutta vaivaa täytyy nähdä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Herttua

**
Flanööri
Kirjattu
Pari mieltä painavaa kysymystä...

1. Kuinka rankalla kädellä (tässä tapauksessa jalalla) hierotte nahkapohjaisia kenkiä esim. kynnysmattoon tai rappukäytävien aulamattoihin? Voivatko nahkapohjat kärsiä tästä normaalista kenkien pyyhinnästä tultaessa ulkoa sisälle?

2. Kuinka usein vedätte sohlen tonicit nahkapohjiin tai milloin koette sille olevan erityistä tarvetta? Tietysti käyttöönoton yhteydessä, mutta entäs sen jälkeen?

3. Kolmas kysymys ohi aiheen. Onko teistä anteeksiantamatonta mennä esim. häihin tai hautajaisiin siisteissä (esim. Loaken) nahkapohjaisissa, mustissa semi-brogue derbyissä?

PleaseDeleteMe

Legenda
Delete me please
Kirjattu
.
.

Lh

Yleisvalvoja
Legenda
Kirjattu

Herttua

**
Flanööri
Kirjattu
No hyvä tietää, kiitos vastauksista. Pitää vissiin löysätä vähän, nää on näitä ensimmäisen maailman ongelmia.