Ruoanlaitto

Aloittaja orion, 06.08.09 - klo:00:55

« edellinen - seuraava »

mairaksinen

Vieras
Kirjattu
Salvian käytön soisi yleistyvän muutenkin, ihan kuningasmauste. Sitä olen ihmetellyt, että kaikenmaailman mausteita saa marketeista täyttöpusseissa ja paketeissa, sekä isommissa paketeissa, mutta salviaa ei. Punnitse & Säästä on osoittautunut mulle varmaksi valinnaksi tämän suhteen.

Jaguar

**
Flanööri
Kirjattu
Joo. Salvia ja balsamico kovin huonosti hyödynnettyjä.

domppa

Eleganssin esitaistelija
Kirjattu
Miten pahasti marinadin tekeminen voi ees epäonnistua? Tietty joku grillimausteen tunkeminen yms., mutta en ole ainakaan koskaan kovin pahasti mogannut.

salaryman

Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Maira - 06.06.13 - klo:22:58
Salvian käytön soisi yleistyvän muutenkin, ihan kuningasmauste. Sitä olen ihmetellyt, että kaikenmaailman mausteita saa marketeista täyttöpusseissa ja paketeissa, sekä isommissa paketeissa, mutta salviaa ei. Punnitse & Säästä on osoittautunut mulle varmaksi valinnaksi tämän suhteen.
Salviaa saa tuoreena ruukkuyrttinä ainakin meilläpäin joka marketista. Jos ei käytä koko puskaa juuria myöten niin jämän voi laittaa vaikka parvekelaatikkoon kasvamaan. Itsellä on joka kesä jonkinmoinen ryytimaa kasvamassa mistä sitten kesän mittaan silppuan yrtit ruokiin + pikku nyssäköitä pakastimeen. Tuoretavaran rinnalla kaupan kuivatuilla mausteilla ei ole mitään jakoa.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Dumari

Vieras
Kirjattu
On kuivamausteillakin paikkansa, mutta ehkä enemmän talvisessa keittiössä, patoja haudutellessa. Pientä ryytimaata pidän itsekin, basilikoita, lehtipersiljaa, timjamia, rosmariinia, salviaa, tilliä ja muutama tomaattia tulee tällekin sesongille. Mainittu salvia on aika armollinen kasvatettava, ei säikähdä lämpöä ja sietää ihan hyvin janoakin.

Richard Mutt

Legenda
Kirjattu
Laittakaas salvia-fanit vähän esimerkkejä missä kaikessa sitä käytätte? Avovaimon puutarhapalstalla kasvaa salviaakin, jonka käyttö jäänyt harmillisesti vähemmälle, koska en yleensä oikein keksi, mihin sitä laittaisi.

anon

**
Flanööri
Kirjattu
Gnocchit salviavoikastikkeella on ainakin klassikko.

Dumari

Vieras
Kirjattu
Saltimbocca alla romana, salvian ja marsalan hieno liitto.

Jaguar

**
Flanööri
Kirjattu
Saltimbocca on loistavaa. Yleisesti ottaen salvia sopii monensorttisten liharuokien kanssa mainiosti. Voi huoletta kokeilla, jos sitä ei älyttömästi laita niin ei se pilaa vaikka tulisi tehtyä virhearvio. Salvia divinorum sitten erilaisissa yhteyksissä.

mairaksinen

Vieras
Kirjattu
Salviavoikastike, nam.

Ylipäänsä, itse suosin salviaa pitkää haudutusta vaativissa liharuokaresepteissä.

Jami

Ylläpitäjä
Legenda
  1. jamisstudio@hotmail.com
Sijainti: Tampere
Kirjattu
Huomenna meidän esikoisen nimiäiset. Tiedä vielä mitä kaikkea tulee tehtyä, ainakin savukalkkunakeitto (oman tilan kalkkunoista) olisi suunnitelmissa. Jälkkäriksi ajattelin tarjota Nalifkaa ajattelin ainakin tarjota kun sitä joululta jäi aikapaljon (meillä ei kasva itsellä vielä kirsikoita niin ne on ryöstetty veljen puusta).

Ja mulle on just tulossa Somerolta 10kg hevosenpalvipaistia. Nam :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

salaryman

Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Richard Mutt - 07.06.13 - klo:11:01
Laittakaas salvia-fanit vähän esimerkkejä missä kaikessa sitä käytätte? Avovaimon puutarhapalstalla kasvaa salviaakin, jonka käyttö jäänyt harmillisesti vähemmälle, koska en yleensä oikein keksi, mihin sitä laittaisi.

Dublin Codle:

Ota pari sipulia, pari valkosipulin kynttä ja paketillinen savupekonia. Silppua sipulit ja leikkaa pekoni pieniksi palasiksi. Kuulota voissa pannulla mutta älä kärtsää. Jätä silleen raukeaksi.

Ota pata. Kuori ja viipaloi perunoita kerros pataan. Revi päälle summamutikassa salvian lehtiä. Lisää satsi sipuli-pekoniseosta. Lisää pottuja, kerros salviaa ja sipulipekonia, tiedät miten juoni etenee tästä.

Kun pata on 3/4 täynnä pottuja + ryydikkeitä, kaada päälle kiehuvan kuumaa kanalientä niin että potut peittyvät.

Paista paketillinen siskonmakkaroita pekonista pannulle jääneessä rasvassa ruskeiksi ja asettele pataan pottujen päälle.

Pataan kansi päälle ja tunniksi uuniin 180 asteeseen, ellet omista haudutuspataa (crock-pot) kuten minä. Kypsän padan päälle reilulla kädellä silputtua persiljaa.

Tumma olut sopii hyvin tämän kanssa.

konda

Legenda
Kirjattu
Taisin tietoisesti syödä äsken elämäni ensimmäistä kertaa salviaa. Helvetin hyvä yrtti. Laitoin vaimon piirakan päälle ja imasin huuleen :D

Toimii!

MrMan

Auktoriteetti
Kirjattu
...

salaryman

Legenda
Kirjattu
Ei vaimon piirakkaan saa lisätä muuta kuin naturellia!