Luokkajaosta

Aloittaja Mats, 03.04.13 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

Mats

Eleganssin esitaistelija
Kirjattu
Briteissä on 7 eri luokkaa BBCn mukaan.

LainaaPeople in the UK now fit into seven social classes, a major survey conducted by the BBC suggests.

It says the traditional categories of working, middle and upper class are outdated, fitting 39% of people.

It found a new model of seven social classes ranging from the elite at the top to a "precariat" - the poor, precarious proletariat - at the bottom

Juttu ja testi mihin kuuluu löytyy täältä:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-22007058

PleaseDeleteMe

Legenda
Delete me please
Kirjattu
Ketju lukossa in 3.. 2.. 1..

Jälkiviisas

Legenda
Kirjattu
LainaaJuttu ja testi mihin kuuluu löytyy täältä:

Eliittiä tietenkin.
Kertoo tosin enemmän Suomen ja saarivaltion eroista kuin omasta sosioekonomisesta statuksesta...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

danius

Legenda
Kirjattu
^ Totta.

Täytyy muistuttaa että ranskalainen Pierre Boudieu on lanseerannut tuon tutkimuksessa esitetyn ajatuksen jo aikaisemmin. Eli että ihmisellä on rahallisen pääoman lisäksi kulttuurista, kouluksellista ja sosiaalista pääomaa, jotka yhdessä määrittävät mihin "luokkaan" ihminen kuuluu.

Siihen näin Suomen osalta voisin ajatella, että myös se mihin "luokkaan" kokee kuuluvansa, on oleellista. Varakas ihminen voi olla kouluttamaton, sivistymätön tai harrastaa jotain sellaista mitä ei hänen "luokkaansa" lasketa kuuluvaksi. Toisaalta taas perusduunari saattaa nauttia teatterista, oopperasta ja harrastaa klassista musiikkia.

( sääennusteessa shitstormia...)
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

salaryman

Legenda
Kirjattu
Mihin ihmeeseen tämmöistä luokkasysteemiä nykypäivänä tarvitaan? Onhan noilla oma viihteellinen arvonsa mutta onko noilla sitten muuta merkitystä? Voidaanhan ihmisten persoonallisudet ja kohtalot joidenkin mielestä naulata kiinni pelkän syntymäajan perusteella. Sanoo yksi lohikäärmeen vuonna ravun kuviossa syntynyt.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

danius

Legenda
Kirjattu
Aivan totta, en näe Suomessa perinteisiä luokkia olevankaan. Ehkä olisi puhuttava sosiaalisista statuksista. Onhan meillä kuitenkin ihmisryhmiä, joiden tavat, kiinnostukset, pukeutuminen sun muu ovat saman tyylisiä ja eroavat jostain toisesta ryhmästä.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Richard Mutt

Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: salaryman - 03.04.13 - klo:20:02Mihin ihmeeseen tämmöistä luokkasysteemiä nykypäivänä tarvitaan?

No onhan se nyt perhanan hankala käydä luokkasotaa, jos ei edes tiedä mitä luokkia nykyään on, joihin kuulua.

Richard Mutt

Legenda
Kirjattu
Mielenkiintoista muuten, että topikki on Vapaassa sanassa, eikä Yhteiskunnassa.

salaryman

Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: danius - 03.04.13 - klo:20:18
Aivan totta, en näe Suomessa perinteisiä luokkia olevankaan. Ehkä olisi puhuttava sosiaalisista statuksista. Onhan meillä kuitenkin ihmisryhmiä, joiden tavat, kiinnostukset, pukeutuminen sun muu ovat saman tyylisiä ja eroavat jostain toisesta ryhmästä.

Niin. Ongelma, tai "ongelma" on se, että ihminen voi kuulua samanaikaisesti useampaan ryhmään. Elämä on nykyään niin monimuotoista että ihmisten luokittelu elämään kuuluvien parametrien kautta johtaa n-ulotteiseen matriisiin joka taas on monimutkaisuutensa vuoksi täysin käyttökelvoton. Yksinkertaisia luokittelujärjestelmiä voi luoda vain hyvin rajallisella määrällä parametreja ja luokittelujärjestekmän ulkopuolelle jätetyt tekijät tekevän yksinkertaisista malleista hyödyttömiä.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Satraappi
Ylläpitäjä
Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Richard Mutt - 03.04.13 - klo:20:52
No onhan se nyt perhanan hankala käydä luokkasotaa, jos ei edes tiedä mitä luokkia nykyään on, joihin kuulua.

Erittäin hyvin pantu, laitan tämän jakoon lainausmerkeissä FB:n puolella.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

mairaksinen

Vieras
Kirjattu
Luokkajako oli mun lapsuudessa ja nuoruudessa arkipäivää. Ekaksi olin luokalla 5C, sitten yht'äkkiä luokalla 6A.

puu

Legenda
Kirjattu
Minä en ole koskaan ollut viidennellä tai kuudennella luokalla.

Mutta kyllä luokkajako oli aivan arkipäivää vielä 70-luvun Helsingissä ainakin niillä alueilla
joissa asui erilaisista yhteiskuntaluokista olevia ihmisiä.

tuc

Legenda
Sijainti: Turku
Kirjattu
Punaisen Ristin veripalvelu on sitä mieltä, että minä olen luokkaa A+
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

puu

Legenda
Kirjattu
No, minä olen nollaluokassa sitten. Kyllähin sillä positiivisella puolella.

Hoopi

Kisälli
Kirjattu
Itse olen kasvanut alueella, missä luokkajako tapahtui/tapahtuu kielen perusteella. Onneksi lokerointi on hieman vähentynyt ja ihmisiä yhdistää enemmänkin harrastukset ja intohimot, eikä äidinkieli.