Kirjoittaja Aihe: Satunnaisia kysymyksiä  (Luettu 2889256 kertaa)

juippi

  • Kisälli
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6720 : 15.12.13 - klo:12:21 »
Moi, onko musta ainut kalossien väri tumman puvun kanssa?

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6721 : 15.12.13 - klo:12:24 »
^ Riippuu paljonko haluaa herättää huomiota.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6722 : 15.12.13 - klo:15:01 »
Itse vedän tummanruskeilla kalosseilla ja toimivat hyvin.

Nämä: http://herrainpukimo.fi/17-classic-coffee-brown/

juippi

  • Kisälli
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6723 : 16.12.13 - klo:00:59 »
^ Riippuu paljonko haluaa herättää huomiota.

Ei ole ole tarvetta erityistä huomiota herättää. Ajattelin vaan, että onko kalossien käytöstä jotain etikettiä tumman puvun kanssa. Musta nyt on aina aika varma väri, mutta jos ei ole värillä väliä, niin saattaisin laittaa vaikka oranssit jalkaan. Tosin esim oranssit tuntuisivat oudoilta, jos on tumman puvun kekkerit...

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6724 : 16.12.13 - klo:07:53 »
^ Riippuu paljonko haluaa herättää huomiota.

Ei ole ole tarvetta erityistä huomiota herättää. Ajattelin vaan, että onko kalossien käytöstä jotain etikettiä tumman puvun kanssa. Musta nyt on aina aika varma väri, mutta jos ei ole värillä väliä, niin saattaisin laittaa vaikka oranssit jalkaan. Tosin esim oranssit tuntuisivat oudoilta, jos on tumman puvun kekkerit...

Kyllä niillä oransseillakin voi mennä, sillä kalossit on tarkoitettu otettavaksi pois kun menet sisälle. ;-)

Suavo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6725 : 16.12.13 - klo:08:53 »
Eikö (tumman)siniset olis varmin valinta? Pitäis mennä mustien, erilaisten ruskeiden ja burgundyn kanssa.
Larppaus sallittu

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6726 : 17.12.13 - klo:17:22 »
Jäykistelykäytössä ruskeat kalossit ruskeille popoille, mustat tai tummansiniset mustille. Oranssit paras jättää Stubbille. Vapaa-ajalla kaikki käy. Väriä talveen!
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6727 : 18.12.13 - klo:09:50 »

Sana kateissa! Auttaakaa sartoriaalisessa kielipulassa: mikä on 'sauma' ruotsiksi? Sanakirjassa on vaihtoehtoina fog ja nåt, kumpaa niistä käytetään IRL, kun koetetaan sanoa esim: "sauma on epätasainen"?


Muey

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 169
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6728 : 18.12.13 - klo:10:01 »
Söm.

"Sömmen är ojämn".


Olettaen siis, että puhutaan vaatteista.


Fog ja nåt sopivat sitten paremmin jos puhutaan remppaamisesta (tai laivanrakentelusta).
« Viimeksi muokattu: 18.12.13 - klo:10:08 kirjoittanut Muey »

Laoban

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 334
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6729 : 18.12.13 - klo:22:45 »
Onko kenelläkään kokemuksia kamakuran vintage paidoista (valkoinen ja sininen)? Sain postista tänään paidat ja yllätys oli melkoinen. Valkoinen aivan liian tiukka (hihat reilusti lyhyet jne) ja sininen istui suht ok. Koko molemmissa luonnollisesti sama. Taitaa tulla kohta laatutorille kamakuraa..

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6730 : 19.12.13 - klo:07:49 »
Söm.

"Sömmen är ojämn".


Olettaen siis, että puhutaan vaatteista.


Fog ja nåt sopivat sitten paremmin jos puhutaan remppaamisesta (tai laivanrakentelusta).


Tackar! Sehän olikin lukiosanastoa, mutta käytön puutteessa unohtunut. Nettisanakirjat eivät sitä sauman vastineeksi tarjoa, olisi pitänyt älytä hakea sanalla 'ommel'.

Ascot

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6731 : 20.12.13 - klo:00:25 »
Hei!

Seuraavassa kysymyksiä edullisemmista puvuista.

Jälkikasvun kasvettua päiväkoti-ikään sitä löytää arkisin itsensä ahertamassa ja vääntämässä tilanteissa, joissa työpuku lienee vaatetus sieltä kaikkein epäkäytännöllisimmästä päästä. Eli milloin kurakenkä, hiekkalaatikon naula, rattaiden sarana tms. osuu ja tekee vahinkoa tai ainakin aiheuttaa stressiä mahdollisesta vahingosta. Käytännöllisyyden ja mielenrauhan kannalta olenkin ajatellut, että vaatekaappia olisi syytä hieman downgradata lisäämällä pukurotaatioon pari edullista arkipukua käytettäväksi päivinä jolloin ei ole edustustilaisuutta tms.

Erittäin tärkeä asia minulle on puvun tuenta (tai tarkemmin mahdollisimman hyvä hengittävyys mutta koen tuennan olevan tärkein lenkki tässä, korjatkaa jos olen väärässä), ja downgradauksenkaan nimissä en halua liimatuettuja takkeja, sillä olen nämä perusliimaBossit aikanani pitänyt ja todennut hengittävyyden puutteen sietämättömäksi.

Tämän valossa, osaako joku neuvoa näiden budjettivalmistajien TM Lewinin ja CT:n takeista onko niissä liimatuenta vai irtoliinoitus? Kokeilin joskus TML:n liikkeessä muistaakseni Earlhamia ja Portobelloa (istuvuus oli RTW:ksi hyvä, jäi kuitenkin räkkiin), ja vaikka eroa löytyi selvästi rakenteissa, en minun taidolla osaa silmämääräisesti tai tunnustelun perusteella arvioida onko sisällä liimakangas. Eli osaako joku sanoa liinoituksesta?

Toinen juttu, TML käyttää kaikista takkien rakenteista termiä Floating Canvas Chest Piece. CT:llä osa edellä mainittuja ja osa (yleensä 'kalliimmat') ovat Half-canvassed. Mikä näiden todellinne ero on ja kumpaa kannattaa CT:llä suosia? Hakutoiminnolla löysin tästä aiheesta jonkun linkin johonkin AskAndyn sivulle, mutta tämä ei nyt varsinaisesti avannut minulle asiaa. Onko tällä FCCP/HC rakenteella mitään tekemistä tuennan kanssa? Ts. kertooko se liimatuennasta tai tukemattomuudesta mitään? Vai onko tämä taas juttu, jolla kukin valmistaja tarkoittaa mitä tarkoittaa? Suittarin puvut on ilmeisesti irtoliinoitettuja, mutta muutaman irtotakkikokeilun (ainakin Havana) jälkeen ne eivät taida sopia vartalotyypilleni, vaan joka takissa jäi kohtuullisen suuri collar gap.     

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6732 : 20.12.13 - klo:01:09 »
^ en ole varma haitko vastausta CTn ja TMLn pukujen ominaisuukista vai "lupaa" hankkia niitä.

Itse olin perhetilanteen kanssa vastaavassa tilanteessa pari vuotta sitten ( jatkuu vielä). Lapset päiväkodissa ja sopimus vaimon kanssa että toinen vie ja toinen hakee. Eli tuttua juttuja kuravaatteiden pesut jne.

Siirryin käytännössä kokonaan Feren puvuista CTn ja TMLn malleihin. Syynä hankinnan helppous, osaava ompelija ja hinta-laatusuhde. Kuraa jne ei kannata pelätä, yleensä lähtee hyvin pois harjaamalla.

Jos tulee isompi osuma (on vain kerran käynyt) niin ei noilla pukuhinnoilla paljon kirpaise. Toisaalta kun tietää että uusia saa kohtuuhintaan, niin ei tarvitse miettiä pukuja haalareita kummempina työvaatteina.




Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Ascot

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6733 : 20.12.13 - klo:08:37 »
Hei Supera,

En hae "lupaa", vuosien varrella oma tyyli on löytynyt eikä minun jollain 'approved' brändeillä tarvitse hyväksyntää hakea. Minun alalla jos sitä tekisin, merkki ei todellakaan olisi mikään edellä mainituista. Olen tosiaan aika tarkka tuosta hengittävyydestä, kai sitten hikoilen helposti. En halua ostaa edullistakaan pukua jos siinä ei ole mukava olla, koska se tulee jäämään varmasti kaappiin. Hukkaan heitetty se on pienikin hinta.

Eli ihan aidosti noista rakenteista olin kiinnostunut, ei piilokonteksteja.

RexMundi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 314
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #6734 : 20.12.13 - klo:08:58 »
Juuri eilen pistin tilauksen CT:n puvusta menemään, hinta-laatusuhde hyväksi havaittu ja kohtuuhintaiselle arkikäyttöpuvulle on taas tarve.
Suunnilleen sama tilanne muutenkin, päiväkodin kuravaateriemut ovat tuttuja - ja sama käytäntökin vientien ja hakujen kanssa kuin Superallakin, kuraroiskelta ei siis voi välttyä.

Mutta noista rakennetermeistä en itsekään enempää valaistunut, mielenkiintoista nähdä kunhan posti kuskaa paketin perille. Käyttöön menee jokatapauksessa, ja seuraavaa kertaa varten taas vähän viisaampana.