Kirjoittaja Aihe: Kesäasu ja häät, ristiriitaisuuden huipentuma?  (Luettu 5155 kertaa)

kebab

  • Kisälli
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Hei,

Posti toi mukanaan kutsun kesähäihin. Ongelmaksi muodostuu pukeutumiskoodi: Kutsussa lukee kesäasu. Hääparin tuntien kyseessä ei ole mikään formaali tapahtuma. Mieli tekisi vetää varman päälle ja pistää harmaa puku päälle, mutta toisaalta kesäasu tuntuisi antavan hieman enemmän varaa luovuuteen.

Mitä mieltä arvon kirjoittajat ovat, olisiko esim kermanvaalea, puuvillainen irtotakki yhdistettynä keskisinisiin housuihin liikaa? Valkoinen väri on varattu tietenkin morsiamelle, mutta vaalean sävyt muuten tälläisessä tilaisuudessa menevät mielestäni hieman hämärän rajamaille.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Kesäasu ja häät, ristiriitaisuuden huipentuma?
« Vastaus #1 : 03.07.10 - klo:12:56 »
Joku varmaan tulee sinne shortseissa ja havaijipaidassa...

Puku ja sopivan kesäinen paita ja solmio on varma valinta. Yhdistelmäasu on mahdollinen, jos niin on määritelty kutsussa, mutta alipukeutumisen vaara on ilmeinen. Asiaa voi hyvin kysyä, kun vastaa kutsuun.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Kesäasu ja häät, ristiriitaisuuden huipentuma?
« Vastaus #2 : 03.07.10 - klo:13:25 »
Posti toi mukanaan kutsun kesähäihin. Ongelmaksi muodostuu pukeutumiskoodi: Kutsussa lukee kesäasu. Hääparin tuntien kyseessä ei ole mikään formaali tapahtuma. Mieli tekisi vetää varman päälle ja pistää harmaa puku päälle, mutta toisaalta kesäasu tuntuisi antavan hieman enemmän varaa luovuuteen.

Voi kun itsellekin tulisi näitä kutsuja, mutta eipä ole vielä kuulunut... Ensinnäkin täytyy sanoa, että siinä on taas pariskunta lyönyt korttiin dresscoden miettimättä juurikaan, että mitä sillä tarkoittavat. Tai ehkä ovat itse miettineet, mutta vastaanottajille asia jää varmasti epäselväksi... Ja kyllä, tuohan antaa varaa luovuuteen juuri niin paljon kuin mielikuvitus vain antaa periksi. Kesäasuhan voidaan käsittää hyvin subjektiivisesti. Itse olisin kuitenkin sillä kannalla, että tuo harmaa puku (jos vaaleampaa ei löydy) kera vaalean (vaaleansinisen) paidan ja sopivan solmion kanssa on paras valinta.

Lainaus
Mitä mieltä arvon kirjoittajat ovat, olisiko esim kermanvaalea, puuvillainen irtotakki yhdistettynä keskisinisiin housuihin liikaa? Valkoinen väri on varattu tietenkin morsiamelle, mutta vaalean sävyt muuten tälläisessä tilaisuudessa menevät mielestäni hieman hämärän rajamaille.

Kyllä tämäkin on mahdollista, mutta kuten henrypitkin toi esille, tässä on samalla suuri alipukeutumisen vaara. Itse olen aina sillä linjalla, että mieluummin "ylipukeutunut" kuin "alipukeutunut", ehdottomasti. Paljon riippuu tietysti myös siitä, tiedätkö kuinka isot häät ovat, tunnetko ja tiedätkö miten muut vieraat tulevat pukeutumaan (tuo dresscode huomioon ottaen), onko kyseessä kirkkohäät ja sen jälkeen juhlatilaisuus vai esim pelkkä vapaampi juhla? Jos kirkkohäät, niin mielestäni se tuo jo sitä "formaaliutta" sen verran, että kehottaisin turvautumaan siihen harmaaseen pukuun.

Joku varmaan tulee sinne shortseissa ja havaijipaidassa...

Näin varmasti, ja siitä saa sitten hääpari syyttää vain ja ainoastaan itseään. Mitäs laittavat noin typeriä ilmaisuja sinne kutsuun...

Vielä komppaisin sen verran, että kysy ihmeessä hääparilta suoraan, mitä he ovat tuolla tarkoittaneet ja miten toivoisivat sitä noudatettavan.
« Viimeksi muokattu: 20.09.12 - klo:22:36 kirjoittanut ChuckBass »

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Kesäasu ja häät, ristiriitaisuuden huipentuma?
« Vastaus #3 : 03.07.10 - klo:17:13 »
Itse pitäisin muuhun kuin pukuun sonnustautumista häissä alipukeutumisena.

Itse olen aikaisin alkaviin kesähäihin useimmiten pukeutunut vaaleahkoon pellavapukuun, joka mielestäni menee tuohon kesäasu kategoriaan täydellisesti.

Pukeutumiskoodina tuota voisi miettiä myös sitä kautta, että kauniimmalla sukupuolella tuo tarkoittaisi kesäisiä leninkejä ja miehillä sitten niiden seuraan sopivaa pukua.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kesäasu ja häät, ristiriitaisuuden huipentuma?
« Vastaus #4 : 04.07.10 - klo:00:31 »
Yhdistelmäasu on mahdollinen, jos niin on määritelty kutsussa, mutta alipukeutumisen vaara on ilmeinen. Asiaa voi hyvin kysyä, kun vastaa kutsuun.

Kannattaa tosiaan kysyä suoraan.

Tuo alipukeutumisen vaara varmasti vaihtelee suvuittain. Itse en muista koskaan olleeni häissä, joissa kesäinen yhdistelmäasu olisi voinut olla alipukeutumista kun pukukoodina on 'kesäasu'. Väittäisin, että useimmissa häissä vieraat tulevat pukukoodista riippumatta siinä samassa puvussa tai yhdistelmäasusa kuin aina ennenkin. Tuollaisessa katraassa ei käytännössä voi päätyä alipukeutumaan yhtään mietitymmällä yhdistelmäasulla. Teoria on sitten toinen juttu.

tuc

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Kesäasu ja häät, ristiriitaisuuden huipentuma?
« Vastaus #5 : 27.08.11 - klo:10:23 »
Jatketaan vanhaa aihetta. Olen juuri lähdössä harmaassa pellavapuvussa kesähäihin. Paita (Van Heusen) on valkoinen, mutta keltaisilla raidoilla varustettu (näkyy vain vähän lähempää), solmioksi tummansininen Boggi pienillä valkoisilla salmiakkikuvioilla varustettu f-i-h solmittuna. Mustat kengät eivät natsaisi tuohon kokonaisuuteen, joten ruskeissa oxfordeissa (Sanders) mennään. Ja vielä ruskea liivi puvun alle. Haters gonna hate, etikettirikkeistä avautuvia odotellessa. Kokonaisuus on mielestäni kuitenkin tasapainoinen ja kertoo siitä, että arvostan tapahtumaa.

Lieventävänä asianhaarana mainittakoon, että hääpari on hyvin luonnonläheinen, hääjuhla päiväsaikaan ja ulkosalla ja suuri osa vieraista todennäköisesti kuitenkin mustissa puvuissa 25 asteen helteessä auringonpaisteessa. Löytääpähän tyttöystävä minut väkijoukosta helposti.

Löysin muuten hienon keskustelun aiheesta: http://www.voimahali.fi/vh/showthread.php?t=43177

Aika moni linkin takana neuvoo paremmin tietävänä, että musta puku on ehdottomasti ainoa oikea valinta häihin. Ja vielä kesähäihin. Vinkki: jos et ole jostain asiasta varma tai jos et tiedä asiasta hölkäsen pöläystä, älä neuvo muita aiheesta netissä.
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Kesäasu ja häät, ristiriitaisuuden huipentuma?
« Vastaus #6 : 27.08.11 - klo:11:19 »
Pellavapuku olisi minunkin valintani kuvatun kaltaiseen tilaisuuteen. Ylivoimaisen hengittävä ja siksi miellyttävä päällä, särmä mutta samalla rento.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis