Kirjoittaja Aihe: Pelkistetyt farkut?  (Luettu 224944 kertaa)

Colossal

  • Kisälli
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #405 : 12.05.13 - klo:23:28 »
Lopuksi totean vielä, että kokojen kanssa kannattaa olla helvetin tarkka. Puhu aina farkkuja myyvän tahon kanssa mitoituksesta ja ilmaise millaisen fitin haluat. Jos myyjä on ihan kujalla, niin netti auttaa.  Eri merkit ja mallit kutistuvat ja venyvät yleensä eri tavalla. Unsanforized farkuissa otetaan yleensä 1-2 kokoa suurempi kuin true to size kokosi. Sanforized, kuten APC on sitten eri juttu. APC kannattaa ottaa pienemmässä koossa sillä ne venyy. Kaikki raw denimit eivät kuitenkaan veny samalla tavalla, joten usein TTS-kokokin voi olla hyvä. Nimimerkillä Evisu Special No.1 venyivät liian suuriksi ekan pesun jälkeen.

Totta puhut. Sanforoimattomien kanssa tuo 1-2 koon lisäys on parhaaksi laskea nimenomaan housujen mitatusta lähtökoosta, koska patcheissa näkyvän tuumakoon paikkansapitävyys vaihtelee merkeittäin ja jopa erittäin. Joissakin tapauksissa merkitty koko vastaa alkuperäiskoon sijaan sitä mihin housut päätyvät uittamisen jälkeen, ~ks. vanity sizing. Ja tosiaan varsinkin ohuempikankaiset, esim. 13 oz, venyvät usein käytössä jopa yli alkuperäiskoon, kun taas monet raskaammat kuten Samurain 19oz 710:t tapaavat kutistua pesu pesulta ja päätyvät tuumakokoon nähden jopa melko kireiksi.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #406 : 12.05.13 - klo:23:49 »
Mielestäni on aika erikoista, että mm. 13 unssin denimistä puhutaan ohuena tai kevyenä. Kyseessä kun on kaikin mittarein - farkkuhistoriaakin katsoen - erittäin paksu ja raskas puuvillakangas. Olen toki törmännyt "hirviödenimeissä" yli 20 unssin tuotteisiin, mutta muistaen sen, että alkuperäiset kultaduunarifarkut olivat kymppiunssisia (joka on aivan riittävän paksua perusfarkkukankaaksi), näkisin sweetspotin arkikäytössä olevan 10-14 unssin huitteilla. Farkkufriikit ovat erikseen ja heille - onneksi - on erikoistuotteensa.

Sinällään kankaan kestävyys on kiinni hyvin monista asioista, eikä paksuus aina ole takuu mistään. Pitkäkuituinen, tiiviskudoksinen kangas on tässä suhteessa slubbysettiä parempaa (mekaanisesti).
Kaikki villa tottelee rautaa.

Colossal

  • Kisälli
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #407 : 19.05.13 - klo:21:01 »
Mielestäni on aika erikoista, että mm. 13 unssin denimistä puhutaan ohuena tai kevyenä. Kyseessä kun on kaikin mittarein - farkkuhistoriaakin katsoen - erittäin paksu ja raskas puuvillakangas. Olen toki törmännyt "hirviödenimeissä" yli 20 unssin tuotteisiin, mutta muistaen sen, että alkuperäiset kultaduunarifarkut olivat kymppiunssisia (joka on aivan riittävän paksua perusfarkkukankaaksi), näkisin sweetspotin arkikäytössä olevan 10-14 unssin huitteilla. Farkkufriikit ovat erikseen ja heille - onneksi - on erikoistuotteensa.

Great story, bro.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #408 : 21.05.13 - klo:10:43 »
Mielestäni on aika erikoista, että mm. 13 unssin denimistä puhutaan ohuena tai kevyenä. Kyseessä kun on kaikin mittarein - farkkuhistoriaakin katsoen - erittäin paksu ja raskas puuvillakangas. Olen toki törmännyt "hirviödenimeissä" yli 20 unssin tuotteisiin, mutta muistaen sen, että alkuperäiset kultaduunarifarkut olivat kymppiunssisia (joka on aivan riittävän paksua perusfarkkukankaaksi), näkisin sweetspotin arkikäytössä olevan 10-14 unssin huitteilla. Farkkufriikit ovat erikseen ja heille - onneksi - on erikoistuotteensa.

Great story, bro.

Juu, ja sopii tähän ketjuun (jätän sarkasmin huomioimatta), koska kyseessä on pelkistettyjen farkkujen ketju. Jos todella haluaa käyttää farkkuja arjessa niillä keulimisen sijaan, tuo sweetspot on aika kohdillaan (kun kankaan laatu on tiivis ja materiaali pitkäkuituista).

Onhan noissa farkkufriikkifarkuissa muitakin mielenkiintoisia ratkaisuja. Mm. farkuissa yleinen ketjutikki - jota aikoinaan käytettiin, koska se oli ensimmäinen koneommel - ei ole käytännössä koskaan perusteltu vaatetuksessa ja käytön syyt löytyvät lähinnä koneiden edullisuudesta ja ompelunopeudesta. Kestävyydeltään k.o. tikki on erittäin huonoa ja purettavissa yksinkertaisesti langasta vetämällä. Onneksi myös "feikkiketjutikki" löytyy, mutta sekään ei missään suhteessa ole ylivoimainen lukko-ompeleeseen nähden - lähinnä vain ulkonäöltään ketjutikkiä vastaava ja lähes koristemainen.

Tietenkin parikymmenunssisia saa käyttää ihan sielunsa kyllyydestä. Sinällään kannattaa kuitenkin muistaa, että mitään erityisen autenttista niissä ei ole, mitään erityisiä kestävyysominaisuuksia ei saavuteta ja että käytettävyys on pitkään heikkoa muokkautumisen hitauden takia (mikäli kangas on tiivistä - löyhemmissä ja slubbymmissä l. absoluuttiselta laadultaan heikommissa asia on tietysti toisin).


Re: kokopähkäily: Valmistajilla on tiedossaan kankaiden kutistumaprosentti. Tämän kysymällä saa helposti funtsittua oikean koon. Onneksi nykyisin valtaosa laatukankaista on esikutistettuja.
Kaikki villa tottelee rautaa.

no mitäs se massimo osti

  • Kisälli
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #409 : 21.05.13 - klo:17:55 »
Tiukassa tuntuu istuvan APC:issa väri. Ei havaintoakaan feideistä puolen vuoden jälkeen. Kesällä nuo tosin saivat aika vähän käyttöä kun ovat niin raskaat. Toisaalta mikäpä siinä, tumma ja ehjä väripinta kyllä sopii minulle.

I beg to differ. Kuvassa oma New Cure H -pari about vuoden käytön jälkeen. Muitakin APC:n malleja kokeilleena voin todeta että parhaimmat feidit saa tiukemmilla malleilla.


Kieritkö sinä jossain noissa tai teetkö näitä housut vedellä märäksi ja nukkumaan -temppuja? Onko housuja pesty kertaakaan? Minun New Standardit oli niin kireät kuin päälle sai ja vyötärön venyminen siedettäväksi kesti viikkoja. Nyt niillä on ehkä 9kk ikää, ei yhtään pesua ja ne ovat ottaneet kyllä muotoa mutta eivät väreiltään kuluneet. Nuo sinun housusi näyttää kauttaaltaan haalistuneilta, ei vain kohoumista.

En kieri. Luurin salama vääristää. Mulla on myös New Standard -pari joita oon käyttänyt kolmisen vuotta. Niissä ei näy kulutukset ollenkaan samalla tavalla. Käytin niitä tosin juuri ompelimossa vähän paremman fitin (ja sen seurauksena feidien) toivossa.

Tässä mainitsemani NS-pari viisi kuukautta ompelimokäynnin jälkeen:


SloBo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 731
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #410 : 14.07.13 - klo:05:27 »
Lainaus
Tässä mainitsemani NS-pari viisi kuukautta ompelimokäynnin jälkeen:
En jaksanut lukea koko viestiketjua näiden farkkujen osalta, mutta jotenkin se liittyi noiden farkkujen laadukkuuteen.

Itse en ole saanut ikinä farkkuja tuon näköiseen kuntoon, ennen kuin ne ovat pettäneet jostakin muualta, kuten perseestä tai haarovälistä, koska pyöräilen paljon. Värit lähinnä haalistuvat hitusen, mutta tasaisesti. Osa on vuodenkin aktiivisen käytön (joka viikko enemmän tai vähemmän) ja toistuvien pesujen jälkeen (väh. kerran kuussa) kuin pakasta vedettyjä.

Tulee kyllä sijoitettua kyseisiin vaatekappaleisiin vähintään kuusinkertainen rahasumma kuin mainittu n. 15 rahayksikköä.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #411 : 14.07.13 - klo:12:46 »
Jos niitä pesee noin usein niin se väri tasottuu. Jos et pesis väh kerran kuussa vaan tyyliin enintään kerran kahdessa kuussa niin aika varmasti saisit feidit näkymään.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #412 : 14.07.13 - klo:14:55 »
Kun farkkuja pesee harvoin, haalistumat ryppyjen ja muiden kuluvien paikkojen kohdalla mielestäni jopa korostuvat pesun myötä.
Suositellaan täysraittiutta.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #413 : 14.07.13 - klo:15:16 »
^näin on sillä haalistuneista kohdista lähtee tummentava lika.

Ville Rantanen

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #414 : 19.08.13 - klo:23:09 »
En tiedä istuuko aivan pelkistettyjen farkkujen ketjuun, koska niissä on joitakin ylimääräisiä yksityiskohtia, mutta Gustinin farkut vaikuttavat hintaansa nähden erinomaisilta. Merkki on Kickstarterin avulla lähtenyt kokeilemaan selvage-raakadenimfarkkujen ja parin muun tuotteen (OCBD, nahkavyöt ja -lompakko) valmistusta ja myymistä joukkorahoitusmallin mukaisesti. Farkut tehdään San Franciscossa käsityönä ilmeisesti samalla tehtaalla, josta tulee muidenkin tuotemerkkien selvage-farkkuja. Hintaa farkkuparille tulee 81 tai 99 dollaria, ja postien, tullien ja ALV:n jälkeen hinta on siinä 100-120 euroa. En pidä pahana, koska olen joskus maksanut 130 euroa elastaanilla terästetyistäkin farkuista. Jälkeenpäin kyllä harmitti.

Mulla on noita kaksi paria, joista ensimmäiset sain huomaamattoman pikkuvian ansiosta vain postikulujen hinnalla. Innostuin tilaamaan toisetkin ja olen erittäin tyytyväinen hankintoihin. Omiin mittoihin kumpikin, sekä heidän suora että kapea leikkauksensa, istuvat loistavasti, ja farkkuja paljon käyttävänä nuo eri kankaat, varsinkin tavallisesta indigonvärisestä poikkeavat, kiinnostavat, joten yhdet parit ovat vielä tällä hetkellä tilauksessa. Vai mitä mieltä pukeutumisen osaavat ovat esimerkiksi The Slate -nimellä kaupiteltavista farkuista? Tuolla on ollut myös paria kangasta, joissa loimi ja kude ovat saman väriset eli voinee puhua chinoista ainakin noissa tapauksissa, joissa tikkaukset on tehty kankaan värisellä langalla.

Kertokaapa mitä mieltä olette tuosta OCBD:n leikkauksesta?

Ensimmäisistä tilatuista farkuista saa pienen alennuksen, jos rekisteröityy olemassaolevan asiakkaan kutsulinkin kautta. Mun sellainen olisi tuossa. Saan myös pienen alennuksen, jos käytätte linkkiä, joten senkin puolesta kannattaa ehdottomasti kokeilla noita farkkuja.

Kadenssi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #415 : 04.09.13 - klo:22:21 »
Kusti toi tänään ensimmäiset raakadenimfarkut. Olen hyvin tyytyväinen farkkuihin, ja ne istuvat hyvin. Kutistumisvaraakin on. Pitääkö minun harrastaa nyt jonkinlaisia poppaskonsteja (liotusta/saunomista/suihkussa käyntiä farkut jalassa)? Raakadenimhommissa vaikuttaisi olevan paljon voodoota, johon suhtaudun tietyllä varauksella. En löytänyt tietoja siitä, onko malli esikutistettu vai ei.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #416 : 04.09.13 - klo:22:25 »
^mitkä farkut? Kannattaa vetää kommandona vaan sitkeesti vaikka hieman hiertäisi. Rakkolaastareita vaan sitten kehiin. Kun väri ei enää siirry ihoon niin voit laittaa kalsareita jalkaan. Raakadenimiä ei pestä oikeastaan koskaan. Ennemmin pyyhitään liat pois. Kun alkaa haisemaan niin sitten... ehkä.

Kadenssi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #417 : 04.09.13 - klo:22:30 »
^mitkä farkut? Kannattaa vetää kommandona vaan sitkeesti vaikka hieman hiertäisi. Rakkolaastareita vaan sitten kehiin. Kun väri ei enää siirry ihoon niin voit laittaa kalsareita jalkaan. Raakadenimiä ei pestä oikeastaan koskaan. Ennemmin pyyhitään liat pois. Kun alkaa haisemaan niin sitten... ehkä.

Norsen Three-malli, Cali rootsista irtosi kuudellakympillä. Tuntuvat ylivoimaisesti parhaimmilta farkuilta mitä olen omistanut.



Pitää odotella vähän kylmempää päivää ja koeajaa nuo silloin. Kangas tuntuu mukavan jäykältä tässä vaiheessa.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #418 : 04.09.13 - klo:22:31 »
En tiedä istuuko aivan pelkistettyjen farkkujen ketjuun, koska niissä on joitakin ylimääräisiä yksityiskohtia, mutta Gustinin farkut vaikuttavat hintaansa nähden erinomaisilta.

Thanks, nämä kiinnostavat. Pitää jossain vaiheessa tsiigailla.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

boottori

  • Kisälli
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Pelkistetyt farkut?
« Vastaus #419 : 05.09.13 - klo:09:59 »
Kusti toi tänään ensimmäiset raakadenimfarkut. Olen hyvin tyytyväinen farkkuihin, ja ne istuvat hyvin. Kutistumisvaraakin on. Pitääkö minun harrastaa nyt jonkinlaisia poppaskonsteja (liotusta/saunomista/suihkussa käyntiä farkut jalassa)? Raakadenimhommissa vaikuttaisi olevan paljon voodoota, johon suhtaudun tietyllä varauksella. En löytänyt tietoja siitä, onko malli esikutistettu vai ei.

Erittäin todennäköisesti on esikutistettu. Itse en tekisi noille mitään muuta kuin ahkeraa käyttöä. Tuntuu, että nuo liotukset, meripesut yms. on tehneet hommasta jotakin rakettitiedettä. Mikäli kangas ei ole esikutistettu, sitten liotus toki kannattaa. Oma raakafarkkujen elinkaari menee yleensä seuraavasti: 4-6kk ahkeraa käyttöä, tämän jälkeen pesu oikein päin 40 tai 60 asteessa, sen jälkeen ihan miten sattuu. Jos kaipaavat pesua jo tuota aiemmin niin sitten pesen. Feidit ovat sitä voimakkaammat, mitä pidempään on pesemättä, mutta itse en ainakaan jaksa noista asioista stressata sen enempää. Paljon mielenkiintoisempaa seurata miten farkut kestävät normaalia käyttöä kuin noudattaa jotakin päivän tarkkaa farkkunörttien käyttöohjetta.

Tälle näyttää omat Nudien Grim Tim Dry Selvaget viikon käytön jälkeen sekä n. puolen vuoden käytön ja yhden pesun jälkeen. En kyllä ole pitänyt läheskään päivittäin, ehkä n. 2-3 päivää viikossa.



T. Farkkunörtti
« Viimeksi muokattu: 05.09.13 - klo:11:11 kirjoittanut boottori »