Seuraava reissu Suomeen paluun jälkeen ajoittuu elokuulle ja suuntautuu Kiovaan. Jollain vinkkejä, vaikkapa pukeutumiseen liittyen?
Eikös jotain puolalaista kenkämestaria ole blogin puolella tai täällä foorumillakin kehuttu? Joku muu (Ville?) osaa ehkä antaa paremman vihjeen tästä. Vai menikö mulla itäblokin kohteet sekaisin?
Kuten Arhojo mainitsikin, itsellänikin aikaa ja varoja kuluu vaatetusta enemmän matkailuun, joten tämän aiheen osalta pystynen sanaista arkkua raottamaan melko reippaastikin.
Olen pienen ikäni matkustanut ja kokeillut kaikenlaista matkaa: aurinkomatkaa, pakettimatkaa, reppumatkaa, automatkaa, junamatkaa, palkintomatkaa etc. Viime vuosina olen keskittynyt, ehkä jopa liikaakin, kaupunkimatkoihin. Niillä kun pystyy usein parhaiten tyydyttämään muita mielenkiintoni kohteita vaatetuksen, ruoan, juoman, kulttuurin ja historian merkeissä. Yksi suosikkikaupungeista on ehdottomasti Lontoo, myös New York on loistava mutta ei ihan niin kätevä viikonloppukohde kuin Big Smoke. Eteläisen Euroopan ehdoton ykkönen on Barcelona, mutta kun olen kaupungissa asunut ei mielipiteeni ehkä ole kaikkein objektiivisin. Maista parhaiten tunnen varmaan asumisen ja lomailun kautta Espanjan ja edellisen kotimaani Tanskan, jossa on mahtavan Köpiksen lisäksi muutakin nähtävää:D
Hassua on, että vaikka olen vieraillut reilussa 30 maassa ja Suomen lisäksi opiskellut/työskennellyt pidempiä aikoja viidessä eri maassa, en ole koskaan käynyt Aasiassa, Australiassa tai Afrikassa. Oikeastaan itä-Eurooppakin on näkemättä, vain Kreikan ja Kyproksen olen koillisesta käynyt tarkistamassa. Eli koluttavaa riittää ja to-see listalla kärkipäässä roikkuvatkin tällä hetkellä kaupunkiloma Tokiossa, reppureissua/aktiivilomaa ympäri Kauko-Aasiaa ja eteläinen Afrikka.
Lentotarjousten suhteen en ole koskaan päässyt noiden sentin lentojen makuun, vaikka ihan kohtuuhinnoilla ympäri Eurooppaa olen välillä päässyt suihkimaankin. Monen tuhratun tunnin ja turhautumisen vuoksi olen itseasiassa luopunut sen halvimman metsästämisetä lennoissa:hyvät aikataulut ja yhteydet kentältä kaupunkiin tarjoavat lennot ovat aina toimivampi ja usein vain muutaman kympin kalliimpi kuin se "halvin" jossa lisäkustannuksia tuottavat niin matkalaukut, bussi/taksikyydit korvesta kaupunkiin ja joskus vielä lounaat joita kentillä on pakko nauttia liian pitkien vaihtojen takia. Kulutetusta ajasta puhumattakaan.
Majoituksen suhteen olen melkoisen kaikkiruokainen ja vaikka nautinkin laadukkaista hotelleista, olen silti varmaan parhaat hinta-laatumajoitukseni saanut hyvissä pienissä hosteleissa, jossa on ollut yksityishuoneitakin tarjolla. Lukuunottamatta ehkä jotain eteläisen Amerikan kohteita, jossa paikallinen halpa hintataso ja euron vahva kurssi ovat poikineet muutamia huippudiilejä. Yleensä en mitään älyttömyyksiä viitsi laittaa huoneeseen jossa vietän max. 8 tuntia päivässä lähinnä nukkuen, mutta joskus ihan kokeilun halusta tulee otettua joku fiinimpi paikka (putiikkihotelleiksi niitä kai nimitellään). Toimivat yleensä paremmin jossain lomakohteessa jossa tulee köllittyä enemmän laakereillaan kuin kaupunkilomalla. Työkomennuksen vuoksi asun tälläkin hetkellä hotellissa, josta kertyy jatkuvasti kanta-asiakaspisteitä. Ne olisi tarkoitus törsätä ensi talvena johonkin härskin ylihinnoiteltuun luksuslukaaliin ja olla maksamatta siitä kokemuksesta pennin pyörylää:D