Kirjoittaja Aihe: Laukuista ja tavaroista  (Luettu 25033 kertaa)

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Laukuista ja tavaroista
« : 23.05.10 - klo:17:25 »
Tuo tavarahomma on täysin totta. Tuossa yhdessä omassa kuvassani se korostuu, kun takataskussa on vielä kynä, joka piti vain laittaa kuvaamisen ajaksi jonnekin, kun oli unohtunut mukaan. Itse pidän yleensä aina mukana laukkua. Laukun koosta ja tarvittavasti tavarasta riippuen, sinne saan lompakon, kännykät, tuoksun, mahdolliset mukaan tulevat lisävaatteet (neule jne...) Tällä kertaa laukkukin jäi kuitenkin pois matkasta ja mentiin noin.

Räyhäkkään kuvasta sanottakoon, että omaan silmääni tuo hattu tuo nyt kokonaisuuteen liikaa "pyöreyttä". Tuon naaman pimentämisen vuoksi ihan varma ei voi olla, mutta kasvosi ovat melko pyöreän muotoiset? mitä tuo hattu sitten vielä entisestään korostaa.
Ps. Et käytä vyötä? (vai oliko housunkannattimet?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9278
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #1 : 23.05.10 - klo:17:32 »
Tosiaan, minulla on tapana kuljettaa aina reilusti tavaraa mukana. Ärsyttää valtavasti kun huomaa tarvitsevansa jotain, joka on tietysti jäänyt kotio ja auttaisi suuresti jonkin ongelman ratkaisuun. Mukana on aina HSL:n aikataulua, silmälasien puhdistusliinaa, taskuveistä, nenäliinoja,
kyniä, purukumia ja muuta jota ilman ei yksinkertaisesti selviä. Tai ainakin melkein.

Kun kaikkea tätä rahtaa salkussa ja käy vaikkapa kaupassa, huomaa kuinka mahdottoman epäkäytännöllinen salkku onkaan. Olkalaukku on hakusessa, mutta Suomesta ei laatua löydä ja verkkokaupasta tilattu laukku osoittautui kehnoksi. Henkilökohtainen Jeeves olisi oikein mukava.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #2 : 23.05.10 - klo:17:45 »
Itse käytän nahkaista, pehmeätä Bossin (naurakaa vain) mustaa olkalaukkua, jonka ostin pari kolme vuotta sitten. Loistava laukku, kuin ihmeen kautta löysin tismalleen sellaisen, jota olin jo vähän epätoivoisesti etsinyt pidemmän aikaa. Tyylikäs ja tilava laukku tilavilla sivutaskuilla, menevät isommatkin kirjajärkäleet sisälle. Hyvin vahvaksi on osoittautunut: usein on ollut lastia niin, että ranka vääntyy.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että olkalaukkua ei kannata pitää puvun tai minkään kovin herkkien vaatteiden kanssa: se kuluttaa ne pilalle. Tietysti tämä riippuu myös siitä, kuinka painava kuorma laukussa on. Omani kanssa olen huomannut, että pitkistä takeista kuluu vuori puhki, kangas sileäksi ja farkuista lähtee väri.
Suositellaan täysraittiutta.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #3 : 23.05.10 - klo:17:51 »
Itse olen tyytynyt lahjaksi saatuun kliseiseen Marimekon Arkkitehtiin... joten ei ole varaa naureskella Bossille. Hyvin on kestänyt jo kuudetta vuotta ja tilaa on eikä edes kuluta vaatteita, mutta kuiteskin...

Vakaa suunnitelma on ollut hankkia korvaaja, mutta iso osa laukuista ei vaan silmää miellytä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #4 : 23.05.10 - klo:18:04 »
Räyhäkkään kuvasta sanottakoon, että omaan silmääni tuo hattu tuo nyt kokonaisuuteen liikaa "pyöreyttä". Tuon naaman pimentämisen vuoksi ihan varma ei voi olla, mutta kasvosi ovat melko pyöreän muotoiset? mitä tuo hattu sitten vielä entisestään korostaa.
Ps. Et käytä vyötä? (vai oliko housunkannattimet?

Minulla on suht iso pää, joskin korkeahko. Hatut harvoin sopivat minulle, mutta tuo olkinen panamahattu on eräs poikkeus. Ja eikös valokuvat lisää aina +15 kiloa? Jostain syystä en koe mielekkääksi lähettää "kasvokuvaa" itsestäni. Vanha jäärä.

En tosiaan laittanut vyötä noiden chinojen kanssa, sen sijaan erittäin härskit housunkannattimet eli henkselit!

Ja kuten eräs tässä ketjussa huomasi, muistutan tosiaan hieman Juhani Palmua. Pannahinen!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #5 : 23.05.10 - klo:18:14 »
Vielä tuosta vaatteiden kulumisesta: myös laukun materiaali vaikuttaa siihen. Omani on sileää nahkaa, joka liukkaana ei uskoakseni ole paha kuluttaja. Huomattavasti pahempi on varmasti sellainen karhea keinokuitukangas, josta monet laukut ja reput on tehty. Olennaisempaa lienee paino. Jos Marimekon Arkkitehti on se Marimekko-laukku, jota kaikkein eniten näkee ihmisten olkapäillä, on se aivan liian pieni meikäläisen rojuille ja helvetillisille taakoille: neljä kiloa kirjoja, paksu mappi, juomapullo jne. Ja koska olen krooninen myöhästelijä, täytyy tuo vehje selässä usein sprintata kuin Bolt, kun metro meinaa jättää, mikä lisännee kulutusta. Pidän hihnaa kuitenkin sen verran pitkänä, että lantiopituiset takit eivät jää laukun alle. Sen sijaan raakadenimfarkkuihin on tullut ihan mukava kulutusefekti yläreiteen. Pyrin pitämään laukkua myös vuorotellen eri puolilla kehoa, jolloin kulutus jakautuu tasaisemmin ja lihakset tulee tasapainoisesti treenattua. Tässä on muuten itua: kun aloitin tuon vuorottelun, usein vaivannut toispuoleinen selkäkipuni hävisi. Todettakoon vielä, että ennen käytin reppua ja se oli huomattavasti pahempi vaatteiden kuluttaja - lisäksi tyylittömämpi, ahtaampi ja hiostava.
Suositellaan täysraittiutta.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #6 : 23.05.10 - klo:18:31 »
Jos Marimekon Arkkitehti on se Marimekko-laukku, jota kaikkein eniten näkee ihmisten olkapäillä, on se aivan liian pieni meikäläisen rojuille ja helvetillisille taakoille: neljä kiloa kirjoja, paksu mappi, juomapullo jne.

Yleisyydessä omaperäisesti nimetty Olkalaukku taitaa mennä edelle:


Arkkitehtiin menee kyllä kevyesti tuon verran tavaraa ja periaatteessa olen tyytyväinen sen tyyliin muutenkin, mutta eihän se nyt kaikista elegantein ole ja varmasti toiseksi suosituin. Erinomainen käyttöesine joka tapauksessa:


Kuvassa samankokoisia, mutta luonnossa jo leveydessä 10cm eroa.

Todettakoon vielä, että ennen käytin reppua ja se oli huomattavasti pahempi vaatteiden kuluttaja - lisäksi tyylittömämpi, ahtaampi ja hiostava.

Reppua käytän pyöräillessä (sellaista, jossa on erillinen tuki- ja hengistysosa selälle), mutta muuten se on kyllä tavallaan varsinainen Saatanan kapine: vie täynnä ollessaan kahden ihmisen tilan ja suuri osa käyttäjistä ei tätä tajua vaan tukkii paikat sekä tönii toisia ihmisiä selkäkasvaimellaan...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

tuomas

  • Vieras
Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #7 : 23.05.10 - klo:19:14 »
Minulla ei liene myöskään varaa naureskella kenellekään, kun kannan tavaroitani budjettimallin nahkalaukussa:


Puhelin, lompakko, muistikirja, kynä ja jokin kirja kulkee aina mukana. Tuohon mahtuu tarvittaessa vielä läppäri matkaan, jos työt seuraavat kotiin. "Onko tuo sellainen miesten käsilaukku?" minulta kerran tuosta laukusta kysyttiin. Mitäpä siihen voi sanoa.

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #8 : 23.05.10 - klo:19:36 »
Venäjällä miehillä käsilaukun kokoinen laukku on yleinen. Hieman se näyttää neitimäiselle, mutta siellä asia nähdään toisin,
Nemo propheta in patria

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #9 : 23.05.10 - klo:19:37 »
Venäjällä miehillä käsilaukun kokoinen laukku on yleinen. Hieman se näyttää neitimäiselle, mutta siellä asia nähdään toisin

Maassa maan tavalla. Bond sovittaa itsensä Saville Row:lla. Venäjällä ei vaivauduta, vaan kannetaan kassissa.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #10 : 23.05.10 - klo:20:42 »
Siis ymmärränkö nyt oikein, että osalla täällä on käytössä vain yksi laukku normaalisti (en siis tarkoita, että pitäisi olla monta kerrallaan, vaan että kaapissa on se yksi laukku...) ja joillain käytössä myös reppu? Selkäreppu??? Huh!! :D

Mielestäni laukut ovat asusteita siinä missä esim hatut tai kellot, joten itselläni niitä ainakin löytyy kaapista ihan reilusti, toki on monta mitkä ovat vielä hankintalistalla.
Lisäksi itseltäni löytyy myös yksi tuollainen "pikkulaukku", kutsuttakoon sitä nyt vaikka miesten käsilauluksi. Canalin musta, missä on sellainen hopeinen "klipsi"-kiinnitys ja laukku on sellaista melko kovaa materiaalia. Juuri sopivan kokoinen silloin, kun pitää kuljettaa vain lompakko, puhelin ja ehkäpä joku pieni kirjanen.

Edit. Ihan oikeasti nyt miehet. Jos Räyhäkäs sanoi toisessa ketjussa, ettö on käyttänyt viimeksi verkkareita 6-vuotiaana (sinne päin, muistan ehkä oikein tai en...), niin kyllähän se nyt on niin, että selkäreput kuuluvat ala-asteelle ja peruskoulun jälkeen niistä nyt on viimeistään päästävä eroon :)
Poikkeuksena ehkä esim jotkut patikointimatkat, jolloin muukin vaatetus on sellaista, että se reppu sopii sinne joukkoon...

Edit2. Tuo Tuomaksen laukku näyttää vallan mainiolta. Mistä hankittu? Marimekon laukut taas ovat omaan silmääni melkoisia hirvityksiä, niitä ei meidän taloudessamme näy, kuten ei Marimekkoa muutenkaan.
« Viimeksi muokattu: 23.05.10 - klo:20:51 kirjoittanut ChuckBass »

henkkaa

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 269
    • Profiili
Vs: Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #11 : 23.05.10 - klo:21:03 »
^Monen kilon koulukirjat penaaleineen on kovin vaikeata kuljettaa pyörällä kodista kouluun ja takaisin jollain muulla kuin selkärepulla. Elegantti ratkaisuhan se ei ole. Tosin pursottava olkalaukkukaan ei ole kovin fiksun näköinen.

Nimim. niitä aikoja odotellessa, jolloin ei tarvitse reppua tarvitse enää käyttää (tähän menee mitä todennäköisimmin vielä 4 vuotta).

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9278
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #12 : 23.05.10 - klo:21:04 »
Repusta olen yrittänyt pyristellä eroon, mutta riittävän kookasta, laadukasta ja hyvin tuettua olkalaukkua on vaikea löytää. Gladstone on myös yksi ratkaisu, mutta rakenteensa vuoksi siitä muodostuu helposti melkoisen raskas kannettava. Perfektionismi on vaikea laji. Reppujakin löytyy monenlaista mallia, mutta ulkonäön puolesta se ei koskaan istu suorien housujen kaveriksi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #13 : 23.05.10 - klo:21:06 »
Siis ymmärränkö nyt oikein, että osalla täällä on käytössä vain yksi laukku normaalisti (en siis tarkoita, että pitäisi olla monta kerrallaan, vaan että kaapissa on se yksi laukku...) ja joillain käytössä myös reppu? Selkäreppu??? Huh!! :D

Minulla on käytännössä käytössä vain tuo yksi laukku opiskelu-, työ- ynnä muissa vastaavissa hommissa. Siksi laukkuni on musta ja tyyliltään pelkistetty, jotta se menee vähintään siedettävästi melkein asun kuin asun kanssa. Tiedän, että jotkut sovittavat laukun värin kenkiin tai vastaavaa mutta siihen en ryhdy. Laukun tyyli on toki tärkeä asia mutta mielestäni fiksusti valittua laukkua voi käyttää melkein kaikkien asukokonaisuuksien kanssa. Pidän laukkua samalla tavalla hieman muusta pukeutumisesta irrallisena juttuna kuin sateenvarjoa tai kännykkää. Niissäkin olen tyytynyt yhteen hillityn tyylikkääseen kappaleeseen, jota käytän aina. Kyllähän joku varmaan sovittaa nekin vaatteisiin. Lisäksi en ihan käytännön syistä todellakaan tahdo ryhtyä vaihtelemaan tavaroitani laukusta toiseen joka päivä. Minulla on toimisto laukussani enkä aio tehdä muuttoa päivittäin. Lisäksi, jos hankkisin muita laukkuja, täyttyisi niiden täyttää samat tilavuus-, sivutasku- ynnä muut vaatimukset, joten käytännössä joutuisin vain etsimään jotakuinkin samanlaisen laukun eri värisenä. Sitä paitsi tavarat löytyvät nopeasti ja helposti kun ne ovat tutuilla paikoillaan omissa taskuissaan, joten melskaaminen aina uuden laukun kanssa rojuja uusista paikoista etsien ei houkuttele.

Mutta kuten toisessa viestissä totesin, ei olkalaukku ole hyvä esim. puvun kanssa, joten jossakin vaiheessa täytynee hankkia kunnon salkku varmaankin jossakin ruskean sävyssä. Asia ei tosin ole kovin ajankohtainen, koska hyvin harvoin kuljen puvussa - yleensä päälläni on jotakin robustimpaa.
Suositellaan täysraittiutta.

tuomas

  • Vieras
Vs: Laukuista ja tavaroista
« Vastaus #14 : 23.05.10 - klo:21:10 »
Siis ymmärränkö nyt oikein, että osalla täällä on käytössä vain yksi laukku normaalisti (en siis tarkoita, että pitäisi olla monta kerrallaan, vaan että kaapissa on se yksi laukku...) ja joillain käytössä myös reppu? Selkäreppu??? Huh!! :D

Edit2. Tuo Tuomaksen laukku näyttää vallan mainiolta. Mistä hankittu? Marimekon laukut taas ovat omaan silmääni melkoisia hirvityksiä, niitä ei meidän taloudessamme näy, kuten ei Marimekkoa muutenkaan.

Minulla on varsinaisessa aktiivikäytössä kolme olkalaukkua. Tuo kuvassa ollutmusta laukku, ruskea nahkainen olkalaukku ja sitten sellainen "muovinen" messenger-bag räntäsateita, riehakkaampaa fillarointia ja yleensäkin rankempaa käyttöä varten.

Tuo musta laukku on Sandqvistin, ostettu jollain Tukholman-reissulla. Hintaansa nähden oikein passeli laukku, jossa on myös irrotettava olkahihna.