Kirjoittaja Aihe: Kenkien pohjalliset  (Luettu 7481 kertaa)

vicuna

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Kenkien pohjalliset
« : 02.05.10 - klo:21:01 »
Kuuluuko laatukengissä käyttää pohjallisia vai onko ne suunniteltu istumaan ja hengittämään ilman? Käytättekö jotain spesiaalituotteita kuten aktiivihiilipohjallisia?
« Viimeksi muokattu: 02.05.10 - klo:23:00 kirjoittanut vicuna »

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #1 : 02.05.10 - klo:21:52 »
Tuota, onhan niissä kaikissa pohjalliset toki ihan kaupasta ostaessa. Ei ole tarvinnut toisia pistää tahi vaihtaa alkuperäisiä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #2 : 02.05.10 - klo:21:58 »
Minä käytän useimmissa kengissäni pohjallisia, mutta teen sen korjatakseni istuvuutta. Mikäli kenkä istuu jalkaan moitteettomasti en näe mitään syytä tunkea jalkineeseen ylimääräisiä pohjallisia.

Mitään hifistelyä en pohjallisteni kanssa harrasta. Nahkaisia käytän.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

vicuna

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #3 : 02.05.10 - klo:23:05 »
Olen käyttänyt pohjallisia sen tähden, että nesteet imeytyy pohjallisiin, jotka voi kuivata sitten erikseen ja heittää menemään, kun aika on ja uskon kenkien käyttöiän näin pitenevän. Pohdin vain nyt onko tämä omaksumani tapa vastoin kengäntekijän ajatusta.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #4 : 03.05.10 - klo:15:28 »
^Periaatteessa on, sillä tällöin sisäpohjan alla oleva korkkitammikerros ei pääse mukautumaan astuntaasi. Useammassa popossani tuo kerros on kuitenkin painunut sisään yllättävän paljon, ja olen joutunut lisäämään pohjallisen jotta jalkineet istuisivat paremmin. Eroja toki on, ainakin C&J:n sisäpohja painuu sisään hyvin vähän.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #5 : 03.05.10 - klo:18:51 »
Tuota, onhan niissä kaikissa pohjalliset toki ihan kaupasta ostaessa.

Mitä nyt tarkoitat? Ei minun pukukengissäni ole koskaan ollut mitään irrotettavaa pohjallista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #6 : 03.05.10 - klo:19:00 »
Tuota, onhan niissä kaikissa pohjalliset toki ihan kaupasta ostaessa.

Mitä nyt tarkoitat? Ei minun pukukengissäni ole koskaan ollut mitään irrotettavaa pohjallista.
No onko pohjallinen tässä tapauksessa hieman väärä sana. Tarkoitan ihan normaali sisäpohjaa. Ei ole siis tarkoitettu että sen päälle pistettäisiin toista irrallista pohjaa (pohjallista).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #7 : 03.05.10 - klo:19:42 »
^Sisäpohjapa tuo. Jotta monimutkaisuus olisi paikallaan, lisänä on vielä välipohja sekä ulkopohja ja mahdollinen pohjallinen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #8 : 03.11.12 - klo:13:36 »
Uppia vanhalle aiheelle. Pitäisi ostaa laadukasta, mutta ohutta nahkapohjallista. Koko se EU 48-19 ja US 14. Suosituksia otetaan vastaan. Paikalliset suutarit eivät pysty auttamaan, eli netistä... Mikä näissä on laadukas merkki?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #9 : 03.11.12 - klo:13:44 »
konda, minä suosin Saphiria näidenkin suhteen. Verkkokaupassa on vakiona vain kuriiripostitus Suomeen, mutta toimittavat kyllä halvemmallakin pieniä lähetyksiä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #10 : 03.11.12 - klo:13:55 »
Ahaa hieno vinkki, kiitos. Verkkokaupalla tarkoitat Valmouria?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #11 : 03.11.12 - klo:14:31 »
Tottakai. Valmourin valikoima ja kaiken kaman taso on paras löytämäni.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #12 : 04.11.12 - klo:18:28 »
Joo ei toimi. Ranskalaiset kääpöjalat loppuvat kokoon 46. Eli kysymys vieläkin auki: mistä laadukkaita, ohuita nahkapohjallisia koossa 48-49 tai US 14?

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #13 : 05.11.12 - klo:20:31 »
Sisämuodon voi ottaa kengästä käyttäen paperia (hieman esileikattua - painellaan huolellisesti aivan pohjan reunoja myöten tasaisesti). Tämän jälkeen reunakulmat etsitään lyijykynänjämällä tai ihan kynnellä painamalla. Paperi ulos, muotoonleikkaus, kopiointi uudelle paperille ja tarkastus sopivuudesta.

Malli mukaan ja nahkatöitä tekevään liikkeeseen. Sopivia täysnahkapohjallisia saa tällöin teetettyä mieleisestään materiaalista reippaan määrän. Itse teen tuon myös valmispohjallisten muotoilemiseksi.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Matti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Kenkien pohjalliset
« Vastaus #14 : 29.07.13 - klo:00:38 »
Olen ottanut käyttöön perintökengät, jotka ovat muuten sopivat, mutta tuppaavat hiertämään kantapäästä. Olen tullut siihen tulokseen, että ongelma poistuisi sisäpohjan n. 5 millin korotuksella. Onko jäsenistöllä suosituksia, mistä tällaisia korokepohjallisia kannattaisi ryhtyä etsimään?