Kirjoittaja Aihe: Dressmann ja muut vaatejätit  (Luettu 54934 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #45 : 03.07.10 - klo:19:19 »
^ Kyllä Dressmannilla ostamisen arvoista tavaraakin on, ainakin alennuksessa, esim. itse olen liikkeen kympin pikeepaitoihin tyytyväinen. Mutta esim. täälläkin esitelty Dressmannin trenssi ei minua kuvien perusteella kyllä vakuuttanut. Kannattaa kuitenkin huomata, että mielessäni taidan verrata sitä lähinnä Burberryyn tai Aquascutumiin. Dressmannista varoitellessa on kai tarkoitettu kaikkia halpahalleja, joiden edustajaksi Dressmann on vain sattunut joutumaan. Seppälässä, H&M:ssä ja vastaavissa on mielestäni pääsääntöisesti aika lailla saman tasoista tavaraa tarjolla, tosin Dressmannilta löytää kyllä useammin jotakin ostettavaa. Jos etsii Dressmannin hintaluokassa olevaa tavaraa, Dressmann on varsin varteenotettava vaihtoehto.
Suositellaan täysraittiutta.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #46 : 03.07.10 - klo:20:51 »
jappa, minä parjaan Dressmannia sillä ketju myy polkuhinnalla Aasiassa tuotettua massahyödykettä. Nämä kolme määrettä yhdessä ovat pahin mahdollinen yhdistelmä. Materiaalit voivat olla mainioita, mutta tuotantoerät ovat valtavia ja sisärakenteissa tingitään niin paljon kuin mahdollista (esim. liimakangasrakenne on sääntö, ei poikkeus). Mieluummin käytettyä tai hitusen suurempaa, ompelijalla muokattavaa kuin uutta Dressmannillta, Zarasta, H&M:stä ja niin edelleen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #47 : 03.07.10 - klo:22:42 »
jappa, minä parjaan Dressmannia sillä ketju myy polkuhinnalla Aasiassa tuotettua massahyödykettä.

CT:nkin kovin kehutut Non-iron -paidat tehdään Kiinassa, itselleni alkuperällä ei ole juurikaan väliä jos se vain on laadukas. Dressmannilla on kausikohtaisesti kovin erilaatuista tarjontaa. Puvuista ja irtotakeista suurin miinus menee puolestani sille, että suurinosa (kaikki?) on Regular-mittaisia, Longeja ei ole tullut kertaakaan vastaan irtotakkivalikoimasta - pukua en aio ostaa Dressmannilta.

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #48 : 03.07.10 - klo:23:08 »
Dressmannilta saa tosiaan joskus ihan perussiedettäviä vaatteita omassa hintaluokassaan. Laatu on melko vaihtelevaa (polyesteriä löytää usein aika paljon, kauluspaidat eivät ole millään tavoin kestäviä tai hyviä, jne..), mutta ketju on mainettaan parempi.

Elämää suurempaa laatua Dressmannilta ei saa, mutta budjettihintaluokassa ihan toimivia kompromissejä kylläkin - ainakin jos tietää mitä hakee.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #49 : 04.07.10 - klo:00:59 »
Ok, tämä on mielestäni kelvollinen näkökulma ja olen itse periaatteessa samaa mieltä made in china by little hands -tuotteista

Ei ole olemassa todisteita tai mitään loogista  perustetta sen tueksi, että länsimaisten firmojen tuotannossa työntekijöitä kohdeltaisiin keskimäärin huonommin kuin paikallisten yritysten työntekijöitä. Kaikki todistusaineisto viittaa siihen suuntaan, että länsimaisten firmojen tuotannossa maksetaan parempia palkkoja ja että työolot ovat paremmat. Toki palkka ja olot ovat surkeita länteen nähden, mutta asioita pitääkin tarkastella paikallisesta perspektiivistä.

Se on sitten makuasia, haluaako tukea eurooppalaista vai aasialaista pienipalkkaista tekstiilityöntekijää. Itse en katso koskaan erikseen vaatteiden valmistusmaata. En ihan oikeasti näe sillä mitään merkitystä, mikäli valmistaja seisoo tuotteensa takana. Jos taas valmistajaan ei voi luottaa, niin miksi italiassa valmistettu olisi silloin parempaa kuin romaniassa tai kiinassa valmistettu?

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #50 : 04.07.10 - klo:12:27 »
^ Muistan lukeneeni joskus, ettei työ italialaisissa nahka- ja tekstiilitehtaissa ole mitään herkkua. Italiasta puhuttaessa pitää itse asiassa muistaa erottaa varakas pohjoinen ja köyhä maatalousvaltainen etelä. Romaniassa on sitten varmasti vielä surkeampaa.

Mutta jos nyt yleensäkään haluaa kuluttaa jotenkin kestävästi (paradoksi), tulee elämästä aika vaikeaa. Puuvillan viljelyn ympäristövaikutukset, nahkan ja villan tuotantoeläinten kohtelu, keinomateriaalit tehdään öljystä, kankaiden käsittelyssä ja värjäyksessä käytetään kemikaaleja, jotka varsinkin tehtaissa siellä kaukana ovat työsuojelullinen ongelma, orjatyö, matalat palkat muuten, lapsityövoima ja mitä niitä nyt oli.
« Viimeksi muokattu: 04.07.10 - klo:12:39 kirjoittanut henrypitkin »
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #51 : 04.07.10 - klo:16:21 »
Ja kuten todettua, vaikka palkka hikipajoissa on "länsimaisin" standardein mitaten alhainen ja työolot samoin standardein epäinhimilliset, kolikolla on myös toinen, kääntöpuoli. Usein työstä tienaa silti enemmän kuin mistään muusta paikallisten ulottuvilla olevasta elinkeinosta. Monet hikipajojen työntekijät saavat joko hieman säästöön tai lähetettyä jonkun verran rahaa kotiin. Lisäksi esimerkiksi Kiinassa hikipajat ovat vähenemään päin maan vaurastuessa juuri tuon alunperin länsimaisen teollisuuden tuotantoportaana toimimisen myötä. Ei maailmassa ole rajattomasti köyhiä maita mihin hikipajat vuorollaan siirtää.

Lisäksi juuri tämä on mahdollistanut nykyisenkaltaiset hinnat monessa tuotteessa (esim. vaikka elektroniikka). Pitkälle ollaan tultu ajoista kun videokasettisoitin tai stereot maksoi työmiehen kuukauden palkan.

Vastaavanlainen hikipajatuotanto oli normi myös meillä noin sata vuotta sitten. Riittää kun tutustuu esimerkiksi suomalaisen tulitikkuteollisuuden historiaan.
« Viimeksi muokattu: 04.07.10 - klo:17:29 kirjoittanut Tyro »

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #52 : 04.07.10 - klo:16:51 »
^ Jep, juuri näin. Tästähän oli aiemminkin puhetta, mutta menee helposti politiikkaan. Voinen kuitenkin todeta, että jos kerran joku haluaa välttää aasialaista massavalmistusta sen takia että se pistää siellä ihmiset töihin, niin minä haluan puolestani tukea sitä juuri samasta syystä, sillä uskon että tällaisilla luonnollisilla tulonsiirroilla nuo köyhemmät maat pääsevät vaurastumaan aivan samalla lailla kuin Suomikin vaurastui skotlantilaisten puuvillakapitalistien myötävaikutuksesta toissavuosisadalla. Katson siis usein valmistusmaata ja olen iloinen jos vaate on tehty Kiinassa tai muualla Aasiassa, sillä tiedän että ne lapset ovat paljon mielummin töissä kansainvälisen vaatetuotannon hikipajassa kuin kaatopaikalla keräämässä romua paikallisen yrityksen hyödyksi.

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #53 : 04.07.10 - klo:18:52 »

Jos haluan perusmiehen peruskamaa, menen mielummin H&M:aan, jossa mitoitus on kapeampi. Jos halua edullista peruskamaa muoti twistillä menen sitäkin vahvemmin H&M:aan. Dressmann myy ihan hyviä Jersey boxereita ja muitakin alusvaatteita voi alesta hakea. Tarjonta on vain hiukan tylsää perusäijän peruskamaa, vaikka helmiäkin joissain tuotteissa joskus löytyy. Ja suurelle osalle suomalaisista pukeutujista Dressmannillakin on aika paljonkin annettavaa.

Helsingissä H&M tilanne on tosin muuhun maahan verrattuna erittäin hyvä: Kämp galleria myymälässä on ihan eri laajuinen valikoima, kuin oikeastaan missään muualle Suomessa. Sinne tulee pukumiehen tarvikkeitakin varsin kiitettävästi.

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #54 : 06.07.10 - klo:09:44 »
jappa, minä parjaan Dressmannia sillä ketju myy polkuhinnalla Aasiassa tuotettua massahyödykettä. Nämä kolme määrettä yhdessä ovat pahin mahdollinen yhdistelmä. Materiaalit voivat olla mainioita, mutta tuotantoerät ovat valtavia ja sisärakenteissa tingitään niin paljon kuin mahdollista (esim. liimakangasrakenne on sääntö, ei poikkeus). Mieluummin käytettyä tai hitusen suurempaa, ompelijalla muokattavaa kuin uutta Dressmannillta, Zarasta, H&M:stä ja niin edelleen.

Zara on toimintaperiaatteeltaan jossakin määrin poikkeava näistä muista ketjuista. Zara ei valmista vaatteita kai vieläkään Aasiassa vaan Itä-Euroopassa ja Välimeren maissa omissa tehtaissaan. Myöskään tuotantosarjat eivät ole samaa luokkaa kuin muilla. Kiinnostuneille löytyy lisätietoa esim. Faktan vanhasta artikkelista, jonka voi lukea vaikka täältä: http://www.mr-keskus.com/Pdfs/Zara.pdf

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #55 : 06.07.10 - klo:12:31 »
jappa, minä parjaan Dressmannia sillä ketju myy polkuhinnalla Aasiassa tuotettua massahyödykettä. Nämä kolme määrettä yhdessä ovat pahin mahdollinen yhdistelmä. Materiaalit voivat olla mainioita, mutta tuotantoerät ovat valtavia ja sisärakenteissa tingitään niin paljon kuin mahdollista (esim. liimakangasrakenne on sääntö, ei poikkeus). Mieluummin käytettyä tai hitusen suurempaa, ompelijalla muokattavaa kuin uutta Dressmannillta, Zarasta, H&M:stä ja niin edelleen.

Zara on toimintaperiaatteeltaan jossakin määrin poikkeava näistä muista ketjuista. Zara ei valmista vaatteita kai vieläkään Aasiassa vaan Itä-Euroopassa ja Välimeren maissa omissa tehtaissaan. Myöskään tuotantosarjat eivät ole samaa luokkaa kuin muilla. Kiinnostuneille löytyy lisätietoa esim. Faktan vanhasta artikkelista, jonka voi lukea vaikka täältä: http://www.mr-keskus.com/Pdfs/Zara.pdf

Lopullinen valmistusmaahan on vähän hankala määrittää. Paidasta saatetaan ommella hihat ja runko eri tehtaassa eri maissa ja koota kolmannessa ja lopuksi 'viimeistellä' neljännessä, mikä sitten laitetaan valmistusmaaksi. Zaran toimintatapaa en tunne mutta ainakin muiden kohdalla olen näistä ketjutuksista lukenut.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #56 : 09.07.10 - klo:17:03 »
Tuli etsittyä kohtuuhintaista polo-paitaa helsingistä ja lupaavimmat löytyivät 30€ ovh-hinnalla dressmannista. Merseroidusta puuvillasta valmistetut poolot olivat laadukkaan oloisia, toisin kuin muut näkemäni halpikset. Toisaalta, olihan dressmannissakin tarjolla 15€ hintaan vamiiksi nuhjuisen näköisiä pooloja. Malli ei vain istunut minulle, joten jäivät kauppaan. Muuten oliin ostanut tarjouksen innoittamana 3 kahden hinnalla.

Tuommoinen 30€ hinta periaatteessa kloonattavasta vaatteesta on ihan siedettävä hinta, kunhan rahalle saa hieman tavallista parempaa laatua, kuten Dressman tässä tapauksessa tuntui tarjoavan.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #57 : 09.07.10 - klo:17:40 »
^ Kas, minä pidin enemmän niistä nuhjuisista. Minusta Lacostet ja muut vastaavat merkkipikeetkin muistuttavat tuntumaltaan enemmän niitä kuin noita merseroituja. Jotenkin se merseroitu puuvilla on liian silkkisen tuntuista tai jotakin. Varsinainen pois käännyttäjä oli kuitenkin musta väri, jota oli kätketty valkoisen pikeen kauluksen ja nappilistan alle.
Suositellaan täysraittiutta.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #58 : 09.07.10 - klo:17:57 »
Tänään kun kysäsin Dressmanilta että mikä on heidän pukujensa luonnonkuitu tila niin sanoi että suurinosa puvuista on luonnonkuituisia. Yksi seinällinen oli keinokuitua, jonkun verran sellaisia missä on keinokuitua joukossa, mutta iso osa kokonaan villaisia. Osasi jopa sanoa että nuo keinokuituiset ovat kuumia verrattuna luonnonkuituiseen. En ruvennut tarkemmin tutkimaan väitettä että olivatko luonnonkuituisia sitten suurinosa. Joitan puuvilla/pellava takkeja siitä kyllä silmiin osui.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Dressmann ja muut vaatejätit
« Vastaus #59 : 09.07.10 - klo:19:46 »
Tänään kun kysäsin Dressmanilta että mikä on heidän pukujensa luonnonkuitu tila niin sanoi että suurinosa puvuista on luonnonkuituisia. Yksi seinällinen oli keinokuitua, jonkun verran sellaisia missä on keinokuitua joukossa, mutta iso osa kokonaan villaisia. Osasi jopa sanoa että nuo keinokuituiset ovat kuumia verrattuna luonnonkuituiseen. En ruvennut tarkemmin tutkimaan väitettä että olivatko luonnonkuituisia sitten suurinosa. Joitan puuvilla/pellava takkeja siitä kyllä silmiin osui.

Tämän havainnon olen itsekin tehnyt. Dressmannilla on Oulussa hallussaan korkein prosentti luonnonkuitujen suhteen. Stocka jää kirkkaasti kakkoseksi. En nyt sanoisi että yli 50% heilläkään on luonnonkuituisia mutta huomattavasti enemmän kuin kilpailijoillaan tässä kylässä.