Jos asiat tehdään oikein niin vinyyli- ja CD-versio masteroidaan erikseen.
Kompressointi liittyy tosiaan tähän vaiheeseen ja tavoitteena oli aikanaan saada musiikki kuulumaan kovaa myös surkeimmista autostereoista/walkmaneista/stereoradioista. Erityisesti radioasemille tehdyt editit ovat todella vahvasti kompressoituja.
Remasteroinnin taustallahan on juuri tämä: vinyyli sallii enemmän kun taas CD:llä ääripäitä leikkautuu pois ja kun paskemmissa virityksissä lähinnä masterit vedettiin suoraa CD:lle, jolloin kamaa leikkautui pois ja esimerkiksi diskantit korostuivat. Tämän havaittuaan levyfirmat alkoivat masteroida levyjä uudelleen, etenkin kun digitaalisesti voidaan käsitellä lähes sama alue kuin analogisesti (DAT-nauha esimerkiksi, SACD) ja tiedettiin paremmin CD:n rajoitukset.
Nykyään kun vinyyli on tehnyt paluun kuolleista ja vinyylinä julkaistaan yllättävän paljonkin kamaa, niin masterointi tehdään parhaimmissa tapauksissa erikseen. Parhaimmilla masteroinneilla ja kaiverruksilla eron kuulee selkeästi. Esimerkiksi Radioheadin In Rainbows-levyn luksuspaketin vinyylit on masteroitu ja kaiverrettu niin hyvin, että jokainen puukorvakin on kehunut äänenlaatua.