Kirjoittaja Aihe: Olutsuosituksia  (Luettu 204976 kertaa)

Kilgore

  • Kisälli
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #165 : 05.12.11 - klo:19:45 »
Viikonloppuna tuli maistettua Plevna Siperia -imperial stout. Ruisleipää, tummaa kahvia ja humalaa. Mielenkiintoinen tuttavuus, mutta omaan makuun pehmeämpi, vähemmän kitkerä Koffin portteri toimii aavistuksen paremmin. Samaa henkeä noissa kuitenkin on melko pitkälti, olennaisin ero lukujenkin varjolla on katkeroaineiden määrä (Siperia 100 IBU versus Koff 54 EBU) siinä missä alkoholipitoisuuden, kantavierteen ja värilukeman erot on paljon pienempiä.

Alkon hinnoittelu tuolle Siperialle on joka tapauksessa ihan posketon (18,21€/0,5l: http://alko.fi/tuotteet/fi/763236), kun baarihinta on noin puolta halvempi. Puolikas pintti toimi lisäksi annoskokona näin tuhdin oluen kanssa paremmin kuin puoli litraa.
« Viimeksi muokattu: 05.12.11 - klo:19:50 kirjoittanut Kilgore »

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #166 : 20.12.11 - klo:18:43 »
Sattuipa tänään käteen Nokian panimon keisari luomuolut. Kerrassaan mainio maku ja olemus. Tätä kun saisi tuoreena tynnyristä. Suosittelen.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Re: Olutsuosituksia
« Vastaus #167 : 20.12.11 - klo:21:28 »
Vehnäoluen ystävien kannattaa tutustua ainakin Weihenstephaneriin ja Texasilaiseen Celis Whiteen.

Muuten oluista piittaamattomillekin vehnäoluet ovat usein se helpoin kokeilukohde. Itse olen vasta viime kesänä alkanut juoda oluita ja nimenomaan vehnäoluita. En voi sietää katkeroita, eli reilusti humalaiset oluet eivät maistu. Weihenstephaner on tähän asti maistamistani vehnäoluista ehdoton suosikki. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan alkuun kesäkuumalla, vaikka oluet eivät muutoin uppoaisi.

Noviisi

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #168 : 22.03.12 - klo:22:15 »
Olen tästä samaa mieltä; eilen tarttui käteen Marsalkka Luomuvehnä; ihan kelpo olut. Mukava huomata, että Keisari Elowehnän lisäksi kotimaisiakin vehnäoluita on tarjolla.
Ulkomaisista vehnäoluista suosin niinkin banaaleja merkkejä kuin Paulanerin Hefe-weizenia ja Pschorr -Braun vastaavaa tuotetta. Ayingin panimon tuotteet ovat kaikki "parasta A-ryhmää" ja erityisesti Ur-weizen on herkkua. Kesäjuomana vehnäolut on lyömätön.

Ilolla olen pannut merkille suomalaisten pienpanimo-oluiden saatavuuden sekä ruokakaupoissa että valtion monopoliliikkeessä. Helmikuussa Alkossa oli 10 erikoisoluen kampanja ja suurin osa oli erittäin hyviä (tyylillisesti suurin osa oli IPAa, mutta olipa joukossa hunaja-bockia ja portteria). Pienpanimokentästä löytyy sopiva olut jokaiseen tilanteeseen ja vuodenaikaan. Toki peruslager saunan kuistilla toimii aina. Paljon kohtuttua Olvin kauppoihin tuomaa II-veroluokan olutta (3,5%) en ole vielä päässyt maistamaan. Hieman tunnustan olevani skeptinen sen konseptin suhteen.

Schnitzel

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 422
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #169 : 22.03.12 - klo:22:44 »
Nyt löyty aika kunkku olut Stadin Panimolta: Amber Lager
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/710804

Mukavan raikasta ja helppoa juotavaa, mutta silti mukavasti humalan aromia. 

sonswan

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 178
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #170 : 23.03.12 - klo:08:42 »
Nyt löyty aika kunkku olut Stadin Panimolta: Amber Lager
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/710804

Mukavan raikasta ja helppoa juotavaa, mutta silti mukavasti humalan aromia. 

Heh, join myös eilen kyseistä olutta ekaa kertaa ja olen pitkälti samaa mieltä mausta. Joskin saman panimon Amber IPA oli enemmän mieleeni, mutta sitä ei enää Alkosta taida saada, koska oli siinä juhlavuosivalikoimassa. Amerikkalaistyyppisistä lagereista ikuinen suosikki on kyllä Brooklyn lager, siinä mielestäni kohtaa hyvin hinta ja laatu Alkon hinnoilla ostettuna.
Give me all the bacon and eggs you have.

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #171 : 17.04.12 - klo:12:13 »

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #172 : 26.04.12 - klo:14:57 »
Ja tätähän minä olen yrittänyt turhaan selittää sekä vaimolle että esmiehelle! Vuositolkulla!

http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/tutkimus+osoittaa+kahden+kaljan+jalkeen+luova+ongelmanratkaisu+sujuu+paremmin/a798884

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #173 : 26.04.12 - klo:15:51 »

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #174 : 26.04.12 - klo:17:12 »
Hah. Windows ME.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #175 : 12.05.12 - klo:00:14 »
Kokeilin Kievari espiä, 4.5 prosenttista. Kyllähän yksi meni alas ja toki oli hivenen vetinen, mutta jos vertaa tavalliseen "keskariin", niin onhan tämä paremmin humaloitu kun ESB. Kärsii vaan lain rajoista, hivenen vahvempana toimisi paremmin.

Kaupan ESBeistä Kievari hävisi minun suussani Teerenpelin Hippa Heikille.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #176 : 12.05.12 - klo:14:15 »
Onkohan nyt menossa joku ale-buumi, kun niitä alkaa löytyä jokaisesta pikkukaupastakin?

Freddie Freeloader

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #177 : 12.05.12 - klo:15:32 »
Onkohan nyt menossa joku ale-buumi, kun niitä alkaa löytyä jokaisesta pikkukaupastakin?

Varmaankin... Itse päiväunissani toivon, että joku isompi panimo toisi markkinoille maitokauppa-alen, toimivalla humaloinnilla siedettävään hintaan. Ns. sessio-olueksi olisi kova sana. Laitilat kärsivät "talon mausta, aka hernerokka", joka ei oikein toimi.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #178 : 12.05.12 - klo:17:41 »
Tänään näin Samuel Adamsia Citymarketissa. Vihdoinkin!

Sócrates

  • Vieras
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #179 : 12.05.12 - klo:21:31 »
Tänään näin Samuel Adamsia Citymarketissa. Vihdoinkin!

Sama huomio. Boston lageria saa muuten hanasta niin yllättävässä paikassa kuin Chico's.