Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1560702 kertaa)

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1920 : 26.05.12 - klo:19:06 »
Jos kärkiraudat käy laitattamassa suutarilla, niitä lienee turha ostaa itse? Paljonko suutarille tulisi maksaa operaatiosta kärkirautoineen, onko teillä jotain näkemystä?

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1921 : 26.05.12 - klo:20:05 »
6-8 euroa parilta.
Suositellaan täysraittiutta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Kenkien hoito
« Vastaus #1922 : 27.05.12 - klo:01:09 »
Juuri noin. Esim monofix 8 euroa. Ei omatilaamisvaivan arvoista.

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Re: Kenkien hoito
« Vastaus #1923 : 27.05.12 - klo:21:56 »
Juuri noin. Esim monofix 8 euroa. Ei omatilaamisvaivan arvoista.

Hyvä homma. Saatan siis päätyä yksien nahkapohjaisten juhlakenkieni kärkiraudoittamiseen puolipohjauttamisen tai mitään tekemättömyyden tilalta.

Pasteur

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 503
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1924 : 28.05.12 - klo:01:18 »
Yleensä lienevät pronssia tms. pehmeähköä materiaalia. Sinällään ne eivät tee kulumiselle ihmeitä. Suosittelen mieluummin upotettua kärkilevyä näiden Vassien tavoin. Kestää hyvin, ei näy juurikaan ja on helposti vaihdettavissa.
Mikäli kengässä on tällaiset naulat valmiina, niin onko siihen mahdollista/järkevää laittaa päälle kunnon kärkiraudat?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1925 : 28.05.12 - klo:13:20 »
Mikäli kengässä on tällaiset naulat valmiina, niin onko siihen mahdollista/järkevää laittaa päälle kunnon kärkiraudat?

Usein niitä ei edes saa naulojen päälle kiinnitettyä. Muutaman parin olen joutunut tuomaan pois suutarilta ja nyppimään naulat pois ennen kuin olen vienyt takaisin kärkiraudoitettavaksi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Upslaaki

  • Kisälli
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1926 : 29.05.12 - klo:02:25 »
Miten oiled suedea hoidetaan? Vaatiiko ajoittaista öljyämistä?

Muutamat kohdat kengissä ovat tai ainakin näyttävät selkeästi rasvaisimmilta. En halua, eikä liene mahdollistakaan saada noista kauttaaltaan tasaisen sävyisiä, mutta mieleeni tuli, olisiko kuivemman näköisiä kohtia syytä rasvata.

Aiempien viestien perusteella olen tulkinnut, että
- harjaus ja suojasuihke suositeltavia
- delicate creamia tai apteekin käsivoidetta voi ajoittain sipaista sisäpintaan

Jossain viestissä tiedusteltiin beeswaxmokan hoidosta, johon vastauksena muistaakseni oli, että välillä voi vahaa varovasti lisätä. Hiukan myöhemmin taas muistelen arvellun öljyä / vahaa olevan tehdaskäsittelyn jäljiltä siten, että normaali suojasuihke+harjaus riittävät. Mahtaako käyttökokemuksia löytyä?

Lisäksi tiedustelisin kokemuksia mokan umpeenrasvaamisesta.

Poikkesin Juhlagalleriassa tänään -- kiitos paikallaolleelle henkilökunnalle --  ja Gobit tarttuivat mukaan kohta käsilläolevaa lomamatkaa silmälläpitäen. Valintakriteerinä ensisijaisesti hinta, mutta myöhemmin totesin niiden sopivan matkan luonteeseen ja muuhunkin matkavarustukseen oivasti suorastaan. Mokkanahkaisia tuotteita en ole aiemmin omistanut, mistä syystä hoito-ohjeet ja tarkennukset edellä mainittuihin olisivat tervetulleita.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1927 : 29.05.12 - klo:02:33 »
Itse olen mokkaa hoitanut mokkaharjalla. Aina käytön jälkeen harjaus (yhteen suuntaan ei hinkkaamista). En ole kokenut sprayjuttujen tuovan oikeastaan mitään iloa.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1928 : 29.05.12 - klo:03:19 »
Itse olen mokkaa hoitanut mokkaharjalla. Aina käytön jälkeen harjaus (yhteen suuntaan ei hinkkaamista). En ole kokenut sprayjuttujen tuovan oikeastaan mitään iloa.

Niin no, ne saavat mokan hylkimään kosteutta ja likaa aikas hyvin. Omilla mokkapopoillani voi kävellä sateessa niiden kastumatta.

Öljymokkaa ja -nupukkia hoidetaan tarpeen tullen öljyllä - aivan oman mieltymyksen mukaan. Lopputulos on kyllä aina epätasaisehko.
Kaikki villa tottelee rautaa.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1929 : 29.05.12 - klo:14:06 »
Itse olen mokkaa hoitanut mokkaharjalla. Aina käytön jälkeen harjaus (yhteen suuntaan ei hinkkaamista). En ole kokenut sprayjuttujen tuovan oikeastaan mitään iloa.

Niin no, ne saavat mokan hylkimään kosteutta ja likaa aikas hyvin. Omilla mokkapopoillani voi kävellä sateessa niiden kastumatta.

Öljymokkaa ja -nupukkia hoidetaan tarpeen tullen öljyllä - aivan oman mieltymyksen mukaan. Lopputulos on kyllä aina epätasaisehko.

Joo onhan ne mahtavat tosiaan ne suihkeet. Yhden harjauksen jälkeen vettä hylkivä pinta on rikki ja kenkä "kastuu" aivan samaan tapaan kuin käsittelemätön. Harjalla sen kengän saa kuitenkin siistiksi liasta ja läikistä kunhan vaan harjaa käytön jälkeen etenkin jos on satanut.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1930 : 29.05.12 - klo:14:59 »
Joo onhan ne mahtavat tosiaan ne suihkeet. Yhden harjauksen jälkeen vettä hylkivä pinta on rikki ja kenkä "kastuu" aivan samaan tapaan kuin käsittelemätön. Harjalla sen kengän saa kuitenkin siistiksi liasta ja läikistä kunhan vaan harjaa käytön jälkeen etenkin jos on satanut.

Nähtävästi meillä on kovasti erilaisia suihkeita tai käyttötapa on erilainen.

Minäkin harjaan kenkäni aina käytön jälkeen. Suihketta lisään kenkiin 5-10 käyttökerran välein. Yleensä - kokeiltaessa - viiden käytön jälkeen hanavesi vielä valuu kengän päältä jälkiä jättämättä.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1931 : 29.05.12 - klo:15:16 »
Mitäs suihketta Jussi käytät?

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1932 : 29.05.12 - klo:16:04 »
Mitäs suihketta Jussi käytät?

Normaalia Wolyn suihketta. Uusiin kenkiin - harjauksen jälkeen - kolminkertainen (ihan reilusti imeyttäen) suojaus & harjaus. Jatkossa kertasuihkutus riittää. Erityisesti kengän ja reunoksen kohta huomioiden, toki.

Ei ole ollut vaikutusta väreihin tai nahan käyttäytymiseen.
Kaikki villa tottelee rautaa.

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1933 : 30.05.12 - klo:13:52 »
Ostin kolmellakympillä Ebaysta tällaiset ruskeat perus oxfordit: (lisätietoja: täällä ja täällä)




Kengissä on kuitenkin outoja värieroja. Ovatkohan ne kosteusvaurioita? Mitä niille voisi tehdä, ehkä lämmittää hiustenkuivaajalla?



[spoiler][/spoiler]

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1934 : 30.05.12 - klo:13:56 »
Aika normaalia likaantumista kun nahka taipuu ja huokosiin pääsee kosteutta.
Vedä vaan lankkia pintaan niin peittyvät ja tuovat ajan myötä sitä patinaa. Ihan siistit käyttökengäthän nuo.

Jos oikein risoo niin teoriassa suutari voi hioa, mutta en nyt tiedä kantsiiko.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.