En tiedä kuuluuko tämä varsinaisesti tähän ketjuun, mutta miten tykkäätte kenkienne istuvan?
Kävin eilen Caine Clothiersissa Korkeavuorenkadulla ja sain ystävällistä ja hyvää palvelua. Sovitin Carminan shell cordovan-saapikasta ja minulle suositeltiin numeroa isompaa kuin olisin itse lähtenyt kokeilemaan. Tämä vahvistettiin Brannock-laitteen avulla. Luonnollisesti kenkä tuntui ja näytti giganttiselta verrattuna entiseen. Perusteluna että päkiän kohdalta liikaa venyessään nahka haurastuu ajan mittaan ja kävelyn liike kiskoo saumoja eri suuntiin saaden ne ratkeilemaan, sekä tietysti ahdistaa pikkuvarpaan littaan ja/tai muovisen kärkivahvikeen sisään.
Olenko pitänyt liian pieniä kenkiä? Alun perin pidin suurempia mutta hankkiuduin niistä eroon. Virhe? Tykkään kantakupin istuvan hyvin, ja ainoat jotka niin tekevät ovat C&J:n oxfordini koossa 8. Muutama vuosi sitten Lontooossa C&J:n liikkeessä päädyttiin myös sinne 8:n kokoon tienoille, leveämmässä lestissä jopa 7,5. Saapikkaisiin olisin siis lähtenyt koossa 8,5, paksumman sukan jne. vuoksi. Väljempiä 8,5:n oxfordeja olen käyttänyt irtopohjallisten ja/tai paksumpien sukkien kanssa.
9,5 suositeltiin oikeammaksi kooksi nauhasaapikkaissa, ellei ihan 10. 9 ihan minimissään. Tämä siis Carminan Soller-lestillä, jonka sanottiin olevan minulle hyvä.
Tämä aiheutti intensiivistä reflektointia jälkeenpäin. Tietysti jos ostaa kalliit ja pitkäikäisiksi tarkoitetut kengät haluaa niiden olevan oikeaa kokoa. Pienemmässä koossa en ole havainnut terveysongelmia enkä muuta erityistä epämukavuutta, ja erilaisiin fitteihin tottuu.
Onko asiassa yhtä totuutta? Totutellako väljempään vai jatkaa entiseen malliin? En tietysti haluaisi venytellä kenkiäni päkiältä muodottamaksi ja saumoja rikki.
Kieltämättä nykyiset käytettynä ostetut Aldenin ja ahkerasti käytetyt remmichukkani on pitänyt tikkauttaa sivusaumoista kerran, ja vuorinahka kantakupissa on kulunut puhki, minkä assosioin mieluummin liikaan väljyyteen kuin tiukkuuteen. Ja ahkeraan käyttöön sekä kenkien ikään.
Onko kokeneilla tähän ohjeita, neuvoja tai kommentteja?