Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1560485 kertaa)

Juspender

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3435 : 29.04.16 - klo:16:23 »
Ostin kesäksi Sebagon purkkarit, jotka on olevinaan jotain vahattua nahkaa, mutta mielestäni ne vaikuttaa aikalailla tavalliselta nahalta. Kannattaakohan niihin laittaa jotain tököttiä, vai olisiko parempi vain antaa olla? Ne tuskin joutuu kovin suurelle koetukselle, mutta saattaahan ne vähän kastua joskus ja tietysti likaantua. Laitoin niihin jo vähän renovateuria, kun tuntui sen verran kuivalta ja kovalta.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3436 : 29.04.16 - klo:23:31 »
Periaatteessa kaikki nahka kaipaa ajoittain voitelua. Olen omia sinisiä Sebagon purjehduskenkiäni käsitellyt mehiläisvahapitoisella kenkärasvalla. Ongelma vain on, ettei se tahdo imeytyä, koska nahassa taitaa olla melkoinen muovipäällyste. 
Suositellaan täysraittiutta.

Oliver Twist

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3437 : 14.05.16 - klo:15:10 »
Sandersin Londonit painavat kävellessä erittäin ikävästi pottuvarpaan alanivelen kohdalle. Alla kuva, tuo etummaisin vasemman puoleisin rypyn pohja on se kohta, joka painaa. Käytännössä näillä kengillä ei paria kilometriä pidempään voi kävellä kerralla, kun iho on totaalisen rikki tuosta kohtaa. Rypyt eivät ole kengissä identtiset, mutta vaiva on sama molemmissa jaloissa.

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Auttaisikohan kenkien sivuttaissuuntainen venytys? Muuten kengät tosin sopivat varsin hyvin, joten pelkästään koko-ongelma tämä ei ole.


chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3438 : 14.05.16 - klo:19:46 »
Kuvan perusteella jotain on kyllä pielessä. Voisiko olla niin, että lesti vain on väärä ja kenkä ei pysty kunnolla taittumaan siitä mistä kohtaa jalkasi taittuu - ikään kuin jalkasi olisi väärässä kohtaa kengän sisällä?

kiitaja

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3439 : 14.05.16 - klo:23:00 »
^^ Kyllä ne kengät yleensä käytön myötä sopeutuvat jalkaan ja ongelma poistuu itsestään. Mulla on ollut paritkin kengät jotka hankasivat tuosta samasta kohdasta ensimmäiset kymmenen käyttökertaa jalat rakoille. Lopulta oma nahka vei voiton kengästä.

Uusien kenkien kohdalla asian voi ottaa huomioon ennen ensimmäistä käyttökertaa taittamalla kengän halutusta kohdasta siten, että se alkaa luonnollisesti taittua samasta kohdasta myös käytössä.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3440 : 15.05.16 - klo:00:32 »
Jalkineet voivat kaivata hieman lisätilaa tuolle alueelle. Tässä auttaa suutari levennysvenytyksen muodossa. Vaikka minulla on suhteellisen kapea jalka (oikeastaan kapea kantapää ja EX - F -välille osuvä päkiä), joudun ajoittain joihinkin kenkiin teettämään juuri tuolle paikalle tilaa hivenen. Toisaalta, yleensä asia tokenee käytön myötä.

Harrastan myös uusien kenkien kanssa sitä, että uuden parin ollessa kyseessä suojateippaan ensimmäiset n. 10 käyttökerran ajan kantapään, isovarpaan tyven (juuri tuosta kohdasta) ja pikkuvarpaan micropore-teipillä käytön ajaksi. Tämä estää rakkoja ja hiertymiä ja antaa kengän mukautua jalkaan.

Sisäänkävely on valitettava tosiasia käytännössä kaikkien kenkien kohdalla. Bespokenkaan kanssa ei siltä täysin välty.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Oliver Twist

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3441 : 15.05.16 - klo:11:05 »
Kiitoksia kommenteista!

Tosiaan jäi mainitsematta, että näillä kengillä on kuitenkin parikymmentä käyttökertaa jo takana ajoittaisesta tuskaisuudesta huolimatta.

Arskan huomioon lestin istumattomuudesta, "levossa" tuo kenkä tuntuu istuvan erittäin hyvin, mutta suhteellisen napakasti, päkiän levein kohta on yhtäläinen kengän lestin kanssa. Ehkä tuo taitoskohta on kengässä hieman liian edessä, tarkoitan siis, että tämän kyseisen kengän kanssa olisi optimaalista, jos jalka taittuisi kävellessä hieman kengän kärjestä taaksemmaspäin kuin minulla.

Pitää harkita Jussin neuvojen mukaisesti leventämistä kärjestä. En sitä ole vielä tehnyt, koska sitä on vähän vaikea perua, ja lesti kenkä ei ole enää yhtä sopusuhtaisen näköinen venyttämisen jälkeen.

Tadu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3442 : 15.05.16 - klo:12:06 »
Ei sitä niin paljoa suutarit venytä, että kengän ulkonäkö siitä muuttuisi mihinkään suuntaan ainakaan niin, että eroa huomaisi.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3443 : 15.05.16 - klo:15:04 »
ˆFredan suutari onnistui aikanaan venyttämään hianoon pariini pysyvät ja rumat rypyt. Eivät ne varmaankaan toisten silmiin näy, mutta minä ne huomaan ja yhä vuosien jälkeen ärsyttää.

Mitä vähemmän saumoja jalkineissa on, sitä paremmin ne venyvät. Lisää tilaa voi saada korkeus- tai leveyssuunnassa, mutta pituus ei koskaan onnistu vahvikkeiden vuoksi. Ennen venytykseen vientiä on kätevä käyttää popoja niin kauan kuin voi, jotta ne venyvät vähän luonnollisesti - muuten ne voivat vielä venyä venytyksen jälkeen, jolloin lisätilaa tulee liikaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3444 : 15.05.16 - klo:15:18 »
Sandersin Londonit painavat kävellessä erittäin ikävästi pottuvarpaan alanivelen kohdalle. Alla kuva, tuo etummaisin vasemman puoleisin rypyn pohja on se kohta, joka painaa. Käytännössä näillä kengillä ei paria kilometriä pidempään voi kävellä kerralla, kun iho on totaalisen rikki tuosta kohtaa. Rypyt eivät ole kengissä identtiset, mutta vaiva on sama molemmissa jaloissa.

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Auttaisikohan kenkien sivuttaissuuntainen venytys? Muuten kengät tosin sopivat varsin hyvin, joten pelkästään koko-ongelma tämä ei ole.



Minulla on ollut tuo sama ongelma kaksissa kengissä. Oma tulkintani on se, että molemmissa pareissa oli liikaa tyhjää tilaa varpaiden päällä, jolloin taitosryppy pääsi liian suureksi. Toisella parilla ongelma poistui pohjallisen käyttöönotolla. Toisessa parissa on vielä sisäänajo käynnissä.

uuno

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3445 : 15.05.16 - klo:22:51 »

Minulla on yhdessä kengässä ollut vähän tämänkaltaista ongelmaa.  Syynä oli se, että kenkä oli hitusen iso; kun lisäsin ilttipehmusteen, ongelma katosi.  Jos jalka siirtyy vähän eteenpäin kengässä ja kantapää ehkä irtoaa hieman sisäpohjasta samalla kun astuu askeleen, veikkaisin tätä syyksi, vaikka kenkä normaalisti seisoessa tuntuisikin juuri sopivan kokoiselta.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3446 : 24.05.16 - klo:20:18 »
Tähän ei taida mitään hoitokeinoa olla, vaan vanha shell päästetty ilmeisesti kuivumaan? Vai miksi tuolla tavoin oireilisi kuin pienenpientä murtumaa olisi.

Ebay-ostos parin vuoden takaa, käsittelin aikanaan Saphirin Creme Cordovanilla, mutta vasta nyt alkanut ilmetä tällaista. Molemmissa kengissä, ja vieläpä samassa kohtaa.


Dongabel

  • Kisälli
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3447 : 24.05.16 - klo:20:55 »
Asia on nyt niin, että olen yrittänyt kenkien lasikiilloitusta monesti, huonolla menestyksellä. Olen katsellut jokusen videon ja lukenut asiasta hieman sieltä täältä.olen toiminut jokseenkin näin: Kengät ovat kosteutettu kenkärasvalla ja päällä on ollut aluksi yksi kerros väritöntä lankkia. Tämän jälkeen olen lisännyt väritöntä lankkia vielä yhden kerroksen ilman vettä. Tämän jälkeen olen lisännyt väritöntä lankkia n 2-5 kerrosta veden kanssa kostuttaen esim sukkaa hieman vedessä ja lisäämällä lankkia  hyvin ohuesti kenkään pyörivin liikkein ja pienelle alueelle  sekä jatkanut tätä välillä hieman lankkia ja vettä lisäten. Toistojen välillä kengät ovat kuivuneet n 20 min. Lopputulos ei ole lasikiilto vain hyvin lankattu kenkä. Nyt alan miehiltä tarvitaan apua. Mikä on voinut mennä pieleen?!

Dongabel

  • Kisälli
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3448 : 24.05.16 - klo:21:48 »
Ps, yritin Peesata Taunon ohjeita tarkasti .

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3449 : 26.05.16 - klo:15:23 »
Toistan parin viestin takaisen kysymykseni uusilla kuvilla ja tiedoilla varustettuna. Nämä edulliset ebay-shellit olivat unohtuneet kaapin perälle vuodeksi-pariksi, kunnes viime viikolla otin taas käyttöön. Ne istuvat jalkaan oikein hyvin. Toisaalta ovat ottaneet iskuja vastaan elämänsä aikana, ja edellinen omistaja lienee huoletta käyttänyt vailla mitään huoltoa, ja nahka on hieman kuivahtanut, mikä shellille kai vaatii jo ikää ja olematonta hoitoa. Minua ei tällainen ajan hammas ja patina haittaa mitenkään, päinvastoin, kunhan kengät olisivat muuten kunnossa ja siistit.

Kuuntelin radiosta Suutari Ervingin haastattelun, ja se inspiroi minua ajatukseen kunnostuttaa nämä. Lähinnä siis pohjan vaihto ja hieman sisuskalujen paikkailua.

Ääneen tässä siis pohdiskelen kannattaisiko näihin investoida se sinänsä mittava summa joka pohjanvaihdosta ja muusta tulee. Otan mielelläni vastaan rakentavaa kommenttia siitä kannattaisiko näihin se kunnostuksen summa investoida, hintaahan siitä tulisi n.120€ pohjienvaihdosta ja mitä sitten muuta.

Annoin kengille hyvän Saphir Creme Cordovan -käsittelyn, ja kuten tästä kuvasta näkyy on ero melkoinen verrattuna pari viestiä ylempänä olevaan kuvaan, tuntuu siltä kuin nahka hörppäsi kunnolla kaipaamaansa ainetta. Toisaalta pieni halkeama tuli esiin:



Sisuskaluissa on yhtä sun toista paikkailtavaa, mutta mikään ei näyttäisi revenneen tms., vaan langanpätkiä hieman näkyy mutta ilmeisesti täysin korjattavissa ja paikattavissa? Kengän pohjassa lukee "Made in England" ja sen päällä jäänteitä vaakunankuvasta. Kukahan mahtaa olla valmistaja?



Yleisilme on varsin OK, joskin ajan hammas kyllä näkyy. Jotain erikoista pientä kulumaa tai tavalliselle nahalle ominaista mikroryppyä on kyllä näkyvillä....onkohan näitä joskus kuitenkin plankattu tms. epäsopivilla aineilla?