Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1560793 kertaa)

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3345 : 29.02.16 - klo:15:55 »
Jos käytetty pohjanahka on kunnollista, on se valmistusvaiheessa jo käsitelty sopivilla aineilla, niin eihän sitä mikään käyttäjän tekemä lisäkyllästys ratkaisevasti muuta? Kuivuminen täytynee kuitenkin tehdä kunnolla jokaisen käyttökerran välillä? Jos pohja on jatkuvasti märkä, kuluu se nopeasti loppuun.

Minua ei haittaa käytön jälki, kuten kastumisesta aiheutunut värimuutos, sillä kyse on tosiaan työkenkien näköisistä saappaista, mutta en halua ihan tahallani murjoa noita tarpeettoman nopasti vaihtokuntoon.

Jossakin youtuben syövereistä löytämässäni videossa huollettiin nahkapohjainen tuplamunkkikenkä samalla voiteella päältä ja alta, mutta ota näistä nyt selvää. Kylläpä on tullut vaikeaksi tämä kenkien hankinta ja käyttö! Eipä ollut Sievien kanssa tätä ongelmaa!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3346 : 29.02.16 - klo:16:32 »
Nahkapohjat kannattaa kyllästää Collonilin Sohlen tonicilla.

Minulla on tätä töhnää ja sitä olen hinkannut nahkapohjiin, mutta en huomaa niiden erityisesti vettä hylkivän. Eipä siitä kai haittaa ole, mutta että hyötyä?

Vaikea sanoa aineen tehoa käytännössä pohjissa mutta olen kokeillut kyllästää sillä palan parkkinahkaa ja sitten asettanut vesipisaran käsiteltyyn ja käsittelemättömään kohtaan nahkaa. Vesi imeytyi huomattavasti nopeammin ja paremmin käsittelemättömään nahkaan. Ainetta on kuitenkin syytä lotrata ylenmäärin eli kyllästää kunnolla.

Mitään rasvaa en laittaisi pohjiin, koska se pehmentää niitä, jolloin ne kuluvat nopeammin. Sohlen tonic puolestaan tuntuu jopa hieman kovettavan pohjia.
Suositellaan täysraittiutta.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3347 : 29.02.16 - klo:17:19 »
Jos käytetty pohjanahka on kunnollista, on se valmistusvaiheessa jo käsitelty sopivilla aineilla, niin eihän sitä mikään käyttäjän tekemä lisäkyllästys ratkaisevasti muuta? Kuivuminen täytynee kuitenkin tehdä kunnolla jokaisen käyttökerran välillä? Jos pohja on jatkuvasti märkä, kuluu se nopeasti loppuun.

Ongelma on kaiketi siinä, kun nahka imee kosteutta itseensä ja sen proteiinisidokset pehmenevät - tällöin pikkukivet sun muut jauhavat anturaa enemmän. Jos pohjan pinnassa on jonkinlainen kylläste, ne eivät kastu yhtä paljon, eivätkä tällöin kulu yhtä nopeasti. Kätevin on tietysti tuo kuminen puolipohja, joka liimataan nahkapohjan ylle - yhdistelmä tarjoaa molempien ääripäiden parhaat puolet, kunhan kumilappu ei irtoa.

Nahkainen kengänpohja on aikalaista hienostelua Suomen ilmastossa, mutta kyllä se vain on ilmavampi kuin täyskuminen. Kaipa valtaosa foorumin tyypeistä kulkee autolla töihin, eikä tällöin nahkapohjasta ole niin paljon haittaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3348 : 03.03.16 - klo:18:38 »
Posti toi paketin sumujen saarilta sisältäen sixpacin kivoja pikku lasipurkkeja: Tilasin impulssiostoksena kokoelman Cherry Blossom shoe cremejä, eli noiden pitäisi olla renovatoria tujulla pigmenttiboosterilla jolla voi elvyttää/syventää elämän pieksemien kenkien väriä.




Testi on nyt menossa noiden yllä kuvattujen Cherry Calf Barker Butchereitten kanssa; Tarkoitus on rakentaa pohjat cherry blossomin oxblood -voiteella ja rakentaa peilikiilto kiwin Dark Tan vahalankilla.

https://cherryblossom.co.uk/products/renovating-cream

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3349 : 04.03.16 - klo:12:35 »
Kuinkas moni täällä on asentanut kärkiraudat itse? Pysyvätkö ruuveilla kiinni vai pitäisikö suosia niittejä niin kuin moni suutari? Mistä sopivan kokoisia rautoja, jotka myös kestävät Suomen säitä?
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3350 : 04.03.16 - klo:13:25 »
Raudoitan itse ruuveilla ja pysyvät kiinni. Jos raudatkin kuluvat puhki, ongelma on saada ne kuluneet ruuvit irti raudan vaihtoa varten.

Yksi ratkaisu on laittaa keskiruuvin kannan alle leveä prikka, jonka etureuna on raudan etureunan tasalla. Lähinnä prikka ruuveineen kuluu kunnes putoaa pois ja ruuvinjämä on pihdeillä kierrettävissä irti uuden ruuvin ja prikan asentamista varten. Ongelma on löytää sopivia prikkoja.
Suositellaan täysraittiutta.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3351 : 04.03.16 - klo:17:23 »
Asennan ajoittain itse, ellen muista asennuttaa jo kenkiä hankkiessa. Pieni syvennys rautaa varten, rauta liimalla kiinni ja ruuvit perään. Kohorautoja en enää käytä, koska ne nostavat pohjan kärjen ylös.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3352 : 05.03.16 - klo:12:34 »
No niin, jos vielä kerrotte, mistä kestäviä ja ruostumattomia, itse asennettavia rautoja löytäisin, peukuttaisin teitä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3353 : 05.03.16 - klo:12:52 »
Piirrä raudan malli. Tee siitä cad-piirros. Tilaa sopivasta materiaalista vesileikattuna nippu rautoja.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3354 : 05.03.16 - klo:13:43 »
No niin, jos vielä kerrotte, mistä kestäviä ja ruostumattomia, itse asennettavia rautoja löytäisin, peukuttaisin teitä.

Tiedäthän sinä: eBaystä. Amerikasta.
Suositellaan täysraittiutta.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3355 : 07.03.16 - klo:02:42 »
Kaikki villa tottelee rautaa.

CoccoBill

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 614
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3356 : 07.03.16 - klo:18:14 »
No perhana, juuri noita metsästänyt ties miten kauan. Mitä kokoa suosittelisit UK10.5 monoon?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3357 : 07.03.16 - klo:18:30 »
Kiitos, ukkelit! Jätin tänään tilauksen Luluista ja kokeilen vielä vaihteluksi noita Tingleyn kumisia kärkirautoja - kumi ei ainakaan ruostu.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jarmo

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3358 : 07.03.16 - klo:18:49 »
Miten on mahdollista, että kiinalaiset ei tee vastaavia kärkirautoja sentin kappalehintaan? Ebaysta en ainakaan löytänyt. Tuntuu jotenkin suurelta summalta maksaa tuollaisista raudan kappaleista. Vaikka tokihan tulisi paljon halvemmaksi ostaa noi ja asentaa itse.

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3359 : 07.03.16 - klo:19:30 »
Paljon halvemmaksi tulisi hankkia raaka-aineet ja valaa itse.
Ja kovat jätkät käyttää vain takorautoja.