Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1560733 kertaa)

_N_J_P_

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3270 : 15.12.15 - klo:10:22 »
Bexleyn nauhat kestäneet minulla oikein mallikkaasti. Jopa saappaissa joissa on pikahakaset…

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3271 : 15.12.15 - klo:10:32 »
Miten te saatte kengännauhat rikki? Minulla melkein kaikki nauhat kestävät vuodesta toiseen ilman edes mainittavaa kulumaa. Pidän nauhoja aika tiukalla ja kiristän sekä löysään ne reikäpari kerrallaan reiän suuntaisesti. Lapsena lenkkarinnauhat menivät kyllä aina rikki, koska kiskoin ne vain nauhojen päistä kerralla kireiksi koko matkalta. 
Suositellaan täysraittiutta.

fibich

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3272 : 15.12.15 - klo:11:03 »
Miten te saatte kengännauhat rikki? Minulla melkein kaikki nauhat kestävät vuodesta toiseen ilman edes mainittavaa kulumaa. Pidän nauhoja aika tiukalla ja kiristän sekä löysään ne reikäpari kerrallaan reiän suuntaisesti. Lapsena lenkkarinnauhat menivät kyllä aina rikki, koska kiskoin ne vain nauhojen päistä kerralla kireiksi koko matkalta.

Olen tainnut joutua vaihtamaan lähes kaikkiin kenkiini nauhat – poikkeuksena vintage Florsheimit, joiden nauhat eivät ohuudestaan huolimatta osoita mitään heikentymisen merkkejä. Yleensä nauha on hiertynyt ylintä nauhanreikää vasten ja katkeaa kiristettäessä. Matalan jalkapöydän vuoksi minäkin kiristän useimmat kengät lähes tappiin asti.
Kuivakka, englantilaistyyppinen huumori ei nyt auta.

Jarmo

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3273 : 15.12.15 - klo:11:24 »
Itselläni on katkennut kaksissa Meermineissä ja yksissä Enfieldeissäni nauhat myös tosi nopeaan tahtiin. Huomasin tosin, että kengässä oli aina jokin metallinen ongelmakohta, joka hiersi nauhaa rikki. Pienellä viilalla pyöristin metallin reunaa, ja siitä eteenpäin kengännauhat ovat kestäneet.

Tadu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3274 : 15.12.15 - klo:12:08 »
Red Wingin nauhat kestää.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3275 : 15.12.15 - klo:13:02 »
Miehet,

ostakaapa netistä noita vahattuja kengännauhoja (waxed cotton shoelaces), ne kestävät ja näyttävät hienoilta. Toimivat samoin kuin vahakangastakit eli puuvilla on itsessään ihan kivaa, mutta vahalla päällystettynä hylkii kosteutta, likaa ja kestää hankausta.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Plainwhitetee

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 369
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3276 : 15.12.15 - klo:14:42 »
Miehet,

ostakaapa netistä noita vahattuja kengännauhoja (waxed cotton shoelaces), ne kestävät ja näyttävät hienoilta. [...]
Miksei linkkisuositusta? Aina kun joku joutuu googlaamaan, sademetsä tuhoutuu.

Bexleylle tuli suositus, kiitos, mutta heillä on ruskeassa värissä tarjolla vain lyhyitä nauhoja. Red Wingsejä löysin vanhalta mantereelta myös suppean valikoiman. (Haussa ruskeita 60, 75, 120 cm nauhoja)

Koetan jatkossa jaksaa kiristää nauhat reikäpari kerrallaan, mutta kuulostaa niin työläältä kykkimiseltä että saatan laiskana siirtyä suosimaan jotain jodhpureja seurauksena.
- Voi voi. Tämä kaikki on niin ohimenevää. (Paddington)

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3277 : 15.12.15 - klo:14:43 »
Itse olen Stockkalla käydessäni ostanut näitä liukkaita ilmeisesti juuri vahapintaisia nauhoja, eikä kestävyydessä ole ollut ongelmia.
--
-Mars-

_N_J_P_

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3278 : 15.12.15 - klo:14:48 »
Bexleyltä juurikin saapaspituisia ostin keväällä, mutta tosiaan mustia näyttäisi vain olevan nyt... Myös joistakin eräkaupoista saa vahattuja nauhoja, mutta ne ovat hieman paksumpia.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3279 : 15.12.15 - klo:15:23 »
eBaysta luulisi löytyvän tuolla hakusanalla "waxed cotton shoelace".


Jarmo

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3280 : 15.12.15 - klo:16:10 »
Itse olen täältä tilaillut. http://www.afinepairofshoes.co.uk/collections/shoe-laces-price-asc Edes vahatut nauhat eivät tosin kestä, jos kengissä on teräviä metallisia kohtia.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3281 : 15.12.15 - klo:16:41 »
Plainwhitetee, linkkiä en voi jakaa, sillä viimeisimmät nauhakamani diilasi yksi foorumin hämärämies. Kyllähän näitä löytyy useasta verkkokaupasta ja eBaystä myös, mutta punnan kurssi on ikävä, joten todennäköisesti jostain Puolan kaltaisesta maasta saisi ihan samaa kamaa halvemmalla. Eihän muuta tarvita kuin nauhat ja vahaa. Pyysin kyllä aikoja sitten Herrainpukimoa ottamaan vahanauhat valikoimaan, mutta vielä ei ole tapahtunut.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3282 : 15.12.15 - klo:16:48 »
Eli barbarossa.

uuno

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3283 : 16.12.15 - klo:20:20 »

Kokemukseni näistä liukkaista nauhoista on se, että niitä pitää olla kiristämässä/solmimassa uudestaan 50-100m kävelymatkan välein.  Aika epäkäytännöllistä.  Onko noiden solmimiseen joku erikoisjippo, vai kumarteletteko tekin jatkuvasti?

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3284 : 16.12.15 - klo:21:15 »
Tuplarusetti. Vahatuilla ei tarvitse, mutta huonoilla liukkailla kyllä.