Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1560737 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2490 : 23.05.13 - klo:19:33 »
Omiin sinisiin purkkareihini olen vain pari kertaa kaudessa laittanut mehiläisvahavalmistetta, jota laitan kaikkiin nahkatuotteisiin.
Suositellaan täysraittiutta.

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2491 : 23.05.13 - klo:19:56 »
^^Ei niille tarvitse tehdä muuta kuin käyttää.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2492 : 23.05.13 - klo:20:22 »
Normi setti niihin purkkareihin. CLF+Reno ja sitten päälle sitruunahappoa vanulapuilla. Imetys hiustenkuivaajalla.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2493 : 23.05.13 - klo:20:32 »
^^Ei niille tarvitse tehdä muuta kuin käyttää.

Tämä.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2494 : 23.05.13 - klo:20:36 »
Öljykäsiteltyyn NUPUKKIIN en kyllä tunkisi ylimääräisiä rasvoja enää yhtään. Pilaa kengät alta aikayksikön. Korkeintaan käyttäisin suojasprayta.

premier

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 519
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2495 : 23.05.13 - klo:20:45 »
https://www.dropbox.com/s/2gepsjkovbu1twp/2013-05-23%2020.28.34.jpg

Puolipohjaus Lincolneihin Töölön Suutarilta Eino Leinon kadulta 24e. Olen tyytyväinen työn jälkeen. Reunat kyllä hiottiin, mutta tässä tapauksessa lopputulos on parempi kuin alkuperäinen. Pitää kysellä vielä onko tässä neuvotteluvaraa, jos jotain arvokkaampia vie pohjattavaksi.
« Viimeksi muokattu: 23.05.13 - klo:20:49 kirjoittanut premier »

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2496 : 23.05.13 - klo:20:46 »
Heti perään toinen kysymys:

Olen tullut kenkien pohjien liimauksien suhteen jo hivenen paranoidiksi, kun sen verran monissa kengissäni on dainite-pohja irronnut pian hankinnan jälkeen liimauksistaan, joten tsekkasin näistä Sebagon Docksideistäkin ensimmäisten asioiden joukossa pohjien liimauksen, ja yllätyksekseni havaitsin, että kummassakaan kengässä ei ole nahkapohjan ja kumpipohjan välissä niin minkään maailman liimausta (ehkä kantapäätä lukuunottamatta), ja pohjat ovat vain ompeleilla kiinni. Koska purkkarit ovat minulle kenkämallina uppo-oudot, voisin melkein olettaa, että näin kuuluukin olla (purkkari ei ole rakenteeltaan mikään goodyear welt, jossa pohja sekä ommellaan että liimataan paikalleen), mutta päästäkää minut ahdistuksesta, ja sanokaa, ettei Sebagon Docksidesien pohjien kuulukaan olla kuin tikkauksilla kiinni, sillä muuten alkaa olla järjenlähtö lähellä.

Alla vielä havainnollistavat kuvat kengän sisältä:

[spoiler]Pohja normaalisti:


Kun kengän pohjaa puristaa ulkoapäin, nahkapohja irtoaa molemmissa kengissä kumipohjasta:
[/spoiler]


UrbanGentleman

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2497 : 23.05.13 - klo:20:49 »
Mulla on sama juttu ollu joidenkin kenkien kohdalla, pohja lähtenyt irti.
Ite olen ratkaissut tämän ongelman liimaamalla pohjan takaisin kiinni hieman paremmalla liimalla.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2498 : 23.05.13 - klo:21:01 »
Ite olen ratkaissut tämän ongelman liimaamalla pohjan takaisin kiinni hieman paremmalla liimalla.

Jos purkkarien pohjan ei kuulu olla liimattu, niin en tasan rupea sitä silloin kiinni liimaamaan, jos taas pohjien kuuluu olla liimattu, niin en tasan rupea itse liimailemaan tänään uutena ostettujen kenkien pohjia, joita en ole kertaakaan vielä edes käyttänyt, vaan marssin takaisin kauppaan valittamaan.

ELI VASTATKAAS NYT JOKU JOKA OIKEASTI JOTAIN ASIASTA TIETÄÄ!!!

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2499 : 23.05.13 - klo:21:18 »
Hyllyssäni on Amerikasta tuotu vielä käyttämätön pari, ja tuntuisi että niissä myös nahka kelluu vapaasti pohjan päällä ilman liimaa. Uskoisin että tuo liimattomuus liittyisi jotenkin vedenkestoon veneillessä jne.
Keep Calm and Carry On.

UrbanGentleman

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2500 : 23.05.13 - klo:21:27 »
^ Jep, samaan olen törmännyt. Mua toi "kelluva nahka" kuitenkin häiritsee. Saattaa joskus mennä helposti ryppyyn, jos kyseinen pala on melko ohut.

Vestido

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 127
  • MadMen
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2501 : 23.05.13 - klo:22:40 »
Hyllyssäni on Amerikasta tuotu vielä käyttämätön pari, ja tuntuisi että niissä myös nahka kelluu vapaasti pohjan päällä ilman liimaa. Uskoisin että tuo liimattomuus liittyisi jotenkin vedenkestoon veneillessä jne.

Tekee pohjasta myös jonkin verran fleksiibelimmän, josta voi olla pidon kannalta hyötyä jossain korkeassa polviasennossa tai muuten hankalassa asennossa.

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2502 : 23.05.13 - klo:23:22 »
Eli mitäs noille nyt sitten pitäisi ja kannattaisi tehdä, ja onko jotain, mitä niille ei ainakaan kannata tehdä?

Älä jätä märkänä veneeseen tms., homehtuvat mokomat. Jos ovat lilluneet suolavedessä, huuhtele makealla vedellä. Näillä mä olen pärjännyt. Jos olen niitä joskus rasvannut, en ainakaan muista.

Niin, ja pohjat tuppaavat keräämään kuraa, älä mene niillä saveen tai multaan. Toisaalta mä en käytä purkkareita juuri muualla kuin veneessä tai matkalla veneelle/-ltä.
--
-Mars-

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2503 : 23.05.13 - klo:23:35 »
Sebagon Docksidesien perinteisiä pintanahkamalleja ei paljoa tarvitse huoltaa. Mars mainitsi olennaiset. Se nahka on aika hyvin rasvattu valmiiksi ja joskus joka toinen vuosi sitä voi käytöstä riippuen rasvata kevyesti. Pohja ei ole yhdestäkään vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana omistamastani parista irronnut. En vain ole jaksanut korjata/korjauttaa niitä päälliompeleita, joista kenkä lopulta hajoaa ja olen ostanut uusia. Pohja tietysti kuluu katukäytössä tai venekäytössä kovettuu, eikä enää pidä.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

domppa

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 473
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2504 : 24.05.13 - klo:00:34 »
Ite olen ratkaissut tämän ongelman liimaamalla pohjan takaisin kiinni hieman paremmalla liimalla.

Jos purkkarien pohjan ei kuulu olla liimattu, niin en tasan rupea sitä silloin kiinni liimaamaan, jos taas pohjien kuuluu olla liimattu, niin en tasan rupea itse liimailemaan tänään uutena ostettujen kenkien pohjia, joita en ole kertaakaan vielä edes käyttänyt, vaan marssin takaisin kauppaan valittamaan.

ELI VASTATKAAS NYT JOKU JOKA OIKEASTI JOTAIN ASIASTA TIETÄÄ!!!

Ei kuulu olla. Omat sebat kelluu juuri tuolla tavoin kun tässä jengi selitti. Kyllä ne kestää. Viimeistely ei ole mitään hirveän tarkkaa, mutta kestävää kyllä.

Ite en tainnut käyttöön ottaessa noille mitään. Tänä keväänä pesin ihan reippaalla vedellä ja kuivimisen jälkeen red wingin shoe cleanerilla. Sit laitoin pintaan kevyen boot oilin. Kengät on siis reilu pari vuotta vanhat. Tuolta katutyylin mtopista voit kattoo miltä ne about näyttää nyt (kuvassa kyl vähän liian smoothin näköset). Käyttö on ollu ronskia, enkä oo siis ennen tätä kevättä hoitanut noita juuri ollenkaan. Paras patina varmaan tulee kun ottaa suoraan käyttöön. Mä luulen että se nupukki sun kengissä on aika vahvasti jo käsitelty.