Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1562724 kertaa)

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2220 : 30.12.12 - klo:14:37 »
Itse olen yksille liiallisen CLF-kyllästyksen saaneille kengille tehnyt niin, että olen lämmittänyt nahkaa hiustenkuivaajalla ja kun nahka alkaa hikoilemaan, niin olen pyyhkinyt amisept-rätillä ylimääräisen pois. Lienee kuitenkin hellävaraisempi käsittely, kuin renomat.

oktopus

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2221 : 04.01.13 - klo:17:21 »
Ostin tässä taannoin Bexley Enfieldit Chocolate-värissä. Käyttöönottoon liittyvän käsittelyn tein jo, ja pari kerrosta kiilloketta.

Noh, suklaa on sellaisenaan värinä vähän pliisu, ja ainakaan tuo pari kerrosta kiilloketta. Pohdin, että uskallanko käyttämäni brownin lisäksi pistää kärkeen ja kantaan ohut kerros mustaa, vai pitäisikö metsästellä jostakin dark brownia tähän tarpeeseen?

Suklaa siis on jo itsessään melko tumma väri. Kiillon saa kyllä aikaan, mutta syvyyttä siihen ei hirveästi synny.
« Viimeksi muokattu: 04.01.13 - klo:17:39 kirjoittanut oktopus »

mikse

  • Kisälli
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2222 : 09.01.13 - klo:17:30 »
Myönnän olevani laiska, enkä jaksa koko ketjua selailla edes haun avulla. Pakkomielteistä luonnettani häiritsee hieman suht vaaleisiin mokkanahkaisiin derbyihin farkunlahkeista tarttunut indigo. EN ole tuota uskaltanutmillään tökötillä vielä koittaa poistaa, vaan kysyn suosiolla neuvoa kokeneemmilta. Mitkä aineet ja välineet siis tähän tarkoitukseen sopivat? Nämä eivät kuitenkaan varmasti ole viimeiset monot, joihin väriä jää, eivätkä myöskään viimeiset farkut, jotka väriä jättävät.

Plainwhitetee

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 369
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2223 : 12.01.13 - klo:13:43 »
Aika nyybi kysymys, mutta: Minulla on AEn chilin väriset kengät. Voisivat olla vähän vähemmän punaiset. Voiko noita lähteä sävyttämään perustummanruskean suuntaan, ja miten ja millä? Ihan vaikka AEn dark brown lankilla alkaa ohuita kerroksia hinkkaamaan?


havainnekuva chili-väristä
- Voi voi. Tämä kaikki on niin ohimenevää. (Paddington)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2224 : 12.01.13 - klo:15:15 »
Plainwhitetee: Voi, hyvinkin. Ensin pintaputsaus alkoholilla. Sitten plankkina dark brown tai vaikka dark tan, imeytys föönillä. Värimuutos on tällöin pysyvä.

mikse: Ketjun alussa on kerrottu pesumenetelmä (kynsiharja ja astianpesuaineliuos). Suojaa kengät pesun & kuivatuksen jälkeen hyvin sumutteella. Myös farkunlahkeet voi käsitellä sisältä (ja ulkoa) alaosastaan suojasumutteella, tällöin ne eivät kastu rapakoissa ja ylipäätään päästävät vähemmän väriä.

oktopus: Enfieldien kärkeen ja kantaan voi hyvin laittaa mustaa kiilloketta.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Tauno

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2225 : 15.01.13 - klo:23:47 »
Uudet pohjat ja niihin raudat. Been there (many times) done that (too many times).

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2226 : 16.01.13 - klo:09:49 »
Ei kärkirautaa kannata enää tuossa vaiheessa asentaa. Pane koko pohja vaihtoon ja kumia tilalle, jos uskot sen palvelevan parhaiten.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2227 : 16.01.13 - klo:14:19 »
^Kokeile ensin kärkeen ja kantaan, missä tumma väri ei ainakaan ole pahitteeksi. Jos toimii, ja haluat tummentaa koko kenkää, käytä sitä koko kenkään. Muista myös toki, että väritöntä lankkiakin saa.

Arion

  • Kisälli
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2228 : 19.01.13 - klo:17:36 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.07.17 - klo:07:26 kirjoittanut Arion »

domppa

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 473
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2229 : 19.01.13 - klo:19:21 »
Tervehdys kaikille. Netissä tyhmiin kysymyksiin vastauksia etsiskellessä on tullut usein eksyttyä tälle foorumille ja nyt päätin liittyä joukkoon jotta pääsen itsekin kyselemään tyhmiä. Eli tällainen kysymys olisi, kun on löytynyt vähän eriäviä mielipiteitä.

Kannattaako minkkiöljyä käyttää nahkakenkiin? Kyseessä on Solos-merkkinen "Leather Wax". Minkkiöljyä sisältävä nahkarasva. Aikomus on käsitellä uudet kengät mahdollisesti tällä tai sitten ihan normaalilla valjasrasvalla (päälle kiwin lankkia), mutta en ole varma kumpi loppujen lopuksi on parempi vaihtoehto.


Luulen, että vastaukset kysymyksiisi riippuvat hyvin paljon juuri siitä minkälaista juuri tämä "Leather Wax" on. Omat Red Wingit käsittelin merkin itse valmistamalla All Natural Boot Oililla, joka on ilmeisesti sekoitus mäntypihkavalmistetta ja minkkiöljyä. Käsittely tummensi kenkää jonkin verran ja toi nahkaan hieman enemmän sävyeroja. Itse olen ollut hyvin tyytyväinen käsittelyn lopputulokseen, mutta jossain toisessa kengässä (lue: sliipatummat kengät) se saattaisi näyttää huonolta.

richard_

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2230 : 20.01.13 - klo:12:35 »
Kaipaan hieman vinkkejä. Vaimo osti itselleen tyyriit (brändin vuoksi) mokkanilkkurit, joissa on ohut nahkapohja. Mietin hyviä tapoja suojata tätä pohjaa. Puolipohjaus muuttaisi kengän profiilia melkoisesti, eikä siksi ole oikein vaihtoehto. CLF:ää löytyy ja sitä olen miettinyt, mutta onko jotain vielä parempia vaihtoehtoja?

Kengät eivät ole talvikäyttöön, mutta kosteutta tulevat varmaankin kohtaamaan.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2231 : 20.01.13 - klo:12:41 »
Osta Herrainpukimolta solen tonicia. Vedin sitä itse tässä taannoin useampien kenkieni nahkapohjiin.

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2232 : 20.01.13 - klo:13:06 »
^^Älä ainakaan CLF:ää laita. Se tekenee pohjasta vesitiiviin, mutta myös niin pehmeän, että kivenmurikat yms. epätasaisuudet uppoavat syvälle pohjaan.

Jos oikein muistan, niin jotkut ovat laittaneet pohjiin minkkiöljyä, ja jotkut väritöntä lankkia (polish) ohuen kerroksen.

Konsensuksena kukaan ei yleensä taida tehdä mitään pohjilleen, vaan vasta hetken käytön jälkeen. Tässä saatan olla jo väärässä.

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2233 : 20.01.13 - klo:13:16 »
Muistelen että jollain saksalaisella foorumilla olisi puhuttu pellavaöljyn käytöstä pohjien hoitoon. Olisiko ollut vielä kylmäpuristettua. Kovettuu pohjaan ja tekee samalla siitä vettähylkivämmän ja kestävämmän. Ei tullut selvitettyä sen enempää, onko perinteinen menetelmä, mutta kuulostaa ihan mahdolliselta. Sehän tosiaan kovettuu sellaiseksi kalvoksi.

Mitä Sohlen tonic tekee pohjalle? Onko sillä kovettavaa vaikutusta?
Keep Calm and Carry On.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2234 : 20.01.13 - klo:15:01 »
Collonilin Sohlen Tonic estää veden tunkeutumista nahkapohjaan. Olen tehnyt kokeita ja kyllä se todella toimii. Laitan nykyisin reilun kerroksen kaikkiin nahkapohjiini. Kulumiselta se tuskin suojaa. Suomessa kyseistä ainetta saa järkihintaan zalando.fi:stä.

Uusiin nahkapohjiin kannattaa laittaa kärkiraudat ennen käyttöönottoa.
Suositellaan täysraittiutta.