Kirjoittaja Aihe: Kevät- ja kesäpukeutuminen  (Luettu 141561 kertaa)

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #60 : 17.03.10 - klo:15:45 »
^Hehe!

Olet oikeassa, liiallinen konsensus on syvältä, debattia pitää olla kunhan ei mennä älyttömiin henkilökohtaisuuksiin. Tosin minulle pyhien Weejunien (se ei-tassel -versio) ja Baracutan pilkkaaminen lähenee jo uskonnollis-poliittisen vakaumukseni rankkaa kyseenalaistamista ja ihmisarvoni häpäisyä! ;P

Nyt tuli töissä kiire, perkele. Palaan illemmalla. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.

get your kicks on route six six six

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #61 : 17.03.10 - klo:15:54 »
Itse otan kengät tietyssä mielessä vakavasti: minulle ne eivät ole pelleilyn ja / tai koreilun väline vaan asialliset jalkineet, oli kevät, kesä, syksy tai talvi. Haen väriä pukeutumiseen ihan muista jutuista. esim. käyttämällä värikkäämpiä paitoja tms. Toisian sanoen, en tunne tarvetta erottautua 'jännittävän' värisillä - tai materiaalisilla kengillä.

Tuohan on ihan puhdas makuasia, mistä sitä särmää hakee. Nämä käsittääkseni klassisesti pukeutuneet herrat luottavat punaisiin housuihin ja ruskeisiin kenkiin. Itse voisin vaihtaa housut valkoisiin ja kengät sinisiin. Kokisin erikoisista kengistäni huolimatta olevani hillitymmin pukeutunut.



Mitä sitten on suomalaisessa kontekstissa 'hyvä kesäpukeutuminen'? Emme asu britanniassa, emmekä itä-rannikolla, vaan Suomessa. Jos Suomesta puuttuu pukeutumiskulttuuria, niin erityisesti sitä puuttuu kesäpukeutumisesta. Haluammeko siis kehittää kesäpukeutumista puhtaasti sen perusteella mikä koetaan 'hyväksi pukeutumiseksi' jossain muualla?

Itse lähestyn asiaa tilannepukeutumisen kannalta. Suurin osa kesästä tulee muiden suomalaisten tavoin  vietettyä kelien takia levät- ja syksyvaatteissa, eli juuri niissä asiallisissa tamineissa. Kovimmilla helteillä joutuu taas helposti sandaalilinjalle. Tuohon väliin jää sitten selkeä tilaus kevyille vaaleille kengille, joita en muina aikoina tulisi käyttämään. Nuo kengät voivat aivan hyvin olla hieman viihteellisemmät, koska käyttötilanteet ovat hyvin tiedossa, eikä yhdisteltävyydestä tarvitse välittää.

Mihin muuten sandaalit sijoittuvat 'hyvän kesäpukeutumisen' kartalla? Vai eikö tähän löydy vastausta, koska sandaaleja ei käytetty kultaisina vuosikymmeninä?

Jos edelleen viittaat 'taksitakilla' tuohon geeysiin, niin eipä niitä hirveästi vastaan tule.

Kaikki ovat kuitenkin variaatioita samasta teemasta. Pystysin treenaamalla erottamaan variaatiot toisistaan, mutten oikein näe miten se muuttaisi visuaalista ilmettä mihinkään? Ymmärrän toki, että monille on harrastuksen tai viiteryhmän takia tärkeää käyttää juuri sitä oikeaa merkkiä ja mallia. Ei tuossa mielestäni mitään pahaa tietenkään ole ja tavallaan osaan arvosta sitä, että kokee picasson aitouden tärkeäksi, vaikkei edes kykenisi aitoutta omin silmin erottamaan. Minulle kuitenkin solmio on solmio, oxfordit oxfordeja, purkkarit purkkareita, läppärilaukut läppärilaukkuja, jne. ihan merkistä riippumatta.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #62 : 17.03.10 - klo:15:59 »
Miten olisivat esimerkiksi nyppypohjaiset Tod'sin mokkasiinit vaalealla, tan-sävyisellä pintanahalla?

Tämmöiset Todsit voisivat tosiaan toimia:

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #63 : 17.03.10 - klo:16:19 »
Ja joo, ehkä unohdetaan tuo taksikuskiläppä, oli ja meni. Mutta itselle jotenkin tuo Arskan kuvailema kokonaisuus G4 & farkkujen kera jotenkin edustaa sellaista persoonattomuutta. On hankittu "kalliit" kengät&takki ja sitten uskotaan, että näillä mennään. Ja jos niissä viihtyy, niin hieno homma, eihän se ole minulta pois!

Mutta kun mä vaan näen silmissäni miten näitä "vaalea g4-tapainen takki, farkut ja loaferit"-jamppoja tulee vastaan kesällä niin, ettei itse pysy mukana laskuissa. Ja huomatkaa, minä niputan nyt samaan pakettiin kaikki, oli päällä sitten aidot g4/g9-takit, weejunit tai niiden mahdolliset jäljitelmät, joita löytyy vaikka prismasta. En siis puhu nyt laadusta, vaan siitä miltä ne ulospäin (minulle) näyttävät. (kun joku kuitenkin olisi tästä tullut avautumaan, että eihän se ole sama)

Näitä huomioita en kaikin osin kiistä. Itse asiassa pukeudun varsin univormumaisesti länsimaisten poroporvareiden tyyliin: rennommissa, kesäisissä kokoonpanoissa olen mieltynyt ivy-henkiseen tyyliin; talvella klassinen Schottin peacoat; ranteessa Rolex ja jalassa Church'sin klassikkomallit. Kaapistani löytyy Levi's-farkkuja, khakihousuja, molskeja, tweediä sun muuta, jonka kaiken pitää olla sitä, ehkä joidenkin mielestä tylsää, täydellinen herrasmies -tyyliä detaljeja myöten - jos valmistaja on jokin iänikuinen perinteinen itsestäänselvyys, koen sen usein plussana. Armeijassakin pukeuduin tyyliseikkoja ajatellen ihan mielelläni m91-kurkkusalaattipukuun ja barettiin, vaikka se ei ollut kovin persoonallista, kun ympärillä oli satoja äijiä täsmälleen samoissa vetimissä.

Rohkenen myös väittää, että tyylillinen ero Citymarketin loafereiden ja vaikkapa ihan tavallisten Weejunien välillä on dramaattinen. En puhu nyt tuotemerkkien herättämistä mielikuvista vaan ihan oikeasta ulkonäköerosta. Onhan räätälinpuvun ja tavaratalopuvunkin välillä vissi tyyliero (ei niin, että rinnastaisin Weejunit räätälinpukuihin). Myös Englannissa valmistetun Baracutani laatu, tyyli ja ulkonäkö on aivan toisella tasolla kuin suomalaisten vaatekauppojen vastaavissa viidenkympin pusakoissa. Puhumattakaan pusakan detaljeista, jotka ovat varsin omintakeisia.

Sanoit, että sen näköisiä äijiä tulee vastaan yhtenä virtana mutta taidat puhua tilanteesta rapakon sillä puolen. Täällä Helsingissä en ole heihin pahemmin törmännyt, en varsinkaan täällä Itä-Helsingin slummissa. Tyylini ei siis suinkaan ole uniikkia, mihin en edes pyri (melkeinpä kartan sitä), mutta väitän, että täällä Suomessa se ei myöskään ole tavanomaista varsinkaan niissä sosiaalisissa ympyröissä, joista itse olen peräisin. Täällä tapani pukeutua on kapinoiva ja kenties joidenkin mielestä suorastaan röyhkeä. Se ei kuitenkaan ole minulle itsetarkoitus ja luulen, että pukeutuisin samoin, jos olisin syntynyt varakkaaseen perheeseen USA:n itärannikolla tai Englannissa. Olen vain mieltynyt tällaiseen tyyliin, jossa minua viehättävät myös sen turvallinen kaavamaisuus, perinteikkyys ja säännönmukaisuus. Joskus voin ottaa persoonallisia irtiottoja mutta nekin teen yleensä pienissä yksityiskohdissa, joita useimmat tuskin edes huomaavat.
Suositellaan täysraittiutta.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #64 : 17.03.10 - klo:17:01 »
Saa nähdä (jos nyt niin kaukaa ovat), että mitä 50 vuotta käyttämättömänä ja paketissa on kengille tehnyt... Mutta eiköhän kesältä joku sopiva juhla / tilaisuus löydy, minne noi on jalkaan iskettävä.

Kukaan ei ole käyttänyt moisia 50 vuoteen ja sinun on siis pakko ;)
Toivottavasti et saa koskaan ydinaseiden laukaisukoodeja...

Suomen kesä vaatii tosiaan väriä ja härskiyttä, mutta minkä ihmeen kanssa nuo sopivat yhteen? Minulla on tosin henkilökohtainen antipatia vaaleansinistä kohtaan, joten... mutta krokonnahka on varsin "marmorista", joka tuo omat haasteensa.

Noista Tod'seista tulee taas vastaan henkilökohtainen ongelma: liian pelkistetyt loaferit eivät näytä hyviltä, toisaalta taas liika hörsselöinti ei näytä hyvältä. Pitää siis vetää koko kesä oxfordeissa ja gunboateissa.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #65 : 17.03.10 - klo:17:20 »
Saa nähdä (jos nyt niin kaukaa ovat), että mitä 50 vuotta käyttämättömänä ja paketissa on kengille tehnyt... Mutta eiköhän kesältä joku sopiva juhla / tilaisuus löydy, minne noi on jalkaan iskettävä.

Kukaan ei ole käyttänyt moisia 50 vuoteen ja sinun on siis pakko ;)
Toivottavasti et saa koskaan ydinaseiden laukaisukoodeja...

Suomen kesä vaatii tosiaan väriä ja härskiyttä, mutta minkä ihmeen kanssa nuo sopivat yhteen? Minulla on tosin henkilökohtainen antipatia vaaleansinistä kohtaan, joten... mutta krokonnahka on varsin "marmorista", joka tuo omat haasteensa.

Itselläni on aina tapana sanoa, että tehtyjä ostoksia ei yleensä koskaan kadu, mutta niitä mitä jättää ostamatta, saattaa myöhemmin katua :) Nyt on kyllä tosin käsissä sellainen tapaus, etten ole ihan varma tästä... Tuo on hyvä kysymys, että minkä kanssa nuo sopivat yhteen, mutta luotan siihen että jotain löytyy. Ah, muutenkin odotan kesää sen takia, että pääsen taas oman vaatehuoneeni ääreen, montaa juttua sieltä onkin jo ikävä!

Ps. Jos en keksi muuta, niin sitten laitan vain ja ainoastaan nuo kengät... Se ainakin näyttäisi välttämättä hyvältä! ;)

tuomas

  • Vieras
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #66 : 17.03.10 - klo:20:48 »
Mihin muuten sandaalit sijoittuvat 'hyvän kesäpukeutumisen' kartalla? Vai eikö tähän löydy vastausta, koska sandaaleja ei käytetty kultaisina vuosikymmeninä?

Hyvästä en tiedä, mutta omassa kesäpukeutumisessa, joka ei varmasti ole tyylikkäintä sellaista, sandaalit sijoittuvat fiilislistan kärkipäähän. Sandaalit, lyhyehkölahkeiset kesähousut ja t-paita; kahvilan terassi ja sanomalehti; oxfordeissaan töihin salkku kädessä painavat piruparat - siitä on hyvä kesäaamu tehty.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #67 : 17.03.10 - klo:20:52 »
ChuckBass, tiesin, että niissä on jotakin joka pistää silmään niin hyvän näköisenä..

Sun kengänkoko ei varmaan satu olemaan US10,5-11 mikäli eivät maistukaan? ;)

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #68 : 17.03.10 - klo:20:54 »
Sandaaleista sen verran, että ohessa on 30-40-luvun sandaalit


Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #69 : 17.03.10 - klo:21:37 »
Tosin minulle pyhien Weejunien (se ei-tassel -versio) ja Baracutan pilkkaaminen lähenee jo uskonnollis-poliittisen vakaumukseni rankkaa kyseenalaistamista ja ihmisarvoni häpäisyä! ;P



Edit: äh, vahingossa tuli tassel-versio. No, pointti lienee selviö? ;)

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #70 : 17.03.10 - klo:21:47 »
Tuosta puuttuu jotain... Noin!


Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #71 : 17.03.10 - klo:21:59 »
Tuohan on ihan puhdas makuasia, mistä sitä särmää hakee. Nämä käsittääkseni klassisesti pukeutuneet herrat luottavat punaisiin housuihin ja ruskeisiin kenkiin. Itse voisin vaihtaa housut valkoisiin ja kengät sinisiin. Kokisin erikoisista kengistäni huolimatta olevani hillitymmin pukeutunut.



Näiden kuvan herrojen ongelma lieneekin se, että herroista ei löydy minkään sortin särmää vakka kirveellä kaivaisi. Itsellekään ei tulisi mieleen hakea sitä Nantucket redeistä, olkoonkin että ovat periamerikkalainen juttu, minusta ovat ihan helkkarin kornit. Jopa niin, että mikäli pitäisi valita joko siniset kengät tai Nantucket Redit, voisin pyörtää pahat puheeni sinisistä, ihan saman tien. Onneksi valintojen määrä ei tosielämässä ole näin vähäinen.

Makuasiahan tuo nimen omaan on. Itse haen särmää - heh - kuka ties tylystä yleisilmeestä ja tietystä arkaaisuudesta pukeutumisessa ja / tai toisaalta tietyistä väripiristeistä ts. sen taksitakin ei välttämättä tarvitse olla joko navy tai natural väriltään. Itsellä on esim. punainen niihin hetkiin kun haluan olla värikkäämmin liikkeellä. Ja valkoisia housuja vastaan mulla ei periaatteessa ole mitään, joskaan valkoisiin Leviksiin en enää hyppää: nelikymppisellä äijällä kun tuppaavat näyttämään hieman korneilta. Ja sitäpaitisi, been there, done that. Joskus parisenkymmentä vuotta sitten maroon Fred Perry tai punainen Ben Sherman, valkoiset Levikset ja desert bootsit olivat meikäläisen kesäunivormu.

Mitä sitten on suomalaisessa kontekstissa 'hyvä kesäpukeutuminen'? Emme asu britanniassa, emmekä itä-rannikolla, vaan Suomessa. Jos Suomesta puuttuu pukeutumiskulttuuria, niin erityisesti sitä puuttuu kesäpukeutumisesta. Haluammeko siis kehittää kesäpukeutumista puhtaasti sen perusteella mikä koetaan 'hyväksi pukeutumiseksi' jossain muualla?

Sillähän perusteella tällä foorumilla on muidenkin vuodenaikojen pukeutumista kehitetty / arvioitu: paljon näkee termejä 'Roetzel', 'Flusser', 'spectator', 'ivy', 'oxford', 'derby' jne. mainittavan.. En nyt sanoisi että pukeutumiskulttuuria puuttuu eri toten kesäpukeutumisessa, kyllä puutostauti on ihan yleinen. Toki ymmärrän pointtisi ts. tietyn rohkeuden perään kuuluttamisen, mulla vain sattuu olemaan erilainen näkemys siitä mikä toimii. Ja sehän onkin tapaus- ja ikäkohtaista. Palaan omaan ikääni: en nelikymppisenä kirveelläkään lähtisi kotoa ulos kirkkaansinisissä tupsuloafereissa: itselle tasselit ovat jo lähtökohtaisesti hieman väärällä tavalla 'old man shoes' ts. jotenkin erittäin vanhahtavan oloiset ja vieraat nykyaikaan, ja vanhahtavat kengät erikoisen värisinä antaisivat - ainakin itseni päällä - erittäin omituisen vaikutelman.

Periaatteessa - jos nyt en olisi tällainen jyrkkis - voisin esim. ihan hyvin käyttää kuumina kesäpäivinä vaikka kirkkaan keltaisia Todseja. ja olettaen että iästä olisi vähintään 15 v pois.

Itse lähestyn asiaa tilannepukeutumisen kannalta. Suurin osa kesästä tulee muiden suomalaisten tavoin  vietettyä kelien takia levät- ja syksyvaatteissa, eli juuri niissä asiallisissa tamineissa. Kovimmilla helteillä joutuu taas helposti sandaalilinjalle. Tuohon väliin jää sitten selkeä tilaus kevyille vaaleille kengille, joita en muina aikoina tulisi käyttämään. Nuo kengät voivat aivan hyvin olla hieman viihteellisemmät, koska käyttötilanteet ovat hyvin tiedossa, eikä yhdisteltävyydestä tarvitse välittää.

Mihin muuten sandaalit sijoittuvat 'hyvän kesäpukeutumisen' kartalla? Vai eikö tähän löydy vastausta, koska sandaaleja ei käytetty kultaisina vuosikymmeninä?

Taisin vastatakin tuohon tilannepukeutumiseen jo äsken re. keltaiset Todsit yms.

Mitä sandaaliasiaan tulee, suhtaudun niihin täysin välinpitämättömästi. Omistan parin joita käytän mökillä jossa pyörin muutenkin varsin ruokkoamattomana kaljapullo kädessä parta ajamati silloin kun vieraita ei ole paikalla.

Tuo kultaisten vuosikymmenten kysymys puolestaan on varsin monitahoinen. Mikä nyt kenellekin sellainen on? Omassa tyylissä on paljonkin viittauksia johonkin ivy-tyylin 'kultaisiin vuosikymmeniin', 50- ja 60-lukuihin (jälkimmäien alkupuoliskoon siis), mutta toisaalta voin ihan hyvin pistää päälle 80-luvun futishuligaanimeininkin viittaavan pikeepaidan tai neuleen, mikäli se sopii yleisilmeeseen ts. en itse hae 'eksaktia retrotyyliä' koska haluan välttää tiettyä pastissinomaisuutta pukeutumisessa eikä pelkässä menneessä piehtaroiminen ole mielestäni kovinkaan kiinnostavaa yleisestikään. Siitäkin huolimatta että tunnen arvostusta tiettyjä menneen ajan ilmiöitä / tyyliasioita / perinteitä kohtaan.

Jos edelleen viittaat 'taksitakilla' tuohon geeysiin, niin eipä niitä hirveästi vastaan tule.

Kaikki ovat kuitenkin variaatioita samasta teemasta. Pystysin treenaamalla erottamaan variaatiot toisistaan, mutten oikein näe miten se muuttaisi visuaalista ilmettä mihinkään? Ymmärrän toki, että monille on harrastuksen tai viiteryhmän takia tärkeää käyttää juuri sitä oikeaa merkkiä ja mallia. Ei tuossa mielestäni mitään pahaa tietenkään ole ja tavallaan osaan arvosta sitä, että kokee picasson aitouden tärkeäksi, vaikkei edes kykenisi aitoutta omin silmin erottamaan. Minulle kuitenkin solmio on solmio, oxfordit oxfordeja, purkkarit purkkareita, läppärilaukut läppärilaukkuja, jne. ihan merkistä riippumatta.

Kyllähän joissain harringtonien leikkauksissa - jopa ihan Baracutan eri malleissa - on helvetisti eroa. Ihan samalla tavalla kuin eri maiden puvuntakeissa vaikkapa. Samalla persuteella voi vaikka väittää että ihan sama mennäkö Anderson&Sheppardissa, D'Avenzassa, YSL:ssä, Brooks Bothersissa, Turossa vai Dressmanissa. Kaikkihan kauppaavat pukuja, eli ihan sama juttu.
get your kicks on route six six six

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #72 : 17.03.10 - klo:22:00 »
Nuo siniset tassel loaferit ovat kyllä härskit, Chuckin kaltaisella asennemiehellä menee vielä läpi. :)

Itse käyttäisin sanaa tuhma. Juuri sopivat kesäiltojen puuhasteluihin.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #73 : 17.03.10 - klo:22:00 »
Hienot kuvat herroila dhilsu ja sproily!
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kevät- ja kesäpukeutuminen
« Vastaus #74 : 17.03.10 - klo:22:01 »
Nuo siniset tassel loaferit ovat kyllä härskit, Chuckin kaltaisella asennemiehellä menee vielä läpi. :)

Itse käyttäisin sanaa tuhma. Juuri sopivat kesäiltojen puuhasteluihin.

Mitäs te nuoriso oikein kesäiltoina touhuatte? Ai jai jai..
get your kicks on route six six six