Kirjoittaja Aihe: Kierros Brionin tehtaalla  (Luettu 4032 kertaa)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Kierros Brionin tehtaalla
« : 12.02.10 - klo:15:37 »
AAAC:n foorumeilta löysin linkin, joka johtaa valokuviin erään käyttäjän tehdaskierrokselta. Kiintoisaa antia.

http://picasaweb.google.com/maushoffman/BrioniFactoryTourPenneItaly2001#
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #1 : 12.02.10 - klo:20:38 »
Näyttää jopa vielä kälyisemmältä kuin Tikrun tehdas. Pöytiä korjailtu pakkausteipeillä etc. huh. Eikä minulle uppoa tuo käsin leikkaaminen perinteisiin vetoamalla. Jos laatuun panostetaan, niin se operaatio on selvästi järkevämpää antaa tietokoneohjatun sorvaimen hommaksi.

P.s. tietääkö kukaan missä maassa se Tigerin tehdas oli/on? Valkonaamat näyttivät itä-eurooppalaisilta, mutta tehtaalla oli toisaalta aasialaisiakin työntekijöitä.

mikmu

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #2 : 12.02.10 - klo:20:49 »
Olin kuulevinani jossain kohdissa puhuttavan ainakin unkaria, mutta tiiä sitten missä lie itse tehas.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #3 : 12.02.10 - klo:21:48 »
Totta, minäkin hämmästyin Brionin rujosta tehtaasta. Eipä uskoisi 3000 euron pukujen syntyvän noin askeettisesti ja epämukavasti.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #4 : 12.02.10 - klo:22:40 »
Ei ole tyhmä se joka pyytää vaan joka maksaa. 

Pahasti sweatshop-meiningin näköistä touhua, etenkin se ensimmäinen lapsi-/teinityökuva. 'Brioni Tailoring Academy' my arse.

get your kicks on route six six six

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #5 : 12.02.10 - klo:23:28 »
Ei minusta tässä sen enempää kuin siinä toisessakaan tehtaassa ole mitään yllättävän tuntuista. Samanlaisiahan ne Northamptonin kenkäverstaatkin ovat. Näin kerran kuvia Rolls-Roycen tehtaalta: tyypit suihkuttelivat jotakin maalia muovipressujen keskellä kuin Tattarisuon pajassa. Silti autot voivat maksaa lähemmäs miljoonan. Hienotkin tuotteet pyritään valmistamaan mahdollisimman taloudellisesti. En nyt ota kantaa siihen, ovatko Brionin tai Tiger of Swedenin puvut hienoja tai hintansa arvoisia ja minkälaiset ovat työntekijöiden olot esim. palkkauksen, työn terveellisyyden tai vastaavien seikkojen suhteen, mutta ymmärtänette, mitä tarkoitan.  Yleensä todellisuus julkisivun takana on muuta kuin useimmat kuvittelevat. Vaikkapa kirurgian ajatellaan usein olevan tavattoman tarkkaa operointia mutta leikkaussalissa työ tuo monesti mieleen paremminkin kirvesmiehen kuin kellosepän.
Suositellaan täysraittiutta.

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #6 : 12.02.10 - klo:23:43 »
^ Olet aivan oikeassa, mutta sitä luonnostaan haluaisi ajatella, että kalliimpi tavara tehtäisiin fiksummassa työympäristössä kuin halvemmalla kilpailijalla.

Btw, tuohon RR:n tehdaskommenttiin kuva Toyotan verstaalta. Näyttää minun minun silmissäni hyvinkin professionaalilta ja funktionaaliselta:


Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #7 : 13.02.10 - klo:00:07 »
Btw, tuohon RR:n tehdaskommenttiin kuva Toyotan verstaalta. Näyttää minun minun silmissäni hyvinkin professionaalilta ja funktionaaliselta:


Toyota on myös jonkinasteinen edellekävijä näissäkin asiossa.

Muuten, missään en ole nähny niin pölyntäyteisiä ja likaisia koneita kuin leikkaussaleissa (tuli noista kirurgeista mieleen). Ja oikeastaan siellä kaikki johdot yms on aivan pölynpeitteessä. Siivoojat ei uskalla koskea niihin laisinkaan eikä niillä ole varsinaista omistajaa joka niitä edes vähän puhdistaisi. Toimistoissa siis huomattavasti paremmassa kunnossa. Kumma juttu vaan mistä sitä pölyä kertyy vaikka leikkaussalit on ylipaineistettujakin. Kerran olen joutunut kesken leikkauksen käydä vaihtaan verkkokaapelin koneeseen. Verkkorasia oli katonrajassa sellasessa liikkuvassa pömpelissä, suoraan auki olevan potilaan yläpuolella. Ihme on jos sieltä ei pölyä ja paskaa tippunut suoraan sisään. Tuntui siinä vaiheesa hieman turhalta se kaikkien vaatteiden vaihto ennen leikkaussaliin menoa (sain pitää omat alushousuni, muuten sukkia myöden kaikki piti vaihtaa). Toisaalta olen myös käynyt lääkevalmistuksessa puhdaslaboratoriossa. Se paikka on jo ihan oikeasti puhdas :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #8 : 13.02.10 - klo:01:33 »
Kerran olen joutunut kesken leikkauksen käydä vaihtaan verkkokaapelin koneeseen. Verkkorasia oli katonrajassa sellasessa liikkuvassa pömpelissä, suoraan auki olevan potilaan yläpuolella. Ihme on jos sieltä ei pölyä ja paskaa tippunut suoraan sisään.

Oikeasti? Siis mi-tä? Jos tämä on totta, niin olen elänyt unimaailmassa. :(

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #9 : 13.02.10 - klo:12:37 »
Kerran olen joutunut kesken leikkauksen käydä vaihtaan verkkokaapelin koneeseen. Verkkorasia oli katonrajassa sellasessa liikkuvassa pömpelissä, suoraan auki olevan potilaan yläpuolella. Ihme on jos sieltä ei pölyä ja paskaa tippunut suoraan sisään.

Oikeasti? Siis mi-tä? Jos tämä on totta, niin olen elänyt unimaailmassa. :(
Ikävä kyllä tämä on täysin totta (oli muuten yksi niistä harvoista työpäivistä kun skippasin lounaan, ei maittanut. Muut vastaavat ovat patologian näytteenvastaanotto ja obduktio johon ei pidä mennä ennen lounasta eikä heti sen jälkeen. Olin siis useamman vuoden sairaalassa töissä). Ja vaikka en itse olisi ollut kopeloimassa tuota liikkuvaa sähkönsyöttö pömpeliä niin sitä siirrellään yleensä muutenkin siellä että sitä paskaa saattaa alas sieltä ropista. En tiedä sitten paljonko sitä siirrellään yleensä kesken leikkauksen. Leikkausalien kaikki pöydät ja lattiat etc on kyllä puhtaita, melkein kaikki on helposti rullilla siirrettävissä eli siinä mielessä helppoa siivota. Sähkölaitteisiin ei vaan siivoojat uskalla koskea ja kun ne siellä 3v likaa kerää niin kyllä ne ikävä kyllä hyvin likaisia ovat. Luulisi että ylipaineistuis auttaisi enemmän mutta ei ilmeisesti. Toisaalta en ole varma onko huone paineistettu silloin kun siellä ei ole toimintaa (koska silloin sinne saa mennä myös tavallisissa vaatteissa ja jalkineissa), vasta siivouksen jälkeen se on ns. steriili huone.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #10 : 13.02.10 - klo:13:03 »
Kun satun lääketiedettä opiskelemaan, eivät nuo obduktiot sun muut tunnu enää miltään - kaikkeen tottuu. Obduktiosalissa voisin vaikka syödä, ellei olisi kiellettyä. En kyllä olisi voinut silloin, kun en vielä ollut tottunut näihin juttuihin.

Mitä tulee Jamin kaapelihommiin potilaan yläpuolella, vaikea on kommentoida, kun en ole paikalla ollut, mutta jos laitteet on ollut pakko saada toimimaan, sitten ne on saatava toimimaan, vaikka olisi potilas alla. Ehkä potilaan haava olisi ollut mahdollista peittää jollakin steriilillä peitteellä mutta ei sekään välttämättä ole niin yksinkertaista. Kyllä siinä täytyy leikkaavan kirurgin harkita, mikä on pienin paha. Eikä haavan infektoitumisen riski ole välttämättä aina niin suuri, kuin moni saattaa luulla, vaikka ehdottomasti tuollaiset tilanteet täytyy ennalta pyrkiä ehkäisemään. Hyvin paljon riippuu siitä, minkälaista operaatiota ollaan suorittamassa ja mikä on potilaan tila. Eräs kirurgi ilmaisi asian (humoristisesti) näin: "Vatsaonteloon voi vaikka sylkäistä, rintaonteloon oksentaa mutta nivelonteloon ei saa edes henkäistä."
Suositellaan täysraittiutta.

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #11 : 13.02.10 - klo:13:18 »
Italian vaatetehtaiden karu todellisuushan on välillä noussut esille; kytkökset järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja laittomaan työvoimaan olivat esillä myös Gomorra -elokuvassa. Ei se Made in Italy tai Made in UK (tai erityisesti EU) ole lopulta mikään 100% tae mistään.

edit:
Myös Kitonin tehtaalla on käyty:
AAAC:n Kiton, the truth about handwork: http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?t=56695
Aihetta runsaasti sivuava SF:n Kiton- what is really inside: http://www.styleforum.net/showthread.php?t=39123
Aika tiukkaakin väittelyä erityisesti jälkimmäisessä.
SF: The Rake's article on Kiton: http://www.styleforum.net/showthread.php?t=158828
« Viimeksi muokattu: 13.02.10 - klo:13:24 kirjoittanut VMP »

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kierros Brionin tehtaalla
« Vastaus #12 : 13.02.10 - klo:13:47 »
Kun satun lääketiedettä opiskelemaan, eivät nuo obduktiot sun muut tunnu enää miltään - kaikkeen tottuu. Obduktiosalissa voisin vaikka syödä, ellei olisi kiellettyä. En kyllä olisi voinut silloin, kun en vielä ollut tottunut näihin juttuihin.
Totta, kyllä siihen itsekin tottui. Mutta sanotaan että näin nörtille oli rankkaa asentaa konetta patologialla kun oikealla puolella leikataan kädestä näytteitä, toisella puolen on aivot josta kaveri leikkaa siivuja ja samalla keskustelevat että mitäs tänään grillaisi ruaksi (tämä toinen henkilö oli tuttavani ja tiedän että heillä on töissä aika ronski huumori, auttaa kestämään sitä).

Kyllä se silti aina varsinkin ekan kerran tuntui jotenkiin vähintäänkin oudolta olla noissa tilanteissa. Esim. rauhallinen huone jossa vain minä tekemässä töitä ja vainaja peiteltynä odottamassa kuljetusta. Eihän siinä sinäänsä mitään ihmeellistä pitäisi olla, mutta kyllä se silti tuntui typerältä ja vaikealta keskittyä omaan työhönsä kun vieressä on kuollut henkilö. Olin myös alle 20v nuori pojankloppi, ehkä sekin vaikuttaa osaltansa.


Mitä tulee Jamin kaapelihommiin potilaan yläpuolella, vaikea on kommentoida, kun en ole paikalla ollut, mutta jos laitteet on ollut pakko saada toimimaan, sitten ne on saatava toimimaan, vaikka olisi potilas alla. Ehkä potilaan haava olisi ollut mahdollista peittää jollakin steriilillä peitteellä mutta ei sekään välttämättä ole niin yksinkertaista. Kyllä siinä täytyy leikkaavan kirurgin harkita, mikä on pienin paha.
Joo, tasan kerran ollut tilanne että on kesken leikkauksen ollut pakko käydä  korjaan. Yleensä ne ovat saaneet odottaa mutta tämä oli välttämätön kuulemma. Samaten oma uskomukseni on että kesken hektisen leikkauksen (kyseessä oli joku auto-onnettomuudessa ollut monivamma potilas) ei kukaan kerkiä ruveta siihen mitään peitteitä pistämään. Salissa oli siis kyllä täysi tohina hyvä että sinne mahduin tikkaitteni kera sählään mukaan.

Nykyään olen enemmän teollisuuden alalla hommissa, parissa sairaanhoitopiirissä edelleen hommia jonkun verran, mutta työnkuva muuttunut mulla siinä määrin että enpä itse sairaalassa enää oikeastaan käy, korkeintaan konesalissa jos sairaalassa oma sellainen on.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi