Kirjoittaja Aihe: Liivit  (Luettu 30117 kertaa)

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #30 : 23.04.10 - klo:23:27 »
Muuten ihan iskevän näköinen setti, mutta omasta mielestäni siinä on liikaa tuota ryppyä. Housut ja liivit kun ovat noin ryppyisiä, toinen saisi mielestäni olla vähän sileämpi, vaikkakin muuten ihan iskevä setti.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #31 : 27.04.10 - klo:17:32 »
Tämä tuli mieleen kun luin tuota mitä ostit tänään-ketjua ja on pyörinyt mielessä aina välillä ennnenkin. Eli kertokaa joku, miksi sanotaan liivit? Kun itse käytän aina sanaa liivi. Ymmärrän, että housut on housut ja jopa rintaliivit, kun rintojakin on kaksi.
Mutta tuo liivit vaan kuulostaa omaan korvaani typerältä. Siihen on varmasti joku syy jostain historiasta tai muuta, mutta minua se vaan hämää kun sanotaan esim, että "ostin harmaat liivit" kun itse sanoisin, että "ostin harmaan liivin".

Ja eihän tämä nyt niin iso asia ole, mutta tentteihin lukiessa sitä keksii paljon kaikkea, millä saa ajatukset pois itse aiheesta :)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #32 : 27.04.10 - klo:17:40 »
Tämä tuli mieleen kun luin tuota mitä ostit tänään-ketjua ja on pyörinyt mielessä aina välillä ennnenkin. Eli kertokaa joku, miksi sanotaan liivit? Kun itse käytän aina sanaa liivi. Ymmärrän, että housut on housut ja jopa rintaliivit, kun rintojakin on kaksi.
Mutta tuo liivit vaan kuulostaa omaan korvaani typerältä. Siihen on varmasti joku syy jostain historiasta tai muuta, mutta minua se vaan hämää kun sanotaan esim, että "ostin harmaat liivit" kun itse sanoisin, että "ostin harmaan liivin".

Ja eihän tämä nyt niin iso asia ole, mutta tentteihin lukiessa sitä keksii paljon kaikkea, millä saa ajatukset pois itse aiheesta :)

Jaa-a. Etymologisestihan juurisana on ruotsin liv, vyötärö, mikä menee aika hyvin yksiin waistcoatin kanssa. Nyt sitten tulee Stetson-Sleeve -tutkimusmenetelmää: Olisikohan joku joskus sekoittanut liv:in liepeeseen ja tulkinnut liivin vaatteeksi, jossa on kaksi (kiinnitys)lievettä ja koonnut monikon näistä?

No, jännä havainto. Tuota enemmän ärsyttää kyllä tapa myydä housua, sukkaa ja muita vastaavia. Metritavaraakohan...?
Kaikki villa tottelee rautaa.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #33 : 27.04.10 - klo:17:43 »
^^Ei siihen varmaankaan mitään loogista syytä ole. Kieli on kai vain syystä tai toisesta muokkautunut sellaiseksi. Nykysuomen sanakirjassa käytetään sekä yksikköä että monikkoa, joten molemmat sopinevat. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilta löytyi seuraava: "Suomen sanat liivit ja kasvot ovat monikollisia. Vastaavat sanat ruotsissa (väst, ansikte), englannissa (waistcoat, face) ja saksassa (Weste, Gesicht) ovat yksiköllisiä. On kuin suomalainen olisi hahmottanut liivit ja kasvot kaksiosaisiksi, kahdesta samanlaisesta puoliskosta muodostuvaksi. Ruotsalainen, englantilainen ja saksalainen taas eivät tällaista eroa ole tehneet."
Suositellaan täysraittiutta.

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #34 : 02.05.10 - klo:00:50 »

Selitys on hyvin yksinkertainen. Naiset kutsuvat omaa vaatekappalettaan liiviksi erotuksena "liiveistä" (ts. rintaliiveistä). Monet vaatetusalalla tavalla tai toisella työskentelevät naiset ovat häveliäisyyttään alkaneet kutsua miestenkin vaatekappaletta liiviksi, vaikka oikeasti nimi on aina ollut "liivit".
"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #35 : 02.05.10 - klo:02:41 »
^ No hienoa, nimi on siis oikeasti aina ollut liivit. Tämä poistikin sitten kaiken ihmetykseni asiaa kohtaan, kiitos. :)

Edit. Vielä tiedustelisin, että mistä tämä häveliäisyys?
« Viimeksi muokattu: 02.05.10 - klo:02:57 kirjoittanut ChuckBass »

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #36 : 06.05.10 - klo:22:52 »

Olen vain itse huomannut, että jotkut naiset miehen kanssa keskustellessaan pitävät hyvin hämillisenä, jos tämä antaa heille aihetta kuviteltuun assosiaatioon omista rintaliiveistään. Kerrankin eräässä kangaskaupassa keski-ikäinen naispuolinen myyjä melkein punastuen hyvin pontevasti korjasi "liiviin", kun olin etsimässä kangasta liiveihin.

Muuten, edellä mainitsemiani Wathen Gardinerin molskiliivejä ei minusta kannata ostaa. Laatu ei ole kovin hyvä, ja alhaalle jäävän napituksensa vuoksi liivit sopivat käytettäväksi korkeintaan kaksinappisen takin kanssa. Muuten arvioituna kangas on selvästi ohuempaa kuin Hoggsin tai Booksterin molskihousuissa.

"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

Hereto

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
    • Musiikkia
Vs: Liivit
« Vastaus #37 : 14.03.12 - klo:22:08 »
Jos mulla on khaki-housut, musta paita ja musta kangasliivi, niin minkälainen takki/pusero siihen päälle sopisi? Onko pikkutakki ainut järkevä vaihtoehto?

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Liivit
« Vastaus #38 : 14.03.12 - klo:22:15 »
Minkävärisen takin aattelit pistää mustan paidan ja mustan liivin kanssa? Kyllä tuosa yhdistelmässä hankalimmalta kuulostaa musta paita. Tosin myös musta liivi ja khaki housut voi olla vaikea yhdistää. Aloittaisin kuitenkin sen paidan vaihdolla.

Mutta liivin päälle, en mää ymmrrä miten siihen oikein mitään puseroa voisi pistää. Eli kyllä sen liivin päälle oikeastaan sopii vain takki. Irtotakki tai koko puku.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #39 : 14.03.12 - klo:23:04 »
Jos mulla on khaki-housut, musta paita ja musta kangasliivi, niin minkälainen takki/pusero siihen päälle sopisi?

Bensiini ja tulitikut.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Hereto

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
    • Musiikkia
Vs: Liivit
« Vastaus #40 : 15.03.12 - klo:05:09 »
Se olisi niinkun musta poolopaita ja musta irtoliivi.

Kokeilin myös semmosta yhdistelmää, kun khaki-housut, harmaa-musta-raidallinen kaluspaita, musta liivi ja musta irtotakki. Se näytti jo tosi hyvältä. Tosin liian hienolta arkikäyttöön.

Khakilla tarkoitan nyt sellaisia hiekanvärisiä ''chinoja''.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #41 : 15.03.12 - klo:05:31 »

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #42 : 15.03.12 - klo:12:37 »
Jos mulla on khaki-housut, musta paita ja musta kangasliivi, niin minkälainen takki/pusero siihen päälle sopisi? Onko pikkutakki ainut järkevä vaihtoehto?

Musta (nahka)takki tietysti ja sitten voikin mennä taiteiliapiireihin taiteiliauniformussa.

Se olisi niinkun musta poolopaita ja musta irtoliivi.

Tuossa katastrofissa on aika sama, että millaisen takin laittaa.

Postaa kuitenkin ihmeessä kuva tänne tuosta yhdistelmästä, jos vaikka kokisi jonkinlaisen valais...mustumisen tuollaisia yhdistelmiä kohtaan.

Itse kun en ikinä:
1. Käyttäisi mustaa poolopaitaa
2. Käyttäisi poolopaitaa irtoliivin kanssa
3. Yhdistäisi mustaa yläosaa hiekanväriseen alaosaan
« Viimeksi muokattu: 15.03.12 - klo:12:39 kirjoittanut Jälkiviisas »
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Hereto

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
    • Musiikkia
Vs: Liivit
« Vastaus #43 : 16.03.12 - klo:22:35 »
Musta nahkatakki voisi olla ihan ok. Kävisikö ruskea nahkatakki? Eikös ruskea kuitenkin sopisi hiekanväristen housujen kanssa?

Tarkoitin oikeastaan sellaista kauluksetonta poolopaitaa, eli pitkähihaista t-paitaa. Ja ''taiteilijoitahan'' tässä vähän niin kuin ollaankin.

Asukokonaisuus olisi siis about tällainen:

-mustat nahkakengät

-hiekanväriset suorat housut

-mustat olkaimet

-musta ''poolopaita''

-musta irtoliivi, jossa hopeanvärinen takaosa

-musta tai ruskea lyhythelmainen mokkanahkatakki

Minusta tuo voisi olla aika hauska kokonaisuus. Ainut mikä vähän arveluttaa on tuo takki. Ehkä musta irtotakki olisi kuitenkin paras ratkaisu. Nahkarotsi liivin kanssa tuntuu jotenkin ristiriitaiselta minunkin mielestäni.
« Viimeksi muokattu: 16.03.12 - klo:22:38 kirjoittanut Hereto »

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Liivit
« Vastaus #44 : 17.03.12 - klo:00:18 »
Jätä liivi pois.
Kaikki villa tottelee rautaa.