Kirjoittaja Aihe: Monikäyttöiset varrelliset kengät  (Luettu 26816 kertaa)

sagaari

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Monikäyttöiset varrelliset kengät
« : 03.08.17 - klo:15:16 »
Vaatekaapin rakentaminen on varsin alkuvaiheessa ja pääsinkin jo hyvään vauhtiin. Viime vuonna ostin ensimmäiset talvikeleihin sopivat mokkaiset chukkat. Olin suunnitellut ostavani täksi syksyksi/talveksi mokkaiset chelseat toisiksi talvikengiksi, mutta varmaan joudun myymään chukkat pois itselle sopimattoman istuvuuden takia.

Todennäköisesti kannattaa varmaan ostaa ne chelseat, ja miettiä uudestaan minkä malliset kengät niiden rinnalle. Hintahaarukkana olisi 300-500€. Mitä malleja ehdotatte? Uudestaan chukkat vai varsisaappaat mokalla vai kenties jopa grain nahalla? Kaksia samanvärisiä kenkiä ei viitsisi ostaa. Mahdollisimman monipuolisia kenkiä etsin jotka näyttävät hyviltä flanellien ja denimin kanssa.
Chelseat jotka ajattelin hankkia Eliel'siltä https://www.crockettandjones.com/collections/mens/main-collection/chelsea-8-darkbrown-suede/

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #1 : 03.08.17 - klo:15:32 »
Onko mahdollista sen verran venyttää budjettia, (tai ostaa vähän käytettynä) että saisit tuleviin kenkiisi materiaaliksi cordovania? On meinaan aika lyömätön matsku Suomeen ja punertavan ruskeina käyvät aivan helkatin hyvin kaiken harmaan ja tumman sinisen kanssa.
VASTATUULEEN!

sagaari

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #2 : 03.08.17 - klo:15:40 »
Onko mahdollista sen verran venyttää budjettia, (tai ostaa vähän käytettynä) että saisit tuleviin kenkiisi materiaaliksi cordovania? On meinaan aika lyömätön matsku Suomeen ja punertavan ruskeina käyvät aivan helkatin hyvin kaiken harmaan ja tumman sinisen kanssa.

Tuskinpa. Ostoslistalla on myös puku, irtohousut, nämä parit kengät. Opiskelijabudjetti muussa elämässä käytössä. Ehkä kolmanneksi pariksi vuoden tai kahden päästä voisi cordovania harkita.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #3 : 03.08.17 - klo:17:07 »
Esim. Septiemeltä löytyy useitakin hyviä optioita. Myös jämäkämpiä.
Kaikki villa tottelee rautaa.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #4 : 03.08.17 - klo:20:43 »
Alfred Sargent Cambridge, mahtavat grain-nahkaiset captoe-bootsit, löytyy vaaleampi ja tummempi versio. Omani ovat nähneet useamman talven aktiivista käyttöä ja kunto on edelleen hyvä.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #5 : 03.08.17 - klo:20:43 »
Minä olen kuullut eräältä käyttäjältä, että vaikka toisin kerrotaan, on cordovan onneton kenkämateriaali märillä keleillä: tulee kuulemma täyteen hankalasti katoavia laikkuja.
Suositellaan täysraittiutta.

kiitaja

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #6 : 03.08.17 - klo:20:48 »
^ Pitää ainakin mun Aldeneissa ja Ralph Laureneissa paikkansa. Helposti ne laikut saa peittoon kun huoltaa renovatorilla, mut kyllä se harmittaa aina jos sade yllättää. En tiedä onko sama probleema uusissa, kun ostin nuo molemmat parit käytettynä.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #7 : 03.08.17 - klo:21:40 »
Ihan samaa on myös omissa Aldenin, C&J:n ja Meermin cordovan-kengissä. En ole tästä syystä harkinnut syys/talvikäyttöön cordovan-bootseja.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #8 : 04.08.17 - klo:00:05 »
Olen pikkuhiljaa päätymässä siihen, että shell cordovan sopii käytössäni vain raskaampiin pitkäsiipiderbyihin. Oikeaa vuodenaikaa käytölle ei ole (kesällä kuuma, talvella ei kestä loskaa) ja hoidettavaa on jopa enemmän kuin vasikannahkaisissa. Näen tulevaisuudessani paljon mokkaa ja jonkin verran erilaisia grain calfeja.
Kaikki villa tottelee rautaa.

sagaari

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #9 : 04.08.17 - klo:08:31 »
Olen pikkuhiljaa päätymässä siihen, että shell cordovan sopii käytössäni vain raskaampiin pitkäsiipiderbyihin. Oikeaa vuodenaikaa käytölle ei ole (kesällä kuuma, talvella ei kestä loskaa) ja hoidettavaa on jopa enemmän kuin vasikannahkaisissa. Näen tulevaisuudessani paljon mokkaa ja jonkin verran erilaisia grain calfeja.

Miten grain calfin vedenkesto-ominaisuudet eroaa calfista?

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #10 : 04.08.17 - klo:09:49 »
Shellistä saa ne laikut pois huolellisella harjauksella ja liinallakin, mutta ei sitä jaksa kyllä tehdä jokaisen pikku sadekuuron jälkeen. Itse olen jättänyt shell-parien käytön välikausien niille päiville, jolloin vettä ei ole odotettavissa ihan järjettömiä määriä.

Alkuperäiselle kysyjälle: kun valmistaja mainittiin, esim. C&J:n Coniston on nätti grainnahkainen nilkkuri, jonka pitäisi toimia sekä farkkujen että flanellien kanssa. Pahimpaan loska- ja tiesuolakauteen voisi kyllä melkein suositella jotain paria jota ei tarvitse hinnan puolesta niin varoa. Ennen kuin siellä vaihdettiin blake-rakenteeseen, esim. foorumilegenda Bexley Enfieldit olivat aika näppärä valinta tähän lokeroon.
« Viimeksi muokattu: 04.08.17 - klo:09:55 kirjoittanut Alhazen »

sagaari

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #11 : 04.08.17 - klo:10:37 »
Kiitoksia kaikille vastauksista. Grain calf/country calfiin nyt hieman tykästyinkin jo. https://www.crockettandjones.com/collections/mens/boots/brecon-darkbrown-country-calf/ Näytti yllättävänkin hyvältä.

Pahimpaan loska- ja tiesuolakauteen voisi kyllä melkein suositella jotain paria jota ei tarvitse hinnan puolesta niin varoa.
Tätä on tullut mietittyä jonkin verran. Talvi on kuitenkin täällä pk-seudulla todella loskaista eikä viitsisi hankkia kenkiä jotka eivät sitä loskaa kestäisi. Siksi talvikenkiin kumipohja on itselle ainoa vaihtoehto ja pintamateriaalin tulisi myös kestää huonompia kelejä hyvin huollettuna. Onneksi laadukas mokka ainakin kestää hyvin loskaa.

Vaatteiden hankinnassa pyrin suosimaan Suomalaisia myyjiä, jotta kivijalkakaupat eivät täysin kuihdu. Lestini on hieman leveämpi ja siksi olisi hyvä myös päästä kokeilemaan valmistajan kenkiä(tai ainakin lestiä) ennen ostoa. Eliel's myy ainakin Crockett&Jonesia ja haluan saamaani hyvää palvelua tukea. Carminaa myy Sauma. Muuten aika harvassa ovat laatujalkineiden(joiden tyyli on omaan mieleen) myyjät.

Leba

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #12 : 04.08.17 - klo:10:42 »
Itsellä ainakin eniten käyttöä on nähneet kyllä mokkaiset chukat, menee monenlaisten housujen kanssa ja eri tilanteissa sekä kesää lukuunottamatta oikeastaan jokaisena vuodenaikana. Suomessa tosin myös kesällä voisi välillä ihan hyvin käyttää. Loskakelien kenkänä on pääasiassa käytössä olleet Meerminin grain-nahkaiset saappaat, jotka kyllä kestäneet hyvin. Ja omaan leveämpään jalkaani ovat ainakin istuneet.

E: Eliel'sistä kannattaa tiedustella Carlos Santosin mallien saatavuutta. Heillä on hienoja pitkävartisia malleja ainakin Skoaktiebolagetilla myynnissä. Hintakin edullisempi kuin C&J tai Carmina.
« Viimeksi muokattu: 04.08.17 - klo:10:46 kirjoittanut Leba »

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #13 : 04.08.17 - klo:12:31 »
Olen pikkuhiljaa päätymässä siihen, että shell cordovan sopii käytössäni vain raskaampiin pitkäsiipiderbyihin. Oikeaa vuodenaikaa käytölle ei ole (kesällä kuuma, talvella ei kestä loskaa) ja hoidettavaa on jopa enemmän kuin vasikannahkaisissa. Näen tulevaisuudessani paljon mokkaa ja jonkin verran erilaisia grain calfeja.

Miten grain calfin vedenkesto-ominaisuudet eroaa calfista?

Lähinnä visuaalisesti, mutta itselleni mokka on aina se vesikeliratkaisu. Grainin etu on lähinnä pinnan elävyydessä ja siinä, että se hivenen kätkee naarmuja ja laikkuja & parittuu paremmin karkeampien kankaiden kanssa. Jos säänkestoa haluaa, voi toki tehdä kyllästysratkaisun - vastineena joutuu sietämään sitä, ettei nahka enää ota kiiltoa.
Kaikki villa tottelee rautaa.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Monikäyttöiset varrelliset kengät
« Vastaus #14 : 04.08.17 - klo:14:16 »
Tuossa Sagaarin tilanteessa hankkisin varmaan uudelleen ne mokkaiset chukkat. Jos edelliset eivät istuvuuden takia toimi, niin sitten ne kiertoon ja tilalle toinen malli. Chelseat on hieno kenkämalli, mutta omasta mielestäni jodhpurien yksi vaikeimmista "toimittaa" ja saada toimimaan erilaisten housujen / yhdistelmien kanssa. Tosin tuo C&J:n 8-malli on varsin nätti ja suhteellisen hyvin muotoiltu chelsea-saapas, että hyvä valinta jos kyseiseen malliin päätyy. Silti itse samassa tilanteessa katselisin esim jotain C&J:n chukkaa, esimerkiksi tuo Brecon on nätti ja varsin monikäyttöinen kenkä.

Materiaalien osalta itse en ole koskaan syttynyt tuolle Cordovanille - paitsi tietyissä ikonisissa malleissa, jotka vaan nyt pitää sitten siinä materiaalissa hankkia (kuten Aldenin PTB:t tai jotkut penny loaferit). Kenkien hinta nousee ja kuten tässäkin keskustelussa on jo tullut ilmi, tietyt materiaalin tuomat hyödyt ovat nekin osittain kiistanalaiset. Mutta jotkut diggaa ja tiettyihin kenkiin tosiaan hieno materiaali sinänsä.

Lisäksi, itse olen luopunut oikeastaan kokonaan saappaiden käytöstä, poislukien jotkut pukusaappaat. Kaapista löytyy kyllä kahdetkin chukkat sekä mm. nuo Bexleyn Enfieldit, mutta viime talvena taisi Tampereella pelattu talviklassikko Ilves-HIFK olla ainoa, johon ne tuli jalkaan laitettua. Riippuu tietysti hieman, että missä päin Suomea asustelee, mutta ainakin Helsingin suunnalla olen kokenut pärjääväni läpi vuoden ihan "tavallisilla kengillä", joskus kalosseilla varustettuna. Kunnon saappaat tai varsikengät taas ovat kuitenkin käytännössä kaapissa kesän ajan, joten varsinkaan esimerkiksi ensimmäiseen kolmeen pariin en itse hankkisi, vaan tyydyttäisin tuon pienen varren tarpeen chukka-saappailla.

Eli jos pitäisi joku suositus näin monikäyttöisyyden ja rotaation rakentamisen kannalta antaa, niin itse lähtisin liikkeelle seuraavilla spekseillä:
- Chukkasaapas (ruskea mokka lienee kaikkein monikäyttöisin tai vaihtoehtoisesti ruskea grain calf) - vaihtoehtoina tuo C&J:n brecon tai käydä Eliel'sillä vikaisemassa hyllyssä oleva Carlos Santoksen hieman vaaleampi mokkainen malli
- Short wing broguet, esimerkkinä C&J:n Pembroke tai vaihtoehtoisesti esim Skoeaktibolagetilta löytyvä Carlos Santoksen malli mokkaisena, jos nuo chukkat ottaa vasikannahassa.
- Vaihtoehtona voisi olla esim tuplamunkit, jos broguet ei sytytä. Esim Carmina Inca-lesti on varsin monikäyttöinen ja tummanruskeassa nahassa toimisi niin farkkujen, chinojen kuin flanellien kanssa.