Kirjoittaja Aihe: Kengänpohjamateriaalit talvella  (Luettu 15242 kertaa)

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #15 : 31.01.10 - klo:11:38 »
Vibram on käsittääkseni valmistaja joka tekee erilaisia kengänpohjia; osa on liukkaampia, osa pehmeämpiä. Olen törmännyt tuotemerkkiin  lähinnä vaellusjalkineissa (kestävät, liukkaat) ja kalastuksessa käytettävissä kahluukengissä (pitävät, kestävyys?).
Enpä ole tavannut liukkaita vaelluskenkiä enkä sellaisia haluasikaan kokeilla. Liukkalla kalliolla kun sellasilla vedät niin voi käydä huonosti.
Mulla on täällä yhdet jos haluat kokeilla ;) Vibramin pohjat Merrelin kengissä. Pihja on hyvä jos on pehmyttä materiaalia tai joka ei ole erityisen liukas muuten. Hyvä avonainen kuviointi ja sitä rataa. Mut tajuttoman liukkaat varsinkin lumella/jäällä. Myös juurakko ja kalliollakin varauksella...

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #16 : 31.01.10 - klo:12:42 »
Mahtaako Swimsseihin sopia tuplapohjajalkineet? Ja miten istuvuus noin yleensäkin?
No ensinnä mun pitää hieman varoittaa Swims:n kokoilmoituksista. UK ja EUR koot on mielestäni niissä aivan mettässä keskenään. En muista tarkkaan mutta M kokoisessa lukee luokkaa UK 8-8.5 EUR 40-41 tms. No itse käytän 8-8.5 kenkiä (42EUR) ja ostin sitten loppupeleissä L Swimsit, nuo M:t meni jotenkuten ainakin Churchin 8G:n päälle, mutta tiukkaa teki. Nuo L:t on mennyt ainakin tähän asti kaikkiin kenkiini, jopa noihin Grensoneihin jotka on huomattavasti pidemmät malliltaan. Ei kuitenkaan heilu kenkien päällä mitenkään holtittomasti, helppo pukea ja riisua.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #17 : 31.01.10 - klo:22:25 »
Itse olen päätynyt erillisiin ulkojalkineisiin ja sisäkenkiin, myös kesällä. Sisäkengät ovat mallia loafer joissa eivät jalat hikoa ja laadukkaammat ulkojalkineet pysyvät paremmassa kunnossa.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #18 : 01.02.10 - klo:02:22 »
Mahtaako Swimsseihin sopia tuplapohjajalkineet? Ja miten istuvuus noin yleensäkin?
No ensinnä mun pitää hieman varoittaa Swims:n kokoilmoituksista. UK ja EUR koot on mielestäni niissä aivan mettässä keskenään. En muista tarkkaan mutta M kokoisessa lukee luokkaa UK 8-8.5 EUR 40-41 tms. No itse käytän 8-8.5 kenkiä (42EUR) ja ostin sitten loppupeleissä L Swimsit, nuo M:t meni jotenkuten ainakin Churchin 8G:n päälle, mutta tiukkaa teki. Nuo L:t on mennyt ainakin tähän asti kaikkiin kenkiini, jopa noihin Grensoneihin jotka on huomattavasti pidemmät malliltaan. Ei kuitenkaan heilu kenkien päällä mitenkään holtittomasti, helppo pukea ja riisua.

Jep. Esimerkkinä myös; Allen-Edmondsin 8E-kenkään Swimsin M-koko menee juuri ja juuri. 7 1/2-koko lienee ihanteelllinen M-koon kalossiin.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #19 : 01.02.10 - klo:10:24 »
Toistaiseksi olen havainnut kaupunkikäytössä parhaaksi aivan tavallisen crepe-lateksipohjan. Pito lumella on aivan posketon, eikä materiaali kerää kiviä lainkaan. Odotin täysin päinvastaista tulosta - pienikuvioiset pohjat yleensä menevät tukkoon lumesta - mutta nähtävästi lateksin kohdalla myös pehmeys vaikuttaa positiivisesti kokonaisuuteen.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #20 : 01.02.10 - klo:12:22 »
Kalossien (Swims) oston jälkeen olen sivuuttanut muut kuin nahkapohjaiset kengän kokonaan. On minulla yhdet kumipohjaiset chukkat, mutta muuten ostan ainoastaan nahkapohjaisia kenkiä. Puolipohjauksiahan ei suositella käytännön syistä, enkä itse suosittelisi niitä esteettisistäkään syistä. Sen lisäksi, että kalossit suojaavat pohjia ja päällystä, ja antavat pitoa liukkaalla, ne myös pitävät varpaat lämpininä ”kerrospukeutumisen” muodossa.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #21 : 01.02.10 - klo:12:57 »
Vibram on käsittääkseni valmistaja joka tekee erilaisia kengänpohjia; osa on liukkaampia, osa pehmeämpiä.

Minulla parissa kengissä Vibramin pohjat. Suutarin asentamat Vibram-puolipohjat näyttävät tältä:

Nuo ovat varsin pehmeät ja erittäin pitävät. Kuviota on riittävästi, mutta se ei kuitenkaan kerää kiviä.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #23 : 01.02.10 - klo:20:33 »
^Luulisi noiden ainakin lumella ja jäällä pitävän, mutta kuinkas on kovalla lattialla, esim kaupassa.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #24 : 01.02.10 - klo:20:40 »
Näyttävät kovasti golf cleatseilta eli golfkenkien pohjassa on yleensäkin tuollaiset piikit

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #25 : 01.02.10 - klo:20:49 »
^ Varovaista komppia sproilylle.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #26 : 01.02.10 - klo:21:41 »

Antti76

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #27 : 01.02.10 - klo:22:47 »
Mulla on täällä yhdet jos haluat kokeilla ;) Vibramin pohjat Merrelin kengissä. Pihja on hyvä jos on pehmyttä materiaalia tai joka ei ole erityisen liukas muuten. Hyvä avonainen kuviointi ja sitä rataa. Mut tajuttoman liukkaat varsinkin lumella/jäällä. Myös juurakko ja kalliollakin varauksella...

Jep. Meindl kengissäni oleva Vibram pohja on hyvin liukas em olosuhteissa, mutta ei ole käytännössä kulunut lainkaan vaikka kengillä on kilometrejä takana paljon.  Vibram valmistaa myös pohjaa joka puree kiitettävän hyvin märkiin koskikiviin. Vibramin valmistamia pohjia löytyy useamman valmistajan vaellus- ja kahluukengistä. Myös Alfred Sargentin kenkieni commando pohja on kovaa kumia ja huolimatta karkeasta kuviosta se on liukas samoissa paikoissa kuin Meindl. Jalaksen maiharin pehmeä pohja on pitävä, mutta valitettavan lyhytikäinen - ainakin paljon kävelevälle.

kaurahattu

  • Kisälli
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #28 : 02.02.10 - klo:18:49 »
Tuntuu siltä että kaikilla kenkien liukkaus on ongelma.
Itse laitatin suutarilla nahkapohjat kenkiini että saisin ne liukkaammiksi.
Parketilla nimittäin.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #29 : 02.02.10 - klo:19:55 »
Parkettille nahkapohjaiset ovat eliittiä.