Kirjoittaja Aihe: Kengänpohjamateriaalit talvella  (Luettu 15236 kertaa)

Uri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Kengänpohjamateriaalit talvella
« : 28.01.10 - klo:18:24 »
Haetaan hieman kaukaa, mutta mun mielestä näissä kengissä on sama juttu kun autojen vannesarjoissa. Eli etelän maissa on helpompi ostaa kunnon vanteet autoon, koska niillä samoilla pärjää ympäri vuoden. Suomessa pitää olla 2 rengas- ja vannesarjaa.

Ei näillä keleillä tuolla pihalla viiti nahkapohjilla liikkua, pitää olla kumipohjaiset kengät.. jne.
« Viimeksi muokattu: 30.01.10 - klo:21:15 kirjoittanut Ville »

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #1 : 28.01.10 - klo:21:03 »
Tämä tuntuu valitettavasti olevan suomalaisen miehen mentaliteetti, vaikka kaupunkikäytössä ei nahkapohjalle mitään kummempaa kyllä käy.

No ei tuossa kyllä mielestäni mitään valitettavaa ole. Tuskin nahkapohjalle sen kummemmin mitään tapahtuu, mutta miten käy miehelle? Ei tulisi kyllä meikäläisellekään mieleenkään lipsutella tuolla nahkapohjilla. Kumia alle vaan talvella. Muodossa tai toisessa.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Uri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #2 : 30.01.10 - klo:09:45 »
Ei näillä keleillä tuolla pihalla viiti nahkapohjilla liikkua, pitää olla kumipohjaiset kengät.. jne.
Tämä tuntuu valitettavasti olevan suomalaisen miehen mentaliteetti, vaikka kaupunkikäytössä ei nahkapohjalle mitään kummempaa kyllä käy.

En minkäkään ole kengistä huolissaan. Nahkapohjat on lumella hengenvaaralliset.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #3 : 30.01.10 - klo:11:53 »
En ole huomannut nahkapohjissa lumella erityistä hengenvaaraa, sillä olen edelleen elossa.

Mutta kuinka moni muu nahkapohjien käyttäjä ei ole...
Pitääkin alkaa tykittämään heroiinia suoneen kun Andy McCoykin on elossa.

Minusta tämä on aika pitkälle makukysymys.
Itse olen pahin tyylirikkuri sillä kun asuu kauempana keskustassa niin talvella liukkaus ja lumisateiden jälkeen pitkään huonosti auratut kadut tarkoittavat, että mukavat kunnolliset talvikengät ovat mukavin, turvallisin ja lämpinin vaihtoehto. Jos menee jonnekin "edustamaan" niin sitten on tietysti kalossit ja luonnollisesti työhuoneen kaapista löytyy pari paria kenkiä töissä käytettäväksi.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9276
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #4 : 30.01.10 - klo:12:16 »
Olen havainnut kaikki pohjamateriaalit liukkaiksi talvella. Oli pohja sitten nahkaa, vibramia, puolikumipohjaa, dainitea tai commandoa, huitoa saa jos jäälle astuu. Ainoastaan kalossit tuovat helpotusta, sillä ne ovat melko leveät ja pehmeää kumia. Ainoa materiaali, jota en ole koettanut, on ridgeway.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1032
    • Profiili
Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #5 : 30.01.10 - klo:13:14 »
Dainite-pohjia tuntuu olevan liikenteessä kahdenlaisia - omissa beater-talvikäytössä olevissa Bexleyn brogueissa on huomattavasti pehmeämpi (ja sitä myöten pitävämpi) pohja kuin Herringin omalla liikemerkillään myymissä ja ilmeisesti Loakelta alihankituissa kohtalotovereissaan, joiden päällepäin samanlainen pohja on kivikova eikä siten pidä jäällä pahemmin.

Olettaisin, että sama koskee myös ridgewayta ja muita kumipohjia, "pehmeä" ridgeway on toistaiseksi pitänyt kaikella mikä ei ole öljyttyä peltiä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.10 - klo:13:16 kirjoittanut Alhazen »

Antti76

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #6 : 30.01.10 - klo:13:23 »
Sen minkä pidossa voittaa häviää kestävyydessä.  Kova kumi kestää pitkään, mutta pitoa siitä ei lumella ja jäällä löydy. Pätee niin autonrenkaisiin kuin kengänpohjinkin.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #7 : 30.01.10 - klo:13:27 »
Kalossit ovat tosiaan pitäneet loistavasti, lipsuu vain hieman hämeenkadun peilikirkkailla mukulakivillä. En tiedä sitten kestääkö noi kuinka monta talvea päivittäistä käyttöä. Mutta jos kädet ja jalat ei katkeile ja aivot pysyy päänsisällä niin kait nuo voi sitten vaikka ostaa vuosittain uudet, pieni hinta siitä :)

Itse olen tykästynyt kovasti nyt kalossien käyttöön ja ovat tosiaan päivittäisessä käytössä. Helppo sujauttaa jalkaan (ainakin nuo Swimsit) töissä ja pois töihin tulteassa. Eivätkä ole omaan silmään mitkään kauhean rumatkaan vaikka toki pidän kengistä enemmän ilman niitä kalosseja. Plussana se että kengät on puhtaat töihin tulteassa, jalat ei ole jäässä ja voin pitää joka päivä nahkapohjaisia kenkiä eikä puolipohjaukselle ole tarvetta.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #8 : 30.01.10 - klo:17:21 »
Olen havainnut kaikki pohjamateriaalit liukkaiksi talvella.

Ainakin omasta kenkähyllystäni löytyvän ainokaisen Ecco-parin vahamuovimaisen pehmeä ja höyhenenkevyt, ilmeisesti yhtenä suurena palana valamalla valmistettu pohja pitää hämmästyttävän hyvin kaikissa olosuhteissa eikä se tunnu edes juuri kuluvan.
Suositellaan täysraittiutta.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #9 : 30.01.10 - klo:19:44 »
Minä vannon Vibramin nimeen. Kumi on pehmeää, joten kovin kestävää se ei ole. Suutarikin varoitteli puolipohjia asentaessaan, että se ei sitten kestä välttämättä kovin pitkään, mutta pehmeys yhdessä kuviointiin tuottaa mukavan pitävän pohjan. Peilijäällähän ei pidä mikään muu kuin nastat.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Pohjamateriaalit talvella
« Vastaus #10 : 30.01.10 - klo:20:11 »
Peilijäällähän ei pidä mikään muu kuin nastat.

Olen huomannut saman, kun olen pyöräillyt liukkailla teillä. No, ei liity kenkien pohjamateriaaleihin, mutta silti.

Antti76

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #11 : 30.01.10 - klo:21:42 »
Vibram on käsittääkseni valmistaja joka tekee erilaisia kengänpohjia; osa on liukkaampia, osa pehmeämpiä. Olen törmännyt tuotemerkkiin  lähinnä vaellusjalkineissa (kestävät, liukkaat) ja kalastuksessa käytettävissä kahluukengissä (pitävät, kestävyys?).

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #12 : 30.01.10 - klo:22:23 »
Vibram on käsittääkseni valmistaja joka tekee erilaisia kengänpohjia; osa on liukkaampia, osa pehmeämpiä. Olen törmännyt tuotemerkkiin  lähinnä vaellusjalkineissa (kestävät, liukkaat) ja kalastuksessa käytettävissä kahluukengissä (pitävät, kestävyys?).
Enpä ole tavannut liukkaita vaelluskenkiä enkä sellaisia haluasikaan kokeilla. Liukkalla kalliolla kun sellasilla vedät niin voi käydä huonosti.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #13 : 31.01.10 - klo:01:00 »
Swims-kalossien talviominaisuuksia voi todella kehua. Yllätyin varsin hyvästä pidosta jopa jäisellä alustalla. Pidon salaisuus lienee juuri erityisen pehmeä kumi.

signorlaine

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Kengänpohjamateriaalit talvella
« Vastaus #14 : 31.01.10 - klo:10:44 »
Mahtaako Swimsseihin sopia tuplapohjajalkineet? Ja miten istuvuus noin yleensäkin?
The only way to atone for being occasionally a little overdressed is by being always absolutely over-educated. -Oscar Wilde