Olen tehnyt pientä vertailua kohtalaisen laadukkaiden teepaitojen yms. (esim. wifebeaterit ja henleyt lasketaan) välillä ja omaan makuuni parasta on Merz B. Schwanenin paksummat (kalliimmat) paidat. Ne ovat pitkiä ja mukavan lämpimiä. Kuumakalleille ja hiestä kärsiville en näitä siis suosittele, mutta itse vilukissana tilasin sieltä kaapin täyteen. Kalliiksi tuli. Mitään erotiikkaa ja luksusta niissä ei ole, mitä nyt näytän itse kreikkalaiselta veistokselta sellainen päälläni.
Vertailussa on ollut mukana mm. erinäistä LS-puuvilla-alusvaatetta Sunspeliltä, Sea Islandia ja silkki-kasmiria Hanrolta, sekä Englannissa prosessoitua ELS Supimaa Paul Jamesilta.
Hanron Sea Island ja silkki-kasmir ovat jotain, jota voisin kuvitella pistäväni kylmänä päivänä juhliin kauluspaidan alle. Tuotteista henkii laatu, joka ei sovi arkipukeutumiseen kuin lottovoittajille. Ei näitä raaski pitää. Hanron ei-niin-hintavat alushousut sen sijaan ovat surkeita.
Paul Jamesin tavara oli laadultaan hyvää, mutta paidat ovat kaltaiselleni hujopin tyngälle vähän turhan lyhyitä talveen, eikä kangas ole erityisen lämmintä koska se on kudottu tiiviiksi. Suosittelen kyllä lyhytvartaloiselle (tai no, myös keskimittaiselle, suhteessa siis leveyteen), joka ei kaipaa äärimmäisen slimmiä fittiä ja/tai kuumaa vaatetta. En usko, että tämä kuitenkaan millään tavalla viilentää.
Sunspelin tavara oli ohutta skeidaa, mutta voittaa kyllä selvästi kaiken, mitä marketeista löytyy.