Kirjoittaja Aihe: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta  (Luettu 24429 kertaa)

OFlahertie

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« : 04.01.10 - klo:22:43 »
Vietettyäni nyt viimeiset seitsemän päivää Keikaria lukien huomasin, etten edelleenkään ole täysin varma yhteensopivista kenkien ja vyön väreistä. Onko jalkineiden ja vyön oltava siis saman värin samaa sävyä vai riittääkö samasta väristä ainoastaan yhteensopivat sävyt? Vai voinko peräti yhdistää mustan vyön ja (esimerkiksi tumman)ruskeat kengät? Onko musta vyö farkkujen kanssa yhtä paha tyylivirhe kuin Villen paljon esillä pitämä mustien kenkien ja farkkujen yhdistelmä? Mustien housujen kanssa ongelmaa ei ole, koska ruskea ei kuitenkaan mustan kanssa sovi, mutta miten on harmaiden housujen laita?

Voisiko joku kokeneempi herrasmies tarjota apuaan?

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #1 : 04.01.10 - klo:23:15 »
Itse ainakin käyttäisin oikeastaan vain idealla ruskea vyö + ruskeat kengät, musta vyö + mustat kengät. Ei sen tarkemmin värisävyjä itsellä ainakaan ole mahdollista ruveta katsomaan. Tosin monesti vyö ei mulla edes ole pahemmin näkyvillä.

Mutta minä käytän myös farkkujen kanssa mustia kenkiä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #2 : 04.01.10 - klo:23:16 »
Luota omaan makuusi! Jotkut yhdistelmät toimivat ja toiset ei. Itse suosin farkkujen kanssa vöitä joissa on monia sävyjä jolloin se sopii monien eri kenkien kanssa. Esim käärmen ja krokotiilinnahkaisissa vöissä on monesti useampaa eri sävyä.  Suorien housujen kanssa olen tarkempi sen suhteen että vyö ja kengät sopivat yhteen, lähellä toisiaan olevat sävyt toimivat monesti yhtä hyvin kuin täsmälleen samaa olevat koska valo ei osu vyötärölle samalla tavalla kuin kenkiin.
Tuosta farkut ja mustat kengät aiheesta: Itse muuten käytän tummien farkkujen kanssa hyvin hoidettuja raskaita mustia wingtip brogue kenkiä. Ville ei varmaan näin tekisi, mutta omasta mielestäni tyylikkääseen pukeutumiseen kuuluu ajoittainen sääntöjen rikkominen.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #3 : 05.01.10 - klo:09:10 »
Esimerkiksi italialaiset käyttävät navy blue puvun kanssa kauniisti patinoituneita ruskeita kenkiä. Pitäisikö tässä tapauksessa myös vyön heijastella kenkien värimaailmaa, vai ilman vyötä (housunkannattimet?)? On tämä vain joskus niin vaikeaa...

Fedora

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 217
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #4 : 05.01.10 - klo:09:37 »
^ Tumma puku ja ruskea vyö ei kuulosta hyvältä vaikka kengät olisikin ruskeat. Vaikeaahan tämä välillä on.

Itse en tyrmäisi ihan yksiselitteisesti mustat housut ja ruskeat kengät yhdistelmää. Toimiva yhdistelmiä esimerkiksi ruskeat broguet, mustat farkut, covert coat, musta huopalakki ja ruskeat hanskat.
"When the seagulls follow the trawler, it's because they think sardines will be thrown into the sea."

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #5 : 05.01.10 - klo:10:39 »
^ Tumma puku ja ruskea vyö ei kuulosta hyvältä vaikka kengät olisikin ruskeat. Vaikeaahan tämä välillä on.

Mutta joku suklainen tai vastaava tummempi ruskea toimisi juurikin tuon navy bluen kanssa, kengissä ja vyössä. Vaikeatapa juuri.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #6 : 05.01.10 - klo:11:24 »
Vyöt ja kengät missä tahansa ruskean sävyssä sopivat oikeastaan kaikkien paitsi mustan kanssa varsin hyvin yhteen. Täysin identtisen sävyiset kengät ja vyö eivät ainoastaan ole hankala löytää, vaan myös näyttävät usein turhan harkitulta. Toisaalta jo ajan patina jommassa kummassa tuo mukavasti sopivan pienen sävyeron.

Lisättäköön vielä off topicina, että taskuliina on mielestäni usein sitä parempi mitä vähemmän, jos lainkaan, sen sovittaa - harkitulla maulla - mihinkään muuhun väriin asussa.     
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #7 : 05.01.10 - klo:12:44 »
Vyöt ja kengät missä tahansa ruskean sävyssä sopivat oikeastaan kaikkien paitsi mustan kanssa varsin hyvin yhteen.

Tumman pään ruskeat sopivat kyllä erinomaisesti yhteen mustan kanssa. Onko tässä nyt enemmän kyse siitä, että näet mustan puvun käyttöpaikat sellaisina mihin ei ruskea sovi?

Värien yhdistelyssä merkitsevät visuaalisesti vain sävyt ja tummuusasteet. Eri värien sopivuus eri tilanteisiin on sitten enemmän kulttuuria kuin estetiikkaa.

Kulttuurimielessä monet pitävät alla näkyviä herroja hyvin pukeutuneina, vaikka visuaalisesti koen yhdistelmät kamalina. Vastaavasti moni kokee ruskeat kengät mustan puvun kanssa kulttuurimielessä kamalana, vaikka itse näen yhdistelmän visuaalisesti toimivana.

Vääpeli

  • Kisälli
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #8 : 05.01.10 - klo:12:51 »
Mustat housut ja oxbloodit kengät - minkä värinen vyö?

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #9 : 05.01.10 - klo:13:00 »
Itse pistäisin varmaan mustan. Mutta olen nähnyt myös hyvännäköisiä Oxbloodin värisiä vöitä (ei niinkään pukuvöitä, mutta farkkuihin sopivia).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Lancester

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #10 : 05.01.10 - klo:13:53 »
Esimerkiksi italialaiset käyttävät navy blue puvun kanssa kauniisti patinoituneita ruskeita kenkiä. Pitäisikö tässä tapauksessa myös vyön heijastella kenkien värimaailmaa, vai ilman vyötä (housunkannattimet?)? On tämä vain joskus niin vaikeaa...

Ilman muuta ruskean sävyinen vyö minun mielestäni. Itse käytän ruskeita kenkiä ja vyötä kaikenväristen paitsi täysmustien housujen kanssa.
Ilman vyötä myös ok niin kuin housunkannattimetkin. Erivärisen (nahka)vyön ja kenkien yhdistämistä, siis esim. musta ja ruskea vältän viimeiseen asti. Kangasvyö farkkujen tai chinojen kanssa voi olla minkä värinen vaan.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #11 : 05.01.10 - klo:14:15 »
^ Samaa mieltä joka kohdasta.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #12 : 06.01.10 - klo:14:44 »
Kengän ja vyön sovittaminen yhteen samalla sävyllä tuntuu vähän turhan "varmalta" vaihtoehdolta että melkein kapinoisin sitä vastaan. Vähän sama asia kuin ohje, että sukat pitäisi olla housujen tai kenkien väriset, sillä itse toivon mieluummin että sukat toistaisivat vaikkapa solmiossa, taskuliinassa tai kaksi-/kolmivärisessä neuleessa esiintyvää väriä, sen enempää sovittamatta erikseen kenkiin tai housuihin. Varmasti tässäkin asiassa pätee vanha viisaus: Kokonaisuus ratkaisee.

Lancester

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #13 : 06.01.10 - klo:16:19 »
Varmasti tässäkin asiassa pätee vanha viisaus: Kokonaisuus ratkaisee.

Tästä olen ihan samaa mieltä. Se etten erivärisiä kenkiä ja vyötä yhdistä ei ole mikään periaate sinänsä. Tarkemmin kun ajatelle niin esim. punaisten mokkaloufereiden kanssa voisin hyvinkin laittaa ruskean vyön, kyseessä on silloin sen verran rento kokonaisuus (en kuitenkaan omista punaisia kenkiä. Vielä :) ). Jostain syystä juuri mustan ja ruskean yhdistäminen tässä asiassa ei vain yleensä näytä hyvältä.

Uri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Kenkien ja vyön yhteensovittamisesta
« Vastaus #14 : 19.01.10 - klo:21:33 »
En ole löytänyt kenkiini sopivaa vyötä, tosin olen hyvin vähän etsinytkin. Eli mistä noihin kenkiin sopiva vyö? Netistä mieluiten, vihaan vaatekauppoja...

Joku tossa sanoi, että ruskea vyö käy ruskeiden kenkien kanssa, mutta ainakin tässä tapauksessa minun mielestä eivät käy yhteen.
Salamalla värisävyero on valtava.


Pimeässähän nuo voisi mennäkkin, tosin voisi olla vielä pimeämpää..