Kirjoittaja Aihe: Smokkipaita  (Luettu 9396 kertaa)

SirWinston

  • Kisälli
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Smokkipaita
« : 26.12.09 - klo:16:46 »
Huomasin Uuden Vuoden illanviettoon varautuessani, että vanha uskollinen smokkipaitani on saanut pari punaviinitahraa liikaa.
Uusi pitäisi siis hankkia. Mutta minkälainen?

Perinteisillä taittokauluksilla vai yksinkertaisilla "frakkikauluksilla"?
Paidan etumus laskoksilla vai ilman?
Erilliset helmiäisnapit vai peitetaitteella?

Valkoinen vai luunvalkoinen?

Ehdotuksia?
"Minulla on yksinkertainen maku - tyydyn vain parhaaseen" -- Sir Winston Churchill

R

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #1 : 26.12.09 - klo:17:53 »
Ehdotuksia?

En osaa vielä noilla perustein ehdottaa tuntematta makuasi, mutta ehkäpä täällä aiemminkin viitatusta Black Tie Guidesta voisi löytyä apuja ja inspiraatiota?
http://www.blacktieguide.com/Classic_Components/Shirt.htm (klassinen smokkipaita)
http://www.blacktieguide.com/Contemporary/Shirt.htm (modernimpi smokkipaita)
"The unexamined life is not worth living."

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #2 : 26.12.09 - klo:18:59 »
Itse en ottaisi taittokauluksilla. Laskoksilla kyllä, mutta millasilla. Sitten sekin on kysymysmerkki että erilliset napit vai kiinniommellut. Kauluksen taakse vielä pieni "lärpäke" joka pitää solmukkeen hihnan alhaalla ettei nouse jos hifisteleen lähdetään :)

Black Tie Guide on tosiaan hyvä sivusto aiheesta.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

SirWinston

  • Kisälli
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #3 : 26.12.09 - klo:21:52 »
Hyvä sivusto kerrassaan tuo Black Tie Guide. Itse olen myös enemmän turndown kauluksen kannalla.
"Minulla on yksinkertainen maku - tyydyn vain parhaaseen" -- Sir Winston Churchill

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #4 : 28.12.09 - klo:09:01 »
Itse valitsisin paidan muun kokonaisuuden perusteella. En esimerkiksi ostaisi pystykauluspaitaa jos takki on ns. saalikauluksella.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #5 : 28.12.09 - klo:15:49 »
Itse valitsisin paidan muun kokonaisuuden perusteella. En esimerkiksi ostaisi pystykauluspaitaa jos takki on ns. saalikauluksella.

Totta tämäkin. Itse kun en ottaisi takkiakaan shaalikauluksilla. Mutta kokonaisuus ratkaisee jälleen.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #6 : 04.08.11 - klo:19:03 »
Kaappaan tämän ketjun.

Posti toi tänään elämäni ensimmäisen smokin, ja nyt on tietysti palava halu päästä käyttämään sitä. Ensimmäinen mahdollinen tilaisuus smokin käyttämiselle olisi oopperan ensi-ilta. Ongelmani on kuitenkin smokkipaidan puuttuminen, enkä ehdi saamaan sellaista luottopaitavalmistajaltani Modern Tailorilta ensi-iltaan mennessä. Siis, olisiko virhe käyttää tavallista valkoista juhlapaitaa smokin kanssa?

Ymmärtääkseni pystykaulukset eivät ole mikään pakollinen juttu smokkipaidassa - varsinkin, jos tilaisuus ei ole juhlavin mahdollinen. Tässä mielessä valkoinen juhlapaitani kävisi, mutta entä napitus ja paidan etuosan laskokset? Paidassa on kiinteät helmiäisnapit, mutta pitäisikö olla kuitenkin irtonapit (oikea termi?) tai piilonapitus? Koristelaskoksia paidan etuosassa ei luonnollisesti ole. Tuplakalvosimet sentään löytyy.

Smokkini takki on kaksirivinen, joten smokkivyötä ei varmaankaan tarvita, koska se ei näkyisi kuitenkaan takin alta?
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #7 : 04.08.11 - klo:20:00 »
^En ole koskaan ollut oopperan ensi-illassa, mutta eikö smokki olisi Suomessa liikaa?
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #8 : 04.08.11 - klo:20:13 »
Noh, tavallaan. Olen kylläkin todennut, että ei Kansallisoopperassa voi muuta kuin ylipukeutua - sen verran vaatimattomasti suurin osa ihmisistä pukeutuu aina. Smokkejakin on silti näkynyt, eikä kyse ole ollut aina ensi-illoistakaan.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #9 : 04.08.11 - klo:20:40 »
Ylipukeutumisessakin on oma hupinsa; Olin joskus sekavina poikamiesvuosinani erään nuoren ladyn avec hänen maisteritanssiaisissaan. Illan edettyä rattoisasti tiettyyn pisteeseen seurueemme katsoi aiheelliseksi siirtyä jatkamaan iltaa erääseen, sanotaanko -köh- uusrahvaanomaiseen mietoihin kotimaisiin mallasjuomiin keskittyvään anniskeluravintolaan. Meille ja paikan kanta-asukkaille riitti frakeistamme ja iltapuvuistamme loputtomasti riemua.

Mitä tästä opimme? Emme varmaan yhtään mitään. Tai ehkä sen että pukeutumistakin tärkeämpää on se, millä mielellä on liikenteessä. Vaikka päälläsi olisi kaislahame, päässä jääkiekkokypärä ja jaloissa nokian rokat niin oikealla asenteella olet paikan tyylikkäimmin pukeutunut.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #10 : 04.08.11 - klo:22:19 »
Siis, olisiko virhe käyttää tavallista valkoista juhlapaitaa smokin kanssa?

On.
Suomessa esimerkiksi Ferellä ja Schoffalla on kunnon valikoima smokkipaitoja (tai ainakin joskus ollut). Kunhan ei vaan Stokkalta osta Bosweeliä niin hyvin menee.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #11 : 05.08.11 - klo:04:16 »
Kaappaan tämän ketjun.

Posti toi tänään elämäni ensimmäisen smokin, ja nyt on tietysti palava halu päästä käyttämään sitä. Ensimmäinen mahdollinen tilaisuus smokin käyttämiselle olisi oopperan ensi-ilta. Ongelmani on kuitenkin smokkipaidan puuttuminen, enkä ehdi saamaan sellaista luottopaitavalmistajaltani Modern Tailorilta ensi-iltaan mennessä. Siis, olisiko virhe käyttää tavallista valkoista juhlapaitaa smokin kanssa?

Kukaan ei huomaa, eikä se ole jäätävä virhekään, mikäli käytät asianmukaista rusettia. Kevyt silitystärkkäys paidan etumukseen toki antaa sille ryhtiä, mutta kuolettavaa virhettä ei tule ilman sitäkään.

Smokki on ennen kaikkea rento juhla-asu.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Johannes P

  • Vieras
Vs: Smokkipaita
« Vastaus #12 : 05.08.11 - klo:09:00 »
Siis, olisiko virhe käyttää tavallista valkoista juhlapaitaa smokin kanssa?
Voi olla, mutta kukaan ei sitä huomaa. Minulla oli kerran tavallinen tumma puku tummansinisen solmukkeen kanssa ja joku kanssaeläjä tuli sanomaan että olin laittanut sitten smokin päälle.