Kirjoittaja Aihe: Tweed-takkia hakemassa  (Luettu 45548 kertaa)

Vääpeli

  • Kisälli
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #30 : 17.11.09 - klo:18:44 »
Tänään tuli juuri postissa ensimmäinen Harris Tweed -takkini. Tota noin...mahdetaanko tweed-takin rintataskussa käyttää taskuliinaa koskaan?

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #31 : 17.11.09 - klo:18:51 »
Silkkiä, silkkiä...

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #32 : 17.11.09 - klo:20:39 »
Kyllä japerinteisesti Elenkhoksen mainitsemia silkkiliinoja, mielellään järeämpää mallia. Varmaan myös kashmiriset liinat toimivat. Tietenkin yksiväriset käyvät mutta esim paisley on myös klassikko.

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #33 : 03.12.09 - klo:08:18 »

Ajattelin tähän ketjuun mainita tällaisen myyjän britti-ebaysta http://stores.shop.ebay.co.uk/hardys-tweeds__W0QQ_armrsZ1

Kartutin taannoin tweed-kokoelmaani jälleen eräällä HT-löydöllä, kyseinen myyjä oli hyvin avulias mittojen ym. suhteen.

Kiitos. Näyttää hyvältä ja hinnatkin ovat edulliset. Itse olen ostanut jonkin verran takkeja Savvy Row'lta

http://www.savvyrow.co.uk/

joskin hinnat ovat kalliimmat. Hyvä tavara myös menee nopeasti, joten jotain etsiessä on käytävä sivuilla lähes päivittäin.

"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

teddy boy

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 283
  • Need for Tweed
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #34 : 29.12.11 - klo:16:47 »
Nostan tämän ketjun koska siinä on hyvää infoa ja en viitsi aloittaa uutta kertaamaan samaa asiaa.

Eli olen nyt itsekin miettinyt takin tilaamista Booksterilta ja olen miettinyt lähinnä nappien määrää. Käyttäisin takkia lähinnä yliopistolla esimerkiksi farkkujen ja sammareiden sekä nappikauluspaitojen ja neuleiden kanssa. Bookster näyttää suosivan kolmea nappia, itse luulen että kaksi olisi omaan käyttöön parempi. Onko etiketissäjotain eroa kahden tai kolmen napin käytössä?
I'll get me coat...

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #35 : 29.12.11 - klo:18:34 »
Nostan tämän ketjun koska siinä on hyvää infoa ja en viitsi aloittaa uutta kertaamaan samaa asiaa.

Eli olen nyt itsekin miettinyt takin tilaamista Booksterilta ja olen miettinyt lähinnä nappien määrää. Käyttäisin takkia lähinnä yliopistolla esimerkiksi farkkujen ja sammareiden sekä nappikauluspaitojen ja neuleiden kanssa. Bookster näyttää suosivan kolmea nappia, itse luulen että kaksi olisi omaan käyttöön parempi. Onko etiketissäjotain eroa kahden tai kolmen napin käytössä?

Ei. Pyydä kaksinappinen keskihalkiolla. Monipuolisin rotsi.

Kannattaa myös kysyä, onnistuuko olkapää ilman toppausta.
Kaikki villa tottelee rautaa.

teddy boy

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 283
  • Need for Tweed
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #36 : 29.12.11 - klo:18:45 »
No niin, kiitos vastauksesta! Tietääkö kukaan kuinka tarkkoja mittoja Booksteriin tarvitaan? Saako siellä esim. hihan pituutta ja selän pituutta määritellä?

Ruskeaa keskiraskasta tummanruskeaa herringbonea mietin ensimmäiseksi takiksi. Onko joku kuosi, joka ajaisi ehdotttomasti tämän eteen kärkeen?

Edit: näemmä saa hihan ja selän pituutta ihan tuumalleen säätää.
« Viimeksi muokattu: 29.12.11 - klo:18:51 kirjoittanut teddy boy »
I'll get me coat...

SloBo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 731
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #37 : 29.12.11 - klo:18:59 »
Booksterille voit määritellä kaikki haluamasi mitat. Ottavat lisähintaa, jos tarve vaatii.

teddy boy

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 283
  • Need for Tweed
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #38 : 29.12.11 - klo:20:08 »
Näemmä! Mitä mittoja itse ottaisitte jos tilaisitte takin tuolta noiden hihan- ja selänpituuden lisäksi?
I'll get me coat...

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #39 : 29.12.11 - klo:22:58 »
Näemmä! Mitä mittoja itse ottaisitte jos tilaisitte takin tuolta noiden hihan- ja selänpituuden lisäksi?

Hartiat, hartiat, hartiat ja vielä kerran hartiat.
Lähes kaikki muut asiat on hiottavissa ammattitaitoisen ompelijan/räätälin avulla jos menee sentin tai pari pieleen, mutta jos hartiat mokaa niin se on sitten siinä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #40 : 29.12.11 - klo:23:10 »
Ruskeaa keskiraskasta tummanruskeaa herringbonea mietin ensimmäiseksi takiksi.
Rusketat herringbonea löytyy Feren alesta. Kangas ei kauhean raskas. Harris tweediä löytyy Feren lisäksi Stockalta.
Herringbonen vaihtoehdoksi nostaisin Donegal fleck tweedin. 

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #41 : 29.12.11 - klo:23:51 »
Näemmä! Mitä mittoja itse ottaisitte jos tilaisitte takin tuolta noiden hihan- ja selänpituuden lisäksi?

Hartiat, hartiat, hartiat ja vielä kerran hartiat.
Lähes kaikki muut asiat on hiottavissa ammattitaitoisen ompelijan/räätälin avulla jos menee sentin tai pari pieleen, mutta jos hartiat mokaa niin se on sitten siinä.

+100. Lisäksi kerro heille, mistä kohdasta mittasit hartiat - kuvin, jos tarpeen (tällöin, mikäli pidät napakasta hartiaistuvuudesta, voidaan hihan olkaosaan tehdä hieman lisätilaa).

Toinen mitta on kädentien ympärys. Napakahko ns. "high armhole" on tietenkin toiveena - anna siis olkapääsi ympärysmitta olkasauman kohdalta ja pyyntö istuvasta kädentiestä.

Hihanappien osalta kannattaa harkita joko toimimattomuutta tai sitten sitä, että tehdään nappikaitaleet toimivan tapaan mutta ilman reikiä (i.e. teetät reiät omalla vaatturillasi hihojen mitan säätämisen jälkeen).
Kaikki villa tottelee rautaa.

teddy boy

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 283
  • Need for Tweed
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #42 : 30.12.11 - klo:09:38 »
Okei, mitään vinkkejä hartian mittaamiselle?

p.s. herranjestas noilla on hienoja kuoseja!
I'll get me coat...

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #43 : 30.12.11 - klo:12:46 »
^ Vaakasuoraan selän yli olkapääsaumasta toiseen.

Myydään valkoisia pellavaliinoja.

teddy boy

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 283
  • Need for Tweed
    • Profiili
Vs: Tweed-takkia hakemassa
« Vastaus #44 : 30.12.11 - klo:13:20 »
^ Vaakasuoraan selän yli olkapääsaumasta toiseen.



Kiitos tuosta! Voiko sen kuitenkin jotenkin mitata itse omista fyysisistä dimensioistaan?
I'll get me coat...