Kirjoittaja Aihe: Sisustustyylit  (Luettu 607763 kertaa)

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #255 : 24.02.12 - klo:14:07 »
^ En ole koskaan kuullut tästä, enkä löytänyt googlettamallakaan että ihmissilmän pupilli reagoisi eri väreihin eri tavalla. Voitko tarkentaa mihin tämä perustuu?

Olen samaa mieltä häikäisevän valon suhteen, häikäisevät spotit (migreeniherkälle varsinkin) ovat todella ärsyttäviä, ja varsinkin lapsiperheiden kannattaisi kiinnittää asiaan huomiota -> lapsi selällään esim. lattialla/sängyllä katselee ylöspäin, ja sieltä voi kirkkaat valonlähteet häikäistä suoraan päin näköä.

Olen edelleen eri mieltä siitä, että keltavoittoinen valo olisi ihmissilmälle jotenkin parempi valo lukemiseen, kuin keskipäivän luonnonvalo ulkoa. Jos keskipäivän valo sisältää tasapuolisemmin koko spektristä eri värejä, eli enemmän sinistä ja vihreää kuin punapäähän korostunut keltavoittoinen hehkulamppu/halogeeni-sävy, voisi nopeasti päätellä, että se olisi parempi ihmissilmällekin. Tällöin silmän/aivojen ei tarvitse kompensoida liiallista keltaisuutta pois. Yhtälailla voit toisessa ääripäässä hankkia jonkun toisen ääripään, vaikkapa vihertävän lampun ja lukea siinä valossa - tottakai se onnistuu, mutta onko se mieluisaa? Näyttääkö kotona siinä valossa tietyllä värillä maalattu/tapetoitu seinä enää hyvältä? Keltaisuuteen ollaan jokainen totuttu pienestä pitäen, onko kyse hyvästä tottumisesta vai olisiko sittenkin parempaa valoa olemassa?

Tästä on jotain tutkimuksiakin tehty, jossa varsinkin ikäihmisillä puhtaampi valkoisempi valo, helpottaisi näkemistä esim. luettaessa. http://www.adlux.fi/public/koti/silmannakokyky.html

Tottakai markkinointimiesten puheita kannattaa kuunnella aina skeptisesti, mutta asiaahan kannattaa kokeilla itse ja tehdä sen jälkeen vasta johtopäätökset.

Näin itsekin tein, sillä paras esimerkki asiasta löytyy omasta elämästä. En kuvittelisi että tekisin mitään valokuvatulostuksia jos joudun vertaamaan lopputulosta hehkulampun/halogeenin kellertävässä valossa, värit eivät näy oikein eikä omat silmät/aivot ainakaan pysty kompensoimaan kellertävän valon vaikutusta tarpeeksi. Lopputulos on siis "sinnepäin", sitten seuraavana päivänä katson päivänvalossa että hitto, värisävyt olivat ihan pielessä.

Nyt joku voi vetää pro/hifistelijä-kortin esiin ja todeta, että harvapa mitään valokuvaustulostuksia tekeekään. No, en minäkään niitä joka päivä tee, mutta yhtälailla jos haluan kotona nähdä värit paremmin ja VOIN tehdä sille jotain, miksi en hankkisi päivänvaloa mahdollisimman lähelle toistavia lamppuja.
« Viimeksi muokattu: 24.02.12 - klo:14:09 kirjoittanut Hypno »

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #256 : 24.02.12 - klo:19:38 »
^ En ole koskaan kuullut tästä, enkä löytänyt googlettamallakaan että ihmissilmän pupilli reagoisi eri väreihin eri tavalla. Voitko tarkentaa mihin tämä perustuu?

Olen samaa mieltä häikäisevän valon suhteen, häikäisevät spotit (migreeniherkälle varsinkin) ovat todella ärsyttäviä, ja varsinkin lapsiperheiden kannattaisi kiinnittää asiaan huomiota -> lapsi selällään esim. lattialla/sängyllä katselee ylöspäin, ja sieltä voi kirkkaat valonlähteet häikäistä suoraan päin näköä.

Olen edelleen eri mieltä siitä, että keltavoittoinen valo olisi ihmissilmälle jotenkin parempi valo lukemiseen, kuin keskipäivän luonnonvalo ulkoa. Jos keskipäivän valo sisältää tasapuolisemmin koko spektristä eri värejä, eli enemmän sinistä ja vihreää kuin punapäähän korostunut keltavoittoinen hehkulamppu/halogeeni-sävy, voisi nopeasti päätellä, että se olisi parempi ihmissilmällekin. Tällöin silmän/aivojen ei tarvitse kompensoida liiallista keltaisuutta pois. Yhtälailla voit toisessa ääripäässä hankkia jonkun toisen ääripään, vaikkapa vihertävän lampun ja lukea siinä valossa - tottakai se onnistuu, mutta onko se mieluisaa? Näyttääkö kotona siinä valossa tietyllä värillä maalattu/tapetoitu seinä enää hyvältä? Keltaisuuteen ollaan jokainen totuttu pienestä pitäen, onko kyse hyvästä tottumisesta vai olisiko sittenkin parempaa valoa olemassa?

Tästä on jotain tutkimuksiakin tehty, jossa varsinkin ikäihmisillä puhtaampi valkoisempi valo, helpottaisi näkemistä esim. luettaessa. http://www.adlux.fi/public/koti/silmannakokyky.html

Tottakai markkinointimiesten puheita kannattaa kuunnella aina skeptisesti, mutta asiaahan kannattaa kokeilla itse ja tehdä sen jälkeen vasta johtopäätökset.

Näin itsekin tein, sillä paras esimerkki asiasta löytyy omasta elämästä. En kuvittelisi että tekisin mitään valokuvatulostuksia jos joudun vertaamaan lopputulosta hehkulampun/halogeenin kellertävässä valossa, värit eivät näy oikein eikä omat silmät/aivot ainakaan pysty kompensoimaan kellertävän valon vaikutusta tarpeeksi. Lopputulos on siis "sinnepäin", sitten seuraavana päivänä katson päivänvalossa että hitto, värisävyt olivat ihan pielessä.

Nyt joku voi vetää pro/hifistelijä-kortin esiin ja todeta, että harvapa mitään valokuvaustulostuksia tekeekään. No, en minäkään niitä joka päivä tee, mutta yhtälailla jos haluan kotona nähdä värit paremmin ja VOIN tehdä sille jotain, miksi en hankkisi päivänvaloa mahdollisimman lähelle toistavia lamppuja.

Siis ihmissilmän pupillihan reagoi valon kirkkauteen/tehoon..? Mutta pointti mikä tuossa oli, on lähinnä se että tuollainen valkoinen, kova ja kylmä valo on yksinkertaisesti epämiellyttävää eikä sitä viitsi mielellään katsella, varsinkaan iltaisella... Vai kuinka moni pitää esim. tyypillistä loisteputkilla hoidettua työpaikan valaistusta miellyttävänä? Eli ajatus "päivänvaloa" muistuttavasta keinovalosta ei ole oikea lähestymistapa tässä kohtaa.. Eli se että keinovalo on kovaa, kylmää ja valkoista, ei tee siitä vielä lähellekään päivänvaloa vastaavaa. Tottakai ihka oikea päivänvalo hakkaa valaistusominaisuuksiltaan kaikki keinovalot 100-0, sitä nyt ei kukaan varmasti yritä kiistää..

Edelleen mitä tulee tuohon värien toistumiseen korostan, että EI ole todellakaan yhdentekevää minkälainen valaisin välittää sitä hehkulampunkin tuottamaa valoa. Eli ei pidä verrata perusvalaisimia noihin esimerkkinäkin käyttämiini Poul Henningsen:n valaisimiin.. (+ muutamiin muihin maailman parhaisiin valaisimiin) Usko pois, niiden valo on tyystin toisenlaista myös sen hehkulampun kanssa kuin perusvalaisimissa ja mihin ihmiset ovat siellä äidinmaidossaan tottuneet. Eli ne balansoidut säteilijät, pinnat ja varjostimet muokkaavat valoa nimenomaan niin, että se on pehmeää, tasaista, häikäisemätöntä ja täysin luonnollista. (niin luonnollista kuin vain keinovalo siis voi yleensä olla)

Toinen seikka, mikä nyt taitaa sekoittaa pakkaa on se, että sinä puhut selvästikin lähinnä erilaisista työskentelyvaloista... Eli luku- työ tms. valaisimista, kun taas minä tarkoitin yleisvaloa/himmeää ja pehmeää hajavaloa tuottavia valaisimia, joilla hoidetaan tilan yleisvalaistus.
VASTATUULEEN!

Alex70

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #257 : 08.03.12 - klo:10:13 »
Omaa tyyliäni voi sanoa antiikkiseksi. Talo on tosiaan aika täynnä Suomalaista taidelasia, antiikkihuonekaluja ym. Tässä viimeisin hankinta jota piti pitkään metsästää että löysin riittävän hyväkuntoisen Biedermaier/Karj Johan tyylisen olohuoneen sohvakaluston.
Valitan heikkolaatuista kännykän kuvaa. Kuvan oikeassa reunassa on Ruotsalainen vitriinikaappi 1800 luvun loppupuolelta.

 
 
Pitkään piti etsiä asuntoakin joka sopisi "ajan henkeen" tässä linkki vanhoihin Alvar Aallon suunnitelmiin, löytyy mm vanhoja pohjapiirrustuksia, julkisivuluonnoksia jne. jos jotakin arkkitehtuuri kiinnostaa.
http://file.alvaraalto.fi/search.php?id=594

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #258 : 08.03.12 - klo:10:24 »
Hyvältä näyttää, vielä iso kristallinen tuhkakuppi tuohon pöydälle niin olisi täydellinen :)

Linoleum

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #259 : 08.03.12 - klo:10:57 »
Nostan osaltani ketjua, jossa on ollut nähdäkseni oikeinkin mielenkiintoista vääntöä ja keskustelua.

Meikäläistä on puraissut viime vuosina pahasti design- ja arkkitehtuurikärpänen. Sisustustyylin osalta (jota tämäkin ketju ainakin otsikkonsa puolesta käsittelee, arkkitehtuurille voisi olla hyvä perustaa erillinen ketju?) mieltymykseni on modernismin klassikoissa. Mm. Eamesin pariskunnan tuotokset miellyttävät ja ennen kaikkea tanskalainen 50-60 -lukujen muotoilu. Mielestäni ko. tyylissä yhdistyy kaunis, yksinkertainen ja toimiva design upeaan käsityöhön ja loistaviin materiaaleihin. Pidän suunnattomasti 50-luvun moderneista tiikki- ja palisanterihuonekaluista. Tanskalaisten keskuudessa on huomattava määrä todellisia neroja, kuten kaikkien tietämät Jacobsen, Wegner ja Panton. Toistaiseksi kokoelmani on kovin rajattu, mutta pikkuhiljaa sitä olisi tarkoitus laajentaa. Mielenkiintoisia ko. tyylisuuntaa Suomessakin myyviä liikkeitä on mm. Tomorrow's Antique Helsingissä.

Aikakauden puuhuonekalujen lisäksi minua kiehtoo myös "muovimuotoilu" eli suomalaisten Eerojen Saarinen ja Aarnio luomukset, kuten myös Verner Pantonin vastaavat. Olen seurannut pari viime vuotta todella paljon kansainvälisiä design- ja arkkitehtuuriblogeja ja herrojen tuotoksia tuntuu olevan joka toisessa merkittävässä arkkitehtuurikohteessa. En usko, että Suomessa edes osaksi tajutaan kuinka tunnettuja kyseisten herrojen huonekalut ovat maailmalla. Suomessa puhutaan paljon Aallosta, jota myös osaltani suuresti arvostan, mutta uskoakseni Aalto ei suinkaan ole tunnetuin suomalainen maailmalla tässä suhteessa.

Ivymanilla on kertomansa mukaan Muna(tuoli). Olen kateellinen, konjakin väristä nahkaa oleva Egg on yksi suurimmista fantisioistani.

Arkkitehtuurin osalta mieltymykseni on vastaavalla tavalla hyvinkin modernistinen. Yksi suosikeistani on Richard Neutra (ks. esim. Kauffman desert house) ja muutkin vastaajan ajanjakson (1930-1950) modernistit. Mielestäni on mahtavaa miten tähänkin ketjuun aiemmin linkatut tietyt rakennukset näyttävät edelleen yhtä ajankohtaisilta ja moderneilta kuin melkein sata vuotta sitten jolloin ne on suunniteltu ja rakennettu. Aalto on kyllä myös mahtava seppä, joskin on uskoakseni velkaa huomattavasti mm. Gropiukselle. Tsekatkaapas Aallon tuotantoa ennen ja jälkeen Saksaan 20-luvun lopulla tehtyä matkaa, muutos oli merkittävä. Aallon kyky tehdä humaaneja elementtejä muuten tinkimättömään modernismiin ja funktionalismiin on kyllä uskomatonta.

Yksi asia jota jatkuvasti ihmettelen ja josta haluan ehkä jopa hieman provota on ihmisten jatkuvasti hokema käsitys "kodikkuudesta". Mitä ihmettä se on? Nähdäkseni ei mitään muuta kuin kunkin yksilön käsitys siitä, minkälaiset tilat kokevat itseään miellyttäväksi ja rauhoittavaksi. Jollekin (ja varmasti useimmalle suomalaiselle, jos miettii keskimääräistä suomalaista sisustajaa) se on tavaranpaljouden ja erilaisten "ornamenttien" täyttämä tila mahdollisimman monine yksityiskohtineen, mahdollisesti hieman pesämainen ja ahdas. Toinen taas voi viihtyä yhtä hyvin täysin kliinisessä, suorastaan sairaalamaisessa tilassa.

Itse sijoitun tässä jonkinlaiseen välimaastoon. En voi väittää olevani täysin arkkitehti Adolf Loosin kanssa samoilla linjoilla siitä, että '"ornamentti on rikos", kuten kuuluisa artikkelinsa toteaa funktionaalisena ohjelmanjulistuksena, mutta en ole tästä ajattelusta kovinkaan kaukana. Mielestäni tyypillinen suomalainen sisustus on kuitenkin aivan järkyttävää, enkä tulisi koskaan viihtymään sellaisessa ympäristössä. En voi sietää tilpehööriä, en käytännössä pidä lainkaan verhoista, en liioista koriste-esineistä, enkä varsinkaan mäntyisistä huonekaluista tai mistään muustakaan detaljista, joka on kyseisellä puulajilla toteutettu. Ko. seikat ovat kovin tyypillisiä kotimaassamme. En myöskään pidä antiikkihuonekaluista, vaikka olen sellaisten keskellä kasvanut. Niissä ei mielestäni suurempaa vikaa ole ja ymmärrän hyvin ihmisten mieltymyksen niihin, mutta itse koen ne epämukaviksi istua (esim. sohvat) ja muutenkaan en perusta niiden valtaisasta koristeellisuudesta. Ei vaan ole mun juttu.

Toisaalta sisustuslehtien kuvat tyhjistä tiloista, joissa ei juurikaan ole huonekalun huonekalua, eivät todennäköisesti ole edes elämiseen tarkoitettuja, eikä niitä pitäisi niin tulkitakaan. Näkisin nämä enemmän samanlaisiksi "teoksiksi" kuin eräät muotikuvat tai autotehtaiden superautot, niillä vaan testataan jotain uutta juttua ja katsotaan miten väki reagoi ja kokeillaan jotain uutta.

Itse viihdyn yksinkertaisissa ja väljissä tiloissa, joissa on esineitä, jotka koen itse kauniiksi. Pyrin siihen, että jokainen huonekalu ja esine, joka on esillä, on tarkoin valittu ja harkittu. Koen itseäni rauhoittavaksi ja siis itselleni myös kodikkaaksi sen, että turhaa sälää ei ole läsnä ja että huonekalut edustavat muotoiltultaan varsin niukkaa ja laadukasta linjaa. Lämpöä haen taidokkaasti valmistetuista ja suunnitelluista tiikkimööpeleistä ja laadukkaista matoista ym. Koen myös huonekalut ja valaisimet yhtä paljon taide-esineinä kuin pelkkinä huonekaluina. Olohuoneeni katossa killuu Pantonin VP Globe, joka ei ole ollenkaan niin paljon valaisin kuin taideteos nähdäkseni. Joka päivä sitä ihailen ja olen erittäin tyytyväinen hankintaani. Todellista vastinetta rahoille nähdäkseni.

Sama juttu arkkitehtuurin osalta. En ymmärrä yhtään miten melko suuri osa ihmisistä katsoo, että kodikkaita voivat ainoastaan olla puutalot, joissa on ampuaukon kokoiset ikkunat ja harjakatto. Itse en voisi olla enempää eri mieltä. Mielestäni joka tyylisuunnan edustajilla on hyvät ja huonot hetkensä. On hienoa perinnetaloja ja helvetin rumia sellaisia. Sama moderneissa rakennuksissa. Suurin osa kaikista rakennuksista on kuitenkin täysin yhdentekeviä. Jos itselläni olisi rahaa rakentaa, rakentaisin tasakattoisen talon (en halua kuulla rakennusteknistä luentoa, olen varsin hyvin tietoinen näistä seikoista ja tiedän myös sen, että tasakattokin voidaan tehdä onnistuneesti, joskin se vaatii taitoa), jossa on kadun puoleisella julkisivulla nauhaikkunaa ja pihan/maiseman puoleisella julkisivulla aivan lattiaan saakka ulottuvat ikkunat. En haluaisi nykytrendin mukaista korkeaa pömpeliä kaksikerroksisella olohuoneella (muistuttavat usein pienine pinta-aloineen mielestäni ohjus/viljasiiloja ja ovat akustisia helvettejä), vaan enemmänkin horisontaalista tilaa. Mielestäni se on pirun tyylikästä, kodikasta ja rauhoittavaa.

Tällä hetkellä rakennettavista "moderneista omakotitaloista" minulla olisi enemmänkin sanottavaa. Sanon vain sen, että suorastaan kyrsii miten mielikuvituksetonta rakentaminen on. Toisaalta on nämä Älvsbytalot ja sitten kivitalot, jotka tehdään kaikki saman typerän sapluunan mukaan. Ehkä olen vain kateellinen, en tiedä.

Modernismin yksinkertaisuuden ihanteiden toimivuus ja skaalautuminen on mielenkiintoista. Useat superyksinkertaiset esineet miellyttävät todella monia ihmisiä, mutta kun sama skaalataan valtavaksi rakennukseksi, homma ei ehkä enää toimikaan niin suurelle yleisölle. Tällöin koko hommassa nousee esiin modernismille tärkeä materiaalien laatu. Yksinkertaisuus toimii ainoastaan, jos materiaalit ja työ ovat ensiluokkaista. Pienessä esineessä tämä on helpompi toteuttaa. Jonkin yksinkertaisen rakennuksen paskaisenvalkoinen seinä ei välttämättä näytäkään enää niin hyvältä parin vuosikymmenen jälkeen.

Ja niin, turkulaisena minun täytyy todeta, että kaupungin hienoin rakennus on mielestäni KOP-kolmio. Todella parjattu ja vihattu, mutta olen viime vuosina tajunnut, kuinka mielettömän hienosta pytingistä on kyse. Katsokaapas joskus uudella silmällä. Viljo Revell on myös makkaratalon suunnittelija, mutta se ei kyllä edes minunkaan mielestäni toimi. Lasipalatsi on hieno.




Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #260 : 09.03.12 - klo:12:53 »
No niin! Ei voi kuin yhtyä nimim. "Ikilevyn" kirjoitukseen..

Meikäläistä on puraissut viime vuosina pahasti design- ja arkkitehtuurikärpänen. Sisustustyylin osalta (jota tämäkin ketju ainakin otsikkonsa puolesta käsittelee, arkkitehtuurille voisi olla hyvä perustaa erillinen ketju?) mieltymykseni on modernismin klassikoissa. Mm. Eamesin pariskunnan tuotokset miellyttävät ja ennen kaikkea tanskalainen 50-60 -lukujen muotoilu. Mielestäni ko. tyylissä yhdistyy kaunis, yksinkertainen ja toimiva design upeaan käsityöhön ja loistaviin materiaaleihin. Pidän suunnattomasti 50-luvun moderneista tiikki- ja palisanterihuonekaluista. Tanskalaisten keskuudessa on huomattava määrä todellisia neroja, kuten kaikkien tietämät Jacobsen, Wegner ja Panton. Toistaiseksi kokoelmani on kovin rajattu, mutta pikkuhiljaa sitä olisi tarkoitus laajentaa.
Jokaisella maalla/maanosalla on tosiaankin todella paljon annettavaa alan harrastajelle. (harrastus ehkä hieman väärä sana, koska usein kyse on jopa elämäntavasta, paljon harrastusta laajemmassa kontekstissa siis) Valtavan laajassa designin/ modernin arkkitehtuurin kentässä jos missä meinaa runsaudenpula olla joskus suorastaan "piinaavaa". Itsekään en ole rajoittunut yhden tietyn maan tai maanosan tuotoksiin, vaan kyseessä on eräänlainen "sekametelisoppa". Toki kaikki natsataan kyllä kohdalleen muotokielen, materiaalien ja värimaailman osalta tietenkin, mutta itseltäni siis löytyy niin kotimaista, tanskalaista kuin myös amerikkalaistakin designia. Toki kuten sanottua, nuo kaikki on pyritty natsaamaan keskenään ilman muuta. Tanska on tosiaan designin suurmaa... Oikeastaan voidaan puhua ylivoimaisesta ykkösmaasta, koska siellä tuotanto on todella laajaa ja samalla tarkoin valvottua/kontrolloitua. Lisäksi loistavien suunnittelijoiden ja arkkitehtien lukumäärällinen osuus on Tanskassa huikea. Tanskalaista designia yhdistää aina järjettömän korkea laatu. Viimeistely on usein suorastaan korumaista. Tuohon viimeistelyn laatuun ei mikään muu maa ole pystynyt/ryhtynyt. Nuo mainitsemasi tanskalaiset palisanteri/ruusupuuhuonekalut 50-60 luvulta ovat yksi parhaista esimerkeistä. Ne ovat täysin korumaisia viimeistelynsä puolesta. Itseäni harmittaa vieläkin kun missasin loppusyksystä yhden Arne Vodderin ruusupuisen Triennale- senkin huutokaupassa. Toinen loistava esimerkki modernin tanskalaisen laadusta ja viimeistelystä ovat yhä valmistuksessa olevat Hans J. Wegnerin Y-tuolit, eli ns. "toivomusluutuolit". Viimeksi eilen sellaisia hipelöineenä ja koeistuneena voin vain todeta että niiden viimeistelyn taso on aivan käsittämätöntä ollakseen "vain" ruokapöydän/ruokailuryhmän tuolit. Viimeistelyn tasossa ei mikään muu ruokapöydän tuoli pääse lähellekään noita. Olihan Hans J. Wegnerin yksi tunnetuimmista lauseista, että; "Tuolin pitää olla yhtä kaunis myös takaapäin katsottuna." Pitää kyllä 110%:sti paikkansa esim. noiden Y-tuolien osalta. Tanskalaiset valaisimethan ovat myöskin ylivoimaisesti maailman parhaita.

Aikakauden puuhuonekalujen lisäksi minua kiehtoo myös "muovimuotoilu" eli suomalaisten Eerojen Saarinen ja Aarnio luomukset, kuten myös Verner Pantonin vastaavat. Olen seurannut pari viime vuotta todella paljon kansainvälisiä design- ja arkkitehtuuriblogeja ja herrojen tuotoksia tuntuu olevan joka toisessa merkittävässä arkkitehtuurikohteessa. En usko, että Suomessa edes osaksi tajutaan kuinka tunnettuja kyseisten herrojen huonekalut ovat maailmalla. Suomessa puhutaan paljon Aallosta, jota myös osaltani suuresti arvostan, mutta uskoakseni Aalto ei suinkaan ole tunnetuin suomalainen maailmalla tässä suhteessa.
Kyllähän toki Aalto on kokonaisuutta tarkasteltaessa kiistatta Suomen ykkönen.. Hänen tuotantonsa oli kuitenkin niin valtavan laajaa ja laaja-alaista. Eero Aarnio on välillä poikennut myöskin muodin puolella, joten se osaltaan nakertaa hieman hänen arvostamistaan joissakin tapauksissa. Saarisen tapauksessa taasen, ikävä kyllä, hänen maallinen vaelluksensa loppui valitettavan aikaisin ja varmasti paljon jäi vielä tekemättä. Japanissa taasen ylivoimainen ykkönen on Ilmari Tapiovaara. Hän on Japseille "Mr. Finnish design". Tapio Wirkkala olikin sitten enemmänkin muotoilija ja taiteilija eikä arkkitehti. Mutta, mutta, eiköhän tuossa ollut nuo meidän ykkösnimet, joista muuten voi olla todella ylpeä vielä tänäkin päivänä.

Yksi asia jota jatkuvasti ihmettelen ja josta haluan ehkä jopa hieman provota on ihmisten jatkuvasti hokema käsitys "kodikkuudesta". Mitä ihmettä se on? Nähdäkseni ei mitään muuta kuin kunkin yksilön käsitys siitä, minkälaiset tilat kokevat itseään miellyttäväksi ja rauhoittavaksi. Jollekin (ja varmasti useimmalle suomalaiselle, jos miettii keskimääräistä suomalaista sisustajaa) se on tavaranpaljouden ja erilaisten "ornamenttien" täyttämä tila mahdollisimman monine yksityiskohtineen, mahdollisesti hieman pesämainen ja ahdas. Toinen taas voi viihtyä yhtä hyvin täysin kliinisessä, suorastaan sairaalamaisessa tilassa.
Noh, tätä samaa täälläkin on ihmetelty.. Tosin melkoinen myrskyhän siitä nousi kun uhmasin tuota yleistä "kodikkuuskäsitystä".. Mutta niin se vain on, että ihminen on "pesänrakentajatyyppi" joka tuntee eräänlaista keinotekoista turvallisuudentunnetta romun keskellä ja pesämäisessä ympäristössä. Se on jo siellä "äidinmaidossa" opittu asia, joten siitä pois pääseminen vaatii tietoista harjaantumista ja asennemuutosta kaikkeen ympärillä olevaan.
Jälleen samat sanat täällä... Eli jossain välimaastossa mennään. Tietynlaista minimalismia ihannoin arkkitehtuurin ja arkkitehtoonisien kalusteiden muotokielen ja huonekalujen määrän osalta. Eli yhtään turhaa esinettä ei saa tilassa olla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö siellä olisi sijaa ollenkaan esim. taiteelle ja koriste-esineille. Niiden kohdalla vain noudatan Mies Van Der Rohe:n kuuluisaksi tekemää sanontaa; "vähemmän on enemmän". Karrikoituna näin; Miksi ihmeessä haalia olohuoneen seinät täyteen pieniä "postimerkkikokoa" olevia tauluja, kun siihen olohuoneen ykkös paraatipaikalle voi sijoittaa yhden oikeasti ISON öljyvärityön! Todellakin vähemmän on enemmän. Mielestäni sama pätee esim. taidelasin kohdalla... Ellet ole varsinainen keräilijä, niin miksi ihmeessä mättää kaapit, hyllyt ja pöydät täyteen pientä kippoa ja kuppia, kun voit sijoittaa vaikkapa pari ISOA taidelautasta tms. sivupöydille ja keskelle huonetta vaikkapa ison näyttelykokoa olevan maljakon! Ok, toki nuo isot taidemallit maksavat useimmiten painonsa edestä kultaa, mutta pitkässä juoksussa ovat takuulla kannattavampia sijoituksia kuin miljoonat kipot ja kupit..
Summa summarum, vähemmän on siis AINA enemmän, vaikka ei olisikaan luonteeltaan aivan niin "Bauhausilainen askeetti". Tokihan muun muassa meikäläisen kämppää monikin pitää kolkkona ja liian kliinisenä, koska minullahan ei ole edes mattoja, poislukien yksi matto eteisessä ihan käytännön syistä... Ok, olohuoneessa on myös "matto", joka on lähes 1000- kiloisen kolumbialaisen härän huippulaadukas kolmivärinen nahka. Nykyinen asuntoni toki on tilapäinen asunto, jossa joitakin kompromisseja on ollut pakkokin tehdä... Mutta jahka pääsen lähivuosina pysyvään kotiin, ei todellakaan kalusteita valita asunnon mukaan, vaan päinvastoin. Eli kaikki huoneet tullaan rakentamaan näille nykyisille kalusteille ja esineille sopiviksi. Näistä esineistä/kalusteista en tule luopumaan vaikka mikä olisi. Minut joutuu sitä ennen tappamaan. Heh!

Sama juttu arkkitehtuurin osalta. En ymmärrä yhtään miten melko suuri osa ihmisistä katsoo, että kodikkaita voivat ainoastaan olla puutalot, joissa on ampuaukon kokoiset ikkunat ja harjakatto. Itse en voisi olla enempää eri mieltä. Mielestäni joka tyylisuunnan edustajilla on hyvät ja huonot hetkensä. On hienoa perinnetaloja ja helvetin rumia sellaisia. Sama moderneissa rakennuksissa. Suurin osa kaikista rakennuksista on kuitenkin täysin yhdentekeviä. Jos itselläni olisi rahaa rakentaa, rakentaisin tasakattoisen talon (en halua kuulla rakennusteknistä luentoa, olen varsin hyvin tietoinen näistä seikoista ja tiedän myös sen, että tasakattokin voidaan tehdä onnistuneesti, joskin se vaatii taitoa), jossa on kadun puoleisella julkisivulla nauhaikkunaa ja pihan/maiseman puoleisella julkisivulla aivan lattiaan saakka ulottuvat ikkunat. En haluaisi nykytrendin mukaista korkeaa pömpeliä kaksikerroksisella olohuoneella (muistuttavat usein pienine pinta-aloineen mielestäni ohjus/viljasiiloja ja ovat akustisia helvettejä), vaan enemmänkin horisontaalista tilaa. Mielestäni se on pirun tyylikästä, kodikasta ja rauhoittavaa.
Jälleen kerran... En voisi enempää olla asiasta samaa mieltä. Eli kun selaa vaikkapa jotain etuovi.com:ia, niin minä alan suorastaan voida pahoin niistä sieluttomista lastulevykopeista, mummunmökeistä ynnä muista kertakäyttöpahvitaloista, jotka kuitenkin maksavat nekin satoja tuhansia euroja!!! Siinäpä se, pienet postimerkin kokoiset ikkunat, harjakatto ja lastulevyväliseinä toisensa perään... Ja siltikin hintalappu tyyliin 300.000€!!! Hemmetin vaikeaa tulee asunnon löytäminen olemaan kun minäkään en ole kulta- tai edes hopealusikka suussa syntynyt. Ihmettelen suuresti, että onko esim. aito kivi, lasi, puu ja väliseinättömyys niin paljon kalliimpaa että sitä näkee vain miljoonia maksavissa, useiden satojen neliöiden asunnoissa/taloissa...?

« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo:13:12 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #261 : 09.03.12 - klo:13:42 »
Yksi asia jota jatkuvasti ihmettelen ja josta haluan ehkä jopa hieman provota on ihmisten jatkuvasti hokema käsitys "kodikkuudesta". Mitä ihmettä se on?

Se on tätä:

Nähdäkseni ei mitään muuta kuin kunkin yksilön käsitys siitä, minkälaiset tilat kokevat itseään miellyttäväksi ja rauhoittavaksi.

Provoan vastaan ja kysyn, että mitä ihmeteltävää tässä on? :)

Vai onko ihmetyksen aihe se, mitä keskiverto suomalainen kokee kodikkaaksi?

Alex70

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #262 : 09.03.12 - klo:17:01 »
Yrjö Kukkapuron nostaisin myös muotoilusta puhuttaessa ylös. Laitan jossain vaiheessa pari kuvaa tuolesta jotka huusin pilkkahinnalla.

farre

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #263 : 09.03.12 - klo:18:12 »
nuff said

Hauska huomata yllättävän samanlaiset mieltymykset sielläpäin.

http://borninthe20thcentury.tumblr.com/

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #264 : 10.03.12 - klo:23:57 »
Yksi asia jota jatkuvasti ihmettelen ja josta haluan ehkä jopa hieman provota on ihmisten jatkuvasti hokema käsitys "kodikkuudesta". Mitä ihmettä se on?

Se on tätä:

Nähdäkseni ei mitään muuta kuin kunkin yksilön käsitys siitä, minkälaiset tilat kokevat itseään miellyttäväksi ja rauhoittavaksi.

Provoan vastaan ja kysyn, että mitä ihmeteltävää tässä on? :)

Vai onko ihmetyksen aihe se, mitä keskiverto suomalainen kokee kodikkaaksi?


Kysymys oli ilmeisesti esitetty nimim. Linoleum:lle, mutta vastaanpa nyt kuitenkin omasta puolestani...

Eli nimenomaan kyse on jo siellä äidinmaidossa opituista käsitteistä ja asenteista eikä mistään muusta... Eli ei vain tiedetä paremmasta. Tai ehkä alitajunnassa tiedetäänkin, mutta sitä pidetään itsepetoksellisesti elitisminä ja ties minä muuna paskana. Eli kaikki muu totutusta poikkeava koetaan uhkana. Sitä on vaikea myöntää, eiköstä vain? Eihän se niin ole, eihän...?

Esitänkin vastakysymyksen/väittämän... On se kumma juttu, että vaikka tämän keskiverto suomalaisen kokema "kodikkuus" onkin niin "ihanaa", niin siitä huolimatta keskiverto suomalainen pistää tämän "ihanan kodikkuuden" uusiksi muutaman vuoden välein! Eli yllätys yllätys, se Maskun tai Kruunukalusteen "kodikas" sisustus muuttuukin aina muutaman vuoden välein jostain kumman syystä niin vastenmieliseksi ja vanhahtavaksi että se on vaihdettava/uusittava...

Tuota kannattaa kunkin tykönään miettiä hetki, ennen kuin tulee laukomaan "viisauksiaan" siitä "kodikkuudesta". Miksi se "kodikkuus" katoaa aina muutaman vuoden välein ja se on uusittava...?!! Luulisi tällä foorumilla jos jossain ihmisien ymmärtävän kestävän kuluttamisen päälle! Mutta ilmeisesti se koskee vain "rätei ja lumpui".

Viimeisenä "oljenkortena" vedotaankin sitten "makuasioihin", kun muuta annettavaa/argumentoitavaa ei enään ole... No, siihenkin voin kertoa vastauksen jo etukäteen... Yleisesti kuvitellaan, että ikään kuin huonoa ja hyvää makua ei olisi olemassakaan... Lähestulkoon kaikkia makuasioinakin pidettyjä asioita voidaan muuttaa/kehittää JOS vain halutaan. (luulisi tuonkin olevan tällä foorumilla jo ennestään tuttua)
« Viimeksi muokattu: 11.03.12 - klo:00:58 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #265 : 11.03.12 - klo:01:29 »
Eli ei vain tiedetä paremmasta. Tai ehkä alitajunnassa tiedetäänkin, mutta sitä pidetään itsepetoksellisesti elitisminä ja ties minä muuna paskana.

Kodikkuus on yksilöllistä. Ei ole olemassa parempaa kodikkuutta tai huonompaa kodikkuutta. Maulla ei ole yksilön kodikkuuden kanssa mitään tekemistä tai merkitystä. Ei tarvita hyvää makua, jotta voi sisustaa itselleen kodikkaan asunnon. Kyseessä on ihmisten yksityiset kodit, joista ei kirjoiteta lehtiartikkeleita tai jaeta tyylipisteitä. Onko siis ihme että joku pitää elitisminä sitä, että saa kuulla sisustaneensa väärin ja pitäisi jatkossa sisustaa erilaisella, "paremmalla" tavalla?



Jos joku nyt haluaa tunkea kaikki tasot täyteen pieniä lasiesineitä tai asua sairaalakliinisessä ympäristössä, niin se on hänen oma asiansa. Jos ei ymmärrä, miten joku voi pitää sellaista kodikkaana, niin osoittaa lähinnä empatian puutetta.

Väitettäsi keskivertosuomalaisen innostuksesta uusia sisustustaan parin vuoden välein en allekirjoita lainkaan. Keskivertosuomalaisella ei ole varaa sellaiseen, eikä kiinnostusta. Jos jotain hajoaa niin ostetaan uusi tilalle, ehkä, tai muuton yhteydessä päivitetään kalusteita.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #266 : 11.03.12 - klo:02:07 »
Eli ei vain tiedetä paremmasta. Tai ehkä alitajunnassa tiedetäänkin, mutta sitä pidetään itsepetoksellisesti elitisminä ja ties minä muuna paskana.

Kodikkuus on yksilöllistä. Ei ole olemassa parempaa kodikkuutta tai huonompaa kodikkuutta. Maulla ei ole yksilön kodikkuuden kanssa mitään tekemistä tai merkitystä. Ei tarvita hyvää makua, jotta voi sisustaa itselleen kodikkaan asunnon. Kyseessä on ihmisten yksityiset kodit, joista ei kirjoiteta lehtiartikkeleita tai jaeta tyylipisteitä. Onko siis ihme että joku pitää elitisminä sitä, että saa kuulla sisustaneensa väärin ja pitäisi jatkossa sisustaa erilaisella, "paremmalla" tavalla?

Jos ei ymmärrä, miten joku voi pitää sellaista kodikkaana, niin osoittaa lähinnä empatian puutetta.

Väitettäsi keskivertosuomalaisen innostuksesta uusia sisustustaan parin vuoden välein en allekirjoita lainkaan. Keskivertosuomalaisella ei ole varaa sellaiseen, eikä kiinnostusta. Jos jotain hajoaa niin ostetaan uusi tilalle, ehkä, tai muuton yhteydessä päivitetään kalusteita.

Noh, ihan turha linkitellä mitään ulkomaankielisiä fraaseja meikäläiselle... Tuo jos mikä on sitä elitismiä joka ei tällaiseen junttiin ja SUOMALAISEEN jätkämieheen kuten minä, uppoa.
Mutta asiaan, eli tuossahan se jälleen tuli... "Makuasia"... Todellisuudessa tuo on kuitenkin vain opittuja asenteita ja juuri tuota sinun itsesi mainitsemaa uskoa "tutusta ja turvallisesta". Itsepetoksellista mantraa kaikki tyynni. Eli lueppas itse tuo linkkittämäsi fraasi ihan ajatuksella ja mene samalla peilin eteen...
Edelleen sanon vain sen, että makua todellakin VOI kehittää, jos se vain halutaan tehdä. Usko tai älä, niin myös monesta viskikammoisesta voi tulla suuri viskin ystävä jos/kun ko. henkilöä päästään perehdyttämään aiheeseen ennakkoluulottomasti.

Ja siis nimenomaan nykyinen keskiverto suomalainen notkuu esim. Maskun ja Kruunukalusteen ovella vähintään kymmenen vuoden välein. Tarkista itse tietosi/olettamuksesi. Sitä paitsi, jos laadukas kaluste hajoaa, ei uutta tarvitse ostaa tilalle vaan niihin saa varaosia ja niitä pystyy entisöimään. Eli se jos mikä on kestävää ja ekoloogista kuluttamista, päinvastoin kun rahojen kantaminen esim. sinne Maskuun.
« Viimeksi muokattu: 11.03.12 - klo:02:29 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Sócrates

  • Vieras
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #267 : 11.03.12 - klo:08:23 »
Yrittääkö Tumppi$ esittää, että on olemassa Oikea Hyvä Maku ja suuri kodikkuuden ideaali, joita kohti kaikkien tulee pyrkiä?

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #268 : 11.03.12 - klo:11:04 »
Mutta asiaan, eli tuossahan se jälleen tuli... "Makuasia"... Todellisuudessa tuo on kuitenkin vain opittuja asenteita ja juuri tuota sinun itsesi mainitsemaa uskoa "tutusta ja turvallisesta". Itsepetoksellista mantraa kaikki tyynni. Eli lueppas itse tuo linkkittämäsi fraasi ihan ajatuksella ja mene samalla peilin eteen...

Ymmärrätkö, että se mitä sinä pidät kodikkaana, on myös makuasia ja "opittu asenne"? Se, että se poikkeaa keskiverrosta, ei tee siitä parempaa (eikä huonompaa). Tämän takia en ymmärrä, miksi jonkun pitäisi "kehittää" omaa käsitystään kodikkuudesta jotain määrittelemätöntä ideaalia kohti. Jos on löytänyt ne omat juttunsa, mitkä tekee kodikkuuden, niin eikö se riitä? Tietysti kaikkea pitää kokeilla, mutta kiinnostus ja resurssit ovat rajalliset, ja moni hakee ne uudet elämykset mieluummin muualta kuin sisustamisesta.

Edelleen sanon vain sen, että makua todellakin VOI kehittää, jos se vain halutaan tehdä.

Boldattu oleellinen. Halu täytyy lähteä itsestä. Sen takia ulkoapäin tyrkytetyt ideat koetaan helposti elitisminä.

Ja siis nimenomaan nykyinen keskiverto suomalainen notkuu esim. Maskun ja Kruunukalusteen ovella vähintään kymmenen vuoden välein. Tarkista itse tietosi/olettamuksesi.

Keskivertosuomalainen tienaa 2500e/kk brutto. Ei siitä jää pakollisten menojen jälkeen juurikaan käteen millä sisustaa. Tätä kotitalouksien käytettävissä olevien varojen määrää sivuttiin jo kellothreadissa. Kymmenen vuoden välein vs. aikaisemmin mainitsemasi parin vuoden välein on aika iso ero. Tuossa ajassa ehtii se paljon puhumasi makukin jo muuttua.

Yrittääkö Tumppi$ esittää, että on olemassa Oikea Hyvä Maku ja suuri kodikkuuden ideaali, joita kohti kaikkien tulee pyrkiä?

Siltä se minustakin vaikuttaa.
« Viimeksi muokattu: 11.03.12 - klo:11:06 kirjoittanut Juha »

Sócrates

  • Vieras
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #269 : 11.03.12 - klo:12:26 »

Keskivertosuomalainen tienaa 2500e/kk brutto. Ei siitä jää pakollisten menojen jälkeen juurikaan käteen millä sisustaa. Tätä kotitalouksien käytettävissä olevien varojen määrää sivuttiin jo kellothreadissa.

Tämä on hyvä huomio sisustamisestakin puhuttaessa. Foorumin laatuhehkutuksessa unohtuu helposti se, ettei keskivertotienesteistä lohkea juuri mihinkään kauniiseen elämään, etenkin jos taloudesta löytyy muitakin kuin oma napa, jonka ympärillä pyöriä.