Kirjoittaja Aihe: Sisustustyylit  (Luettu 607635 kertaa)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #150 : 09.01.12 - klo:11:45 »
Niin, ja kuten minä kerroin, saa tuolle Remmi-sohvalle tarvittaessa ihmisien ja koirien lisäksi mahtumaan vielä vaikka joulupukinkin jos haluaa.. Vai mitä sinä nyt et sisäistä tekstissäni? Ymmärrätkö/tiedätkö mikä on moduuli/moduulirakenne? Se on sellainen jota voidaan muuntaa/muokata erilaisiin kokoonpanoihin, eli vaikkapa tarvittaessa jatkaa tämän sohvan tapauksessa.
Kyllä tiedän mitä moduulirakenne on. En ole sellaista Remmi sohvan modulia nähnyt jolla siitä saisi muutettua mukavan tuohon tarkoitukseen. Sellainen moduli ehkä on olemassa, en ole siinä mielssä tosiaan mikään Remmi sohvan fani. Se että siitä saa pitkän ei muuta tilannetta miksikään, se ei muuta sitä vielä mukavaksi rötväykseen.

Toki, Remmi sohvaa ei meille tulisi vaikka siihen sellaisen saisikin. Koska se on molempien taloudessa asuvien mielestä helkutin ruma kaiken lisäksi, eikä sopisi meidän satavuotiaaseen hirsitaloomme.

En myöskään ole funkkis tyylin fani muutenkaan, pidän koristeista jossain määrin. Ja meilläkin on Jugend ja Art Deco tyylisuuntauksina toimii meidän makuumme.
Tässä myöskin pikkuinen tietopaketti siitä mitä on funktionalismi.. Se on ihan yleinen määritelmä eikä mikään toivomuskaivo joka täyttää vaikka veroilmoituksen puolestasi taikka pyyhkii takapuolesi..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Funktionalismi

http://oppimateriaalit.jamk.fi/taideteollisuus/funktionalismi/

Erityisesti tuo alemman linkin teksti kannattaa lukea ja sisäistää ennen kuin alkaa kovin hirveästi esittämään mielipiteitä siitä mikä on funktionalistista ja mikä ei.
Kiitos, täytyy lukea paremmalla ajalla. Sinäänsä tiedän mitä funkkis on tyylinä. Tosin nuo tuskin tulee muuttamaan käsitystäni siitä täyttääkö joku esine sille minun asettamat tarpeet. Esim jakkara, omasta mielestäni sillä neljännellä jalalla on tarkoitus, sen on tarkoitus antaa jakkaralle lisää tukea. Itse pidä kolmejalkaisen ulkonäöstä enemmän (samoin puolisoni), mutta nelijalkainen on käytännöllisempi meillä, koska istumisen lisäksi sitä voi käyttää korokkeena ja meidän 3,5m huonekorkeuden omaavassa talossa on aika paljon paikkoja missä tarvitaan sitä koroketta. Tosin tämä ei aina toki iitä, vaan välillä pitää kaivaa esiin ne alumiinitikkaat. Mutta en viitsisi kaivaa esiin niitä jos tarvii koroketta, kolmijalkaiselle en oikein uskalla nousta.

Mutta toisaalta minähän käytän välillä ihan tavallista ruokapöydän tuoliakin jakkarana, vaikka se ei ole siihen tarkoitettukaan.

On tarpeita ja "tarpeita".. Eli noita "tarpeita" keksimällähän saa esineestä kuin esineestä epäkäytännöllisen jos oikein yrittää. Eli onko lapiokin epäkäytännöllinen kapistus, koska se niin huono kananmunan paistamisessa?
Tästä ei varmaan ole kukaan eri mieltä, mutta väitän että aika moni on samaa mieltä siitä että sohvan pitäisi olla mukava esim maata, katsoa televisiota (itsellä ei ole televisiota tosin mutta niillä joilla on), lukea kirjaa yms. Se voi vaikka johtua mun skoliosiista tai jostakin muusta vaivasta, mutta yhdelläkään remmillä en ole kokenut oloani mukavaksi (jos jossain on koemaattavana se mukavuus moduli siihen remmiin niin infotkaa, käyn kokeileen ihan mielenkiinnosta). Joten se ei täytä tarpeitani edes siinä mielessä (ei vaikka se olisi kaunis). Jos on tarvetta metsässä sekä kaivaa että paistaa kananmuna niin mielummin otan lapion kuin paistinpannut, lapio on paistinpannua huonompi paistamiseen (mutta kyllä se nuotiolla toimii, kymmeniä munia lapiolla paistaneena), mutta paistinpannu on todennäköisesti lapiota todella paljon huonompi kaivamiseen. Paras olisi toki olla molemmat, mutta se ei aina ole mahdollista.

EDIT: Jos tuo Remmi on nyt niin ylitsepääsemätön kompastuskivi, niin otetaan toiseksi esimerkiksi vaikkapa Tobia Scarpa:n Bastiano:

Kelpaisiko tämä arvon funktionalisteille, kun tuo Remmi ei tuntunut kelpaavan edes piskeille..
Vaikka en olekkaan fuktionalisti ainakaan siinä mielessä mitä se arkkitehtuurissa tai desingissa tarkoittaa niin vastataan nyt. Ulkonäöltään tuo näyttää ihan hyvältä, puuta ja nahkaa (värinä ei tosin toimisi meillä koirien kanssa). Tosin tarvitsisi jotain lisätyynyjä että pään saisi mukavasti makuultaan, mutta niin tarvii melkein kaikki sohvat. Istua ja maata tuokin pitäisi päästä. Monissa tuollaisissa irtotyyny sohvissa on se ongelma että tyynyt valuvat miten sattuu (tässä ei varmaan ole sitä ongelmaa jos on hyvää suunnittelua). Lisäksi näyttää siltä että tyynyt olisi liian pehmeitä niin että nuo tyynyjen välit painuu kasaan, mutta sitä on vaikea sanoa kuvan perusteella. Lisäksi näyttää siltä että tuo käsinoja tyyny pääsisi tuolta takareunasta pullahtaan sohvan ulkopuolelle (jossain vastaavan oloisessa sohvassa olen ollut jossa tätä tapahtui).

---------

Kumma juttu että joku hermostuu siitä että rakastamansa esine ei miellytäkkään kaikkia tai täytä niiden asettamia tarpeita sille.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #151 : 09.01.12 - klo:12:15 »
Kumma juttu että joku hermostuu siitä että rakastamansa esine ei miellytäkkään kaikkia tai täytä niiden asettamia tarpeita sille.

Wörd.

Vaikka ei minulla oikeastaan ole varaa sanoa: itsehän hermostun ihan saatanasti jos joku parjaa minulle pyhiä asioita kuten pennyloafereita, nappikauluspaitoja jne. :D
get your kicks on route six six six

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #152 : 09.01.12 - klo:13:39 »
Onko mun tasapaino jotenkin ylihyvä kun en koe tuota kolmejalkaista aallon jakkaraa mitenkään erityisen kiikkeränä? Tosin ikääkin mulla on vasta 31 vuotta.

Noissa irtotyynysohvissa tosiaan mietityttää nuo Jamin esittämät ongelmakohdat. Sekä se miten nuo tyynyt kestävät käyttöä...

Itselläni on sohvana "kevyt" rakenteinen sohva jostain 50 luvulta. Se on uudelleen verhoiltu kertaalleen. Samalla kertaa vaihdettiin vaahtomuovipehmusteet. Täytyy sanoa että nykyinen vaahtomuovipehmuste on painunut jo kasaan neljän tai viiden vuoden käytöllä siitä kohtaa jossa istun eniten. Muuten tykkään sohvastani. Siinä on hyvä loikoilla kun on pari tyynyä puista käsinojaa vastaan. Ja lisäksi mikä tärkeintä. Mikä ei onnistu kuin murto-osassa nykyisiä sohvia. Siinä pystyy jopa istumaan semi ryhdikkäästi. Lisäksi siitä saa helposti hyvin toimivan vuoteen. Vetää istuin osan eteenpäin. Taittaa puujalat sieltä alta sekä kaataa selkänojan siihen missä istuinosa oli aikaisemmin. Ei natise eikä notku. Siinä mielestäni funktionalismia. Eikä se edes ole ruma.

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #153 : 09.01.12 - klo:14:07 »
Ja lisäksi mikä tärkeintä. Mikä ei onnistu kuin murto-osassa nykyisiä sohvia. Siinä pystyy jopa istumaan semi ryhdikkäästi.

Olen itsekin ihmetellyt selkänojien liiallista pehmeyttä.

Vanhempieni vanhassa sohvassa pystyy huoletta nojaamaan selkänojaan ja levittämään vaikka käden selkänojan päälle lisätueksi, jos haluaa.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #154 : 09.01.12 - klo:14:32 »
Onko mun tasapaino jotenkin ylihyvä kun en koe tuota kolmejalkaista aallon jakkaraa mitenkään erityisen kiikkeränä? Tosin ikääkin mulla on vasta 31 vuotta.

Noissa irtotyynysohvissa tosiaan mietityttää nuo Jamin esittämät ongelmakohdat. Sekä se miten nuo tyynyt kestävät käyttöä...

Itselläni on sohvana "kevyt" rakenteinen sohva jostain 50 luvulta. Se on uudelleen verhoiltu kertaalleen. Samalla kertaa vaihdettiin vaahtomuovipehmusteet. Täytyy sanoa että nykyinen vaahtomuovipehmuste on painunut jo kasaan neljän tai viiden vuoden käytöllä siitä kohtaa jossa istun eniten. Muuten tykkään sohvastani. Siinä on hyvä loikoilla kun on pari tyynyä puista käsinojaa vastaan. Ja lisäksi mikä tärkeintä. Mikä ei onnistu kuin murto-osassa nykyisiä sohvia. Siinä pystyy jopa istumaan semi ryhdikkäästi. Lisäksi siitä saa helposti hyvin toimivan vuoteen. Vetää istuin osan eteenpäin. Taittaa puujalat sieltä alta sekä kaataa selkänojan siihen missä istuinosa oli aikaisemmin. Ei natise eikä notku. Siinä mielestäni funktionalismia. Eikä se edes ole ruma.

No, samaa minäkin olen ihmetellyt.. Eli minultahan löytyy tälläkin hetkellä yksi aito 30- lukulainen kolmijalka A60 jakkara (istuinosa ns. kynsiliitoksella kuten aina näissä vanhimmissa) ja itse olen mieltänyt sen pirun jämäkäksi jakkaraksi ollakseen kolmijalkainen. Edelleen kuulutan myös sitä tosiseikkaa, että ollakseen niin "kiikkerä", on ko. jakkara melkoinen menestystarina ja ehkäpä suurin ja merkittävin yksittäinen modernismia ja funktionalismia kuvaava ikoni jota tullaan valmistamaan tasan niin kauan kuin ihmiskunta tätä palloa asuttaa.

Sohvasta samat sanat myös.. Eli itse tarjoan kyllä vaihtoehdoksi kaikille tutuillenikin aivan jotain muuta kuin näitä nykyajan yli-isoja ja ylipehmeitä sohvan rohjakkeita, jotka vievät normaalista pikkukodin olohuoneesta karrikoidusti puolet neliöistä. Ok, onhan tuo minunkin kolmen istuttava Florence Knoll:n A67 kohtalaisen pitkä (noin 230cm) mutta kuitenkin äärimmäisen sulavalinjainen ilman minkäänlaista "möhköyttä".

Tuon A67:n harvinaisuuden vuoksi siitä löytyy kuvia huononlaisesti, mutta tässä Florence Knoll:n perusmalliston sohva, joka on kuitenkin ulkonäöllisesti aika lähellä A67:aa:



« Viimeksi muokattu: 09.01.12 - klo:14:34 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #155 : 09.01.12 - klo:15:06 »
No, samaa minäkin olen ihmetellyt.. Eli minultahan löytyy tälläkin hetkellä yksi aito 30- lukulainen kolmijalka A60 jakkara (istuinosa ns. kynsiliitoksella kuten aina näissä vanhimmissa) ja itse olen mieltänyt sen pirun jämäkäksi jakkaraksi ollakseen kolmijalkainen. Edelleen kuulutan myös sitä tosiseikkaa, että ollakseen niin "kiikkerä", on ko. jakkara melkoinen menestystarina ja ehkäpä suurin ja merkittävin yksittäinen modernismia ja funktionalismia kuvaava ikoni jota tullaan valmistamaan tasan niin kauan kuin ihmiskunta tätä palloa asuttaa.
No ehkä olen ilmaissut itseni huonosti (jos kirjoitin että se on kiikkerä), se on kiikkerämpi kuin neljä jalkainen, ja itse en mielelläni sille kipua. Mutta varmaan näissäkin on eroja, voi olla että ne kolmijalkaiset mille olen kiivennyt on ollut jotenkin esim noilta liitoksiltaan erilainen. Jalan ja istuinosan välissä kun ei tarvitse olla juurikaan klappia niin se huojuu (varsinkin kolmijalkaisena). Meillä on tietääkseni kumpiakin taloudessa. Ja emäntä kun tykkää enemmän tuosta kolmijalkaisesta ja pääsääntöisesti huonekaluja ostaa niin veikkaisin että jos lisää tulee niin ne on kolmijalkaisia.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #156 : 09.01.12 - klo:15:15 »
Tämä kuva ei ole pelkkää sisustusta, vaan myös arkkitehtia mutta sopii mielestäni tähän väliin hyvin. Tykkään tästä, mutta en silti haluaisi omaksi kodiksi tuollaista. Tästä puuttuu se parjattu kodikkuus :) Mutta, omalla tavallaan erittäin nätti.

Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #157 : 09.01.12 - klo:15:20 »
Niin...? Ja edelleen esim. se Remmi- sohva toimii vaikka siinä istuisi/makaisi kymmenen ihmistä+muutama koira.. Moduuleja lisäämällä ko. sohvasta saa vaikka kymmenmetrisen.
Mielestäni se ei ole mukava siihen tarkoitukseen. Olen kyllä maannut remmi sohvalla, ei ole siitä kiinni etteikö ole kokeiltu.
Totta ihmeessä kaikista esineistä saa pirun epäkäytännöllisiä, jos niitä käytetään tarkoituksiin joihin niitä ei ole luotu.
Minun tapauksessani sohvan pitää olla sellainen kuin kerroin, eli läjä ihmisiä ja koirat, jotta se olisi funktionaalinen. Nyt esim tämä remmi ei täyty minun sohvan tarpeitani joten se ei ole minun valintani. Remmissä ei välttämättä ole mitään vikaa sellaiselle jonka käyttötarkoitusta se palvelee.

Ei kait siinä mitään ihmeellistä ole että maailmassa ei ole sellaita esinettä joka olisi kaikille henkilöille se juuri oikea. Me ollaan yksilöitä ja meillä on eri tarpeet.

Mutta on täysin naurettavaa pilkun viilaamista, jos ruvetaan kaivelemaan henkilökohtaisia (yleensä vieläpä täysin toisarvoisia ko. esineen alkuperäinen funktio huomioiden) epäkohtia yleisellä tasolla puhutuista esineistä. Eli kai nyt jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, että ei funktionaalisinkaan yksittäinen ja yleisenä esimerkkinä käytetty esine voi palvella jok' ikisen ihmisen juuri tämän hetkistä tarvetta 100%:sti.. Eli tästähän on lopulta kyse. Maailma on pullollaan hyvinkin funktionaalisia esineitä eikä ne siitä huolimatta sovellu minunkaan juuri tämänhetkiseen tarpeeseen 100%:sti. Siitäkin huolimatta ko. esineet ovat yleisellä tasolla funktionaalisia. Ihan sama kuvio tuon Bastianon kohdalla. Ko. kuva nyt sattui olemaan sopiva kuva esimerkiksi. Ja jos esim. väri ei satu olemaan sopiva juuri nimenomaan nimim. Heppikissa64:lle, ei se seikka vähennä ko. esineen nerokkuutta ja funktionaalisuutta pienimmissäkään määrin. Eikä se totuus siitä muuksi muutu. Jos väri ei nyt satu jonkun silmää miellyttämään tai se on muuten sopimaton väri, niin siitä huolimatta Bastiano on edelleen modernia ja funktionaalista designia. Sitä paitsi, jos joku ei osaa arvata niin voin paljastaa "salaisuuden"... Esim. tuota Bastianoakin on aikoinaan valmistettu sen kymmenissä eri väreissä, niin nahkaisena kuin kankaisena. Runko materiaaleissakin löytyy niin Ruusuputa kuin esim. tammeakin.

Koska tuo Remmi edelleen tuntuu kummittelevan takaraivoissa, niin voin kertoa että ei se ole minunkaan suurin ykkös suosikki, eikä minulla sellaista ole. Siitäkin huolimatta se on funktionaalinen esine ja aitoa modernia designia. Maailmassa on moniakin sohvia jotka valitsisin itselleni ennen tuota Remmiä... Mutta tämäkään seikka ei vähennä pienimmissäkään määrin ko. sohvan nerokkuutta ja funktionaalisuutta täydellisine moduuliratkaisuineen.
Jos taas mennään puhtaasti mielipidepuolelle, niin pidän kyllä Remmistä mutta kuten todettua, ykkös suosikkini se ei ole. Toki, voisin hyvinkin harkita toisenlaisessa elämäntilanteessa Remmi- sohvaa... Mutta ei se minullakaan tulisi silloinkaan olohuoneeseen, vaan työhuoneeseen. Todennäköisesti silloinkin valitsisin siihen tarkoitukseen ennemmin vaikkapa Ateljeen. (joka muuten onkin yksi top5 suosikeistani) Ja silti tämäkään seikka/mielipide ei vähennä Remmin yleistä nerokkuutta tai funktionaalisuutta millään tavoin. Tästä on kyse.

« Viimeksi muokattu: 10.01.12 - klo:11:43 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #158 : 09.01.12 - klo:15:54 »
Jos kolmijalkainen jakkara tuntuu huteralta, niin pätevä valinta keittiöjakkaraksi on venetsiatuoli, ja sitä käytetään varmuuden vuoksi vielä puukengät jalassa. Eräs lähisukulainen tapasi harrastaa tätä aikoinaan.

Keep Calm and Carry On.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #159 : 09.01.12 - klo:15:56 »
Tämä kuva ei ole pelkkää sisustusta, vaan myös arkkitehtia mutta sopii mielestäni tähän väliin hyvin. Tykkään tästä, mutta en silti haluaisi omaksi kodiksi tuollaista. Tästä puuttuu se parjattu kodikkuus :) Mutta, omalla tavallaan erittäin nätti.

Jami, usko pois vaan... Ymmärrän paremmin kuin hyvin mitä tarkoitat. On ollut aika jolloin itsekin asuin tällaisessa "kodikkaassa" ympäristössä. Joten voin ihan jo omiin omakohtaisiin+ "valaistuksen kokeneiden" tuttujeni kokemuksiin pohjautuen todeta, että tuo "kodikkuus" jos mikä on täysin äidinmaidossa opittuja asenteita ja mielikuvia. Eli jos verrataan jälleen tuota automuotoilukeskustelua, jota täällä muutamat kirjoittajat muistavat yhä lainata, on tuo "kodikkuus" vähintäänkin samanlaista mielikuvamantraa tai oikeammin jopa täyttä itsepetosta niin kuin tämä legendaarinen vanhan kansan "automiesten" väittämä, että "leveiden renkaiden kuuluukin vedellä"...

Itse itseäni lainaten, tässä tämä omakohtainen päätepiste "kodikkuudelle":
"Oli aika jolloin minullakin oli kämppä sisustettu niin kuin tämä täälläkin mainittu, kuuluisa valtavirta sisustaa.. Eli ei ollut nimekkäiden eikä edes nimettömienkään suunnittelijoiden design kalusteita tai esineitä laisinkaan, vaan rihkamaa jota saa Iskuista, Maskuista, Kruunukalusteelta ja mistä tahansa "valtavirran" huonekaluliikkeestä.. Noh, lyhyesti minä tympäännyin siihen tunkkaiseen ympäristöön (jota tämä valtavirta nimittäisi kodikkaaksi) niin täysin, että aloin voida sen romun keskellä jopa ihan fyysisestikin pahoin.
Sitten sattumuksien kautta eräs kaveri, josta on tullut myöhemmin erittäin hyvä ystäväni ja "oppi-isä" tarjosi minulle vaihtoehdon... Hän ei tuputtanut sitä, vaan antoi minulle pikemminkin ajateltavaa. Toki hän opetti ja opettaa edelleen aiheesta enemmän kuin esim. mitkään kirjat tai netti pystyvät ikinä opettamaan. Mutta tästä huolimatta hän antoi jatkuvasti "pähkinöitä" purtavaksi ja inspiroi ajattelemaan asioita vaihtoehtoisesta näkökulmasta. Tämähän johti sitten siihen, että aikanaan tyhjensin asuntoni täysin vanhasta roinasta, niin että useita viikkoja istuin olohuoneessa lattialla. Eli vanhoista tavaroista ei ollut jäljellä kuin yksi lamppu, jotta näen siellä kämpässä edes jotenkin eteeni, televisio ja makuuhuoneessa punkka. Noh, oliko tuo sitten kurjaa? NO EI TODELLAKAAN OLLUT, vaan en ole eläessäni vielä koskaan ollut onnellisempi ja vapautuneempi! Eli tuon täydellisen "puhdistautumisen" tunne on niin uskomattoman upea, että sitä on aivan mahdotonta selittää sellaisille jotka eivät ole sitä joko pakosta, tai jopa vapaaehtoisesti tehneet. Voin käsi sydämellä vannoa, että ensimmäisen kerran elämässäni todella nautin olostani kyseisessä kämpässä... Siis tyhjässä, pimeässä ja kaikuvassa kämpässä, jossa ympärillä on vain valkoiseksi maalattua kiviseinää, vähän lasia ja aitoa puuta."


Eli, kun täällä huudettiin meikäläisen ehdottomuudesta, niin kolikolla vain tuppaa tässäkin kohtaa olemaan kääntöpuolensa.. Eli oletko Jami varma, että tuo jota sinä nimität kodikkuudeksi on jokaiselle kodikasta..? Eli älä sinäkään ole sen kodikkuutesi kanssa ehdoton, sillä se ei ole todellakaan kodikkuutta kaikille.
« Viimeksi muokattu: 10.01.12 - klo:11:47 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #160 : 09.01.12 - klo:15:58 »
Jami, ennemmin tämä:

Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Dan-D

  • Vieras
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #161 : 09.01.12 - klo:15:58 »
[spoiler]
Tämä kuva ei ole pelkkää sisustusta, vaan myös arkkitehtia mutta sopii mielestäni tähän väliin hyvin. Tykkään tästä, mutta en silti haluaisi omaksi kodiksi tuollaista. Tästä puuttuu se parjattu kodikkuus :) Mutta, omalla tavallaan erittäin nätti.

[/spoiler]

Asuisin tuolla erittäin mielelläni.  Kateeni GT:n kämpässä samaten.  Sana "unelmatalo" tulee helposti mieleen.

Kodikkuus tulee tottumuksesta.  Kun tottuu tuon erilaisuuteen, siitä tulee hyvinkin kodikas, vaikka aluksi vierastaisikin.  Itse en tuota edes vierastaisi, vaan ihailisin.  Jotain Älvsbytaloa pikemminkin vierastaisin.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #162 : 09.01.12 - klo:16:04 »
No ehkä olen ilmaissut itseni huonosti (jos kirjoitin että se on kiikkerä), se on kiikkerämpi kuin neljä jalkainen, ja itse en mielelläni sille kipua. Mutta varmaan näissäkin on eroja, voi olla että ne kolmijalkaiset mille olen kiivennyt on ollut jotenkin esim noilta liitoksiltaan erilainen. Jalan ja istuinosan välissä kun ei tarvitse olla juurikaan klappia niin se huojuu (varsinkin kolmijalkaisena). Meillä on tietääkseni kumpiakin taloudessa. Ja emäntä kun tykkää enemmän tuosta kolmijalkaisesta ja pääsääntöisesti huonekaluja ostaa niin veikkaisin että jos lisää tulee niin ne on kolmijalkaisia.

Tottakai kolmijalkainen on kiikkerämpi nelijalkaista. Sen funktionaalisuus onkin ennen muuta suunniteltu pinottavuutta varten, kolme jalkaa sallii loputtomasti kiertyvän pinon, neljällä taitaa kierroksen täytyttyä kolista samaan kohtaan tulevat ylemmän kierroksen jalat alempana oleviin. Ja onhan se sirompi , kuin nelijalkainen. Meillä on molempia, ei tosin täyteen kierrokseen asti pinottavaksi (ellei niitä sitten vielä ole jossain nipussa).
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #163 : 09.01.12 - klo:16:14 »
Tottakai kolmijalkainen on kiikkerämpi nelijalkaista. Sen funktionaalisuus onkin ennen muuta suunniteltu pinottavuutta varten, kolme jalkaa sallii loputtomasti kiertyvän pinon, neljällä taitaa kierroksen täytyttyä kolista samaan kohtaan tulevat ylemmän kierroksen jalat alempana oleviin. Ja onhan se sirompi , kuin nelijalkainen. Meillä on molempia, ei tosin täyteen kierrokseen asti pinottavaksi (ellei niitä sitten vielä ole jossain nipussa).

Nyt tuli pelkkää asiaa Kapteeni GT! Olisit hyvä mies noin loistavan ja informatiivisen kirjoituksen heittänyt tänne aikoja sitten, etkä olisi ruvennut pilkuttamaan minun postauksiani. Olisi vältytty monelta kärkkäästi kirjoitetulta viestiltä.

P.S. Tuo Wrightin Fallingwater on melkoinen teos jo kuvissa... Mitähän se mahtaa olla ilmielävänä luonnossa...!!??
« Viimeksi muokattu: 09.01.12 - klo:16:16 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #164 : 09.01.12 - klo:16:22 »
Tässä ketjussa menee sekaisin funktionalismi (tyylisuunta) ja funktionaalisuus (käytännöllisyys).