Kirjoittaja Aihe: Sisustustyylit  (Luettu 607590 kertaa)

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #390 : 06.09.12 - klo:12:12 »
Kyllä tuo kuulostaa ns. aidolta. Eli lisenssillä tehdyltä uudelta tuolilta. Tuollainen on tässäkin taloudessa ollut ja kankaisena. Itselleni mitoitus kaiketi pelasi. En ole koskaan päässyt sitä vanhaa istumaan.

Ok, no kukas nykyiset aidot valmistaa? Knoll se nyt ei ole ainakaan enää nykyisin, vai?

En muista. Mutta voin kysyä exältä jolla tuo tuoli on ja pyytää vielä mittaamaan?

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #391 : 06.09.12 - klo:16:13 »
Pitää kai laittaa lehteen ilmoitus lepakkotuolin vaihtamisesta. Vanhoja runkoja lienee riittämiin liikenteessä. Joku saa uuden tuolin ja minä saan mukavamman tuolin.

Ei niitä kyllä paljoa vapaana liiku.. Eli jos sinulla on vakavasti mielessä vaihtopuuhat, niin suosittelen ehdottomasti myös jatkuvaa aktiivista etsimistä ja kärkkymistä. Ehdottomasti paras sijoitushan olisi jos löytäisit jostain aidon ja alkuperäisen Knollilaisen ja vieläpä nahkaisena... Tosin ikävä kyllä, usein myös ostohinta on helposti jopa uuttakin kovempi. Mutta kolikon kääntöpuolena arvokin säilyy ihan eri tavalla, ellet mene maksamaan selvää ylihintaa suhteessa yleiseen tasoon.
« Viimeksi muokattu: 06.09.12 - klo:16:19 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #392 : 06.09.12 - klo:16:16 »
Mulla löytyy noita runkoja 3-4, koska ovat päällistä niin paljon kestävämpiä. Peräisin 60-luvulta sanoisin, en tiedä valmistajaa.
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #393 : 06.09.12 - klo:16:18 »
Mulla löytyy noita runkoja 3-4, koska ovat päällistä niin paljon kestävämpiä. Peräisin 60-luvulta sanoisin, en tiedä valmistajaa.

No kas, näinkö myyjä ja ostaja löysivät toisensa...?
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #394 : 13.09.12 - klo:20:47 »
Tuolta "miksi Suomessa pukeudutaan huonosti"- ketjun muutaman viestin innoittamana ajattelin heittää pari ajatusta ilmoille tähän ketjuun, minne tietenkin keskustelu kalusteista ja sisustustyyleistä sopii luonnollisesti paremmin ihan jo otsikonkin perusteella...

Tuli tuolla "miksi Suomessa pukeudutaan huonosti"- ketjussa todettua, että jos jokin asia on vielä enemmän "retuperällä" kuin pukeutuminen, niin se on ihmisien kodit. Tietysti voidaanhan aina olettaa ja todeta helposti että kauneus on katsojan silmässä, joka toki suurelta osin pitääkin paikkansa, mutta paljon mahtuu maailmaan myös niitä jotka syystä tai toisesta suorastaan "laiminlyövät" tätä kaikkein pyhimpää, eli kotiaan ihan tietoisesti tai tiedostamattaan. En missään nimessä tarkoita tällä sitä, että kaikkien koti pitäisi olla samanlainen kuin esim. minun. Ei missään nimessä, siitä ei todellakaan ole kyse. En edes halua moista. En tarkoita edes sitä, että kaikkien kotien pitäisi olla modernia designia ja funkkista pullollaan. Se mitä haen tässä takaa on se, että olipa tyyli mikä tahansa tai vaikka useampien tyylien sekoitus, niin sen tulisi tuottaa omistajalleen/talon asukkaalle mielihyvää ja nautintoa. (Ja vieläpä ihan ilman sitä snobin tai elviksen leimaa otsassa!)

Eli pointti mitä tässä haen takaa, voidaan pukea hyvin yksinkertaiseksi esimerkiksi: Itse tunnen ja tiedän lukuisia ihmisiä, jotka silmääkään räpäyttämättä ovat valmiita pistämään pari tonnia uuteen taulutelkkariin ja tekevätkin sen aina muutaman vuoden välein, kun edellisen töllön tekniikka (ja useimmiten myös muotokieli) vanhenee. Mutta meneppäs esittämään samoille ihmisille vaikkapa suunnilleen samanhintaista nojatuolia, joka kuitenkin kestäisi jopa useita vuosikymmeniä, muotokielen samalla pysyessä "raikkaana" vuodesta toiseen... Niinpä. Eli muutaman vuoden välein voidaan tuo pari tonnia uhrata sen enempää ajattelematta telkkariin, mutta kerran elämässä sitä ei ole mitenkään mahdollista sijoittaa huippulaadukkaaseen nojatuoliin. Eli kuten olen todennut lukuisia kertoja aiemminkin, että oikeastaan kyse ei ole rahasta, vaan arvoista. Toki kukin taaplaa tyylillään, eivätkä nuo seikat tee kenestäkään sen parempaa tai huonompaa ihmistä, mutta kyllä minä kannustaisin kuitenkin punnitsemaan asiaa kunkin tykönään.

Otetaan toinen esimerkki: Esim. minulle (ja oikeastaan kaikille alan harrastajille/keräilijöille) voidaan ihan huoletta tokaista, että "kenenkäs tanskalaisen homon isoisän takapihalta löytyneestä lahosta männystä veistelemä tuoli tuo on?" Se on vain vitsi ja huumoria, joka minun ja muiden alan harrastajien pitää totta kai ymmärtää... Mutta entäpä jos minä tokaisen vastavierailulla saman hepun luona, että "onkohan tuon sohvapöydän jalkoja sorvatessa ollut mallina Mr. Hankey"? Sepä ei muuten enää olekaan huumoria, vaan minulla on noussut kusi päähän ja olen snobi... Että näin.
« Viimeksi muokattu: 13.09.12 - klo:21:06 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #395 : 13.09.12 - klo:21:03 »
^Oleellinen kohta viestiäsi on tämä: "niin sen tulisi tuottaa omistajalleen/talon asukkaalle mielihyvää ja nautintoa". Uskoisin kyseessä olevan vain, että lisäsijoitus ja lisäarvo ei vastaa toisiaan ja ihmiset oikeasti viihtyvät ts. saavat mielihyvää ja nautintoaan kodeissaan, joissa sinun mielestäsi ei ole päätä eikä häntää. Uusi telkkari ostetaan koska se houkuttaa tai vanhaan ollaan tyytymättömiä, kalusteisiin luultavasti ei olla.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #396 : 13.09.12 - klo:21:16 »
^Oleellinen kohta viestiäsi on tämä: "niin sen tulisi tuottaa omistajalleen/talon asukkaalle mielihyvää ja nautintoa". Uskoisin kyseessä olevan vain, että lisäsijoitus ja lisäarvo ei vastaa toisiaan ja ihmiset oikeasti viihtyvät ts. saavat mielihyvää ja nautintoaan kodeissaan, joissa sinun mielestäsi ei ole päätä eikä häntää. Uusi telkkari ostetaan koska se houkuttaa tai vanhaan ollaan tyytymättömiä, kalusteisiin luultavasti ei olla.

Kuitenkin nämä kalusteet johon ollaan niin "tyytyväisiä" pitää vaihtaa parhaimmillaan/pahimmillaan jopa muutaman vuoden välein..?
Olisiko kuitenkin pitkälti kyseessä sama asia kuin esim. laatukenkienkin kohdalla Suomessa, eli ei tiedetä paremmasta, tai ehkä tiedetäänkin mutta luullaan automaattisesti että siihen parempaan ei ole varaa...? Joten voisiko mitenkään olla myös kyse jo siellä äidinmaidossa opituista asenteista?

Toisaalta, on myös hauska kuulla aina niitä perusteluja, että mitä lisäarvoa se uusi telkkari antaa verrattuna siihen edelliseen... Yleensä ne perustelut ovat muuten aika "köppäisiä".
VASTATUULEEN!

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #397 : 13.09.12 - klo:21:52 »

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #398 : 13.09.12 - klo:21:54 »
Toisaalta, on myös hauska kuulla aina niitä perusteluja, että mitä lisäarvoa se uusi telkkari antaa verrattuna siihen edelliseen... Yleensä ne perustelut ovat muuten aika "köppäisiä".

Ns. henkilökohtainen mieltymys. Mielestäni perusteet taidelasin hankinnalle ovat "köppäisiä" mutta ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa muiden päätöksiä niiden suhteen.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #399 : 13.09.12 - klo:21:58 »
Toisaalta, on myös hauska kuulla aina niitä perusteluja, että mitä lisäarvoa se uusi telkkari antaa verrattuna siihen edelliseen... Yleensä ne perustelut ovat muuten aika "köppäisiä".

Ns. henkilökohtainen mieltymys. Mielestäni perusteet taidelasin hankinnalle ovat "köppäisiä" mutta ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa muiden päätöksiä niiden suhteen.

Juu, nimenomaan henkilökohtainen mieltymys=äidinmaidossa opittuja asenteita. Eli pari tonnia telkkarista ei ole liikaa, mutta tuolista on... Juuri näinhän sitä ajatellaan, koska niin on aina ollut.
Kuitenkin näitä monia makuasioiksikin miellettyjä asioita voidaan kehittää jos vain halutaan. Aivan tismalleen sama asia kuin pukeutumisessakin.

No jos mielestäsi taiteen hankkiminen on "köppäistä" niin olkoon sitten niin.. Toisaalta jotkut hankkivat sitä jopa sijoitusmielessäkin... (tosin en minä) Onko sekin mielestäsi "köppäistä"?
« Viimeksi muokattu: 13.09.12 - klo:22:05 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #400 : 13.09.12 - klo:22:05 »
Muistin juuri, että olen tainnut keskustella täällä kanssasi aiemminkin, muistaakseni viskeistä.



Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #401 : 13.09.12 - klo:22:16 »
Muistin juuri, että olen tainnut keskustella täällä kanssasi aiemminkin, muistaakseni viskeistä.

Oliko silloinkin kyse "makuasiosta"?
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #402 : 13.09.12 - klo:22:17 »
Ihminen joka on vakavasti kiinnostunut taidelasista on jo puoliksi kuollut.

Ahaa, ok. Kerroppas sinäkin Jaro meille omat kiinnostuksenkohteesi, niin tehdään sinullekin diagnoosi terveydentilastasi..

P.S. Kaippa tässä on sitten ruvettava katselemaan itselleen hautapaikkaa... Heh.
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #403 : 13.09.12 - klo:22:22 »
Jes jes jes.....

Ei tässä suotta kannata poppareita mikroon laittaa, kun yksi väittelyn osapuoli on jo kuulemma melkein kuollut...
VASTATUULEEN!

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #404 : 13.09.12 - klo:22:23 »
Muistin juuri, että olen tainnut keskustella täällä kanssasi aiemminkin, muistaakseni viskeistä.

Oliko silloinkin kyse "makuasiosta"?


Taisi olla. Muistelisin, että sinulle ei kelvannut sen enempää bourbonit kuin ajatus, että joku niistä voisi olla ihan hyvää tai joku niistä pitää. Mutta se tästä keskustelusta.